کلمات کلیدی

سئو | آنالیز و بررسی کلمات کلیدی

فهرست مطالب

آنالیز و بررسی کلمات کلیدی بخش مهمی از سئو به حساب می‌آید. انتخاب یک کلمات کلیدی مناسب می‌تواند وب سایت ما را در صفحه اول جست و جو قرار دهد. متقابلا انتخاب کلمات کلیدی نامناسب نیز می‌تواند فاصله ی عمیق تری را بین افراد و سایت ایجاد کند. آنالیز و بررسی کلمات کلیدی این امکان رو برای شما ایجاد می‌کند تا بتوانید هدف مخاطبین خود را پیدا نمایید و در نهایت وب سایتی بهتر با کلمات کلیدی مناسب‌تر بسازید. 

همانطور که می‌دانید وب سایت شما قرار است با وب سایت‌هایی با بازدید های میلیونی رقابت کند؛ بنابراین بهینه سازی محتوا با استفاده از کلمات کلیدی مناسب مسئله ای مهم و ضروری به حساب می‌آید. پس در صورتی که از کلمه‌ی کلیدی مناسبی استفاده نکنید هیچ وقت وب سایتتان در صفحه ی اول قرار نمی‌گیرد. اگر میخواهید سایتتان رتبه ی خوبی در گوگل پیدا کند با ما همراه باشید.

انتخاب کلمه کلیدی مناسب 

قبل از این که بخواهید کلمه کلیدی مناسبی را انتخاب کنید در ابتدا بایستی نسبت به محصول و یا خدمتی که می‌خواهید ارائه دهید بینشی داشته باشید و بتوانید مخاطب را آن طور که باید درک کنید تا بتوانید کلمه کلیدی مناسبی را ایجاد کنید.

دسترسی به ارزش کلمه کلیدی 

  1. برای اینکه بتوانید ارزش کلمه‌ی کلیدی را حدس بزنید و درباره ی آن صحبت کنید باید بتوانید به یک سری سوالات جواب دهید؛ مثلا این کلمه کلیدی به محتوای من مربوط است؟ یا مخاطب با این کلمه کلیدی به جوابی می‌رسد؟ و خیلی سوالات دیگر. که اگر جواب شما به این سوالات بله بود یعنی کلمه‌ی کلیدی ای که انتخاب کردید ارزشمند است. 
  2. کلمه کلیدی را در موتورهای جست و جو سرچ کنید. زمانی که این کلمات کلیدی را سرچ می‌کنید، می‌توانید در یک قاب با رقبای خود آشنا شوید. که این امر می‌تواند به تحلیل رقبا کمک زیادی کند و به شما نشان می‌دهد که مسیر شما در رسیدن به هدفتان با چه پستی و بلندی هایی همراه است.  
  3. خرید نمونه کمپین ها، شما می‌توانید از گوگل ادوردز، بینگ ادسنتر و غیره نمونه کمپین ها را تهیه کنید؛ در این مرحله شما ترافیک رایگان دریافت می‌کنید و می‌توانید آن را به صفحه‌های وب خود هدایت کنید. تعداد کلیک‌ها را ببینید و زمان صرف شده برای صفحات خود را مشاهده نمایید و در آخر می‌تواند به شما بگوید که کلمه‌ی کلیدیتان را تغییر دهید یا با آن به کار خود ادامه دهید.

تجزیه و تحلیل وب سایت رقبا

تجزیه و تحلیل رقبا مسئله ای مهم و بخش مهمی از تجزیه و تحلیل سئو به حساب می‌آید. شما با تجزیه و تحلیل وب سایت‌های رقبا می‌توانید ایده‌هایی را برای بهتر کردن استراتژی‌های بازاریابی‌های وب دریافت کنید. ابزار و وسایل مختلفی برای تجزیه و تحلیل رقبا وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. این ابزار و وسایل بر اساس معیارهای مختلفی از سئو هستند و استفاده از آن‌ها خیلی آسان است. برای مثال با استفاده از بعضی از ابزارها شما می‌توانید URL صفحه وب خود، URL رقیب و کلمه کلیدی مورد نظر را وارد کنید. این ابزار به شما نشان می‌دهند در برابر رقبای خود چقدر برای آن کلمه کلیدی رتبه دارید. 

چند مرحله مهم برای تجزیه و تحلیل وب سایت رقبا

  • رقبای سئوی خود را بشناسید.

رقبای شما افرادی هستند که در جایگاه شما هستند و حتی رتبه ی خوبی برای کلمات کلیدی شما دارند. ساده ترین راه برای شناسایی رقبا سرچ کلمات کلیدی با گوگل است که باعث می‌شود بتوانید رقبای قدر خود را در یک قاب ببینید.

  • سایت رقبای خود را ببینید.

بعد از شناسایی رقبایتان به سایت آن‌ها مراجعه کنید و آن را به صورت کامل آنالیز نمایید. آنالیز سایت‌های رقبا و توجه به مواردی از آن مانند توجه به کیفیت و کمیت محتوا، کلمات یا عبارات کلیدی، نوع وب سایت (پویا یا استاتیک) و غیره است. این آنالیز به شما کمک می‌کند تا بتوانید رقبای خود را در سطح های مختلف بررسی کنید و برای رسیدن به آن سطح و حتی بیشتر تلاش نمایید. 

  • بک لینک‌های رقبا را بررسی کنید.

در این جا شما باید بک لینک رقبای خود را بررسی نمایید و شماره، مبدا و متن لنگر آنها و دیگر موارد را پیدا کنید. اگر بک لینک از برخی از سایت‌های محبوب وجود دارد، می‌توانید با وب مستر آن‌ها تماس بگیرید تا از آن‌ها بک لینک دریافت کنید. برای مثال برخی از ابزارهای محبوب برای تجزیه و تحلیل بک لینک شامل Backlink Anchor Text Analysis و Backlink Summary است.

  • حضور رقبا در رسانه های اجتماعی را تجزیه و تحلیل کنید.

رسانه‌های اجتماعی کاربرد فراوانی در افزایش گرافیک سایت‌ها دارند، برای دیدن پست‌های رقبای خود از بعضی از سایت‌ها معروف نشانک گذاری اجتماعی دیدن کنید و میزان کیفیت و محبوبیت پست‌ها را بررسی نمایید. برای مثال توییتر و فیس بوک دو شبکه اجتماعی محبوب هستند که می‌توانید بررسی کنید که آیا رقبای شما فعال هستند یا نه.

کلمات کلیدی

تجزیه و تحلیل SWOT یک وب سایت

SWOT مخفف Strengths، Weaknesses، Opportunities و Threats است. و این موارد چهار عاملی است که به وسله ی سازمان‌ها برای بررسی و ارزیابی کسب و کارها و همینطور دوام آن‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر آن، شما می‌توانید از این چهار عامل در ارزیابی رشد و آینده ی وب سایت‌ها استفاده نمایید. همانطور که می‌دانید نقاط ضعف و قوت از عوامل داخلی به حساب می‌آیند و همین طور فرصت‎‌ها و تهدیدها نیز از عوامل خارجی هستند. بنابراین شما با تجزیه و تحلیل SWOT می‌توانید تقاط ضعف و قوت خود و همینطور فرصت‌ها و تهدیدهای وب سایت را پیدا نمایید.

شما به وسیله ی تجزیه وتحلیل SWOT می‌توانید اهداف خود را تعیین نمایید که این اهداف بایستی واقعی و قابل اندازه گیری باشند. یعنی بتوانند مواردی مثل افزایش سود تا یک بازه ای را در سال آینده، افزاریش نرخ کلیک‌ها و دیگر را شامل می‌شود. پس از شناسایی اهداف شما می‌توانید با کمک مراحل زیر به تحلیل SWOT بپردازید.

  • نقاط قوت

به ویژگی‌های مثبتی اشاره می‌کند که در سایت رقبای شما وجود ندارد. این مزیت‌های رقابتی به وب سایت شما کمک می‌کنند تا نسبت یه دیگر رقبا و سایت‌های مشابه رتبه ی بهتری کسب کنید؛ برای مثال محتوای مرتبط و یونیک طراحی های کاربرپسند و دیگر موارد می‌تواند از تقاط قوت وب سایت شما به حساب بیاید.

  • نقاط ضعف

به وبژگی‌هایی که سرعت پیشرفت را در وب سایت شما کاهش می‌دهد و شما را از رسیدن به اهدافتان باز می‌دارد می‌گویند. برای شناسایی نقاط ضعفتان شما می‌توانید یک ویژگی از سایت خود را با همان ویژگی از سایت‌های رقبا مقایسه کنید؛ اگر رقیب شما در این مرحله بهتر بود این ویژگی نقطه ضعف شما و وب سایتتان به حساب می‌آید.

  • فرصت ها

به عناصر خارجی ای که می‌تواند در بهبود عملکرد و محبوبیت وب سایت شما اثر گذار باشد، می‌گویند. این عناصر از کنترل شما خارجند و در صورتی که شما بهره‌برداری عاقلانه ای از آن داشته باشید می‌‎توانند در رسیدن شما به اهدافتان یاریتان دهند. برخی از فرصت‌های رایج برای وب‌سایت‌ها، فناوری جدید برای بهبود تجربه بازدیدکنندگان، روند وب ۲.۰ متمرکز بر شبکه‌های اجتماعی، اینترنت روی تلفن همراه، تراکنش‌های آنلاین، استراتژی‌های بازاریابی نوآورانه و غیره است.

  • تهدیدات

به عواملی که می‌تواند سایت را از رسیدن به اهدافش باز دارد اشاره می‌کند؛ این عوامل در کنترل شما نیستند؛ بنابراین اگر آن‌ها را نادیده بگیرید وب سایت شما پیشرفت نمی‌کند، از جمله تهدیدات متداول می‌توان به مواردی همچون تازه‌واردان (وب سایت ها)، دزدی نرم افزاری، مقررات نامطلوب دولتی، تغییر نیازهای مشتری، تقلید رقبا از ایده‌ها و ویژگی‌های شما، فعالیت های متقلبانه و غیره اشاره کرد.

چگونه بهترین کلمات کلیدی را انتخاب کنیم؟

کلمه‌ی کلیدی عبارتی است که در موتورهای جست و جو برای دستیابی به اطلاعات سرچ می‌شود. کلمات کلیدی و عبارات مرلوط به آن می‌توانند به افزایش ترافیک سودآور وب سایت کمک کنند. پس اگر به دنبال مناسب ترین کلمات کلیدی هستید به نکات زیر توجه کنید.

  • کلمات کلیدی long tail

به عباراتی با 3 تا 5 کلمه می‌گویند. این مدل کلمات کلیدی برای SEO ایده آل در نظر گرفته می‌شوند چرا که افرادی که در مرحله خرید از چرخه خرید هستند تمایل دارند از عبارات طولانی تر برای جستجوی محصولات یا خدمات استفاده کنند. عبارات طولانی نیز نسبت به کلمات کلیدی کوتاه تر رقابتی کمتری دارند و به شما کمک می‌کنند تا ترافیک هدفمند را جذب کنید.

  • نمایه سازی معنایی پنهان

که به آن LSI نیز می‌گویند. در این روش، اصطلاحات مرتبط را به همراه عبارات کلیدی اصلی ترکیب می‌کنیم. در صورتیکه صفحه ای حاوی اطلاعاتی درباره خودرو ها باشد، موتور جستجو تمایل دارد عبارات مرتبط مانند مدل، ساخت، قطعات خودرو و غیره را ببیند. بنابراین، اگر موتور جستجو کلمات معنایی بیشتری را در صفحه شما پیدا کند، شما را مرتبط تر و معتبرتر به حساب می‌آورد.

  •  روندهای اخیر

در صورتی که می‌خواهید کلمات کلیدی محبوبی را ایجاد کنید، به روندهای اخیر توجه کنید. شما با آنچه در موتورهای جستجو محبوب است آشنا می‌شوید  و اگر جستجوی پرطرفداری مرتبط با جایگاه خود پیدا کنید، می‌توانید به طور موثری آن را جابجا کنید تا ترافیک سایت خود را بهبود بخشید.

  •  کلمات کلیدی مبتنی بر مکان

شما می‌توانید نام کشور، ایالت یا شهر را به کلمه کلیدی اصلی خود اضافه کنید و خود را در بین دیگر افراد متمایز نمایید. این امر به شما کمک می‌کند تا در نتایج جستجوی محلی رتبه بهتری را کسب کنید.

  • کلمه کلیدی رقبا را شناسایی کنید.

شما می‌توانید از کلمات کلیدی محبوب رقبا برای جذب بخشی از ترافیک آن‌ها به سایت خود استفاده نمایید. برای شناسایی کلمات کلیدی آن‌ها می‌توانید از Keyword Spy کمک بگیرید.

ابزارهای موجود برای تحقیق کلمات کلیدی

کلمات کلیدی از مهم ترین جنبه‌های سئو به شمار می‌آیند که می‌تواند وب سایت شما را در نتایج جست و جو بهبود بخشد. پس برای انتخاب کلمه‌ی کلیدی نیاز به تحقیق دقیق و گسترده ای داریم؛ در این بخش می‌خواهیم به معرفی برخی از ابزارهایی که در این مسیر ما را یاری می‌دهند بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

  • SEMRUSH

شما با کمک این ابزار کافی است تنها URL خود و رقیب را اضافه کنید، این ابزار همه ی کلمات کلیدی که برای سایت رقیب رتبه بندی می‌شوند را در اختیار شما قرار می‌دهد. و شما می‌توانید کلمات کلیدی را که هدف آن‌ها نیست شناسایی کنید. در صورت پرداخت هزیته شما می‌توانید کلمات کلیدی را که رقبای شما قصد دارند برای آن‌ها پیشنهاد دهند، بیابید. و از این کلمات کلیدی برای منافع خود استفاده کنید.

  • Keyword spy

از دیگر ابزار بهینه سازی سئو به حساب می‌آید که برای جست و جو کلمات کلیدی طراحی شده است. این ابزار این امکان را برای افراد فراهم می‌آورند تا بتوانند از کلمات کلیدی رقبا جاسوسی کنند، گروه های هدفمند ایجاد کرده و رتبه آن‌ها را بر اساس موقعیت جغرافیایی مشاهده نمایند. نسخه‌ی رایگان این ابزار امکانات جدید را در اختیار افراد قرار می‌دهد که Domain spying یکی از آن‌ها می‌باشد و این امکان را برای افراد فراهم می‌آورد تا بتوانند دامنه را در کادر جستجو تایپ کند و داده‌هایی را در اختیار آن‌ها قرار دهد، که برای مثال می‌توان به اینکه یک سایت بیشتر چه کلمات کلیدی را استفاده می‌کند، چقدر یک سایت در جستجوی پولی هزینه می‌کند و رقبای آن‌ها چه کسانی هستند و دیگر موارد اشاره کرد.

  • Keyword discovery

به جمع آوری اطلاعات از 200 موتور جستجو از جمله گوگل و یاهو می‌پردازد. این ابزار به ارائه ی پایگاه‌های اطلاعاتی خاص منطقه‌ای یا کشوری، فهرست‌های کلمات کلیدی مرتبط با صنعت، فهرست‌های کلمات کلیدی خرید آنلاین و غیره را ارائه می‌دهد. علاوه بر آن گزینه‌های تحقیقاتی مختلفی مانند فیلترها، املای غلط، جایگشت کلمات کلیدی، روندها و غیره را ارائه می‌کند.

  • کلیدواژه Tool.io

اگر به دنبال پیشنهاد کلمات کلیدی طولانی هستید این ابزار رایگان می‌تواند برای شما مفید باشد. نسخه اصلی این ابزار بدون ایجاد حساب کاربری نیز قابل استفاده است. نسخه اصلی از Google Autocomplete برای ایجاد لیستی از کلمات کلیدی طولانی مرتبط استفاده می‌کند. اما اطلاعاتی در مورد حجم جستجو و هزینه به ازای هر کلیک برای این اطلاعاتی که باید به Keyword Tool Pro ارتقا دهید ارائه نمی‌دهد.

  • WordTracker

به شما در پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی کمک می‌کند. علاوه بر آن نشان می‌دهد که یک کلمه کلیدی چقدر ترافیک می‌گیرد. این ابزار معمولاً توسط سازمان‌های کوچک استفاده می‌شود. و به آن‌ها کمک می‌کند تا در مورد کلمات کلیدی تحقیق کنند و یک پلتفرم سئو برنامه ریزی شده ایجاد کنند و پیوندهای جدید بسازند.

  • Moz Keyword

توسط Moz طراحی شده و به آنالیز میزان رقابت پذیری کلمه‌ی کلیدی کمک می‌کند. زمانی که کلمه‌ی کلیدی را وارد می‌کنید ده رتبه برتر برای آن کلمه کلیدی را نشان می‌دهد. و بعد از آن صفحات وب را بر اساس ان کلمه‌ی کلیدی رتبه بندی می‌کند. علاوه بر آن، این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید داده‌ها را برای تجزیه و تحلیل عمیق به یک CSV صادر کنید.

  • Google Keyword Planner

از جمله پرکاربردترین ابزار برای بررسی کلمات کلیدی به حساب می‌آید. این ابزار رایگان است و با Google AdWords یکپارچه شده است. برای استفاده از این ابزار در ابتدا بایستی یک حساب کاربری AdWords ایجاد کنید. این ابزار به شما در مورد سطح رقابت برای هر کلمه کلیدی ایده‌هایی جدید می‌دهد و فیلترها و انواع تطبیق را برای یافتن کلمات کلیدی سودآور به شما ارائه می‌دهد.

  • Google Trends

از ابزار های رایگان گوگل می‌باشد که از آن برای مقایسه ترافیک مجموعه ای از کلمات کلیدی استفاده می‌شود. این ابزار این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید چندین کلمه کلیدی، سابقه جستجو و دسته بندی را وارد و از فیلتر بر اساس مکان استفاده کنید. در اینجا شما تنها داده‌ها را وارد می‌کنید و Google Trends نشان می‌دهد که یک کلمه کلیدی خاص چه رتبه ای دارد و همچنین دلایل محبوبیت آن مانند پوشش مطبوعاتی، رسانه های اجتماعی و غیره نشان می‌دهد.

کلمات کلیدی

و در آخر

از آن جا که در عصر حاضر سئو کلمه‌ای آشنا برای افراد به حساب می‌آید، در این مقاله به توضیح درباره ی سئو پرداختیم. همانطور که می‌دانید سئو به مجموعه فرایندهایی که باعث افزایش بازدید سایت ها می‌شود می‌گویند. زمانی که کاربر با توجه به نیاز خود کلمه‌ای را در گوگل سرچ می‌کند در صورتی که سایت شما سئو بالایی داشته باشد امکان بازدید از آن افزایش می‌یابد. موتورهای جست و جوگر مانند گوگل همواره از ربات ها در جهت رفتن از سایتی به سایتی دیگر، جمع‌آوری اطلاعات و درنهایت قرار دادن آن‌ها در فهرست استفاده می‌کنند و این فهرست اطلاعاتی را که به دنبال آن بودید را در اختیار شما قرار می‌دهد. در این مقاله به معرفی ابزاری که می‌توانند در راستای انتخاب بهترین کلمه‌ی کلیدی کمک کنند پرداختیم و درباره ی تجزیه و تحلیل سایت‌های رقبا صحبت کردیم.

امیدوارم از خواندن این مقاله لذت ببرید و فراموش نکنید که در راه پیشرفت در مسیر سئو بایستی صبور باشید، محتوای خود را به روز رسانی و محتواهای جدید تولید نمایید و در آخر در مسیر درست قدم بردارید تا بتوانید سایت خود را بالا نگه دارید و به گوگل نشان دهید هنوز فعال هستید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و خواندن مقالات مرتبط به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید و نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

سئو سرچ کنسول وب سایت MOZ