داده کاوی بیت کوین

داده کاوی بیت کوین

فهرست مطالب

بیت کوین در سال 2009 شروع به کار کرد و به عنوان اولین و معروف ترین ارز دیجیتال به حساب می‌آید، که به نرم افزار نظیر به نظیر و رمزنگاری متکی است. استخراج این ارز دیجیتال به فرآیند احراز هویت و افزودن سوابق تراکنش به دفتر کل توزیع شده (Distributed ledger)  اشاره دارد. دفتر کل توزیع شده، همه تراکنش‌های بیت‌کوین را ثبت می‌کند و کپی‌های آن در سرورهای سراسر جهان نگهداری می‌شوند. هر کسی که یک کامپیوتر یدکی دارد می‌تواند یکی از این سرورها را که به عنوان گره شناخته می‌شود راه اندازی کند.

در این مقاله به معرفی بیت کوین می‌پردازیم و درباره ی نحوه ی استخراج آن صحبت می‌کنیم. پس با ما همراه باشید.

 

بیت کوین در یک نگاه

از جمله مزیت های بیت کوین این است که هویت شخصی فرستنده و گیرنده رمزگذاری و ناشناس باقی می‌ماند، که این امر باعث می‌شود بیت کوین به شکل قابل اعتمادی به تراکنش پول در وب تبدیل شود. بیت کوین این مشکل را حل می‌کند و با نگه داشتن دفتر کل جامعه از تمام تراکنش ها به نام بلاک چین، توافق حقوق را تضمین و از هزینه ی مضاعف جلوگیری می‌کند. تراکنش‌های جدید به صورت متقابل گروه‌بندی می‌شوند و برای اطمینان از معتبر بودن، همه ی ارتباطات جدید در برابر سابقه موجود بررسی می‌شوند. صحت بیت کوین توسط افرادی تضمین می‌شود که به سیستم آن موسوم به Miner اختیار محاسباتی می‌دهند تا تراکنش ها را اعتبارسنجی و به دفتر کل عمومی ضمیمه کنند.

بیت کوین ها به صورت فیزیکی وجود ندارند و فقط مجموعه ای از دیتاهای مجازی هستند که می‌توان آن را با پول واقعی مبادله کرد که به طور کلی در اکثر کشورهای جهان قابل قبول است. هیچ مرجع مرکزی ای برای بیت کوین وجود ندارد. از طرف دیگر، توسعه دهندگان برای پشتیبانی از تراکنش های بیت کوین مراحل سختی را طی می‌کنند. که به این فرآیند استخراج بیت کوین می‌گویند.

نحوه استخراج بیت کوین

در این بخش به صورت مرحله به مرحله به آموزش نحوه استخراج آن می‌پردازیم:

  1. در مرحه اول نیازمند یک CPU (واحد پردازش مرکزی) با قدرت پردازش عالی و یک رابط وب سریع هستیم.
  2. مرحله دوم، به فهرست شبکه های آنلاین متعددی که آخرین تراکنش های بیت کوین را که در زمان واقعی انجام می‌شود، می‌پردازد.
  3. مرحله سوم، ورود همراه با یک مشتری بیت کوین و تلاش برای تایید تراکنش ها با ارزیابی بلوک های داده، به نام هش.
  4. و در این بخش، ارتباط از طریق چندین سیستم به نام گره ها می‌گذرد که به سادگی بلوک های داده هستند و از آنجایی که داده ها کدگذاری شده اند، یک ماینر برای بررسی دقیق بودن پاسخ هایش نیاز است.

تراکنش بیت کوین

در تراکنش بیت کوین بخشی از دیتا به شبکه منتقل می‌شود و در صورت معتبر بودن، به یک بلوک در زنجیره بلوک ختم می‌شود. به عبارتی دیگر، مفهوم تراکنش بیت کوین انتقال مسئولیت مقداری از آدرس بیت کوین است. زمانی که آن را ارسال می‌کنیم تراکنش بیت کوین به وسیله مشتری شما انجام می‌شود و بعد از آن برای پخش تراکنش ارتباط برقرار می‌کند. در صورت معتبر بودن این عملیات، گره‌ها آن را در بلوکی که ماینینگ می‌کنند، ترکیب می‌کنند، در مدت زمانی کوتاه (حدود  10 تا 20 دقیقه)، تراکنش به همراه سایر تراکنش‌ها در یک بلوک در بلاک چین گنجانده می‌شود. و در نهایت، گیرنده می‌تواند مبلغ تراکنش را در کیف پول خود ببیند.

برخی از حقایق در مورد معاملات

  • مقدار بیت کوین ارسالی توسط ما، همیشه به یک آدرس خاص ارسال می‌شود.
  • مقدار بیت کوینی دریافتی در آدرس دریافت کننده، که با کیف پول ما مرتبط است، قفل می‌شود.
  • پس از هربار خرج بیت کوین، مبلغی که خرج می‌کنیم به طور مداوم از دریافتی های قبلی و در حال حاضر در کیف پول ما می‌آید.
  • آدرس ها بیت کوین را دریافت می‌کنند، اما آن را ارسال نمی‌کنند، بلکه از کیف پول ارسال می‌شود.

کیف پول بیت کوین 

به جمع آوری کلیدهای خصوصی ای که از طریق آن به آدرس بیت کوین دسترسی پیدا می‌کنیم و وجوه خود را پرداخت می‌کنیم، می‌پردازند. این کیف پول ها در اشکال مختلف برای انواع خاصی از دستگاه ها طراحی می‌شوند. و می‌توانیم از نسخه چاپی برای ذخیره دیتا ها استفاده تا از قرار دادن آن ها در رایانه جلوگیری کنیم. بنابراین ایمن سازی بیت کوین و پشتیبان گیری از آن امری مهم می‌باشد. 

انواع کیف پول

  • کیف پول دسکتاپ

این نرم افزار علاوه بر وابستگی به تراکنش های شبکه، به ما این امکان را می‌دهد که یک آدرس بیت کوین برای انتقال و دریافت ارز مجازی ایجاد کنیم. 

  • کیف پول آنلاین

به ذخیره کلیدهای امنیتی روی رایانه که توسط شخص دیگری محدود و به اینترنت متصل است، می‌پردازد. از جمله مزیت‌های مهم کیف پول‌های آنلاین دسترسی دائمی به آن در هر نقطه می‌باشد.

  • کیف پول موبایل

از جمله برنامه های کاربردی در تلفن همراه است که می‌تواند کلید امنیتی آدرس‌های بیت‌کوین ما را ذخیره کند. و این امکان را برایمان فراهم می‌آورد تا هزینه‌ها را مستقیماً با تلفن خود پرداخت کنیم. بسیاری از اوقات، کیف پول بیت کوین حتی از NFC تلفن همراه استفاده می‌کند و به ما این امکان را می‌دهد که تلفن همراه را در مقابل خواننده قرار دهیم و بدون وارد کردن هیچ داده ای، آن را پرداخت کنیم. 

بیت کوین
  • کیف پول سخت افزاری

برای نگهداری کلیدهای خصوصی به صورت الکترونیکی از این کیف پول استفاده می‌شود که می‌تواند پرداخت های آسان را انجام دهد.

  • کیف پول کاغذی

از جمله مناسب ترین جایگزین ها برای حفظ ایمنی و سلامت بیت کوین کیف پول کاغذی است. سایت های گوناگونی وجود دارند که به ارائه خدمات کیف پول کاغذی می‌پردازند. بدین شکل که آن ها یک آدرس بیت کوین را برای ما ارسال و تصویری حاوی دو کد QR تولید می‌کنند که به اولی ادرس عمومی می‌گویند، و می‌توانیم در جهت دریافت بیت کوین از آن استفاده کنیم. و دیگری کلید خصوصی می‌باشد که برای پرداخت بیت کوین هایی که در آدرس ذخیره شدند استفاده می‌کنیم. از جمله مزایای ویژه در کیف پول کاغذی می‌توان به اینکه کلیدهای خصوصی به صورت دیجیتالی در هیچ کجا ذخیره نمی‌شوند، بنابراین کیف پول ما را از حملات سایبری ایمن می‌کند، اشاره کرد.

و در آخر

در این مقاله به معرفی بیت کوین پرداختیم و درباره نحوه ی استخراج آن و داده کاوی بیت کوین صحبت کردیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت ببرید. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

داده کاوی ارز دیجیتال بلاک چین