دلایل بلاک شدن آی پی‌ها

دلایل بلاک شدن آی پی + چگونه بلاک شدن آی پی را بر طرف کنیم؟

فهرست مطالب

مسدود شدن آی پی شما می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و دسترسی شما به وب سایتتان را دچار مشکل سازد. در اینجا به توضیح درباره دلایل بلاک شدن آی پی شما و نحوه برطرف کردن آن می‌پردازیم. پس همراه ما باشید.

آی پی چیست و چرا مهم است؟

آی پی مخفف عبارت Internet Protocol می‌باشد که این امکان را برای دستگاه‌ها فراهم می‌آورد تا بتوانند یک دیگر را بشناسند و با هم ارتباط برقرار نمایند. IP ها اهمیت بسیار زیادی در شبکه‌ها دارند چرا که اجازه می‌دهند تا مکان دقیق هر دستگاه را شناسایی نمایید. ارسال پیام‌ها به یک دیگر و دریافت آن‌ها و حفظ امنیت داده‌ها و منابع در حین ارسال آن‌ها و خیلی از موارد دیگر از جمله دلایل اهمیت آی پی آدرس‌ها به حساب می‌آیند.

به عبارتی ساده بدون جود آی پی‌ها شما نمی‌توانید داده‌ها را در شبکه‌ها منتقل کنید و ارتباطات را برقرار سازید.

بلاک شدن آی پی‌ها

این اتفاق ممکن است بنا بر دلایل مختلفی رخ دهد و در اکثر مواقع برای افزایش امنیت سرور و جلوگیری از حملات و تهدیدها صورت می‌گیرد. در اینجا به توضیح برخی از دلایلی که ممکن است باعث مسدود شدن آی پی شما در هاست شود می‌پردازیم و راهکارهایی را در جهت رفع این مشکل به شما معرفی خواهیم کرد.

  • ورودهای ناموفق

از جمله مسائل مهم در امنیت سرورها و وب سرورها به حساب می‌آید. این دست از اتفاق‌ها ممکن است با هدف حملات مختلف صورت پذیرد. سرورها تمامی این تلاش‌ها را ضبط می‌کنند و درصورتی‌که یک آی پی بیش از یک مقدار مشخص تلاش‌هایی را در این زمینه داشته باشد آن آی پی را مسدود می‌سازد. این کار معمولاً باعث افزایش امنیت سرورها می‌شود و از وقوع حملات جلوگیری می‌کند.

در راستای جلوگیری از وقوع این رخداد شما می‌توانید از رمزعبورهای قوی استفاده نمایید. همچنین می‌توانید تنظیمات فایروال خود را عوض کرده و مطمئن شود که این تنظیمات به درستی اجرا می‌شوند.

  • حملات DDoS

این دست از حملات با هدف ایجاد اختلال در دسترسی به وب سایت‌ها صورت می‌گیرند. ارسال حجم بالایی از ترافیک به سرور هدف و مواجه ساختن آن با فشارهای زیاد می‌تواند منجر به افت سرعت و قطع سرویس دهی شود. در راستای برطرف سازی این مشکل بلاک کردن آی پی یک راه حل به حساب می‌آید. بازه زمانی این محدودیت می‌تواند کوتاه یا دائمی باشد تا از حملات جلوگیری نماید.

  • سوء استفاده از سرور

سوء استفاده از سرور به معنای استفاده نادرست از سرور و نقض قواعد و قوانین توسط افراد می‌باشد که می‌تواند باعث بلاک شدن آی پی‌ها شود. این دست از فعالیت‌ها می‌تواند شامل مواردی همچون ارسال اسپم، حملات DDoS، انتشار محتوای غیرقانونی، نفوذ به سیستم‌های دیگر، یا سرقت اطلاعات حساس باشد.

در راستای جلوگیری از این اتفاق شما بایستی تنظیمات امنیتی خود را درست کنید، رمز عبور قوی داشته باشید و بر فعالیت‌ها نظارت نمایید.

  • قوانین امنیتی

این مجموعه از دستورات توسط سازمان‌ها تعیین می‌شوند تا بتوانند امنیت داده‌ها و شبکه‌ها را تضمین نمایند. هدف از این مجموعه قوانین افزایش امنیت و جلوگیری از حملات می‌باشد.

برطرف کردن مشکل بلاک شدن آی پی

در راستای برطرف سازی مسدودشدن آی پی در سرور شما بایستی به فایروال و تنظیمات آن دسترسی داشته باشید تا بتوانید آن را برطرف سازید. پس اگر آی پی شما بنا بر هر دلیلی مسدود شده است می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید.

در صورتی که سرور خود را از یک میزبان یا سرویس دهنده تهیه کرده‌اید بایستی با تیم پشتیبانی تماس بگیرید و توضیح دهید که چرا آی پی شما مسدود شده است تا تیم پشتیبانی بتوانند به شما کمک نمایند. در راستای حل مشکل پیش‌آمده شما بایستی احراز هویت شوید و درخواست آزادسازی آی پی خود را ارسال نمایید. پس از ارسال درخواست آن را پیگیری نمایید تا مطمئن شوید مشکل شما حل شده است.

ابتدا وارد وب سایت خود شوید. پس از ورود به وب سایت خود وارد پنل مدیریت شوید و در تنظیمات فایرال به دنبال بخشی برای رفع مشکل بلاک شدن آی پی‌ها شوید. لیستی از آی پی‌های بلاک را مشاهده می‌کنید و بعد از آن می‌توانید آی پی بلاک شده را حذف نمایید و تغییرات مدنظر خود را اعمال و ذخیره کنید. حال دوباره سعی کنید تا به سرور خود دسترسی یابید. درصورتی‌که این دست از تغییرات به خوبی انجام شود شما می‌توانید به سرور خود دسترسی یابید.

پیشگیری از بلاک شدن آی پی‌ها

در راستای پیشگیری از وقوع بلاک شدن آی پی‌ها شما بایستی کارهایی را انجام دهید که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • استفاده از فایروال‌ها

از مؤثرترین راهکارها برای جلوگیری از بلاک شدن آی پی آدرس‌ها به حساب می‌آید که می‌تواند ترافیک شبکه را کنترل و دسترسی به دستگاه‌ها و سرویس‌ها را فراهم آورد.

  • آموزش

آموزش دادن به کاربران درباره امنیت و چگونگی برخوردها در مواردی چون استفاده از کلمات عبور قوی، شناسایی تهدیدها و پیشگیری از نگهداری اطلاعات حساس در مکان‌های نادرست

  • تعیین مسئولیت‌ها

شما بایستی مسئولیت افراد، گروه‌ها و تیم‌ها را مشخص سازید.

  • بالابردن دانش

طیف گسترده‌ای از اطلاعات وجود دارد که شما می‌توانید با مطالعه آن‌ها از بلاک شدن آی پی‌ها جلوگیری نمایید.

  • مدیریت ترافیک و افزایش پهنای باند

شما با انجام این کار می‌توانید ترافیک‌های مزاحم را کاهش داده و پهنای باند را افزایش دهید.

  • تعیین قوانین و مقررات

ارائه مجموعه‌ای از قواعد و قوانین برای کاربران و دادن دسترسی‌های محدود به آن‌ها و بر اساس وظایفشان

  • و…

این مجموعه اقدامات باعث می‌شود تا آی پی شما بلاک نشده و امنیت شبکه شما بهبود یابد.

و در آخر

همان‌طور که توضیح دادیم مدیریت آی پی‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. شما با مدیریت درست آی پی‌ها می‌توانید دسترسی به منابع را محدود کرده و از وقوع رخدادهای امنیتی و بلاک شدن آی پی‌ها جلوگیری نمایید.
امیدواریم این مقاله به شما در درک اهمیت آی پی‌ها و دلایل بلاک شدن آن‌ها و راه‌های رفع آن‌ها کمک کند. در صورت داشتن هرگونه سؤال در بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

IP