رم چیست

رم چیست؟

یکی از قطعات مهم موجود در انواع دستگاه‌های هوشمند نظیر کامپیوترها، لپ‌تاپ‌ها، گوشی‌های موبایل و… رم آنها است. از آنجایی که رم این دستگاه‌ها اثر فراوانی بر کارایی آنها می‌گذارد. بنابراین اگر اطلاعات مناسبی از رم، این قطعه سخت‌افزاری مهم موجود در این دستگاه‌ها داشته باشید به هنگام خرید و انتخاب انواع دستگاه‌های هوشمند دست بازتری خواهید داشت. بنابراین در این مقاله با موضوع رم چیست؟ اطلاعات مناسبی درباره رم، انواع آن و… در اختیار مخاطبان قرار می‌دهیم.

رم چیست؟

Memory  به معنی حافظه با دسترسی تصادفی است که به اختصار به آن رم (RAM) می‌گویند. رم در حقیقت نوعی حافظه است که در سریع‌ترین و کوتاه‌ترین زمان امکان نوشتن و خواندن انواع اطلاعات و داده‌ها را میسر می‌کند. مثلا می‌توان گفت فایل‌های اطلاعات سیستم عامل، برنامه‌های مختلف، گرافیک بازی‌ها و… که نیاز به دسترسی سریع به آنها است در حافظه رم ذخیره می‌شوند.

معمولا هر چه میزان سرعت خواندن و نوشتن داده‌ها در رم بالاتر باشد، به طبع موجب سرعت و عملکرد بهتر انواع دستگاه‌های هوشمند می‌شود. مثلا اگر رم دستگاه شما از فضای زیادی برخوردار باشد، این امکان را به شما می‌دهد تا کارهای گوناگون خود را خیلی سریع و راحت‌تر انجام دهید. هر چند به جز کیفیت و فضای رم، عوامل گوناگون دیگری همانند قدرت و کیفیت دیگر قطعات سخت‌افزاری دستگاه در افزایش سرعت آنها دخیل است.

رم چیست

کاربرد رم چیست؟

خیلی از افراد تصور می‌کنند رم همان هارد دیسک است چرا که معرفی آنها در مشخصات دستگاه با توجه به ظرفیت صورت می‌گیرد. اما رم دارای وظیفه و کاربرد متفاوتی از هارد دیسک است. در حقیقت رم به ذخیره‌سازی داده‌های می‌پردازد که قرار است توسط سی پی یو پردازش شود تا سی پی یو در هر زمانی امکان دسترسی به این اطلاعات را داشته باشد. به همین دلیل به رم حافظه بافر یا حافظه کش نیز می‌گویند. حافظه رم بر روی مادربرد نصب خواهد شد چرا که وجود چنین حافظه‌ی مزایای زیادی برای سیستم دارد.

همان طور که می‌دانید در داخل کامپیوترها هارد دیسک‌هایی قرار دارد که به ذخیره‌سازی داده‌ها به صورت دائمی و به شکل مغناطیسی می‌پردازد. اما با توجه به این که هاردها کند هستند، بنابراین به هیچ وجه قادر به تامین نیاز سی پی یو نیستند. از آنجایی که سرعت پردازش سی پی یو بیشتر از توان هارد دیسک است، استفاده از یک حافظه کوتاه‌مدت و سریع بسیار ضروری است.

رم دقیقا همان حافظه‌ای است که منجر به دادن دسترسی سریع به سی پی یو می‌شود. این حافظه امکان خواندن و نوشتن داده‌ها را مهیا می‌نماید، بدون آن که منجر به کاهش سرعت سیستم به هنگام فعالیت‌های مختلف همانند تماشای آنلاین فیلم، بازی کردن و… گردد. اما باید در نظر داشت مقدار ظرفیت حافظه رم مطابق با میزان دیتا سی پی یو به هنگام پردازش باشد تا سی پی یو دیگر از هارد دیسک استفاده نکند. به همین دلیل افزایش ظرفیت حافظه رم موجب افزایش سرعت سیستم می‌شود چرا که دیگر سی پی یو نیاز به استفاده از حافظه‌های خارجی همانند هارد ندارد.

آشنایی با انواع رم

امروزه شاهد استفاده از انواع رم در کامپیوترها، تلفن‌های هوشمند، کنسول‌های بازی و… هستیم. به همین دلیل در ادامه به معرفی انواع رم‌ها و چگونگی کارکرد آنها می‌پردازیم.

  • SRAM

SRAM در حقیقت نوعی حافظه دسترسی تصادفی استاتیک است که با بکارگیری شش سلول حافظه ترانزیستور به ذخیره‌سازی داده‌ها می‌پردازد، این حافظه به عنوان حافظه نهان CPU شناخته می‌گردد و کاربر امکان تعویض آن را ندارد.

  • DRAM

DRAM نوعی حافظه پویا است که با بکارگیری یک ترانزیستور و یک سلول DRAM  که از دو خازن تشکیل می‌شود و به ذخیره کردن داده‌ها می‌پردازد. این حافظه نسبت به حافظه SRAM قیمت ارزان‌تری دارد، هر چند سرعت آن نیز نسبت به این حافظه کندتر است و کاربر می‌تواند در صورت نیاز به تعویض ماژول DRAM بپردازد.

  • SDRAM

SDRAM نوعی از رم‌های DRAM می‌باشد که عملکرد آن براساس ساعت پردازنده است. بنابراین برای آن که پاسخ دیتا ورودی را بدهد، منتظر سیگنال ساعت خواهد ماند. از آنجایی که این حافظه دارای قابلیت همگام‌سازی بالایی است و با توجه به نوع پیکربندی پردازنده، این حافظه می‌تواند امکان انجام چندین دستورالعمل را به یکباره داشته باشد. از این رو می‌توان گفت حافظه SDRAM با توجه به عملکرد بالایی که دارد، در بسیاری از رایانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  •  DDR RAM

یکی از رم‌ها بسیار سریع DDR RAM می‌باشد، این رم در هر چرخه ساعت پردازنده قادر به پردازش دو دستورالعمل خواندن و نوشتن است، به همین دلیل دارای سرعت دو برابر می‌باشد. امروزه نسل‌های مختلفی از DDR  تولید شده است که از جمله می‌توان به DDR1 اشاره کرد که سرعت مناسبی به  CPU به هنگام عملیات خواندن و نوشتن می‌بخشد. DDR2، DDR3 و DDR4 نسل‌های از DDR هستند که پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای داشته‌اند. برای اطلاع بیشتر می‌توان مقاله مقایسه رم های DDR3، DDR4، DDR5 و DDR2 را مطالعه کنید.

رم چیست

مهمترین فاکتورها به هنگام انتخاب رم چیست؟

یکی از مهمترین عوامل به هنگام انتخاب و خرید رم میزان حجم آنها می‌باشد که با گیگابایت مورد سنجش قرار می‌گیرد. معمولا این میزان حجم جهت اجرای سیستم عامل‌ها، بازی‌ها، اجرای نرم افزارهای مختلف و‌… استفاده می‌شود. یکی دیگر از عوامل مهم به هنگام انتخاب رم‌ها سرعت انتقال داده‌ها است. در واقع این سرعت همان پهنای باند خواهد بود که با واحد مگاهرتز آن را نشان می‌دهند. بنابراین فرکانس یا همان سرعت کلاک در انتخاب رم بسیار موثر است.

زمان‌بندی نیز یکی دیگر از فاکتورهای مهم جهت انتخاب رم‌ها محسوب می‌شود چرا که بر عملکرد رم اثر زیادی می‌گذارد. تایمینگ در حقیقت زمان بین سیکل‌های کلاک را نشان خواهد داد. بنابراین در صورتی که سرعت رم بالا برود زمان‌بندی نیز بیشتر می‌شود. بنابراین به هنگام انتخاب رم باید به تعداد کانال‌های آن نیز توجه کرد. معمولا برای انجام کارهای عادی می‌توان رم‌های تک کاناله را به کار گرفت. اما برای انجام کارهای سنگین استفاده از رم‌های دو یا چند کاناله باعث می‌شود تا داده‌ها با سرعت بیشتری میان آنها رد و بدل گردند.

رم چیست

نتیجه گیری

رم یکی از قطعات بسیار مهمی است که امروزه در کامپیوترها و بسیاری از سیستم‌های هوشمند بکار می‌رود که نیاز به CPU دارند. معمولا پردازنده‌ها به رم‌ها نیاز دارند تا بتوانند اطلاعات را به طور موقت بر روی آنها ذخیره نمایند. به همین دلیل در این مقاله به بررسی موضوع رم چیست پرداختیم و کاربرد رم‌ها و مدل‌های مختلف آنها را مورد بررسی قرار دادیم تا مخاطبان اطلاعات جامعی از رم‌ها بدست آورند.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

رم