DDR, DDR2, DDR3, DDR4 و DDR5

مقایسه رم های DDR, DDR2, DDR3, DDR4 و DDR5

همانطور که می‌دانید رم یکی از اجزا مهم کامپیوترها است و ظرفیت و سرعت آن تاثیر قابل توجهی بر عملکرد سیستم می‌گذارد. در مقایسه رم‌ها با یکدیگر، نسل رم از ملاک‌های مهم به شمار می‌رود. با پیشرفت تکنولوژی رم‌ها نسل به نسل با کارایی و قابلیت‌های بیشتری تحت عنوان DDR عرضه می‌شوند. DDR یا همان نسل رم ویژگی‌های نظیر سرعت و قدرت رم را تعیین می‌کند. امروزه در اغلب سیستم‌ها از نسل 4 (DDR4)، در سیستم‌های قدیمی از DDR3 و در سیستم‌های به روز از نسل 5 رم (DDR5) استفاده می‌شود.

در این مقاله قصد داریم به بررسی و مقایسه نسل‌های مختلف رم تحت عنوان DDR بپردازیم.

رم ( RAM ) چیست ؟

رم (RAM) یا همان حافظه دسترسی تصادفی (Random Access Memory) نوعی حافظه و فضای ذخیره سازی موقت داده است که برای انجام عملیات از آن استفاده می‌شود. این حافظه کوچک و بسیار سریع بوده و واسطه‌‌‌ای بین هارد دیسک‌ها و CPU می‌باشد.

هارد دیسک‌ها نظیر HDD و SSD نسبت به رم سرعت کمی داشته و CPU برای اینکه سرعت مناسبی در انجام عملیات‌ها داشته باشد از رم استفاده می‌کند. در واقع اجزا سیستم عامل و داده‌های برنامه‌ها هنگام اجرا به صورت موقتی داخل رم ذخیره می‌شوند.

هرچه مقدار رم بیشتری داشته باشیم می‌توانیم در لحظه به منابع بیشتری دسترسی پیدا کنیم. برای مثال اگر هارد دیسک‌ها را همانند کابینت و رم را شبیه به یک میز در نظر بگیریم، دیتاها همانند تکه‌های کاغذ هستند که به صورت کارآمد روی میز قرار دارند. پس برای کار با دیتاها نیاز به بازگشت به کابینت و سازماندهی مجدد نداریم و عملیات‌ها با سرعت بالا انجام می‌شوند.

رم به CPU اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به اسکن هارد دیسک، به دیتایی که برای مرحله‌ای از عملیات نیاز دارد دسترسی پیدا کند.

فرم فاکتور ( Form Factor ) رم

فرم فاکتور توصیفی از طراحی فیزیکی سخت افزار است که شکل، اندازه و سایر مشخصات فیزیکی را تعریف و تشریح می‌کند.

دو نوع رایج رم عبارتند از DIMM (مخفف Dual In-Line Memory Module) که در دسکتاپ‌ها و سرورها استفاده می‌شود و SO-DIMM (مخفف Small Outline DIMM) که در لپ تاپ‌ها و سایر رایانه های قابل حمل به کار می‌رود.

باید توجه داشت که حتی اگر آن‌ها از فناوری یکسانی استفاده کنند و به یک روش کار کنند، دو نوع RAM نمی‌توانند با یکدیگر ترکیب شوند. یعنی یک رم DIMM را نمی توان در شکاف SO-DIMM قرار داد و بالعکس (زیرا پین‌ها و شکاف‌ها ناسازگار هستند).

DDR در رم چیست و چگونه کار می‌کند ؟

DDR در رم مخفف Double Data Rate و به معنای نرخ انتقال دیتای دو برابر است. پیش از فناوری دی دی آر در رم‌ها، ازتکنولوژِی SDR یا Single Data Rate استفاده می‌‌شد که در هر کلاک پالس تنها امکان انتقال یک بیت اطلاعات وجود دارد. اما در رم‌های DDR اطلاعات هم در لبه بالا رونده و هم در لبه پایین‌ رونده کلاک منتقل می‌شود. یعنی در هر کلاک پالس دو بیت اطلاعات ارسال شده و سرعت آن دو برابر رم‌های SDR است.

تغییر سیگنال CPU از خاموش به روشن و برگشت به مقدار اولیه را یک کلاک پالس را نمایش می‌دهد.

برای درک بهتر این مفهوم به شکل زیر توجه کنید.

DDR RAM clock cycle VS SDR RAM clock cycle
منبع : Wikimedia Commons

چرا نسل‌های مختلفی از رم به وجود آمدند؟

اگر رم‌ها را از ابتدا تا به الان کنار هم بچینیم متوجه می‌شویم، از نسلی به نسل دیگر در ویژگی‌هایی نظیر سرعت رم‌ها به شکل قابل توجهی پیشرفت داشته اند.

نسل حافظه‌های رم مورد استفاده با توسعه پردازنده‌ها و مادربردها ارتباط مستقیمی دارد. برای استفاده از تمام توان پردازنده باید سایر قطعات مانند حافظه را نیز توسعه دهیم. زیرا پردازنده جدید برای این که بتواند از تمام توان خود استفاده کند به حافظه با سرعت بیشتری نیاز دارد.

هر زمان که تکنولوژِی جدیدی برای توسعه پردازنده‌ها توسط شرکت‌های توسعه دهنده نظیر Intel یا AMD معرفی می‌شود، سایر شرکت‌ها باید قطعات منطبق با آن تکنولوژی مثل رم را تولید کنند. به همین در طولانی مدت دلیل نسل‌های مختلفی برای رم‌ها به وجود آمدند.

مقایسه نسل‌های مختلف رم

همانطور که گفتیم رم DDR می‌تواند دو برابر رم SDR دیتا ارسال کند. DDR به عنوان اولین نسل از سری حافظه‌های DDR به شمار می‌رود که در سال 2000 به بازار عرضه شد. این رم از ولتاژی برابر 2.5 ولت استفاده می‌کند. نرخ واکشی آن دو برابر SDR یعنی برابر با 2 بیت بوده و نرخ انتقال اطلاعات DDR بین 266 تا 400 مگا ترانسفر است. دو نسخه DDR266 و DDR400 از این نوع رم هستند.

رم DDR

همانطور که گفتیم رم DDR می‌تواند دو برابر رم SDR دیتا ارسال کند. DDR به عنوان اولین نسل از سری حافظه‌های DDR به شمار می‌رود که در سال 2000 به بازار عرضه شد. این رم از ولتاژی برابر 2.5 ولت استفاده می‌کند. نرخ واکشی آن دو برابر SDR یعنی برابر با 2 بیت بوده و نرخ انتقال اطلاعات DDR بین 266 تا 400 مگا ترانسفر است. دو نسخه DDR266 و DDR400 از این نوع رم هستند.

رم DDR2

این رم در سال 2004 به بازار عرضه شد. رم DDR2 رایج ترین نوع رمی است که در سیستم‌های قدیمی یافت می‌شود. تراشه آن دارای 240 پین بوده و از ولتاژی برابر 1.8 ولت استفاده می‌کند. نرخ واکشی رم DDR2 برابر 4 بیت است (یعنی دو برابر رم DDR). نرخ انتقال اطلاعات در رم DDR2 بین 533 تا 800 مگا ترانسفر است. دو نسخه DDR2 533 و DDR2 800 از این نوع رم می‌باشند.

رم DDR3

رم DDR3

رم DDR3 در سال 2007 به بازار عرضه شد. هنوز هم سیستم‌هایی وجود دارند که از این رم استفاده می‌کنند. تراشه این رم آن همانند نسل قبلی خود یعنی رم DDR2 بوده و دارای 240 پین می‌باشد. مصرف انرژی رم DDR3 در مقایسه با DDR2 تا 40 درصد کاهش پیدا کرده و از ولتاژی برابر با 1.5 ولت استفاده می‌کند. نرخ واکشی رم DDR3 برابر 8 بیت است (یعنی دو برابر رم DDR2). نرخ انتقال اطلاعات در این رم بین 800 تا 1600 مگا ترانسفر می‌باشد.

در رم DDR3 قابلیت‌های جدیدی نسبت به رم DDR2 اضافه شده است. ASR مخفف Automatic Self Refresh و SRT مخفف Self Refresh Temperature دو قابلیت این رم هستند که می‌توانند رفرش ریت رم را با توجه به تغییرات دما کنترل کنند.

رم DDR4

رم DDR4

این رم در سال 2014 به بازار عرضه شد. در حال حاضر رایج ترین نوع رم موجود در سیستم‌ها، رم DDR4 است. مصرف انرژی این رم نسبت به نسل قبلی خود کاهش پیدا کرده و از ولتاژی برابر 1.2 ولت استفاده می‌کند. تراشه رم DDR4 دارای 288 پین بوده و نرخ واکشی DDR4 برابر 8 بیت است (همانند رم DDR3). نرخ انتقال اطلاعات در این رم بین 2133 تا 3200 مگا ترانسفر می‌باشد.

رم DDR4 از قابلیت‌ها و توابع جدیدی برخوردار است که علاوه بر افزایش حفظ یکپارچگی رم به پایداری انتقال و دسترسی به اطلاعات نیز کمک می‌کنند.

رم DDR5

رم DDR5 در سال 2019 به بازار عرضه شد. سیستم‌های جدید این رم را پشتیبانی می‌کنند. تراشه این رم همانند نسل قبلی دارای 288 پین است. رم DDR5 از ولتاژی برابر با 1.1 ولت استفاده می‌کند. نرخ واکشی رم DDR5 بسته به نوع آن  برابر 8 یا 16 بیت بوده و نرخ انتقال اطلاعات در آن بین 3200 تا 6400 مگا ترانسفر است. همچنین لازم به ذکر است رم‌های DDR5 از نوع ECC می‌باشند.

رم DDR5

جدول مقایسه رم‌های DDR, DDR2, DDR3, DDR4 و DDR5

رم تاریخ عرضه ولتاژ (V) واکشی (bit) نرخ انتقال اطلاعات (MT/s) پهنای باند (GB/s)
SDR 1993 3.3 1 100 - 166 0.8 - 1.3
DDR 2000 2.5 2 266 - 400 2.1 - 3.2
DDR2 2003 1.8 4 533 - 800 4.2 - 6.4
DDR3 2007 1.5 8 800 - 1600 8.5 - 14.9
DDR4 2014 1.2 8 2133 - 3200 17 - 21.3
DDR5 2019 1.1 8, 16 3200 - 6400 32

سخن پایانی

با توجه به مطالب گفته شده و مقایسه نسل‌های مختلف رم‌ها، سرعت رم‌ها از نسلی به نسل دیگر افزایش یافته و در عین حال ولتاژ مصرفی آن‌ها نیز پایین آمده است. در واقع رم DDR5 در مقایسه با نسل‌های قبلی یعنی رم‌های DDR, DDR2, DDR3, DDR4 با مصرف انرژی کمتر از کارایی بیشتری برخوردار است. ولتاژ کمتر و کاهش مصرف انرژی، به حفظ عمر باتری‌ها کمک می‌کند. علاوه بر آن پهنای باند بیشتر رم DDR5 در انتقال داده‌ها در سرعت بالا، سرعت دسترسی به داده‌ها و پردازش‌های سریع اثر گذار است.

با توجه به افزایش عملکرد و قابلیت‌های بهبود یافته رم DDR5 نسبت به نسل‌های قبلی، استفاده از این رم در سخت افزار سرویس‌های میزبانی وب می‌تواند تاثیرات مثبت و قابل توجهی بر عملکرد این سرویس‌ها داشته باشد. کاهش تاخیر در بارگذاری صفحات، قابلیت پردازش بالاتر، پشتیبانی از برنامه‌های پیچیده‌ یا با ترافیک بالا و بهبود عملکرد کلی سرورها از نتایج استفاده رم DDR5 در سرویس‌ میزبانی وب و نمایندگی هاست است.

سرویس نمایندگی هاست سی پنل اروپا پویان آی تی با استفاده از رم DDR5 ارائه می‌شود. شما می‌توانید این سرویس را به صورت White Label و با قیمتی مناسب از وب سایت پویان آی تی تهیه کرده و میزبانی بدون دغدغه را تجربه کنید.

سوالات متداول

منظور از DDR در رم چیست؟

DDR مخفف Double Data Rate و به معنای نرخ انتقال دیتای دو برابر است. رم‌های DDR قادر به ارسال دو بیت اطلاعات در هر کلاک پالس بوده و سرعتی دو برابر رم‌های SDR دارند.

تفاوت بین رم DDR3 و DDR4 و DDR5 چیست؟

به طور کلی هنگام انتخاب و مقایسه بین رم DR3 و رم DDR4 و رم DDR5 باید فاکتورهایی نظیر سرعت، ظرفیت، مصرف انرژی و سازگاری با سیستم را بررسی کنید. هرچه نسل رم DDR بالاتر باشد، رم سریع تر و بزرگتر بوده و از کارایی بیشتری برخوردار است.


به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

رم