بررسی کیفیت سرور مجازی

روش های بررسی کیفیت سرور مجازی

فهرست مطالب

انتخاب یک سرور مجازی مناسب و باکیفیت بالا از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مقاله نحوه بررسی کیفیت سرور مجازی را برای شما توضیح خواهیم داد. پس همراه ما باشید.

سرور مجازی چیست؟

این نوع از سرور بر روی یک سرور فیزیکی اجرا می‌گردد و به شکل مجزا از سیستم عامل و نرم افزارهای دیگر مدیریت می‌شود. Virtual Server می‌تواند منابع سرور فیزیکی را با دیگر سرورها به اشتراک بگذارد و هزینه‌های سخت افزاری را کاهش دهد. شما با استفاده از این سرور می‌توانید به راحتی میان سرورها مهاجرت کرده و به مدیریت منابع و مقیاس پذیری آن‌ها بپردازید.

منابع سرور مجازی

سرور مجازی از منابع متعددی ایجاد شد است. در این بخش از مقاله به معرفی مهم‌ترین منابع آن می‌پردازیم.

  • CPU

که به آن واحد پردازش مرکزی نیز گفته می‌شود از جمله منابع اصلی سرور مجازی به شمار می‌رود. CPU وظیفه اجرای عملیات پردازشی و همین‌طور محاسباتی را بر عهده دارد و در تلاش است تا سرعت و کارایی قابل قبولی را از خود به نمایش بگذارد.

  • RAM

یکی از منابع سرور مجازی به حساب می‌آید. مانیتورینگ و مدیریت منابع RAM (حافظه) نیز برای سرورهای مجازی خیلی مهم است؛ چراکه مثل سی پی یو، رم نیز از منابع اصلی است که از آن برای اجرای برنامه‌ها و عملیات مختلف درون ماشین‌های مجازی استفاده می‌شود. در صورتی که فشار زیادی بر روی آن وارد باشد ممکن است عملکرد کاری را دچار مشکل سازد. در راستای مدیریت منابع رم راهکارهای زیادی وجود دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر است.

  1. مدیریت حافظه ماشین‌های مجازی توسط ابزارهای گوناگون که این امکان را برای شما فراهم می‌آورند تا میزان حافظه مورد استفاده توسط هر ماشین مجازی را مانیتور کرده و منابع را بهینه‌سازی کنید.
  2. مانیتورینگ منابع سیستم که اطلاعات دقیقی از استفاده از حافظه توسط هر ماشین مجازی را ارائه می‌دهند و به شما امکان می‌دهند تا منابع را بهینه‌سازی کرده و از بهره‌وری بیشتری برخوردار شوید.
  3. مدیریت تخصیص منابع تا اطمینان حاصل شود که هر ماشین مجازی به میزان لازم از حافظه برخوردار است.
  • HARD

از جمله منابع فیزیکی در زیرساخت‌های سرور مجازی به حساب می‌آید. سرورهای مجازی با استفاده از هاردهای فیزیکی قادر خواهند بود تا از یک یا چند هارد دیسک فیزیکی استفاده کنند و فضای ذخیره‌سازی برای داده‌ها و ماشین‌های مجازی را فراهم آورند. در راستای مدیریت هاردها شما می‌توانید از امکانات متنوعی مثل SAN (Storage Area Network)، NAS (Network Attached Storage) و غیره استفاده کنید تا بتوانید به طور انعطاف‌پذیرتری منابع ذخیره‌سازی را مدیریت و ماشین‌های مجازی را روی آن‌ها ایجاد کنید.

  • شبکه

یکی دیگر از منابع مهم در سرور مجازی است. در این محیط مواردی مثل پهنای باند، تأخیر، پایداری ارتباطات و سرعت انتقال داده‌ها از اهمیت بسیاری برخوردارند. در راستای مدیریت شبکه شما می‌توانید از ابزار گوناگونی استفاده کنید که برای مثال می‌توان به Cisco Nexus، VMware NSX و Juniper Contrail اشاره کرد. استفاده از این ابزار به شما کمک خواهد کرد تا بهترین استفاده از منابع شبکه را داشته باشید و مشکلات شبکه را به طور مؤثر تشخیص و رفع کنید.

ابزار بررسی عملکرد منابع سرور مجازی

منابع سرور مجازی شامل پردازنده (CPU)، حافظه (RAM)، فضای ذخیره‌سازی (هارد دیسک) و شبکه می‌شوند. زمانی که از این منابع صحبت می‌کنیم، معمولاً منظور این است که از این منابع برای ساختن و مدیریت ماشین‌های مجازی استفاده می‌شود. در زیر به اختصاصی‌ترین ابزارهای بررسی و مانیتورینگ هر یک از این منابع اشاره خواهیم کرد.

پردازنده (CPU)

  • Abilities Manager

از جمله ابزار مدیریتی است که این امکان را برای شما فراهم می‌آورد تا عملکرد پردازنده‌ها را مدیریت نمایید و اطلاعات دقیقی از آن داشته باشید. Abilities Manager گزارش دهی و تحلیل‌های جامعی را برای شما فراهم می‌کند و باعث می‌شود تا عملکرد پردازنده‌ها بادقت بالاتری بررسی و در راستای بهبود عملکرد سیستم تلاش شود.

  • CPU-Z

از جمله ابزار رایگان است و به کاربران اجازه می‌دهد تا اطلاعات جامعی از پردازنده‌ها را جمع‌آوری و مشاهده کنند. این امر در راستای افرایش درک عملکرد سخت افزارهای بسیار اثرگذار است. شما با استفاده از CPU-Z اطلاعاتی درباره تاریخ ساخت، مدل، سرعت و این دست از موارد پردازنده خواهید داشت و می‌توانید اطلاعات دقیق درباره پردازنده را مشاهده کنید.

CPU-Z از پردازنده‌های مختلف پشتیبانی می‌کند و به دلیل سادگی و کارایی خود می‌تواند اطلاعات مورد نیاز خود را برای کاربران آسان سازد. کاربران به وسیله این ابزار می‌توانند درک بالاتری نسبت به سخت افزارهای خود پیدا کنند.

  • Performance Monitor (perfmon)

یکی از ابزار قدرتمند مایکروسافت می‌باشد که از آن برای نظارت و مانیتورینگ عملکرد سیستم‌ها (پردازنده‌ها) استفاده می‌شود. این ابزار به شما اجازه می‌دهد تا عملکرد سیستم را نظارت و مشکلات عملکردی را شناسایی نمایید.

حافظه (RAM)

  • MemTest86

از این ابزار برای بررسی و تست رم استفاده می‌شود. شما با استفاده از MemTest86 قادر خواهید بود تا عیب‌های حافظه را شناسایی و عملکرد آن را بررسی نمایید و در نهایت در صورت بروز هرگونه خطا از آن اطلاع یابید. استفاده از این تست به کاربران اطمینان می‌دهد سیستم آن‌ها هیچ مشکل حافظه‌ای نخواهد داشت و عملکرد آن بهینه است.

  • Windows Memory Diagnostic

از جمله ابزار داخلی موجود در ویندوز است که به کاربران کمک می‌کند تا مشکلات موجود در رم را شناسایی و برطرف سازند. این ابزار رایگان بوده و در همه نسخه‌های ویندوز قابل دسترسی است. با استفاده از آن شما می‌توانید بدون نیاز به نصب نرم افزارهای جداگانه حافظه را تست و از نقض‌های آن مطلع شوید.

  • RAMMap

تحلیل مصرف حافظه را انجام می‌دهد و کاربران با استفاده از آن قادرند به اطلاعات دقیق درباره نحوه استفاده از حافظه‌های فیزیکی و مجازی توسط سیستم و برنامه‌های مختلف دست یابند. مواردی مثل مشاهده میزان حافظه مصرف شده توسط پردازنده، حافظه‌های نگهداری شده و پراکنده و این دست از موارد از جمله امکانات ارائه شده توسط RAMMap می‌باشند که به کاربران کمک می‌کند به بهره‌وری و بهینگی بیشتر در استفاده از منابع سیستم دست یابند.

شبکه

  • Wireshark

با استفاده از این ابزار شما می‌توانید ترافیک شبکه را ضبط و تجزیه و تحلیل کنید تا به وسیله آن بتوانید مواردی مثل مسائل امنیتی و دیگر موارد را شناسایی کنید. Wireshark به شما اجازه می‌دهد تا از اطلاعات جزئی و دقیق درباره پروتکل‌های مختلف مثل TCP/IP،UDP ،HTTP ،DNS و…مشاهده نمایید. همچنین می‌توانید از امکانات متنوعی مثل فیلترینگ داده‌ها، جستجو، ضبط داده‌ها با فرمت‌های مختلف و تحلیل آماری بهره‌مند شوید و مسائل مختلف شبکه را شناسایی و حل کنید.

  • NetFlow Analyzer

با بهره گیری از تکنولوژی NetFlow اطلاعات جامعی از ترافیک شبکه را در اختیار شما قرار خواهد داد. این ابزار می‌تواند داده‌های ترافیک شبکه را در زمان واقعی جمع‌آوری و آن‌ها را تحلیل کند. همچنین با ارائه قابلیت‌های متعددی مثل مانیتورینگ پهنای باند، شناسایی مشکلات شبکه، بهبود آن و خیلی موارد دیگر کار را برای شما آسان ساخته است و به صورت خودکار داده‌های ترافیک را جمع‌آوری کرده و آن‌ها را به شکل گزارشاتی قابل فهم و قابل استفاده برای مدیران شبکه و امنیتی ارائه می‌دهد.

  • Nmap

این ابزار توسط افراد و تیم‌های امنیتی، مدیران شبکه و توسعه دهندگان برای بررسی امنیت شبکه‌ها، شناسایی سرویس‌های در حال اجرا، ارزیابی آسیب‌پذیری‌ها و اجزا آن‌ها، استفاده می‌شود. با استفاده از Nmap کاربران می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن توزیعی جامع از دستگاه‌های متصل به شبکه را کشف کرده و جزئیات فنی در حال اجرا را بررسی کنند. به وسیله این ابزار همچنین می‌توانند به سرعت نقاط ضعف شبکه را شناسایی کرده و اقدامات لازم برای افزایش امنیت شبکه را انجام دهند.

پویان  آی تی با ارائه سرورهای مجازی با استفاده از به‌روزترین سخت افزارها و تکنولوژی‌ها استفاده می‌کند و در تلاش است تا سرویسی با سرعت و  امنیت بالا را برای شما به ارمغان بیاورد و کسب و کار شما را رونق بخشد. سرور مجازی پویان آی تی پیش از تحویل تست کیفیت و سرعت شده و در صورت تأیید در اختیار شما قرار خواهند گرفت.

و در آخر

در این محتوا به توضیح درباره سرور مجازی پرداختیم و منابع آن را به شما معرفی کردیم. همچنین گفتیم برای بررسی کیفیت سرور مجازی و بهبود آن بایستی از یک سری ابزار استفاده کرد. امیدواریم این محتوا توانسته باشد یک بینش کلی درباره کیفیت سرور مجازی و همچنین بررسی کیفیت سرور مجازی خدمت شما ارائه دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید. همچنین در صورت داشتن هرگونه سؤال با ما در بخش نظرات در ارتباط باشید.

سؤالات متداول

  • چرا سرور مجازی ارائه شده  توسط پویان آی تی قیمت پایین تری نسبت به دیگران دارد؟

از آنجا که زیرساخت‌های مورد نیاز سرور مجازی توسط خود شرکت تهیه می‌شود. اکثر سرویس‌های آن از قیمت پایین‌تری نسبت به دیگر رقبا برخوردارند.

  • چه مواردی برای انتخاب یک سرویس دهنده سرور مجازی باید در نظر گرفته شود؟

در انتخاب یک ارائه دهنده مناسب شما باید یک سری موارد را در نظر داشته باشید مثل معتمد بودن، عملکرد مناسب سرورها، پشتیبانی قوی، مقرون به صرفه بودن و خیلی موارد دیگر. در این مسیر پویان آی تی به عنوان یک ارائه دهنده باتجربه و امین می‌تواند انتخابی مناسب باشد.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

سرور سرور مجازی