طراحی محصول چیست

طراحی محصول چیست؟ + مشاغل Product design

فهرست مطالب

طراحی محصول عبارت است از فرایند تصور، ایجاد و حتی تکرار آن دسته از محصولاتی که به حل مشکلات کاربران می‌پردازند و می‌خواهند به نیازهای موجود در بازار پاسخ دهند. به عبارتی طراحان محصول در تلاش‌اند تا با بهره گیری از عادات، رفتارها و نیازهای افراد به حل مشکلات آن‌ها بپردازند. کار طراحی محصول ادامه دار است و بایستی در جهت بهبود تجربه کاربری و عملکرد محصول تلاش نمایند.

در این مقاله به معرفی طراحی محصول می‌پردازیم و راهبردی جامع را در این زمینه در اختیار شما قرار خواهیم داد. پس همراه ما باشید.

مروری بر تاریخچه Product design

برای آشنایی تاریخچه طراحی محصول باید به دهه 1930 برگردیم. در این دهه با پیشرفت تکنولوژی نیاز به محصولات مدرن بیشتر شد. در دهه 1960 طراحی محصولات به مرحله مهمی از توسعه صنعت تبدیل گشت. افرادی مثل چون دیترویت و ری دیترویت نقش زیادی را در بالا بردن این حرفه ایفا نمودند. از آن زمان به بعد اهمیت Product design به عنوان یک عضو کلیدی در موفقیت محصولات در بازار افزایش پیدا کرد.

اهمیت طراحی محصول

Product design نقش زیادی در زندگی شما دارد. در صورتی که طراحی محصول به خوبی انجام شود می‌تواند زندگی را آسان‌تر سازد و روند زندگی را بهبود بخشد. بر طرف ساختن نیازها و حل مشکلات افراد، یافتن یک مزیت رقابتی به این معنی که در صورتی که محصول ارائه شده جذاب و جدید باشد می‌تواند رقیبان را کنار زده و محبوبیت برند شما را بهبود بخشد. علاوه‌برآن اثرگذاری بر اقتصاد به این معنی که یک محصول مناسب و موفق می‌تواند باعث درآمدزایی بیشتر شما شود و شغل‌های جدید را ایجاد و اقتصاد را توسعه دهد.

به عبارتی طراحی محصول نقش بسزایی در جنبه‌های مختلف زندگی همه ما ایفا می‌کند پس از اهمیت آن هیچگاه غافل نشوید.

مشاغل طراحی محصول

مجموعه فعالیت‌های متعددی در حیطه Product design وجود دارند که در اینجا به توضیح برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

  • طراحی UX

وظیفه بهبود تجربه کاربری افراد با وب سایت‌ها، نرم افزارها و اپلیکیشن‌ها را برعهده دارد و در تلاش است تا نیازهای کاربران را شناسایی نماید و بر اساس آن‌ها به طراحی رابط کاربری بپردازد. هدف از طراحی UX ایجاد یک تجربه کاربری مناسب است تا افراد بتوانند از آن محصولات استفاده کرده و آن را تمدید نمایند.

  • طراح گرافیک

این کار به ایجاد نمادها، لوگوها و دیگر عناصر بصری می‌پردازد که حوزه کاری آن متغیر می‌باشد.

  • طراح انیمیشن

در صورتی که هدف ایجاد تصاویر محرک باشد طراحی انیمیشن شغلی مناسب است.

  • تحلیلگر داده

تحقیق و بررسی داده‌ها در جهت شناسایی راهکارهایی برای بهبود طرح بندی و ویژگی‌های محصول

  • و…

درآمد طراحان محصول

بازه درآمدی طراحان محصول متغیر است و بر اساس میزان تجربه و حرفه‌ای بودن آن‌ها و همین‌طور محلی که در آن به ایفای نقش می‌پردازند متغیر است.

فرایند Product design چگونه است؟

برای طراحی محصول در ابتدا باید نیازها و مشکلات مشتریان را شناسایی نمایید و بازار رقبا را چک کنید. پس از آن برای حل مشکلات مشتریان و برطرف کردن نیازهای آن‌ها بایستی ایده پردازی نمایید. ایجاد نسخه‌های امتحانی و بررسی آن و درنهایت طراحی نهایی رابط کاربری (UI) و ساختار محصول مد نظر مرحله بعدی این فرایند است.

پس از آن روند توسعه تولید انبوه محصول شروع خواهد شد. ارزیابی محصول و تبلیغ آن به روش‌های مختلف و درنهایت ارائه خدمات پس از فروش و پشتیبانی مشتریان روندی است که برای طراحی محصولات طی خواهد شد.

ابزار مورد استفاده طراحان محصول

طراحان محصول به طیف گسترده‌ای از ابزار نیاز دارند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. ابزارهای تحقیق و تجزیه و تحلیل داده‌ها مثل تست A/B
  2. برنامه‌های طراحی گرافیک
  3. نرم افزار CAD
  4. ابزارهای نمونه سازی
  5. و…

UX چیست؟

این مفهوم بر تجربه کاربران و رضایت آن‌ها متمرکز است و در تلاش است تا کیفیت تعامل میان کاربران و محصولات دیجیتالی را بهبود بخشد.

تفاوت طراحی محصول و طراحی UX

در طراحی محصول هدف ایجاد یک محصول است تا بتواند به نیازهای کاربران پاسخ داده و مشکلات آن‌ها را حل کند. اما در UX بر تجربه کاربران متمرکز هستیم. باید در طراحی محصول در مدیریت پروژه‌ها و تعامل با تیم‌های دیگر توانمند باشیم؛ ولی در طراحی تجربه کاربری باید در زمینه‌های روان‌شناسی و بهبود تجربه کاربری توانمند باشیم.

طراحی محصول نسبت به UX زمان برتر است و شامل تمامی جنبه‌های محصول می‌باشد؛ ولی در UX محدوده کاری در رابطه با تجربه کاربری محصولات می‌باشد.

مسیر آینده طراحی محصول

ازآنجا که جهان پیوسته در حال تغییر و تحولات است ممکن است برای شما سؤال باشد که آیا طراحی محصول در آینده نیز دچار تغییرات خواهد شد یا خیر. همچنین این تغییرات چگونه هستند.

  1. داشتن یک طراحی پایدار و سازگار با محیط زیست پیوسته در طراحی محصولات وجود دارند و طراحان محصول در تلاش‌اند تا سلامت محیط زیست را بهبود بخشند.
  2. ایجاد محصولات به صورت شخصی به این معنی که هر محصول بتواند به صورت انحصاری نیازهای مشتریان را برطرف سازد.
  3. قابلیت استفاده مجدد از مواد به صورتی که ضایعات تولیدی را به حداقل برساند.
  4. بهره وری از واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) که به طراحان اجازه می‌دهد تا محصول مدنظر خود را در محیط‌های مجازی ایجاد و آزمایش نمایند و در جهت بهبود کارایی آن تلاش نمایند.
  5. و…

نتیجه

طراحی محصول نقشی گسترده بوده که بر اکثر جنبه‌های زندگی ما اثر می‌گذارد و در تلاش است تا محصولی را ایجاد کند تا نیاز‌های ما را به بهترین شکل برطرف سازد. Product design می‌تواند باعث رشد اقتصادی شده و تجربه کاربری را میان کاربران بهبود بخشد. روند تکامل در طراحی محصول پیوسته در حال رشد است و در تلاش است تا محصولاتی را تولید کند تا بتواند آینده بهتری را برای کاربران رقم بزند.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

UX