متاورس

متاورس چیست؟

فهرست مطالب

تصور کنید در دنیایی قرار دارید که می‌توانید به فعالیت هایی خود بپردازید؛ مثلا خرید کنید، کار کنید و… آن هم زمانی که روی کاناپه نشسته اید. در این دنیا که از رایانه به عنوان ابزاری برای اتصال جهانی استفاده می‌شود، به ابزاری برای قلمرو مجازی تبدیل شده است که مانند زندگی واقعی قابل لمس است؛ مانند زندگی واقعی ولی بزرگ تر و بهتر.

کار بر روی فناوری هایی مبتنی بر واقعیت مجازی به سال های خیلی قبل بر می‌گردد. این اصطلاح در سال 1992 توسط نویسنده ای به نام  نیل استفنسون در رمان snow crash عنوان شد. با کمک این فناوری افراد می‌توانند زندگی را به گونه ای تجربه کنند که در دنیای فیزیکی امکان پذیر نیست. در جهت کسب این تجربه ها، باید از ابزار های گوناگونی استفاده نمایند. که برای مثال می‌توان به هدست های واقعیت مجازی (VR) و عینک‌های واقعیت افزوده (AR) به اشاره کرد که به سرعت در حال تکامل هستند. 

در این مقاله به معرفی این دنیا می‌پردازیم و قدم در آن می‌گذاریم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

چرا متاورس مهم است؟

در اکتبر 2021 فیس بوک نام خود را به متا تغییر داد و گفت در این سال حداقل 10 میلیارد دلار در این مفهوم سرمایه گذاری می‌کنند. به مراتب متاورس به کلمه ای رایج و متداول تبدیل شد. در کنار آن، غول های فناوری زیادی از جمله گوگل، مایکروسافت، انویدیا و کوالکام نیز میلیاردها دلار در این مفهوم سرمایه گذاری کردند.

شرکت مشاوره مدیریت McKinsey & Company پیش بینی کرد که اقتصاد متاورس می‌تواند تا سال 2030 به 5 تریلیون دلار برسد و به عنوان تجارت الکترونیک موتور غالب به حساب می‌آید و بازی، سرگرمی، آموزش و بازاریابی در metaverse نیز به بخش های مهم تبدیل شوند. در حال حاضر شرکت های مختلفی از این اصطلاح برای اشاره به انواع مختلف محیط های آنلاین پیشرفته استفاده می‌کنند که می‌تواند از بازی های ویدیویی تا مکان های کار مجازی را شامل شود.

متاورس چگونه کار می‌کند؟

در حال حاضر این دنیای مجازی تا حد زیادی ایجاد و نحوه عملکرد آن به طور کامل توافق نشده است. با وجود این، متاورس یک اکوسیستم دیجیتالی است که بر اساس انواع مختلف فناوری سه بعدی، نرم‌افزار همکاری بلادرنگ و ابزارهای مالی غیرمتمرکز مبتنی بر بلاکچین ساخته شده است؛ و عواملی همچون میزان قابلیت همکاری بین دنیای مجازی، قابلیت حمل داده ها، حاکمیت و رابط های کاربری به نحوه بیرون آمدن متاورس بستگی دارد.

درباره ی نحوه ی عملکرد متاورس استراتژی های گوناگونی وجود دارد که لورن لوبتسکی سه سناریو را بیان کرد:

  • متاورس دامنه ای از برنامه های کاربردی است که توسط مصرف کنندگان برای سرگرمی و بازی استفاده می‌شود، اما از واقعیت مجازی فراگیر فاصله دارد.
  • متاورس توسط اکوسیستم های رقیب بزرگ کنترل می‌شود و قابلیت همکاری محدودی دارد.
  • متاورس فضایی پویا، باز و قابل تعامل است، بسیار شبیه به اینترنت است اما به صورت سه بعدی می‌باشد.
متاورس

چگونه می توان به متاورس دسترسی پیدا کرد؟

در این بخش به معرفی دو فناوری موثر در رشد و توسعه ی متاورس می‌پردازیم:

واقعیت مجازی (virtual reality) استفاده از مدل‌ساز یا شبیه‌ساز رایانه‌ای که فرد را قادر می‌سازد تا با یک محیط بینایی سه بعدی کاملاً مصنوعی یا سایر حسی تعامل داشته باشد. واقعیت مجازی کاربر را در یک محیط کاملاً کامپیوتری که واقعیت را با استفاده از دستگاه های شبیه ساز رایانه‌ای؛ شبیه سازی می‌کند و افراد را درون آن فضا قرار می‌دهد. همچنین می‌تواند اطلاعات را ارسال و دریافت کند و به‌عنوان یک عینک،هدست،دستکش یا لباس بدن به افراد ارائه می‌شود.

واقعیت مجازی استفاده از فناوری رایانه‌ای برای ایجاد محیط های شبیه سازی شده است. همچنین این موضوع کاربر را در یک تجربه سه‌بعدی قرار می‌دهد. کاربران به جای تماشای یک صفحه نمایش در مقابل خود، در دنیای سه بعدی غوطه ور می‌شوند و با آن تعامل دارند.

شبیه سازی حواس انسان (هر پنج مورد)؛ یک کامپیوتر را به یک وسیله نقلیه به دنیاهای جدید تبدیل می کند. تنها محدودیت یک تجربه VR عالی، قدرت محاسباتی و در دسترس بودن محتوا است. سام‌ترودگیان یک توسعه‌دهنده VR در Napster، می‌گوید: «VR و AR اکنون در حالت نوآوری هستند و در آینده نه‌چندان دور، هدست ها:

1.کوچکتر می‌شوند 2.سریعتر عمل می‌کنند 3.بی سیم می شوند.

متاورس

واقعیت افزوده یا (AR) Augmented Reality ادغام اطلاعات دیجیتال با محیط کاربر در زمان واقعی است. برخلاف واقعیت مجازی (VR) که یک محیط کاملاً مصنوعی ایجاد می‌کند، کاربران AR یک محیط واقعی را با اطلاعات ادراکی تولید شده روی آن تجربه می‌کنند.

واقعیت افزوده یا برای تغییر بصری محیط های طبیعی به نوعی بکار می‌رود، یا برای ارائه اطلاعات اضافی به کاربران استفاده می‌شود. مزیت اصلی AR این است که می‌تواند اجزای دیجیتال و سه بعدی (3D) را با درک فرد از دنیای واقعی ترکیب کند. AR کاربردهای مختلفی دارد، از کمک به تصمیم گیری گرفته تا سرگرمی.

AR عناصر بصری، صدا و سایر اطلاعات حسی را از طریق دستگاهی مانند گوشی هوشمند یا عینک به کاربر تحویل می‌دهد. این اطلاعات روی دستگاه قرار‌می‌گیرد تا تجربه‌ای در هم تنیده ایجاد کند که در آن اطلاعات دیجیتال درک کاربر از دنیای واقعی را تغییر می‌دهد. اطلاعات روکش شده را می توان به یک محیط اضافه کرد یا بخشی از محیط طبیعی را پنهان کرد.

فناوری های متاورس

در اینجا به معرفی هفت فناوری که بیشترین تاثیر را در توسعه متاورس در سال های آینده می پردازیم. 

  • هوش مصنوعی :

AI که مخفف عبارت Artificial intelligence است؛ به نحوه ی قابلیت تفکر بستگی دارد که با تفکر انسانی متفاوت است ولی در تلاش است مانند آن باشد.

اینترنت اشیا یا اینترنت چیزها (Internet of Things) به تمامی اشیاء پیرامون که می‌تواند به اینترنت متصل شوند می‌گوییم. که شامل تلفن های همراه هوشمند،رایانه ها،تبلت ها، ساعت های هوشمند، تلویزیون ها،سنسورها و…  می‌شود. و با کمک شبکه های بی سیم (Wireless Network) در هر زمان و مکان قابل دسترسی است.

  • واقعیت گسترده :

Extended Reality که به اختصار XR می‌نامیم شامل انواع فناوری هاست که روش های گوناگون تغییر واقعیت را بیان می‌کند که می‌توان به واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت ترکیبی (MR) اشاره کرد.

  • رابط مغز و کامپیوتر :

رویکردی جدید برای توسعه علمی به شمار می‌آید و مسیری مستقیم بین مغز و دستگاه های خارجی است.

  • مدل سازی و بازسازی سه بعدی :

شبیه سازی و بازسازی مدل های کامپیوتری به وسیله ی کامپیوتر و شبیه پروژه واقعی می‌باشد.

  • محاسبات فضایی و لبه ای :

در راستای کاهش حجم دیتا های ارسالی، ترافیک شبکه و مسافتی می‌توان از مفهومی به نام محاسبات لبه ای یا Edge Computing استفاده کرد.

همانطور که می‌دانید بلاکچین  (Blockchain) شامل دو کلمه بلاک (Block) و چین (Chain) می‌باشد که معنای تحت الفظی آن زنجیره ی بلوک است. در واقع وقتی ما درباره ی بلاکچین صحبت می‌کنیم منظورمان زنجیره ای از اطلاعات است که درون هر بلاک ذخیره می‌گردد. از بلاکچین به عنوان یک پایگاه داده که بین گره های یک شبکه کامپیوتری به اشتراک گذاشته می‌شود، یاد می‌شود. بلاکچین این اطلاعات را به صورت الکترونیکی و دیجیتال ذخیره می‌کند. بلاکچین‌ها نقش مهمی را در سیستم های ارز دیجیتال در جهت حفظ رکورد ایمن و غیر متمرکز تراکنش‌ها ایفا می‌کنند به عبارتی می‌توان گفت یکی از دلایل ایجاد بلاکچین نیز همین امر است.

متاورس امروزه برای چه چیزی استفاده می‌شود؟

  • بازی های آنلاین
  • آی تی
  • آموزش
  • پزشکی
  • هولوگرام
  • و…

چگونه NFT ها در متاورس قرار می گیرند؟

NFT یا توکن های غیرقابل تعویض، نوعی دارایی امن می‌باشند که بر اساس فناوری بلاکچین در ارزهای دیجیتال هستند؛ که نقشی مهم در سودمندی و محبوبیت متاورس دارند. NFT می‌تواند نمایانگر اثری هنری و یا آهنگ و املاک دیجیتال باشد که نوعی سند دیجیتال یا مدرک مالکیت به مالکان می‌دهد که در متاورس خرید و فروخته شود. به عبارتی دیگر NFT و بلاک‌چین پایه‌ای برای مالکیت دیجیتال است.

شرکت های متاورس

  • Meta 

تا به امروز، متا در حدود میلیون‌ها هدست متا کوئست خود را فروخته است. و هدف این شرکت افزایش سرعت در گسترش فناوری های اساسی است که می‌توان به پلتفرم های اجتماعی اشاره کرد. این پلتفرم ها برای جان بخشیدن به دنیای متاورس امری مهم به شمار می‌آید. در اواخر سال 2021 متا فضای Horizon Worlds را ایجاد کرد. این فضای VR این امکان را برای افراد فراهم می‌آورد تا بتوانند به عنوان یک آواتار در آن حرکت نمایند.

  • Epic games 

هدف آن ها از این سرمایه گذاری، ایجاد فضایی مشترک برای تعامل کاربران با یکدیگر و برندها بدون فید خبری مملو از تبلیغات می‌باشد.

  • Microsoft Corporation 

به عنوان رقیبی بزرگ برای جلسات آنلاین در زوم به شمار می‌آید. این پلتفرم شامل مجموعه‌ای از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای آواتارها، مدیریت جلسه، رندر فضایی و… می‌باشد؛ و این امکان را برای کاربران فراهم می‌آورد تا در مکان های فیزیکی مختلف در جلسات مجازی به تجربیات هولوگرافیک مشترک بپیوندند.

متاورس چگونه بر آینده تأثیر خواهد گذاشت؟

از آنجایی که متاورس هنوز در ابهام قرار دارد؛ سوال های زیادی درباره ی آن وجود دارد با این حال، افراد زیادی معتقدند متاورس زندگی مارا بهبود می‌بخشد و فرصت را برای کسب تجربیاتی نوین که در جهان فیزیکی قادر به آن نخواهیم بود، فراهم می‌آورد. در مقابل مخالفان این جهان معنقدند که این جهان صرفا تجربه ها را افرایش می‌دهد و حتی می‌تواند آسیب های فعلی همچون کمپین‌های اطلاعات نادرست، رفتار اعتیادآور و تمایل به خشونت را افزایش دهد. با وجود این، طبق نظر سنجی ایجاد شده در دانشگاه ایلان 54 درصد کارشناسان بیان کردند که انتظار می‌رود متاورس جنبه ای کاملاً غوطه ور و با عملکرد خوب از زندگی روزانه حداقل نیم میلیارد نفر در سراسر جهان باشد و 46 درصد نیز گفتند که چنین نخواهد بود.

به طور مشابه، در یک نظرسنجی که از 4600 رهبر کسب و کار و فناوری که توسط Accenture انجام شد، نشان داد که 71٪ از مدیران معتقدند که متاورس تأثیر مثبتی بر سازمان آنها خواهد داشت، اما تنها 42٪ معتقدند که این یک پیشرفت یا تحول است.

متاورس

مزایا و معایب متاورس

مزایای متاورس

  • افزایش رفاقت ها و دوستی ها
  • بهبود همکاری ها
  • تسریع اموزش
  • کاهش فضای کاری
  • تبدیل کار و فضای کاری به فضایی شادتر
  • افزایش آموزش ها و کسب مهارت

معایب متاورس

  • نبود حریم خصوصی و امنیت
  • استفاده نادرست و قابل اجرا بودن مقررات حریم خصوصی فعلی، مانند GDPR.
  • جمع آوری دیتا های سرزده و گسترده
  • مسائل مربوط به حقوق دیتا ها و مالکیت
  • بزرگ نمایی در دنیای مجازی

اثرات متاورس بر آینده کار 

در این بخش از مقاله به توضیح درباره ی سه مورد از اثرات متاورس بر کار می‌پردازیم:

  • بهبود و افزایش کار تیمی و همکاری ها: می‌توانند برای ایده گیری و ایده پردازی خود را به محل های مورد نظر برسانند و در کنار آن، مشکلات موجود در کار را قبل از ساخت شناسایی و بر طرف نمایند.
  • افزایش سرعت در یادگیری گیم : می‌تواند مانند پلی سرعت یادگیری را افرایش دهد و نتایج را بهبود بخشد.
  • ارزیابی کار ها : متاورس می‌تواند مواردی همچون بازدید مدیران و مدیران از یک کارخانه، مرکز توزیع یا محل ساخت و ساز در آن سوی دنیا، دست دادن با کارمندان و انجام بازرسی ها را آسان تر کند.

ورود به متاورژن

متاورس شبکه ای از جهان های مجازی سه بعدی به شمار می‌آید که شما می‌توانید به وسیله ی یک هدست به آن دسترسی یابید. کاربران در این جهان با استفاده از حرکات چشم و کنترل‌کننده‌های بازخورد یا فرمان‌های صوتی، در متاورس حرکت می‌کنند و به وسیله آن هدست کاربران حس می‌کنند واقعا در آن جهان حضور دارند. بدین ترتیب افراد و گروه های مختلف در این دنیا ورود کرده و خود را برای آینده ای نه چندان دور در متاورس آماده می‌کنند.

عناصر تشکیل دهنده متاورس

عناصر تشکیل دهنده متاورس

  • دنیای مجازی که در محیط های کامپیوتری است.
  • قابلیت سه بعدی که بدون آن متاورس فرقی با اینترنت نخواهد داشت.
  • ارائه شده در زمان واقعی
  • مقیاس انبوه که نمایانگر بزرگی و تنوع آن است.
  • شبکه تعاملی این امکان را برای کاربران فراهم می‌آورد تا بتوانند اطلاعات را از جهانی به جهانی دیگر منتقل کنند.
  • پایدار است و در هر زمان و هر مکان در دسترس افراد است.
  • قابلیت اشتراک گذاری تجربیات به صورت همزمان
  • تعداد کاربران نامحدود است و کاربران می‌توانند به طور همزمان با یکدیگر فعال شوند.

متاورس و تقابل ها 

Web3 در مقابل Metaverse

Web3 برای توصیف اینترنت غیر متمرکز ایجاد و برپایه ی بلاکچین استفاده می‌شود. و محور اصلی آن خارج کردن قدرت از دست افرادی خاص و در اختیار کاربران و توسعه دهندگان قرار گرفتن می‌باشد. با وجود شباهت های میان این دو اصطلاح توجه داشته باشید که آن ها یکسان نیستند و نباید آن ها را به جای یکدیگر به کار برد.

متاورس در مقابل اینترنت

تفاوت میان متاورس و اینترنت، قابلیت سه بعدی که بدون آن متاورس فرقی با اینترنت نخواهد داشت.

بلاک چین، Web3 و متاورس

همانطور که گفتیم، میان این سه مفهوم در یک مسیر قرار دارد و نه تنها متضاد یک دیگر نیستند بلکه در کنار یک دیگر قرار دارند. با این حال، دو نمونه محبوب که خود را در تقاطع بلاک چین، Web3 و متاورس قرار می دهند، The Sandbox و Decentraland هستند.

متاورس چگونه کار می‌کند؟

این فناوری در ظاهر این امکان را برای افراد فراهم می‌آورد تا به صورت نامتناهی در یک محیط جازی با یکدیگر در ارتباط باشند؛ ولی در باطن به عنوان شاهکاری در تکنولوژی به حساب می‌آید که نیازمند پردازش کامپیوتری و پیشرفت هایی در گوی ها و هدست ها و موارد دیگر است. متاورس نیازمند هماهنگی و همکاری میان سازمان های مختلف است.

و در آخر

متاورس شبکه ای از جهان های مجازی، اینترنت سه بعدی تکامل یافته و همه جانبه است که این امکان را برای افراد فراهم می‌کند تا بتوانند با دوستان خود ارتباط برقرار کنند و به فعالیت های خود بپردازند. این قلمرو مجازی که با افراد مختلف به اشتراک گذاشته می‌شود پلتفرم های مختلف را شامل می‌شود و با دنیای امروزی ترکیب شده است. به گونه ای که افراد می‌توانند با هم خرید کنند، کار کنند، بازی کنند و با هم معاشرت کنند. در این مقاله به معرفی متاورس پرداختیم و جهانی نا آشنا را برای شما معنا کردیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت ببرید. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

متاورس NFT VR AR