معرفی سرویس های dns

معرفی انواع سرویس‌های DNS

فهرست مطالب

DNS یا Domain Name System به معنای سیستم نام دامنه است. DNS در دنیای اینترنت به عنوان سرویسی شناخته می‌شود که به طور کلی نام دامنه را به آدرس IP تبدیل می‌کند. به عنوان مثال هنگامی که شما در مرورگر خودتان URL یک سایت را وارد و اقدام به جستجو می‌کنید، مرورگر از طریق DNS آدرس IP متصل می‌شود و نام دامنه‌ی آن سایت را پیدا می‌کند و در نتیجه شما به آن سایت هدایت خواهید شد.

سرویس‌های DNS انواع مختلفی دارند که در این مقاله از سایت پویان آی تی به معرفی سرویس‌های DNS خواهیم پرداخت. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

منظور از سرویس DNS چیست؟

همانطور که گفتیم، دی‌ان‌اس نام دامنه را به IP address تبدیل می‌کند. این عمل توسط کامپیوتری انجام می‌شود که به آن سرویس DNS یا DNS Server می‌گویند. این کامپیوتر دارای یک دیتابیس از IP addressهای public به همراه نام هاست‌های مرتبط با آن IP addressها است.

سرویس‌های DNS چگونه کار می‌کنند؟

هنگامی که شما قصد بازدید از یک وب‌سایت را دارید و نام آن را در مرورگر خودتان جستجو می‌کنید، قبل از اینکه به طور مستقیم به سرور هاست مربوطه متصل شوید، درخواست شما به یک سرور DNS رفته و نام دامنه به آدرس IP ترجمه می‌شود. در این صورت درخواست شما برای کامپیوترهای دیگر قابل درک خواهد بود و پس از آن، فرآیند اتصال به سرور و انتقال داده‌های سایت به مرورگر شما ادامه می‌یابد.

انواع سرویس‌های DNS

اکنون که با مفهوم سرویس DNS و DNS Server آشنا شدیم، به سراغ معرفی سرویس‌های DNS  خواهیم رفت:

Primary DNS Server

سرور DNS ارباب یا Primary DNS Server، همان‌طور که از نامش پیداست، به صورت یک سورس اصلی برای درخواست‌های DNS عمل می‌کند و وظیفه‌ی نگهداری اطلاعات DNS را دارد.

Slave DNS Server

سرور برده یا Slave DNS Server که به آن Slave Server هم گفته می‌شود، به عنوان یک نسخه‌ی پشتیبان برای سرور DNS اصلی عمل می‌کند و در صورت نیاز به درخواست‌هایی که به سرور اصلی می‌آیند به صورت موقت پاسخ می‌دهد.

Secondary DNS Server

سرور DNS ثانویه یا Secondary DNS Server مشابه با Slave Server عمل می‌کند و برای نگه داشتن نسخه‌هایی از دیتاهای DNS به عنوان نسخه پشتیبان استفاده می‌شود و به عنوان یک جایگزین برای سرور DNS اصلی قرار می‌گیرد.

Resolver DNS Server

ریزالور سرور یا Resolver DNS Server را به این منظور استفاده می‌کنند که وظیفه‌ی تبدیل و ترجمه‌ی نام دامنه‌ها به آدرس‌های IP را داشته باشد. ابتدا کاربر از طریق مرورگر درخواست خود را به سمت این سرور می‌فرستد و سپس این سرور آن نام دامنه را به آدرس قابل درک برای کامپیوتر، یعنی IP address تبدیل می‌کند.

DNS Cache Server

سرور DNS کش یا DNS Cache Server باعث افزایش سرعت و کاهش هزینه‌ی زمانی برای پاسخ به درخواست‌ها می‌شود. این نوع سرور به این شکل عمل می‌کند که درخواست‌هایی که قبلاً به آن‌ها پاسخ داده شده را به صورت موقت ذخیره می‌کند تا با صرف زمان کم‌تر و سرعت بیش‌تری به درخواست‌های مشابه بعدی پاسخ بدهد.

Forwarding Server

سرور فوروارد یا Forwarding Server در مواقعی استفاده می‌شود که اگر سروری نتوانست به درخواست‌هایی که ارسال می‌شود پاسخ درست دهد، سرور فوروارد وظیفه‌ی پاسخ به درخواست‌ها را به سرور دیگری بدهد. در نتیجه روال کار DNS دچار اختلال نمی‌شود.

Checker Server

سرور چک کننده یا Checker Server برای چک کردن سلامت سرورها و سرویس‌های DNS مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که مشکلی برای آن‌ها وجود داشته باشد، همان موقع به مسئول مربوطه اطلاع رسانی می‌کنند.

کلام آخر

امروزه DNSها در دنیای اینترنت و شبکه نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند و از کلیدی‌ترین اجزای مورد استفاده در شبکه به حساب می‌آیند. ما در این مقاله سعی کردیم به معرفی سرویس‌های DNS و نحوه‌ی کار آن‌ها بپردازیم و یک دید کلی در این زمینه به شما بدهیم. در نهایت امیدواریم این مقاله از سری مقاله‌های وبلاگ پویان آی تی برای شما مفید بوده باشد.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد رأی ها : 1

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

سرور IP DNS