سرور DNS

سرور DNS چیست؟

فهرست مطالب

آیا چیزی در مورد DNS و نحوه عملکرد آن می دانید؟ آیا با مفاهیم شبکه‌های DNS Resolver و رکوردهای DNS آشنایی دارید؟

وقتی نام هر سایتی را در نوار آدرس مرورگر خود تایپ می‌کنید، مرورگر شما از نوع خاصی از سرور می‌پرسد که سایت را کجا پیدا کند. این سرورها – که به عنوان سرورهای DNS شناخته می‌شوند – برای پاسخ دادن به همه سؤالات سیستم اختصاص داده شده‌اند. می‌توانید DNS را به عنوان کتاب آدرس شبکه جهانی وب در نظر بگیرید. هر زمان که روی پیوندی در یک وب سایت کلیک می‌کنید، رایانه شما اطلاعات DNS آن را جستجو می‌کند. DNS یک پایگاه داده از آدرس‌های اینترنتی است. هنگام جستجوی اطلاعات در اینترنت، یک درخواست DNS ارسال می‌کنید. DNS به سادگی فهرستی از نام‌های مربوط به IP است که کامپیوترها با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

اگر با خواندن این متن کنجکاوی شما درباره‌ی DNS ترغیب شده‌است، به شما پیشنهاد می‌کنم که این مقاله را تا انتها بخوانید.

DNS چیست؟

DNS سیستمی از سوابق نام‌های دامنه و آدرس‌های IP است که به مرورگرها اجازه می‌دهد آدرس IP مناسبی را پیدا کنند که مطابق با URL نام میزبان وارد شده در آن است. هنگامی که سعی می‌کنیم به یک وب سایت دسترسی پیدا کنیم، معمولاً نام دامنه را در مرورگر وب تایپ می‌کنیم. با این حال، مرورگرهای وب باید آدرس‌های IP دقیق را برای بارگیری محتوا برای وب سایت بدانند. DNS چیزی است که نام دامنه‌ها را به آدرس‌های IP ترجمه می‌کند تا منابع از سرور وب سایت بارگیری شوند.

گاهی اوقات، وب سایت‌ها می‌توانند آدرس‌های IP متعدد مربوط به یک نام دامنه داشته‌باشند. به عنوان مثال، سایت‌های بزرگی مانند گوگل، کاربرانی خواهند داشت که از نقاط دور دنیا از سرور درخواست می‌کنند. سروری که رایانه‌ای از سنگاپور سعی می‌کند از آن پرس و جو کند، احتمالاً با سروری که یک رایانه متفاوت از مثلاً تورنتو تلاش می‌کند به آن دسترسی پیدا کند، متفاوت خواهد بود، حتی اگر نام سایت وارد شده در مرورگر یکسان باشد. اینجا جایی است که cache DNS وارد می‌شود.

cache DNS

cache DNS فرآیند ذخیره سازی داده‌های DNS در سوابق DNS نزدیک به مشتری درخواست کننده است تا بتواند جستجوی DNS را زودتر به نتیجه برساند. این کار از مشکل درخواست‌های اضافی بیشتر در زنجیره جلوگیری کرده و زمان بارگذاری صفحه وب را بهبود می‌بخشد. از طرفی باعث کاهش مصرف پهنای باند می‌شود

انواع مختلف DNS چیست؟

به طور کلی، سه نوع سرور DNS وجود دارد: سرورهای اولیه، سرورهای ثانویه و سرورهای کش که در ادامه به بررسی تمامی این موارد می‌پردازیم.

سرور اصلی

یک سرور معتبر برای یک منطقه، سرور اصلی به حساب می آید. تمام وظایف مدیریتی مرتبط با منطقه، مانند ایجاد زیر دامنه یا سایر کارهای مشابه، باید در سرور اصلی انجام شود. علاوه بر این، هر گونه تغییر در فایل‌های منطقه، اصلاح یا اضافه شدن به RR‌ها در فایل‌های زون باید در سرور اصلی انجام شود. برای هر منطقه یک سرور اصلی وجود دارد، به جز زمانی که Active Directory و Microsoft DNS Server یکپارچه شده‌باشند.

 

سرورهای ثانویه

سرور DNS ثانویه یک نسخه پشتیبان از سرور DNS اولیه است. هر منطقه معین می‌تواند به تعداد لازم سرورهای ثانویه برای ایجاد تعادل بار، تحمل خطا و کاهش ترافیک داشته‌باشد. علاوه بر این، هر سرور DNS می‌تواند چندین منطقه را به طور همزمان ساپورت کند.

بسته به زیرساخت DNS، سایر نقش‌های سرور DNS ممکن است علاوه بر سرورهای DNS اولیه و ثانویه، مانند سرورهای کش و ارسال کننده، باشند.

سرور‌های کش

سرورهای کش همان طور که از نامشان پیداست، فقط جستجوهای کش شده را برای پاسخ‌های DNS ارائه می‌دهند. آنها مانند سرورهای ثانویه فایل‌های منطقه را حفظ نمی‌کنند. آنها جتسجوها را انجام می‌دهند، پاسخ‌ها را در حافظه پنهان نگه می‌دارند و نتایج را به مشتری درخواست کننده برمی‌گردانند به جای اینکه فایل‌های zone را مانند سایر سرورهای ثانویه نگه دارند.

هدف سرور DNS است؟

هدف یک سرور DNS این است که آنچه کاربر در مرورگر خود تایپ می‌کند را به چیزی که رایانه می‌تواند بفهمد و برای یافتن یک وب سایت استفاده کند، ترجمه کند. به عبارت دیگر، هدف آن تبدیل یک نام دامنه مانند www. example. com به یک آدرس IP مانند ۷۱. ۲۳۲. ۱۰۱. ۱۲۰ است.

به لطف سرورهای DNS، مردم مجبور نیستند آدرس‌های IP پیچیده‌ای مانند ۲۱۶. ۵۸. ۲۱۷. ۲۰۶ را که آدرس IP گوگل است، حفظ کنند. آنها فقط لازم است www. google. com را به خاطر داشته‌باشند.

این فرآیند ترجمه – که به طور رسمی به عنوان وضوح DNS شناخته می‌شود – به اجزای سخت افزاری متعددی نیاز دارد. مهم‌ترین آنها به عنوان سرور DNS اولیه شناخته می‌شود.

 

هدف سرور DNS است؟

هدف یک سرور DNS این است که آنچه کاربر در مرورگر خود تایپ می‌کند را به چیزی که رایانه می‌تواند بفهمد و برای یافتن یک وب سایت استفاده کند، ترجمه کند. به عبارت دیگر، هدف آن تبدیل یک نام دامنه مانند www. example. com به یک آدرس IP مانند ۷۱. ۲۳۲. ۱۰۱. ۱۲۰ است.

به لطف سرورهای DNS، مردم مجبور نیستند آدرس‌های IP پیچیده‌ای مانند ۲۱۶. ۵۸. ۲۱۷. ۲۰۶ را که آدرس IP گوگل است، حفظ کنند. آنها فقط لازم است www. google. com را به خاطر داشته‌باشند.

این فرآیند ترجمه – که به طور رسمی به عنوان وضوح DNS شناخته می‌شود – به اجزای سخت افزاری متعددی نیاز دارد. مهم‌ترین آنها به عنوان سرور DNS اولیه شناخته می‌شود.

سرور DNS

سرور چیست؟

سرور دستگاه یا برنامه‌ای است که برای ارائه خدمات به برنامه‌های دیگر اختصاص داده شده‌است که به آنها “کلاینت” گفته می‌شود. کلاینت‌های DNS که در اکثر سیستم عامل‌های دسکتاپ و موبایل مدرن تعبیه شده‌اند، مرورگرهای وب را قادر می سازند تا با سرورهای DNS تعامل داشته‌باشند.

مزایای سرور DNS چیست؟

مزایای بسیار زیادی در استفاده از سرور DNS وجود دارد که در این جا به مهم ‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

سرورهای DNS به شما کمک می‌کنند تا وب سایت‌ها را با تایپ دامنه و نه آدرس IP آن بیابید.

آنها یک لایه امنیتی اضافی به شبکه شما اضافه می‌کنند.

بدون سرورهای DNS، تراکنش‌های آنلاین غیرممکن خواهد بود.

اگر وب سایتی آدرس IP خود را تغییر دهد، سرور DNS آن را انتخاب می‌کند و به طور خودکار پایگاه داده خود را به روز می‌کند تا در استفاده‌ی کاربرانش اختلالی ایجاد نشود.

سرورهای DNS در کاری که انجام می‌دهند سریع هستند و از این رو افراد زمان تلف شده‌ی بسیار کم تری خواهند داشت.

 

وقتی سرورهای DNS خراب می‌شوند چه اتفاقی می‌افتد؟

سرورهای DNS ممکن است به دلایل متعددی مانند قطع برق، حملات سایبری و نقص سخت افزاری از کار بیفتند. در روزهای اولیه اینترنت، قطع شدن سرور DNS می‌تواند تأثیر نسبتاً زیادی داشته‌باشد. خوشبختانه امروزه افزونگی‌های زیادی در DNS وجود دارد. به عنوان مثال، نمونه‌های زیادی از اصل سرورهای DNS و سرورهای TLD وجود دارد. بیشتر وب‌سایت‌های محبوب چندین نمونه از سرورهای نام معتبر خود را نیز دارند.

اگر سرور DNS پاسخ ندهد، چه باید کرد؟

هر از چند گاهی سرورهای DNS با مشکل مواجه می‌شوند و ممکن است پیامی را مشاهده کنید که به شما اطلاع می‌دهد سرور DNS شما پاسخ نمی‌دهد.

این می‌تواند به عوامل متعددی از جمله اتصال ضعیف اینترنت، مرورگر قدیمی، قطع برق سمت سرور یا تنظیمات DNS اشتباه مربوط باشد. خبر خوب این است که راه‌های زیادی برای حل این مشکل وجود دارد.

  • مرورگر وب را تغییر دهید: اگر مشکل هنگام استفاده از Google Chrome رخ داد، به جای آن فایرفاکس یا اپرا را امتحان کنید.
  • فایروال خود را به طور موقت خاموش کنید: در حالی که فایروال‌ها برای محافظت از رایانه شما در برابر حملات DNS ناخواسته بسیار مهم هستند، آنها عادت دارند در اتصال شبکه شما تداخل ایجاد کنند. پس از خاموش شدن، مجدداً به صفحه‌ای که در اتصال به آن مشکل داشتید، مراجعه کنید. اگر وب سایت بدون مشکل بارگیری می‌شود، می دانید که تنظیمات فایروال نیاز به بازبیتی دارد.
  • تنظیمات DNS خود را پاک کنید: مرحله آخری که باید هنگام مواجه شدن با مشکلات سرور DNS امتحان کنید، پاک کردن حافظه پنهان DNS است.

 

و در آخر

ما در این مقاله سعی کردیم تا به بررسی DNS پرداخته و آن را به شما معرفی کنیم. امیدواریم که این مقاله در جهت دریافت اطلاعات در زمینه DNS برای شما عزیزان مفید بوده باشد. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید و جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی مراجعه و مقالات مرتبط را مطالعه نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

DNS IP سرور