DDNS

DDNS یا DNS پویا چیست؟

Dynamic DNS (DDNS) سیستمی است که نام دامنه را با تغییر IP Address مرتبط می‌کند. این به افراد و سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا سرویس‌ها را در شبکه‌هایی با آدرس‌دهی IP پویا میزبانی کنند. یک سرویس گیرنده DDNS تغییرات آدرس IP را نظارت و سوابق DNS را متناسب با آن به روز می‌کند. این تضمین می‌کند که نام دامنه همیشه به آدرس IP صحیح اشاره و دسترسی به سرویس‌های میزبانی شده را حفظ می‌کند. این سیستم برای دسترسی از راه دور، میزبانی سرویس و صرفه جویی در هزینه مفید است. اما ممکن است محدودیت‌هایی مانند تأخیر در انتشار و مشکلات قابلیت اطمینان داشته باشد.

DDNS چگونه کار می‌کند؟

مسیر عملکرد DDNS با به روزرسانی خودکار رکوردهای DNS برای مرتبط کردن نام دامنه با آدرس IP در حال تغییر کار می‌کند. در اینجا به معرفی مراحل عملکرد DDNS می‌پردازیم:

  1. ثبت نام دامنه و پیکر بندی تنظیمات DDNS برای اشاره به یک ارائه دهنده ی DNS
  2. نصب و راه اندازی سرویس گیرنده ی DDNS
  3. نظارت بر IP Address و بررسی تغییرات آن در بازه زمانی‌های منظم
  4. تشخیص تغییر  IP Address  
  5. به روز رسانی رکورد DNS
  6. اعمال تغییرات رکورد DNS و انتشار آن
  7. دسترسی به خدمات در شبکه
  8. نظارت بر IP Addressها و به روزرسانی‌های مداوم

تفاوت DNS و DDNS چیست؟

DNS VS DDNS

DNS بخش اساسی زیر ساخت اینترنت به حساب می‌آید که نام‌های خوانا برای انسان‌ها را به IP Addressها ترجمه و رایانه‌ها برای ارتباط گیری با یک‌دیگر از آن استفاده می‌کنند. از طرفی دیگر DDNS برنامه‌ای است که روی DNS ساخته شده است و به مدیریت ارتباط میان نام دامنه و IP Addressها می‌پردازد. به عبارتی ساده‌تر تفاوت میان DND و DDNS این است که DNS مسئولیت نگاشت نام دامنه IP Addressهای ثابت را بر عهده دارد و در مقابل DDNS عملکرد DNS را برای مدیریت آدرس‌های IP پویا گسترش می‌دهد. DNS برای شبکه‌هایی با آدرس‌دهی IP استاتیک و DDNS برای شبکه‌هایی با آدرس‌دهی IP پویا استفاده می‌شود.

انواع DDNS

در حال حاضر انواع مختلفی از DNSهای پویا وجود دارد که هر کدام از آن‌ها ویژگی و عملکرد خاص خود را دارند. در این جا به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

  • Standards-based DDNS

این نوع از DDNSها شامل یک پروتکل شبکه همراه با سیستم امنیتی می‌باشند که اغلب به عنوان برنامه‌های افزودنی سیستم پروتکل پیکربندی میزبان پویا (DHCP) کاربرد دارند.

  •  Applications

برنامه‌هایی که توسط شرکت‌های گوناگون ایجاد می‌شوند تا بتوانند خدمات DNS پویا را انجام دهند. استفاده از این برنامه‌ها به عملکرد مناسب سیستم‌ها کمک و در زمان صرفه جویی می‌کند.

  • DDNS for Internet Access Devices

DDNS دسترسی و مدیریت از راه دور دستگاه‌هایی مانند روترها و مودم‌ها را امکان پذیر می‌کند. این امر اجازه می‌دهد تا کاربران با استفاده از یک نام دامنه، حتی با آدرس‌های IP پویا، به دستگاه‌های خود متصل شوند.

  • DDNS for Security Appliance Manufacturers

سازندگان دستگاه‌های امنیتی می‌توانند از خدمات DNS پویا برای اطمینان از مرتبط شدن خودکار آدرس‌های IP دستگاه‌هایشان با دامنه صحیح استفاده کنند. که اغلب با استفاده از یک رابط برنامه نویسی برنامه (API) انجام می‌شود که مشتری DDNS را با سیستم عامل دستگاه ادغام می‌کند.

هنگام انتخاب یک راه حل DDNS، مهم است که عواملی مانند سهولت راه اندازی، سازگاری با تجهیزات شبکه، مقیاس پذیری، ویژگی‌های امنیتی و هر گونه عملکرد اضافی مورد نیاز برای موارد استفاده خاص را در نظر بگیرید.

مزایای DDNS 

DNS پویا چندین مزیت را برای افراد و سازمان‌ها ارائه می‌دهد:

مزایای DDNS توضیحات
دسترسی از راه دور استفاده از DDNS دسترسی به خدمات و دستگاه‌هایی که در شبکه با آی پی آدرس پویا هستند را فراهم می‌آورد و این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا بتوانند به شبکه‌های خود متصل شوند و مدیریت از راه دور را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد.
میزبانی خدمات با استفاده از DNS پویا سازمان‌ها و افراد می‌توانند به میزبانی خدمات مختلف در شبکه ی خود بپردارند. این امر راهکاری قابل اعتماد برای کاربران برای دسترسی به این خدمات حتی زمانی که آدرس IP تغییر می‌کند را فراهم می‌آورد.
مقرون به صرفه DDNS نیاز به دریافت آدرس IP ثابت پرهزینه از یک ارائه دهنده خدمات اینترنتی (ISP) را از بین می‌برد. بنابراین افراد و سازمان‌ها می‌توانند سرویس‌ها را در شبکه‌هایی با آدرس‌های IP پویا میزبانی کنند و در هزینه‌های ماهانه خود صرفه‌جویی کنند.
زیرساخت پویا این سیستم از تنظیمات زیرساخت پویا پشتیبانی می‌کند و می‌تواند به‌طور خودکار رکوردهای DNS را با آنلاین شدن سرورهای جدید یا بازنشستگی سرورهای موجود، به‌روزرسانی کند و اطمینان حاصل کند که نام دامنه همیشه به آدرس IP فعلی تغییر می‌کند.

و در آخر

DNS پویا به طور خودکار رکوردهای DNS را به روز می‌کند تا نام دامنه را با تغییر آدرس IP مرتبط کند. این امکان دسترسی از راه دور و میزبانی سرویس را در شبکه‌هایی با آدرس‌های IP پویا فراهم می‌کند. DDNS نیاز به آدرس‌های IP ثابت را از بین می‌برد و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. کاربران می‌توانند به جای آدرس‌های IP پیچیده با استفاده از نام‌های دامنه‌ای که به راحتی به خاطر می‌آیند به منابع دسترسی پیدا کنند. این سیستم راحتی، انعطاف پذیری و پشتیبانی از تنظیمات failover را ارائه می‌دهد. مدیریت از راه دور را ساده می‌کند و دسترسی مداوم به خدمات را حتی با تغییر آدرس IP تضمین می‌کند.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

IP شبکه DNS نام دامنه DDNS