معرفی پردازنده های اینتل

معرفی نسل 12 پردازنده های اینتل

پردازنده چیست؟

پردازنده یاCPU که به عنوان مغز رایانه شناخته می‌شود از اصلی ترین ابزار در کامپیوتر ها به حساب می‌آید و وظیفه ی تفسیر دستورات را بر عهده دارد و به دستور العمل های آن پاسخ می‌دهد و اکثر عملیات‌های حسابی، منطقی، ورودی و خروجی را انجام می‌دهند و همچنین دستوراتی را برای سایر تراشه‌ها و اجزای در حال اجرا در رایانه اختصاص می‌دهند؛به عبارتی دیگر بدون وجود آن ها کامپیوتر نمی‌تواند کار کند.

از جمله کاربرد های cpu می توان به استفاده از ان ها در تلفن های هوشمند و رایانه ها و دیگر ابزار اشاره کرد.

بخش های اصلی ریز پردازنده:

 از سه بخش اصلی تشکیل می‌شود که به شرح زیر است CPU:

  • ALU: یک بخش اصلی در کامپیوترها به حساب می‌اید وعملیات های حسابی و منطقی را انجام می‌دهد.

  • CU: بخشی از یک کامپیوتر است که اتفاقات درون آن را کنترل می‌کند و تصمیم گیری ها در درون آن اتفاق می‌افتد.

  • حافظه یا واحد ذخیره سازی : ابزاری است که داده ها و اطلاعات را درون خود ذخیره می‌کند و شامل دو نوع اصلی حافظه رم و هارد دیسک می‌شود؛ حافظه ی رم اطلاعات را به طور موقت و فرار در خود ذخیره می‌کند در حالی که از هارد دیسک اطلاعات را با قدرت بیشتری در خود نگهداری می‌کند و امکان آسیب رسیدن به آن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

انواع کامپیوتر CPU

CPU کامپیوتر انواع مختلفی دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • سی پی یو تک هسته ای
  • سی پی یو دو هسته ای
  • سی پی یو چهار هسته ای
  • پردازنده های هگزا هسته ای
  • پردازنده های هشت هسته ای
  • پردازنده ده هسته ای

پردازنده های چند هسته ای سبب افزایش سرعت و بهبود عملکرد در انجام همزمان چندین کار می‌شود. هر چه تعداد هسته ها بیشتر باشد کامپیوتر می‌تواند دستورالعمل‌های بیشتری را در یک زمان انجام دهد.

شرکت اینتل در سال 1968 توسط گروهی از مهندسان نیمه هادی از Fairchild Semiconductor به رهبری گوردون مور و رابرت نویس تاسیس شد. اینتل محصولات و خدمات متفاوتی را ارائه می دهد که یکی از انها پردازنده ی اینتل است.پردازنده ی اینتل از حدود 50 سال پیش در مرکز فناوری قرار دارد و می‌توان از آن به عنوان یکی از قطب های اقتصاد جهانی دیجیتال نام برد. اولین پردازنده اینتل در سال 1971 وارد جهان امروزی شد و امروزه طیف های متفاوتی از پردازنده ها را ارائه می‌دهد.علاوه بر آن از اینتل به عنوان بزرگ ترین واحد تولید کننده پردازش مرکزی و نیرویی قدرتمند در رشد اینترنت نیز می توان یاد کرد.

محصولات و خدمات اینتل

  1. پردازنده هسته ای: از جمله محصولات برتر اینتل به حساب می اید که با عنوان core به فروش می رسد.

  2. پشتیبانی از چیپست کامپیوتر: از جمله خدمات اینتل می توان به مدیریت و پشتیبانی از راه دور برای حل مشکلات استاندارد در مادربرد ها اشاره کرد.

  3. پردازنده های زئون : مشابه پردازنده ی مورد استفاده در لپ تاپ core می باشد اما امکانات بیشتری برای مورد اعتماد بودن ها، قابل مقایسه بودن و دسترسی ارائه می‌دهد. این پردازنده در مسائلی با خطاپذیری کم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  4. پردازنده های گرافیکی:اینتل در برهه ای از زمان  دارای فناوری پردازنده های گرافیکی برای گرافیک های یکپارچه بوده است.

  1. محاسبات با عملکرد بالا و هوش مصنوعی:اینتل پردازنده‌های مختلفی برای هوش مصنوعی و محاسبات با کارایی بالا دارد.

  1. حافظه پایدار (Optane):حافظه ی پایدار یک ویژگی خاص برای اینتل می‌باشد که به عنوان یک حافظه ی پنهان برای ssdعمل می‌کند. سرعت ssd ها از hddبیشتر است ولی همچنان از dram کندتر است. این ویژگی اینتل باعث می‌شود که هم دارای سرعت dram  و هم ماندگاریSSD باشد. Optane میانه ی  حافظه فلش و DRAM می‌باشد.

  2. سرویس ریخته گری اینتل:کارخانه های ریخته گری وظیفه ی تولید تراشه ها را برعهده دارند که به دلیل هزینه های بالا در نگهداری و به روزسازی این تجهیزات اکثر شرکت ها مسئولیت تولید این قطعات را بر عهده ی شرکت های ثالث می گذارند. اینتل از طریق فعال سازی این سرویس گامی در تولید این قطعات و افزایش سرمایه ی خود برمی دارد.

  3. oneAPI:بهترین پردازنده را برای برنامه انتخاب و پردازنده اجرا میکند.

سرانجام  Alder Lake وارد بازار عرصه شد. تراشه های Alder Lake با ترکیب فضای دیجیتالی از هسته های بزرگ با عملکرد بالا و هسته های کوچک با کارایی های بالا که برای نخستین بار آن ها را به رایانه های شخصی می‌آورد. از آن جایی که ریزپردازنده های اینتل با AMD  پیوسته در حال رقابت و حفظ جایگاه خود می‌باشد ورود نسل 12 ریزپردازنده های اینتل به عنوان بهترین پردازنده ی گیمینگ در دنیا می‌تواند به محبوبیت خود بیافزاید. که ما در اینجا به بررسی سه نوع ریزپردازنده ی نسل 12 می پردازیم.

  • Core i5-12600K
  • Core i7-12700K 
  • Core i9-12900K 

Core i5-12600K

ویژگی های مثیت: بهترین cpu برای بازی می باشد و به عنوان یک تراشه کارامدتر به حساب می آید و علاوه بر ان قیمت مناسب تری نسبت به Core i7 وCore i9  دارد ولی اصول اساسی را نیز همچنان رعایت می کند و برای بازی ها عملکرد مناسبی دارد.Core i5، توانست عملکرد Core i9 را بگیرد و در ان را قالب Core i5 به نمایش بگذارد و به دلیل طراحی قدرتمند تری که نسبت به Core i9 12900K دارد فشارکمتری به بیشترین چیزی که در قالب Alder Lake است وارد می‌کند که باعث می‌شود از آن به عنوان پردازنده ای قوی برای ساخت های متوسط تا بالا استفاده شود. 

ویژگی های منفی: در بعضی از بازی ها کارامدی مناسبی ندارد و از رایزن در کسب قدرت حریص تر است.

داخل Intel Core i5 12600K چیست؟

Intel Core i5 12600K یک CPU  است که دارای شش هسته عملکرد (P-Cores) و چهار هسته کارآمد (E-Cores) است.دو معماری متفاوت Golden Cove و Gracemont در core وجود دارد که بیشتر پردازنده های نسل 12 را پشتیبانی می کند.

هدف معماری golden coveاین است که سرعت کلاک بالایی را ارائه دهد.

معماری  Gracemont به گونه ای است که علاوه بر کارامدی بالاتر بتواند تعداد بیشتری از آن ها را روی یک تراشه قرار بدهد.

عملکرد Intel Core i5 12600K چگونه است؟

عملکرد بی نظیر و تسلط عالی در بازی دارد ,در ازمایش های چند رشته ای توانست core i9  را شکست دهد. این پردازنده نسبت به Core i9 11900K کم مصرف تر است و علیرغم کاهش عملکرد آن، تا حدودی کارآمدتر است.

 

Core i7-12700K

به عنوان بهترین پردازنده سطح متوسط و بالا با افزایش عملکرد نسبت به Core i5-12600K در پلتفرم های اصلی شناخنه می‌شود و دارای قابلیت اورکلاک است و با طراحی جدید معماری از سری Alder Lake، کاربران می توانند انتظار حداکثر عملکرد را داشته باشند.

پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل که با نام Alder Lake شناخته می‌شوند دارای استاندارد جدیدی از چیدمان و طراحی تراشه هستند. اینتل هسته‌های Performance (P) و هسته‌های Eficiency (E) را مهندسی کرده است، هسته‌های عملکرد برای کارهای پرفورمنس مانند فرآیندهای پیش‌زمینه یا برنامه‌های سخت استفاده می‌شوند، در حالی که هسته‌های کارآمد برای کارهای کم‌فشار مانند فرآیندهایی هستند که در حال اجرا در پس زمینه اما نکته منفی این است که همه تراشه های Alder Lake دارای هسته E نیستند، تراشه هایی مانند Intel Core i5-12400 فقط دارای هسته P هستند. به طور کلی،از این پردازنده به عنوان یک پردازنده با عملکرد خوب برای کسانی که به دنبال یک دستگاه رده بالاتر مشابه i5-12600K هستند استفاده می‌شود.

Core i9-12900K

 اینتل آن را به عنوان سریع ترین پردازنده بازی جهان معرفی می‌کند.دارای 16 هسته و 24 رشته است که جهش نسلی در عملکرد بازی را عرضه می‌کند  و تا دو برابر عملکرد قبلی خود در حجم کاری تولید محتوا ارائه می‌دهد.

درست مانند سایر پردازنده‌های نسل ۱۲ Alder Lake اینتل، این پردازنده نیز با انواع مختلفی از هسته‌ها عرضه می‌شود که برخی برای عملکرد بالا و برخی برای بهره‌وری انرژی ساخته می‌شوند. از مجموع تعداد شانزده هسته آن، هشت هسته P (هسته های عملکردی) هستند که در فرکانس استاندارد 3.2 گیگاهرتز کار می کنند و  دارای تا 5.1 گیگاهرتز بوست توربو می باشند. هشت هسته دیگر آن هایی هستند که برای کارایی ساخته شده اند که به آنها E-core نیز می گویند. آنها با سرعت کلاک کمتر 2.4 گیگاهرتز کار می کنند و می توانند به حداکثر سرعت 3.9 گیگاهرتز برسند.

 این پردازنده می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد اگر:

  • شما یک CPU سطح بالا با عملکرد همه جانبه عالی می خواهید.

  • شما یک گیمر هستید و همگام با تعداد فریم های رایانه شخصی خود زندگی می کنید.

  • شما قصد دارید یک کامپیوتر با کارایی بالا بسازید.

  • اگر بودجه لازم برای خرید این پردازنده را دارید و میتوانید قبض های آن را بپردازید.

مزایا و معایب

از مزایای Intel Core i9-12900K می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این یکی از بهترین پردازنده های سطح بالایی است که می توانید دریافت کنید.

  • فرکانس آن از 5 گیگاهرتز فراتر می رود و به 5.20 گیگاهرتز می رسد.

  • 16 هسته و 24 رشته که در کنار هم عملکرد چند رشته ای را ارائه می دهند.

از معایب آن نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به توان الکتریکی زیادی نیاز دارد.

  • خیلی گرم می‌شود، بنابراین به یک راه حل خنک کننده قدرتمند برای آن نیاز دارید.

 برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت پویان ای اتی مراجعه کنید و اطلاعات لازم را کسب نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4.8 / 5. تعداد رأی ها : 5

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری

و در ادامه بخوانید

دیدگاه (2)

  • Mohammad

    برای رندر سه بعدی از بین اینتل و رایزن کدوم رو پیشنهاد می‌دید که با توجه به قیمتش کارایی مناسب تری داشته باشه؟

    ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
    • شاهرخی

      درود بر شما پیشنهاد ما استفاده از پردازنده های Intel است . پردازنده های اینتل هماهنگی بیشتری با GPU و واحد پردازش گرفیکی دارند . سوال دیگری بود در خدمتتان هستیم .

      ۱۹ بهمن ۱۴۰۱

دیدگاه خود را اضافه کنید

برچسب ها

CPU اینتل پردازنده