رایزن

معرفی پردازنده های نسل جدید رایزن(Ryzen)

در سال های دور شاهد رقابتی تنگاتنگ بین پردازنده های نسل اینتل و شرکت ای ام دی بودیم. اما در نهایت اینتل بازار رقابت را در دست گرفت و نقش ای ام دی را در بازار پردازنده کمرنگ کرد. و در کنار آن  ای ام دی با حرکت به سمت معماری zen مجدد بازار را در دست گرفت و این نسل انقلابی ایجاد کرد. از زمان معرفی نسل رایزن 4000 ، گرایش بازار به سمت پردازنده های رایزن تغییر کرد و این نسل با شارژدهی مناسب تر نسبت به اینتل گردونه رقابت را تصاحب کردند.

دور از انصاف نیست اگر بگوییم پردازنده RYZEN 5000  با معماری ZEN3 درگیمینگ فوق العاده بود. اما با این وجود ZEN4 با بهره مندی از نسل پنجم pcle و رم گیمینگ DDR5 رقابت را به راحتی خواهد برد؛ همچنین RYZEN7000 با ادغام حافظه سه بعدی و فرآیند تولید 5 نانومتری بی شک به ایده آل ترین پردازنده برای کارت های گرافیکی تبدیل خواهد شد. در نمایشگاه CES 2022هر دو شرکت از پردازنده های جدید خود رونمایی کردند. در ادامه به معرفی برخی ویژگی های پردازنده های رایزن (Ryzen) می‌پردازیم.

Ryzen7000

نسل جدید رایزن را با عنوان Ryzen7000 و با معماری zen4 و با اسم رافائل (Raphael) می‌شناسیم. از جمله مزیت های این نسل نسبت به نسل قبلی می‌توان به سرعت بیشتر، فرآیند ساخت جدیدتر اشاره کرد. شرکت AMD در کنفرانس کامپیوتکس 2022 برخی از ویژگی های فنی این نسل را معرفی کرد که در ادامه ذکر می‌شود.

برخی مشخصات و ویژگی های نسل جدید

این معماری شامل لیتوگرافی 5 نانومتری و نیازمند مادربرد با سوکت AM5 است. و همان‌طور که عنوان شد از رم DDR5 و PCLE 0.5 پشتیبانی می‌کند.در این نسل فرکانسی برابر با 5.5 گیگا هرتزی می‌بینیم. خالی از لطف نیست که بدانیم معماری ZEN4 در سکشن تک رشته ای 15 درصد سریع تر از نسل قبلی خود می‌باشد و بدلیل استفاده از مادربرد جدید مصرف انرژی بالاتری دارد. مادربردهای AM5 یک درگاه حافظه  PCLE 5.0 NVME دارند که معجزه بارگذاری بازی در یک ثانیه را به ارمغان می آورد. این پلتفرم شامل 14 پورت USB 3.X می‌باشد.

انتظار می‌رود در پاییز 2022 شاهد بالاترین مدل این پردازنده با 16 هسته باشیم.

در نهایت ،شاهد طیف وسیعی از پردازنده های شتاب یافته خواهیم بود که به گرافیک یکپارچه مجهزند که پیش بینی می‌شود پشتیبانی هیبریدی GFX به این نسل اضافه شود و به انفجاری بزرگ در صنعت گیمینگ تبدیل خواهد شد.

نسل جدید رایزن در چه تاریخی ارائه می‌شود؟

گرچه شرکت ای ام دی زمان و تاریخ دقیق را اعلام نکرده است اما شواهد حاکی از آن است که نسخه دسکتاپ در نیمه دوم 2022 و نسخه لپتاپ در سال 2023 منتشر خواهد شد.

قیمت رایزن 7000

رایزن

 

 

شاید پیش بینی قیمت قبل از اراِئه کار چندان ساده و دقیقی نباشد اما قیمت چند مدل را بررسی خواهیم کرد.

  • اگر شاهد تراشه 24 هسته ای باشیم قیمتی برابر با 900 دلار پیش بینی می‌شود. 
  • برای  مدل 16 هسته ای با 32 رشته مقداری برابر 650 دلار در نظر گرفته می‌شود. 
  • همچنین برای مدل 7800X7 با 8 هسته و 16 رشته مبلغ معادل 500 دلار منطقی است. 
  •  مدل 7600X5 با 6 هسته و 12 رشته مبلغ 350 دلار پیش بینی می‌شود. ‌

و در آخر

اگر بخواهیم نتایج را جمع بندی کنیم کاملا واضح است که این مشخصات در صنعت گمینگ غوغا خواهد کرد و گیمر ها برای دریافت این نسل از پردازنده لحظه شماری می‌کنند. اما آیا به طور حتم شرکت ای ام دی می‌تواند بر رقیب دیرینه خود، اینتل پیروز شود؟ نسل بعدی شرکت اینتل چه خواهد کرد؟ شما چه فکر میکنید؟ ترجیح میدهید از کدام پردازنده استفاده کنید؟ لطفا نظرات خود را برای ما ارسال نمایید. همچنین پیشنهاد میکنیم سایر مقالات پویان آی تی را نیز مطالعه نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

اینتل رایزن پردازنده CPU