معرفی 8 وب سرور محبوب و مقایسه ی آنها

معرفی 8 وب سرور محبوب و مقایسه ی آنها

اگر بخواهیم تعریفی برای وب سرور داشته باشیم میتوان گفت وب سرور یک نرم افزار کامپیوتری است که درخواست ها را از طریق HTTP (پروتکل شبکه ایجاد شده برای توزیع محتوای وب) یا نوع امن آن که HTTPS است ، می پذیرد. عملکرد اولیه یک وب سرور این گونه است که ابتدا درخواست کاربر را دریافت می‌کند، سپس درخواست را پردازش و در نهایت پاسخ را در اختیار کاربران قرار می دهد. ارتباط بین سرویس گیرنده (کاربر) و سرور با استفاده از پروتکل Hypertext Transfer) HTTP) انجام می شود.

وب سرورها بر روی یکی از دو سیستم عامل، لینوکس یا ویندوز اجرا می‌شوند. محبوب‌ترین سیستم عامل برای اجرای وب‌سرورها، لینوکس است.

اگر بخواهیم به تاریخچه ی وب سرورها نگاهی بیاندازیم و در مورد اولین وب سرور بگوییم باید گفت که آپاچی اولین وب سروری بود که در سال 1991 منتشر شد و برای مدت ها آپاچی تنها وب سرور قابل استفاده بود. با گذشت زمان، وب سرور های دیگر روی کار آمدند. در این مقاله، ما به برخی از بهترین سرورهای وب اشاره می کنیم.

1. Apache HTTP Server

Apache HTTP Server، که به آن Apache یا httpd هم می گویند، یک وب سرور رایگان و متن باز است که توسط بنیاد نرم افزار Apache تحت مجوز آپاچی نسخه 2 توسعه یافت. آپاچی در سال 1995 منتشر شد و به یکی از محبوب ترین وب سرورها تبدیل شد. در حال حاضر بیش از 31 درصد از وب سایت ها از آپاچی استفاده می کنند. آپاچی به زبان C نوشته شده و تعداد زیادی از هاست های سی‌پنل از آپاچی استفاده می کنند.

2. Nginx

Nginx در سال 2004 وارد صحنه شد و طبق گفته ی اوون گرت (Owen Garrett)، مدیر پروژه Nginx ، هدف وب سرور Nginx به طور خاص برای رفع محدودیت های عملکرد سرورهای وب آپاچی است. از Nginx می‌توان همزمان با وب سرور Apache به صورت reverse proxy استفاده کرد که باعث استفاده همزمان از قدرت Apache و سرعت Nginx می‌شود.

در سال 2002 از Nginx برای اولین بار به عنوان یک ابزار مقیاس پذیر برای وب سایت rambler.ru استفاده شد. این سرور در دو نسخه ارائه می شود:

  1. نسخه متن باز، با مجوز نوع BSD
  2. نسخه Nginx Plus، با پشتیبانی و ویژگی های سازمانی اضافی

در واقع، زمانی که Nginx به درستی بهینه سازی شود، می تواند تا 500000 درخواست در ثانیه را انجام دهد. به همین دلیل، می‌توان گفت ایده آل ترین وب سرور برای میزبانی وب سایت های پربازدید Nginx است. در حال حاضر، 33% از کل وب سایت‌ها در اختیار Nginx است.

سایت های معروفی که از Nginx استفاده می‌کنند عبارتند از LinkedIn، Adobe، زیراکس، فیس بوک و توییتر .

3. Lighttpd Web Server

Lighttpd یک وب سرور رایگان و متن باز است که برای برنامه های کاربردی با سرعت حیاتی طراحی شد، Lighttpd برخلاف Apache و Nginx، فضای بسیار کمی دارد (کمتر از 1 مگابایت) و از FastCGI، CGI و SCGI برای رابط برنامه ها با وب سرور پشتیبانی می کند. همچنین تعداد بی شماری از زبان های برنامه نویسی مثل PHP، Python، Perl و Ruby را پشتیبانی می کند.

Lighttpd تحت مجوز BSD است و بر روی سیستم های لینوکس/یونیکس اجرا می شود، اما می تواند در ویندوز مایکروسافت نیز نصب شود. Lighttpd به دلیل سادگی، تنظیمات آسان، عملکرد و پشتیبانی ماژول محبوب است. در حال حاضر تقریبأ 0.1% از تمام وب‌سایت‌ها از Lighttpd استفاده می کنند.

4. LiteSpeed Web Server

LiteSpeed یک وب سرور متن باز است که برای سرعت، امنیت و بهینه‌سازی، طراحی شد. لایت اسپید یک جایگزین برای آپاچی با عملکرد بالا است و در حال حاضر بیش از 12% وب سایت ها از این وب سرور استفاده می کنند و رتبه ی چهارم را در بین وب سرور‌های محبوب دارد . اگر از LiteSpeed استفاده کنید بهبود عملکرد زیاد با هزینه عملیاتی کم را تجربه خواهید کرد. این سرور با ویژگی‌های رایج Apache مثل htaccess، mode_rewrite و mod_security سازگار است ، همچنین می‌تواند فایل‌های Apache را بارگذاری کند و می‌تواند بصورت یک جایگزین برای Apache ، همراه با تمام کنترل پنل‌ها از جمله هاست cPanel کار کند. سرور LiteSpeed می‌تواند ظرف 15 دقیقه بدون هیچ خرابی با Apache جایگزین شود.

لایت اسپید دارای رابط کاربری گرافیکی کاربر پسند است که به شما کمک می کند دامنه ها/وب سایت های خود را مدیریت کنید. از دیگر مزایای لایت اسپید ، اجرای طیف گسترده ای از اسکریپت ها مانند Perl، Python، Ruby و Java است و از هر دو IPv4 و IPv6 با گواهینامه SSL/TLS پشتیبانی می کند.

لوگو لایت اسپید

5. Caddy

Caddy به زبان Go نوشته شده است و برای اجرای برنامه هایی که به زبان Go هستند ایده آل است ، همچنین وب سرور سریع و قدرتمند چند پلتفرمی است و از HTTPS پشتیبانی می کند. این وب سرور از IPv6 و HTTP/2 که برای فعال کردن درخواست های سریع HTTP است ، پشتیبانی می کند.

این وب سرور تنها 0.1 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است.

6. Apache Tomcat

Apache Tomcat به عنوان نسخه دوم  Apache منتشر شد . آپاچی تامکت برنامه‌های کاربردی جاوا را اجرا می‌کند و گزینه عالی برای توسعه دهندگانی است که در حال ساخت و استقرار برنامه های کاربردی مبتنی بر جاوا هستند. آپاچی تام‌کت یک سرویس دهنده جاوا است و دارای عملکرد گسترده ای برای تعامل با سرورهای جاوا است و در عین حال مشخصات فنی مانند JavaServer Pages (JSP) و Java Expression Language (Java EL) را پیاده سازی می کند.

چیزی که Tomcat را از سایر سرورهای وب متمایز می کند، این است که این وب سرور برای ارائه محتوای مبتنی بر جاوا است ، البته در ابتدا برای ارائه عملکرد JSP که در سرور HTTP آپاچی وجود نداشت، توسعه یافت.

همان طور که گفته شد آپاچی تامکت نسخه ی دوم آپاچی است ،شما می توانید آن را در کنار سرور HTTP Apache اجرا کنید و در آن پروژه هایی را با محتوای PHP و Java مدیریت کنید. سرور HTTP آپاچی می تواند محتوای استاتیک و پویا را مدیریت کند و Tomcat هم می‌تواند عملکرد JSP را مدیریت کند.

حدود 1% از تمام وبسایت‌ها از از Apache Tomcat استفاده می کنند ، زیرا Apache Tomcat به تنهایی کاملاً پیشرفته نیست و به اندازه Nginx و Apache کارآمد نیست.

7. Microsoft IIS

 IIS مخفف کلمه‎‌ی (Internet Information Server) به معنای سرور اطلاعات اینترنتی است. این وب سرور برای سیستم عامل ویندوز است که توسط شرکت Microsoft ارائه شد و زبان آن Visual Basic است. یکی از مشکلات IIS سرعت کم آن است و با اینکه در سیستم عامل ویندوز قابل اجراست اما با توجه به سرعت کم آن ، نسبت به سایر وب‌سرورها محبوبیت چندانی ندارد.

8. NodeJS

Node.js اساسا یک محیط JavaScript است که برای وب سرورها بکار می‌رود. این وب سرور با یک ماژول http همراه است که مجموعه‌ای از کلاس‌ها و توابع را ارائه می‌دهد و عملکرد آن را گسترش می‌دهد ، همچنین آن را قادر می‌سازد نقش یک وب سرور را بازی کند. تقریبأ 0.2% از تمام وب‌سایت‌ها از NodeJS استفاده می‌کنند و موقعیت کوچکتری در بازار دارد.

مقایسه ی وب سرورها

برای اینکه بدانیم کدام وب سرور بهتر است و امروزه بیشترکاربرد دارد ، می‌توان به گزارش w3techs مراجعه کرد ، این سایت داده‌هایی را از سال 2019 تا کنون را منتشر می‌کند. این داده ها ، درصد استفاده کاربران از وب سرور‌ها را طی سال‌های 2019 تا 2022 را نشان می‌دهد. 

طبق این داده ها متوجه می شویم که Nginx با 33.3% در رتبه ی اول ، وب سرور آپاچی با 31.6% در رتبه ی دوم و وب سرور LiteSpeed هم با 12.1% در رتبه‌ی چهارم قرار دارد.

گزارش استفاده از وب سرورها از آوریل 2019

به آخرین نموداری که w3techs منتشر کرده توجه کنید:

نمودار میزان استفاده از وب سرورها

جمع بندی

اگر از نظر محبوبیت وب سرورها را دسته بندی کنیم ، وب سرورهای Nginx و Apache رقابت تنگاتنگی باهم دارند و هر کدام دارای نقاط قوت و ضعف هستند، اما در کل از بقیه ی وب سرورها محبوب تر هستند.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد رأی ها : 3

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

دیدگاه (2)

  • آواتار کاربر
    محمد شعبانی

    سلام به نظر شما استفاده از لایت اسپید در کنار آپاچی کارایی بالاتری دارد یا nginx ؟ همچنین از نظر سرعت بین node.js و دیگر گزینه ها پیشنهاد شما کدام است ؟

    ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
    • آواتار کاربر
      شاهرخی

      سلام و درود - استفاده از لایت اسپید در کنار nginx ممکن نیست . پس فقط شما یک انتخاب دارید و آن استفاده از لایت اسپید در بستر آپاچی است . - قطعا در این میان Node.js سرعت و بهینگی بالاتری دارد .

      ۱۶ فروردین ۱۴۰۲

دیدگاه خود را اضافه کنید

برچسب ها

وب سرور Apache LiteSpeed Node.JS