نصب SQL Server روی سرور مجازی

نصب SQL Server روی سرور مجازی

فهرست مطالب

برای نگهداری داده‌ها و دسترسی به آن‌ها از پایگاه‌های داده استفاده می‌کنیم. این پایگاه‌های داده به دو نوع SQL و NoSQL تقسیم‌بندی می‌شوند که هرکدام مزایا و معایب خود را دارند. SQL Server یکی از ده‌ها پایگاه‌داده SQL است که توسط مایکروسافت توسعه‌یافته است. پایگاه‌داده‌های SQL از سیستم RDBMS برای مدیریت خود استفاده می‌کنند. امروز قصد داریم نحوه نصب SQL Server روی سرور مجازی را آموزش بدهیم.

پایگاه‌داده به زبانی ساده

پایگاه‌داده یا Database مجموعه‌ای در هر اندازه از داده‌ها و اطلاعات خام است که به دو صورت ساختاریافته یا بدون ساختار (SQL یا NoSQL) در سیستم‌های کامپیوتری ذخیره می‌شود. به‌عبارت‌دیگر می‌توان پایگاه‎‌داده یا دیتابیس را مانند یک قفسه در نظر گرفت که در هرکدام از قسمت‌ها پرونده‌های مختلفی نگهداری می‌شوند. 

در اوایلی که پایگاه‌های داده ارائه شده بودند دو حالت بیشتر نداشته‌اند:

  • مبتنی بر ردیابی یا Navigational Database: در این نوع پایگاه‌داده، داده‌ها به شکل درخت ذخیره می‌شوند و با دنبال‌کردن ارجاع‌های داده شده از سمت هر داده به دیگری می‌توان به داده موردنظر دسترسی پیدا کرد. در این نوع از پایگاه‌های داده بر خلاف SQL که از سه حالت یک‌به‌یک، یک به چند و چند به چند پشتیبانی می‌کند این نوع از پایگاه‌داده از تنها یک به چند استفاده می‌کند.
  • مبتنی بر شبکه یا Network Database: این نوع از پایگاه‌داده به داده‌های ذخیره شده در پایگاه اجازه می‌دهد چندین مالک داشته باشند. به معنای دیگر هر موجودیت فرزند می‌تواند دارای چندین موجودیت والد باشد.

برای این دو پایگاه‌داده قابلیت انعطاف‌پذیری بالایی برقرار نبود؛ بنابراین در سال 1980 جایگزین پایگاه‌داده‌های SQL شدند. حدود 20 سال بعد از آن هم پایگاه‌داده‌های NoSQL شکل گرفتند.

SQL

SQL یا Structured Query Language نوعی از پایگاه‌داده است که زبان به‌خصوص خود را دارد و از مدل رابطه‌ای (Relational) برای تعریف‌کردن جداول استفاده می‌کند. از مزایای آن می‌توان به یکپارچه بودن داده‌ها و مقیاس‌پذیری اشاره کرد. البته مانند هر زبان دیگری معایبی هم دارد برای مثال در مقیاس و پیچیدگی بالا باعث افت عملکرد می‌شود. SQL از سیستم‌های RDBMS برای مدیریت داده‌ها استفاده می‌کند. برخی از مثال‌های SQL عبارت‌اند از:

MySQL, SQL Server, PostgreSQL, SQLite و…

NoSQL

بر خلاف NoSQL ، SQL از سند‌های JSON برای ارائه ساختار داده‌ها استفاده می‌کند. همچنین چون که از مدل رابطه‌ای استفاده نمی‌کند نیاز به ساختار خاصی برای داده‌ها ندارد؛ بنابراین مقیاس‌پذیری بسیار وسیعی دارد و برای سیستم‌های بزرگ مناسب است. همین‌طور بر خلاف SQL ساختار خاصی برای مدل‌بندی داده‌ها ندارد و به‌اصطلاح No structured ساخته شده است. برخی از مثال‌های NoSQL عبارت‌اند از:

MongoDB, Apache Cassandra, Redis و… 

RDBMS

RDBMS سیستم مدیریتی CRUD برای پایگاه‌داده‌های رابطه‌ای است. در واقع برنامه‌‌ای است که به ما اجازه جست‌وجو و کوئری زدن در پایگاه‌داده‌های مختلف را می‌دهد. همچنین این سیستم چهار عملیات اصلی یک پایگاه‌داده یعنی Create, Read, Update و Delete را با استفاده از دخالت مستقیم خود در پایگاه برای ما انجام می‌دهد. برای پایگاه‌داده‌های NoSQL نوع دیگری از سیستم مدیریتی CRUD وجود دارد که چهار عملیات اصلی را انجام می‌دهد.

SQL Server چیست؟

این سیستم مدیریت پایگاه‌داده یا RDBMS در ابتدا توسط Sybase SQL Server طراحی و ساخته شد. سپس شرکت مایکروسافت برای اینکه بتواند با شرکت‌های IBM و Oracle بر سر پایگاه‌داده رقابت کند امتیاز این سیستم را خریداری نمود. اولین‌بار Microsoft SQL Server 1.0 در سال 1989 منتشر گردید.

مهم‌ترین ویژگی‌های SQL Server ارائه‌دادن ظرفیت حجیم برای ذخیره‌سازی داده‌های کاربر و دادن دسترسی تعداد زیادی از افراد به پایگاه‌داده هستند.

SQLServer

نحوه نصب SQL Server روی سرور مجازی

در اینجا به توضیح چگونگی نصب SQL Server روی سرور مجازی می‌پردازیم:

نصب اولیه

1. برای نصب SQL Server روی سرور مجازی شما در مرحله اول نیاز به یک VPS دارید تا بتوانید این سیستم پایگاه‌داده را روی آن نصب کنید.

2. از طریق Remote Desktop یا هر برنامه دیگری که در اختیار دارید وارد VPS خود شوید .

3. SQL EXPRESS را از داخل سرور مجازی خود دانلود کنید.

4. صفحه اولیه‌ای که باز می‌شود به‌صورت زیر است:

استخراح پکیج نصب کننده

مراحل نصب

5. بعد از اکسترکت در صفحه‌ای که باز می‌شود روی مورد اول یعنی New SQL Server stand alone installation or add features to an existing installation کلیک کنید.

نحوه نصب SQL Server روی سرور مجازی

6. در مرحله بعد تیک I accept the license terms را بزنید و روی next کلیک کنید.

7. در مرحله بعد SQL Server چک می‌کند که آپدیتی برای آن در اینترنت وجود دارد یا خیر. اگر صفحه‌ای مبنی بر وجود داشت آپدیت پدیدار شد روی next کلیک کنید.

8. در این صفحه مراحل اولیه نصب طی می‌شود. بعد از کامل‌شدن روی next کلیک کنید.

9. در مرحله بعدی ویژگی‌هایی که دوست دارید تا از SQL Server روی سرور مجازی شما نصب شوند را تیک بزنید و روی next کلیک کنید (پیشنهاد ما این است که تنها Database engine services و LocalDB را تیک بزنید)

انتخاب پکیج‌ها برای نصب

10. در صفحه بعد روی Named instance کلیک کنید و نام دلخواه خود را انتخاب کنید. این مورد نام‌گذاری Instance ساخته شده از روی SQL Server است و روی next کلیک کنید.

نحوه نصب SQL Server روی سرور مجازی انتخاب نام Instance

11. در پنجره بعدی یا Server Configuration باز هم چیزی را تغییر ندهید و روی next کلیک کنید.

12. در مرحله بعد روی mixed mode کلیک کنید و در قسمت زیرین آن یعنی Enter password و confirm password رمز ورودی که برای SQL Server می‌خواهید تعریف کنید را وارد کنید و روی next کلیک کنید.

انتخاب رمز

13. SQL Server شروع به نصب‌شدن می‌کند.

14. بعد از پایان نصب در صفحه‌ای که باز می‌شود روی close کلیک کنید.

 
نحوه نصب SQL Server روی سرور مجازی اتمام نصب

حال شما SQL Server را روی سرور مجازی خود دارید برای استفاده از آن کافی است نرم‌افزار SSMS یا SQL Server Management Studio را در سرور مجازی خود دانلود و نصب کنید. 

حرف آخر

در هنگام نصب SQL Server دقت داشته باشید اگر می‌خواهید ویژگی‌های اضافی را هم نصب کنید باید چند مرحله اضافی طی بکنید. برای مثال اگر تیک Java را در هنگام نصب بزنید یک مرحله اضافه می‌شود. یا اگر تیک Microsoft Azure را هم بزنید یک مرحله اضافی می‌شود. اما در کل تفاوت آن‌چنانی با مراحل گفته شده ندارد و تقریباً در تمامی مراحل صرفاً لازم است تا روی Next کلیک کنید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

سرور پایگاه داده MySQL سرور مجازی