HTTP/3

HTTP/3 چیست و چگونه سرعت نت را افزایش می دهد؟

فهرست مطالب

HTTP/3 از جمله نسخه‌های پروتکل انتقال اطلاعات به حساب می‌آید و در راستای بهبود عملکرد ارتباطات وب مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این محتوا به توضیح درباره HTTP/3 می‌پردازیم. پس همراه ما باشید.

تاریخچه

نخستین ورژن HTTP در سال 1996 معرفی شد. این ورژن نخستین نسخه رسمی از این پروتکل بود که امکان ارسال درخواست‌های متععد و پاسخ در یک اتصال TCP را فراهم می‌آورد. پس از آن HTTP/1.1 در سال 1999 معرفی شد و تا سال‌های گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت. این نسخه حاوی اصلاحاتی از نسخه‌های گذشته به حساب می‌آمد.

HTTP/2 در سال 2015 به عنوان ورژن جدید ارائه شد که الهام گرفته از پروتکل SPDY بود. در نهایت HTTP/3 به عنوان یک ورژن جدید در حال توسعه به حساب می‌آید. ایده اصلی این ورژن از پروتکل QUIC گرفته شد که ترکیبی از UDP و ویژگی‌های توانمند TCP می‌باشد.از جمله ویژگی‌هایی که این پروتکل دارد می‌توان به مولتی پلکسینگ بهبود یافته، کاهش تأخیر و افزایش امنیت اشاره کرد.

ویژگی های پروتکل HTTP/3 

استفاده از این پروتکل منجر به تغییرات مهمی در عملکرد ارتباطات می‌شود. برخی از این موارد به شرح زیر هستند.

  • استفاده از QUIC

HTTP/3 با استفاده از پروتکل QUIC به عنوان لایه انتقال کمک می‌کند تا مسائلی که در TCP و HTTP/2 وجود داشته‌اند برطرف گردد.

  • مولتی پلکسینگ بهبود یافته

استفاده از مالتی پلکسینگ بهتر از HTTP/2 منجر به ارسال هم‌زمان درخواست‌ها و پاسخ روی یک اتصال می‌شود. این ویژگی عملکرد شبکه را بهبود می‌بخشد و کارایی بارگذاری صفحات را بهتر می‌سازد.

  • کاهش تأخیر

استفاده از QUIC منجر به بهبود در کاهش تأخیرهای ارتباطی می‌شود. این کار باعث می‌شود سرعت بارگذاری صفحات بالاتر رفته و تجربه کاربری کاربران بهبود یابد.

  • فشرده‌سازی هدرها

مثل HTTP/2 از فشرده‌سازی هدرها استفاده می‌کند. این کار منجر به کاهش حجم داده‌ها و بالا رفتن بهره وری انتقال داده‌ها می‌شود.

  • پشتیبانی از تکنولوژی‌های جدید

استفاده از HTTP/3 به عنوان یک استاندارد جدید که امکان ادغام و پیاده‌سازی تکنولوژی‌های جدید را فراهم می‌کند که به بهبود ارتباطات وب و سرویس‌دهی به کاربران کمک می‌کند.

امنیت در HTTP/3

در اینجا به توضیح درباره برخی از ویژگی‌های امنیتی در HTTP/3 می‌پردازیم.

  1. رمزنگاری اطلاعات: HTTP/3 با استفاده از رمزنگاری TLS یک لایه محافظتی را برای اطلاعات دریافتی و ارسالی فراهم می‌آورد. این کار از حملات نفوذ، جاسوسی، و تغییر داده‌ها جلوگیری می‌کند.
  2. سرور تأیید هویت: ارائه تأیید هویت با ارائه گواهی نامه SSL/TLS این کار به کلاینت‌ها اطمینان می‌دهد که با سرور معتبری در ارتباط‌اند و اطلاعات خود را به سروری معتبر داده‌اند.
  3. Perfect Forward Secrecy: این امکان را برای شما فراهم می‌آورد تا در صورت توقف کلیدهای امنیتی نیز حریم خصوصی افراد حفظ شود. این کار اثرات حملات آینده را خنثی می‌سازد.
  4. و…

ترکیب QUIC و TLS در HTTP/3 منجر به ایجاد لایه‌های امنیتی قوی در ارتباطات وب می‌گردد و تضمین کننده حفاظت اطلاعات و حریم خصوصی کاربران می‌باشد.

نحوه کارکرد HTTP/3

HTTP/3 از QUIC که از پروتکل Datagram یا همان UDP بهره می‌برد استفاده می‌کند و امکان اتصال سریع‌تری را از طریق UDP فراهم می‌کند. زمانی که کلاینت به سرور وصل می‌شود اتصال به وسیله UDP برقرار شده و مشتری شروع به ارسال درخواست‌های HTTP از طریق QUIC می‌کند و QUIC داده‌ها را از طریق UDP ارسال می‌کند. پس از آن سرور درخواست مشتری را پردازش می‌کند و پاسخ‌ها را به شکل بسته‌های کوچک برای مشتریان ارسال می‌کند. این کار باعث می‌شود تا سرور بتواند چند پاسخ موازی ارسال نماید. اگر داده‌ها بنا بر هر دلیلی گم شوند. QUIC می‌تواند بسته‌های گم‌شده را بدون انتظار تایم اوت شناسایی کند. این امکان باعث کاهش تأخیرهای موقت در شبکه می‌شود.

HTTP/3 می‌تواند چندین داده‌ها به وسیله یک اتصال ارسال نماید. این کار باعث می‌شود تا مرورگر بتواند به صورت هم‌زمان محتواهای متعددی را بارگیری کند. QUIC قادر است تا حالت اتصال را در طول فرایند نگه دارد. این حالت شامل اطلاعاتی مانند وضعیت اتصال، کنترل تراکم، کلیدهای رمزگذاری و وضعیت امنیتی است. این اطلاعات حفظ می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که مکالمات امنیتی هیچ‌گاه تکرار نمی‌شوند. پس از تبادل درخواست‌ها و پاسخ‌ها، مشتری یا سرور می‌توانند فرایند بسته شدن را آغاز کنند که توسط پروتکل QUIC مدیریت می‌شود.

مزایای استفاده از HTTP/3 

در این بخش به توضیح درباره مزایای استفاده از HTTP/3 می‌پردازیم.

  1. سرعت بالا: HTTP/3 با استفاده از پروتکل‌های QUIC و مالتی پلکسینگ سرعت ارتباطات را افزایش داده و منجر به کاهش تأخیر در ارسال و دریافت داده‌ها و بهبود تجربه کاربری می‌شود.
  2. مقاومت در برابر اختلال‌ها: HTTP/3 این امکان را فراهم می‌آورد تا ارتباط به صورت خودکار به مسیرهای جدید تغییر کند. این کار مقاومت را در برابر اختلال‌ها افزایش می‌دهد.
  3. فشرده‌سازی هدرها: این کار منجر به کاهش حجم داده‌ها شده و پهنای باند شبکه را بهینه‌تر می‌کند.
  4. پشتیبانی از تکنولوژی‌های جدید: HTTP/3 به عنوان یک استاندارد جدید، امکان ادغام و پیاده‌سازی تکنولوژی‌های جدید را فراهم می‌کند و به بهبود ارتباطات وب و سرویس‌دهی به کاربران کمک می‌کند.

مقایسه HTTP/2 و HTTP/3

هر دو این پروتکل‌ها در راستای بهبود عملکرد وب مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما تفاوت‌های خاص خود را نیز دارند. برخی از این تفاوت‌ها به شرح زیر می‌باشد.

  • تأخیر

سرعت عمل در ارسال داده‌ها در HTTP/3 نسبت به HTTP/2 بیشتر است و داده‌ها با سرعت بالاتری در صفحه بارگذاری می‌شوند و به تبع سریع‌تر خواهند بود.

  • بهره برداری از منابع

HTTP/3 به گونه‌ای طراحی شده است که کارآمدی بالاتری نسبت به HTTP/2 داشته باشد. HTTP/3 از یک الگوریتم رمزگذاری جدیدتر و کارآمدتر از الگوریتم‌های رمزگذاری مورد استفاده در HTTP/2 است که امکان استفاده بهتر از منابع را فراهم می‌کند.

  • اولویت بندی

امکان اولویت بندی درخواست‌ها را فراهم می‌آورد و شما می‌توانید درخواست‌های مهم خود را سریع‌تر ارسال و زودتر جواب بگیرید.

  • و…

ما در تیم پویان آی تی با افتحار به ارائه خدمات میزبانی وب می‌پردازیم و تجربه بهترین هاستینگ را برای کسب و کارهای شما به واقعیت تبدیل می‌کنیم. در پویان آی تی میزبانی وب با استفاده از آخرین نسل فناوری‌ها به شما ارائه می‌شود، تا شما بتوانید به راحتی و با اطمینان از خدمات ما بهره‌مند شوید.

و در آخر

HTTP/3 پروتکلی است که از آن برای انتقال داده‌ها در شبکه‌های جهانی استفاده می‌شود. این پروتکل عملکرد HTTP/2 را بهبود بخشیده و بسیاری از محدودیت‌های آن را ندارد. از جمله مهم‌ترین تغییراتی که در این پروتکل ایجاد شده است می‌توان به پذیرش پروتکل حمل و نقل QUIC به جای TCP اشاره کرد.

سؤالات متداول

  • HTTP/3 چیست و چرا اهمیت دارد؟

استاندارد جدیدی که امکان بارگذاری وب سایت‌ها را فراهم می‌آورد و بر چگونگی ارتباط وب‌ها و سرورها، عملکرد، امنیت و اطمینان کاربران اثر می‌گذارد.

  • مزایای HTTP/3 چیست؟

از جمله مزایای HTTP/3 می‌توان به سرعت انتقال بالاتر، اتصالات پایدارتر و زمان بارگذاری کوتاه‌تر اشاره کرد.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

HTTP پروتکل