IDE

IDE | نگاهی کلی به IDE و ویژگی‌های آن

فهرست مطالب

IDE مخفف عبارت Integrated development environment، برنامه ای نرم افزاری است که در راستای توسعه ی کد نرم افزار به برنامه نویسان کمک می‌کند و میزان بهره وری را برای توسعه دهنگان با ادغام قابلیت‌های مختلفی همچون ویرایش نرم افزار، ساخت، آزمایش و بسته بندی در یک برنامه کاربردی آسان افزایش می‌دهد. به عبارتی دیگر همانطور که نویسندگان از ابزاری چون ویرایشگرهای متن و حسابداران از صفحات گسترده استفاده می‌کنند، توسعه دهندگان نرم افزارها نیز از IDE ها برای آسان کردن کار خود استفاده می‌کنند. در این مقاله به معرفی IDE و ویژگی‌های آن می‌پردازیم و دلایل استفاده از آن را برای شما شرح می‌دهیم پس با ما همراه باشید.

 دلایل اهمیت IDE‌ها 

شما برای نوشتن کدها می‌توانید از ویرایشگر‌های متنی متفاوتی استفاده نمایید؛ با وجود این، IDE حاوی عملکردی گسترده تر از ویرایش متن می‌باشد. IDE ها دارای رابط‌های مرکزی برای ابزار توسعه دهنده ی معمولی هستند که فرآیند توسعه نرم افزار را کارآمدتر می‌سازند و شما می‌توانید برای نوشتن کدها از آن‌ها استفاده نمایید. استفاده از IDE سرعت را در برنامه‌های برنامه نویسی جدید افزایش می‌دهد؛ درکنار آن، نیازی نیست افراد تمامی ابزار را بیاموزند و در عوض می‌توانند فقط روی یک برنامه تمرکز کنند.

اجزای رایج IDE چیست؟

مناسب ترین IDEها، آن‌هایی هستند که تمامی ابزار لازم برای ساخت و اجرای برنامه را در اختیار افراد قرار می‌دهند؛ با وجود این، تمامی IDEها دارای اجزایی مشابه هم نیستند. متداول ترین ابزاری که در مجموعه این نرم افزارها وجود دارد به شرح زیر است:

  • ویرایشگرهای متن

همانطور که می‌دانید اصلی ترین عملکرد IDEها، ویرایش متن است. در حالت کلی، محیط‌های توسعه یکپارچه شامل ویرایشگر متن می‌باشد که کاربران می‌توانند کد منبع خود را بنویسند و به اصلاح آن بپردازند. به صورت کلی، ویرایشگر متن از یک رابط ساده با استفاده از برجسته سازی نحو خاص زبان استفاده می‌کند، اما برخی از IDE ها گزینه‌های کنترلی مبتنی بر بصری بیشتری را ارائه می‌دهند، که می‌توان به اجزای Drag and drop اشاره کرد. 

  • کامپایلرها

کامپایلرها کد منبع سطح بالا را دریافت و آن را به مجموعه ای از دستورالعمل‌های زبان ماشینی ترجمه می‌کنند که توسط واحد پردازش مرکزی کامپیوتر دیجیتال (CPU) قابل درک باشد.

  • اشکال زداها

پس نوشته شدن کد و کامپایل آن، باید اعتبارسنجی شود. اشکال زدایی در سطح بخش کد اتفاق می‌افتد، جایی که توسعه دهندگان می‌توانند قبل از تکمیل برنامه نهایی، مشکلات را شناسایی و برطرف کنند.

  • تکمیل کد

این گزینه‌ها، وظایف برنامه نویسی را ساده تر می‌کنند. IDE با تکمیل کد به سرعت چرخه تحویل کمک می‌کند و در عین حال احتمال خطاهای کدنویسی را کاهش می‌دهد.

  • پشتیبانی از زبان برنامه نویسی

اگرچه بیشتر IDE ها برای عملکرد تنها با استفاده از یک زبان برنامه نویسی خاص (مانند Python و C++ یا Ruby) طراحی شده اند، برخی از IDEها از چندین زبان پشتیبانی می‌کنند.

  • ادغام / پلاگین

یک محیط توسعه یکپارچه نرم افزارهای ضروری و ابزارهای توسعه برنامه را در یک مکان واحد گرد هم می‌آورد. با این حال، همچنین باید بتواند به عنوان بخشی از اکوسیستم فناوری اطلاعات بزرگتر یک سازمان عمل کند. IDE هایی که به کاربران اجازه می‌دهند ابزارهای مرتبط دیگر را ادغام کنند، نسبت به آن هایی که فاقد قابلیت های یکپارچه هستند، جریان کار توسعه کارآمدتری ایجاد می‌کنند.

چرا توسعه دهندگان از IDE استفاده می‌کنند؟

در زیر دلایلی وجود دارد که توسعه دهندگان از IDE ها استفاده می‌کنند:

  • اتوماسیون ویرایش کد

زبان‌های برنامه نویسی دارای دستورالعمل‌های خاصی برای ساختاربندی عبارات هستند. و از آن جا که IDE به این دستور العمل‌ها آگاه است، شامل بسیاری از ویژگی‌های هوشمند برای نوشتن یا ویرایش خودکار کد منبع است.

  • برجسته سازی نحو

IDE قادر است متن نوشته شده را با کمک مواردی همچون درشت کردن یا کج کردن خودکار برخی کلمات یا با استفاده از رنگ های مختلف فونت قالب بندی کند. استفاده از این نشانه‌های بصری کد منبع را قابل خواندن تر می‌کند و بازخورد فوری در مورد خطاهای نحوی تصادفی ارائه می‌دهد.

  • تکمیل کد هوشمند

زمانی که شروع به تایپ کلمات در موتور جستجو می‌کنید، عبارات جستجوی مختلف ظاهر می‌شوند. به طور مشابه، یک IDE می‌تواند پیشنهاداتی را برای تکمیل یک عبارت کد زمانی که توسعه دهنده شروع به تایپ می‌کند ارائه دهد.

  • توسعه سریعتر نرم افزار و اپلیکیشن

 نیاز به پیکربندی‌ها و ترکیب دستی ابزارهای جدید با وجود IDE بر طرف می‌شود. علاوه بر آن، این ابزار همچنان به عنوان بخشی از میزکار وجود دارند. در کنار آن، IDE دوره‌های یادگیری و راه اندازی را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. این عوامل چرخه ی توسعه را کوتاه تر می‌سازد و رشد آن را افزایش می‌دهد. 

  • کاهش زمان نصب

با ورود توسعه دهندگان جدید به پروژه‌ها، IDE ها تلاش می‌کنند زمان نصب را به کمترین میزان ممکن برسانند. و توسعه دهندگان جدید به جای آنکه زمان خود را برای یادگیری طیف وسیع تری از ابزارها بگدارند می‌توانند بر یادگیری کار با IDE متمرکز شوند و به سرعت ابزارها و جریان‌های کاری مربوطه را افزایش دهند.

  • گردش کار بهبود یافته

طیف وسعی از راه حل‌ها و عملکرد‌های مهم و مفید به وسیله ی IDE ها ارائه می‌شود. که شامل مواردی چون برجسته کردن نحو و سایر ویژگی‌های طراحی شده برای کمک به شناسایی و اصلاح خطاها در مرورگرهای کد، کلاس و شی برای پیمایش و تجسم فرآیندها، و یک رابط رابط کاربری گرافیکی برای انجام وظایف و اجرای اقدامات بدون نیاز به جابجایی بین چندین برنامه است. به عبارتی این ویژگی‌ها فرایند سازماندهی و ساده سازی جریان‌های کاری را در راستای توسعه ی کارامد بهبود می‌بخشند. 

  • اتوماسیون پیشرفته

IDE برای مواردی همچون کامپایل، اشکال زدایی و استقرار که از فرایندهای ضروری توسعه نرم افزار و برنامه به کار می‌آید و این امکان را فراهم می‌کند تا اتوماسیون‌های موثر بسازند. این موارد کمک می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که فرآیند توسعه در انتظار تأییدیه‌ها یا سایر وظایفی که خود سیستم به راحتی می‌تواند از عهده آن ها برآید، نخواهد ماند.

  • پشتیبانی بازسازی

IDE برای بازساری کدها بدون تغییر در عملکرد اصلی آن‌ها صورت می‌گیرد که این امر به بهبود کارآمدی و خوانایی آن کمک می‎‌کند. IDE این فرصت را برای توسعه دهندگان فراهم می‌آورد تا بتوانند کد های خود را با سرعت بالا و به آسانی بهبود بخشند.

انواع IDE ها چیست؟

IDEها طیف وسیعی از ابزارهای نرم افزاری هستند که همگی برای تسهیل توسعه نرم افزار و برنامه‌های کاربردی بهبود یافته با در دسترس قرار دادن ابزارهای ضروری از یک مکان متمرکز طراحی شده اند. در حال حاضر انواع مختلفی از IDE ها موجود است. برخی از دسته های IDE شامل موارد زیر است:

  • HTML

از IDE برای توسعه برنامه های HTML، مثل وب سایت‌ها و سایر برنامه‌های وب استفاده می‌شود. توجه کنید که IDE های HTML می‌توانند به ساده سازی و خودکارسازی بسیاری از وظایف مرتبط با توسعه وب کمک کنند.

  • چند زبانه

 از چندین زبان برنامه نویسی پشتیبانی می‌کنند. فراموش نکنید که بسیاری از این IDE ها رایگان و منبع باز هستند و قادرند با استفاده از افزونه‌های اختیاری گسترش بیشتری پیدا کنند.

  • مخصوص یک زبان

آن دسته از IDEها که تنها با استفاده از یک زبان برنامه نویسی خاص کار می‌کنند.

این IDEها که توسط کاربران مجاز در سراسر دنیا با استفاده از اتصال اینترنت استاندارد قابل دسترسی هستند مبتنی بر cloud هستند.

  • اختصاصی

این نوع از IDE ها تنها برای استفاده در محیط‌های خاص فروشنده طراحی شده اند.

  • توسعه موبایل

برخی از IDE ها برای ایجاد و استقرار برنامه های موبایل طراحی شدند و کاملاً بر روی موبایل متمرکز هستند، در حالی که برخی دیگر به کاربران اجازه می‌دهند پلاگین های توسعه موبایل را برای افزایش عملکرد توسعه موبایل اضافه کنند.

معیارهای انتخاب IDE 

  • زبان برنامه نویسی

در حالت کلی زبان برنامه نویسی ای که با آن کار می‌کنید انتخاب یک IDE را برای شما تعیین می‌کند. این IDE ها دارای وبژگی‌های اتوماسیون هستند که با زبان‌های خاص مناسب و مرتبط است؛ از ظرفی دیگر IDE های چند زبانه از چندین زبان پشتیبانی می‌کنند.

  • سیستم عامل

با وجود آن که اکثر IDE ها نسخه های متعددی برای سیستم عامل‌ها دارند این امر می‌تواند بر روی پلتفرم‌های خاص عملکرد بهتری داشته باشد. برای مثال، برخی از IDE ها می‌توانند در پلتفرم لینوکس عملکرد بهینه ای داشته باشند، اما ممکن است استفاده از آن‌ها در پلتفرم های دیگر کند یا دشوار باشد.

  • ویژگی‌های اتوماسیون

IDE ها داری سه ویزگی رایج هستند که عبارت اند از : ویرایشگر کد منبع، اتوماسیون ساخت و اشکال زدا ها.  درکنار آن نیز IDE ها دارای ویژگی‌های اضافه ای نیز هستند که ممکن است متفاوت باشد و به شرح زیر است:

  • بهبود رابط کاربری ویرایشگر کد
  • ویژگی های تست خودکار
  • پشتیبانی از استقرار کد از طریق یکپارچه سازی پلاگین
  • پشتیبانی از بازآفرینی کد
  • پشتیبانی از بسته بندی برنامه
  • و…

تفاوت میان IDEها 

 مهمترین ویژگی‌های متمایز بین IDEها عبارتند از:

  • تعداد زبان‌های پشتیبانی‌شده: بعضی از IDE ها تنها به زبانی خاص اختصاص دارند و به همین سبب برای یک الگوی برنامه نویسی خاص مناسب ترند. که برای مثال می‌توان IntelliJ اشاره کرد سایر IDE ها شامل آرایه‌های وسیع تری از زبان های پشتیبانی شده در یک قاب هستند. که برای مثال می‌توان Eclipse IDE که جاوا، XML، پایتون و سایرین را پشتیبانی می‌کند را نام برد.
  • سیستم عامل(های) پشتیبانی شده: این سیستم عامل محدود می‌کند که کدام یک از IDE ها قابلیت اجرا دارند (مگر اینکه یک IDE مبتنی بر Cloud باشد) اگر برنامه در حال توسعه برای یک کاربر نهایی با یک سیستم عامل خاص (مانند Android یا iOS) در نظر گرفته شده باشد. ممکن است یک محدودیت اضافی باشد.
  • ویژگی‌های اتوماسیون:  IDE ها شامل 3 ویژگی  ویرایشگر متن، اتوماسیون ساخت و رفع اشکال هستند، بسیاری از آن ها شامل پشتیبانی از ویژگی های اضافی مانند refactoring، جستجوی کد، و ابزارهای یکپارچه سازی و استقرار مداوم (CI/CD) هستند.
  • تأثیر بر عملکرد سیستم: در صورتی که گر توسعه‌دهنده‌ای بخواهد برنامه‌های کاربردی دیگری که حافظه فشرده دارند به طور همزمان اجرا کند، ممکن است ردپای حافظه یک IDE در نظر گرفته شود.
  • پلاگین ها و برنامه های افزودنی: برخی از IDE ها دارای قابلیت سفارشی سازی گردش کار برای مطابقت با نیازها و ترجیحات یک توسعه دهنده هستند. 

و در آخر

همانطور که در مقاله ذکر شد، IDE این امکان را برای توسعه دهندگان فراهم می‌آورد تا برنامه نویسی برنامه‌های جدید را با سرعت بالاتری انجام دهند. چرا که در IDE دیگر نیازی به پیکربندی‌های دستی و ترکیب ابزار گوناگون وجود ندارد. در کنار آن، دیگر نیازی نیست توسعه دهندگان زبان‌های گوناگون را بیاموزند و می‌توانند تمرکز خود را بر یادگیری یک مورد بگذارند. در واقع از IDE برای صرفه جویی در زمان استفاده می‌شود. IDE ها دارای ویژگی‌های مختلفی هستند که به توسعه دهندگان در مسیر حل مشکلاتشان کمک می‌کند. می‌توانند در تجزیه و تحلیل مشکلات و شناخت آن‌ها در زمانی کمتر گامی مهم بردارند . امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید و سوالات و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

IDE Development برنامه نویسی