tsmc company

tsmc چیست؟

فهرست مطالب

TSMC مخفف عبارت Taiwan Semiconductor Manufacturing Company می‌باشد که به تولید مدارهای مجتمع (IC) و دیگر اجزای آن‌ها برای گروه عظیمی از مشتریان می‌پردازد. این شرکت در سال 1987 به عنوان سرمایه گذاری مشترکی میان تایوان و دیگر سرمایه گذارهای خصوصی صورت گرفت. از آن زمان به بعد نیز به بزرگترین کارخانه ریخته‌گری نیمه هادی مستقل اختصاصی جهان تبدیل شد. فناوری تولید TSMC از پیشرفته ترین‌ها در صنعت به حساب می‌آید. این فناوری با تمرکز بر روی گره‌های فرآیندی پیشرفته تولید مواردی چون قطعات نیمه‌رسانا با کارایی بالا، کم مصرف و مقرون‌به‌صرفه را امکان‌پذیر می‌سازد. همینطور مجموعه‌ای از موارد تولیدی در این شرکت طیفی وسیع از برنامه‌های گوناگون را شامل می‌شود.

میزان موفقیت هر شرکت در پیش برد کارهایش به تعهد آن به تحقیق و توسعه بستگی دارد. مدل کسب و کار TSMC در ارائه خدمات به مشتریان متعدد با طیف متنوعی از محصولات، در ایجاد ثبات و رشد برای شرکت، حتی در دوره‌های عدم اطمینان اقتصادی، موفق عمل کرد.

ویژگی‌های TSMC

در این جا به توضیح درباره ی برخی از ویژگی‌های TSMC می‌پردازیم :

  •  فرآیند تولید

TSMC در فرآیند تولید از مدلی به نام “Pure-play” استفاده می‌کند، به این معنی که این شرکت محصولات نیمه هادی خود را طراحی و یا تولید نمی‌کند و به جای آن خدمات تولیدی را به دیگر شرکت‌هایی که تراشه‌های خود را طراحی می‌نمایند ارائه می‌دهد.

  •  رهبری صنعت

این کمپانی به صورتی وسیع به عنوان پیشگام در صنعت ریخته‌گری به حساب می‌آید که مشتریان آن غالبا شرکت‌هایی همچون اپل، AMD، انویدیا، کوالکام و بسیاری دیگر هستند.

  • تحقیق و توسعه

سرمایه گذاری در مواردی چون تحقیق و توسعه و با تمرکز بر پیشرفت در تولید و ارائه ی خدمات و محصولات جدید مسئله‌ای مهم به حساب می‌آید. شرکت TSMC، شامل تیمی بزرگ از مهندسان و دانشمندان می‌باشد که به تحقیق و توسعه می‌پردازند و با موسسات و دانشگاه‌های زیادی در سراسر دنیا ارتباط برقرار می‌کنند.

  • پایداری محیطی

از جمله ویژگی‌های قابل توجه در این کمپانی توجه آن به محیط زیست می‌باشد. در همین راستا TSMC برای به حداقل رساندن ضایعات و کربن به فعالیت‌های زیادی پرداخت. علاوه بر آن، TSMC در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و همینطور افزایش استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر اهداف والایی را تعیین و مورد تقدیر و تشویق دیگر سازمان‌ها قرار گرفت.

  • عملکرد مالی

در چند سال گذشته TSMC، عملکرد مالی خوبی را ارائه نمود. حدودا در سال 2022 به بیش از 60 میلیارد دلار رسید که درآمد خالص آن بیش از 20 میلیارد بود. بنابراین سهام این شرکت نیز ارزش بسیار بالایی دارد.

معرفی برخی از برجسته ترین نوآوری‌های فناوری TSMC

کمپانی TSMC در راس نوآوری‌های زیادی در حیطه ی صنعت نیمه هادی‌ها می‌باشد که در این جا به معرفی برخی از برجسته ترین نوآوری‌ها می‌پردازیم :

  •  فناوری ترانزیستور FinFET

فناوری FinFET امکان تولید تراشه‌‌هایی با کارایی بیشتر و مصرف کمتر را فراهم می‌آورد؛ که شامل ایجاد ساختار سه بعدی برای ترانزیستور است که نشت برق را کاهش می‌دهد و عملکرد را بهبود می‌بخشد. در این راستا کمپانی TSMC از جمله پیشگامان در توسعه ی این فناوری به حساب می‌آید و به آسان سازی این مسیر می‌پردازد.

  • فناوری گیت فلزی با کیفیت بالا (HKMG)

HKMG شامل استفاده از مواد دی الکتریک با کیفیت بالا و گیت‌های فلزی در طراحی ترانزیستور است. این فناوری به بهبود عملکرد ترانزیستورها می‌پردازد و مصرف برق را تا حدی کم می‌کند. TSMC از اولین شرکت‌هایی بود که آن را اتخاذ نمود.

  • یکپارچه سازی سه بعدی

شامل قراردهی تعدادی تراشه بر روی یک دیگر و ایجاد تراشه فشرده‌تر و با کارایی بیشتر است. ترکیب و یکپارچگی سه بعدی می‌تواند تولید دستگاه‌های قدرتمندتر و کم مصرف تر مانند گوشی‌های هوشمند و سرورهای مرکز داده را ممکن سازد؛ که کمپانی TSMC نیز در این توسعه سرمایه گذاری می‌کند.

  • یکپارچه سازی ناهمگن

در کنار دیگر نوآوری‌های TSMC، یکپارچه سازی ناهمگن قرار دارد که شامل ترکیب انواع مختلف تراشه‌ها، در یک بسته واحد است. این نوآوری می‌تواند تولید تراشه‌های قدرتمندتر و کم مصرف تر را برای طیف وسیعی از کاربردها امکان پذیر کند.

  • بسته بندی پیشرفته

TSMC همچنین در حال توسعه فناوری‌های بسته بندی پیشرفته مانند CoWoS (Chip-on-Wafer-on-Substrate) و InFO (Integrated Fan-Out) است. که امکان ادغام چند تراشه را در یک بسته واحد فراهم می‌کند و می‌تواند عملکرد تراشه را بهبود بخشد و اندازه و هزینه دستگاه‌های الکترونیکی را کاهش دهد.

به طور کلی، نوآوری‌های تکنولوژیکی TSMC تولید تراشه‌های با کارایی بالاتر و کم مصرف را امکان پذیر و فرصت‌های جدیدی را برای صنعت نیمه هادی‌ها ایجاد می‌کند.

نقش TSMC در توسعه فناوری های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین

TSMC نقش به سزایی را در پیشرفت و توسعه ی هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (ML) به وسیله ی قابلیت تولید نیمه رساناها ایفا نمود. که به محاسباتی با کارایی بالا و همینطور تراشه‌هایی تخصصی برای مدیریت حجم داده‌ها نیاز دارد. فناوری‌های فرآیندی پیشرفته TSMC، از جمله فرآیندهای ۷ نانومتری و ۵ نانومتری آن، که برای تولید تراشه‌های مختلف در هوش مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر آن، شما می‌توانید به ترکیب عملکردهای گوناگون در یک تراشه بپردازید و به دنبال آن عملکرد را بهبود بخشید. برای مثال می‌توان به همکاری TSMC با NVIDIA، در پردازنده‌های گرافیکی اشاره کرد.

تخصص TSMC در تولید نیمه هادی‌ها همچنین آن را قادر به توسعه فناوری‌های بسته بندی جدیدی کرد که برای کاربردهای هوش مصنوعی و ML بهینه شده‌اند. به عنوان مثال، فناوری CoWoS (Chip-on-Wafer-on-Substrate) این شرکت، ادغام چند تراشه را در یک بسته واحد امکان پذیر می‌کند، که می‌تواند عملکرد و کارایی کلی سیستم را بهبود بخشد.

با نگاهی به آینده، TSMC به سرمایه گذاری هنگفت در تحقیق و توسعه با هدف پیشرفت فناوری‌های هوش مصنوعی و ML ادامه می‌دهد. این شامل تلاش‌هایی برای توسعه فناوری‌های فرآیندی حتی کوچک‌تر، مانند فرآیند 3 نانومتری آینده آن است که می‌تواند تراشه‌های هوش مصنوعی و ML را حتی قدرتمندتر و کارآمدتر کند.

به طور کلی، قابلیت‌های پیشرفته تولید نیمه‌رساناهای TSMC نقش مهمی در توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و ML ایفا می‌کند. علاوه بر آن شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا تراشه‌های قدرتمند و کارآمدی ایجاد کنند که نوآوری را در طیف گسترده‌ای از صنایع هدایت می‌کند.

و در آخر

همانطور که بیان کردیم TSMC به دلیل فناوری پیشرفته‌ای که دارد معروف است. این امر به آن اجازه می‌دهد تا تراشه‌هایی با ابعاد کوچک و عملکرد بالاتر تولید نماید. علاوه بر آن، این شرکت به سرمایه گذاری در تحقیقات می‌پردازد و سابقه‌ای درخشان در این زمینه دارد. موفقیت TSMC آن را به یک بازیگر کلیدی در صنعت نیمه هادی جهانی تبدیل کرده است و محصولات آن در طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها، از تلفن‌های هوشمند و لپ تاپ‌ها گرفته تا مراکز داده و سیستم‌های خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

هوش مصنوعی