VNC

VNC چیست و چه کاربردی دارد؟

فهرست مطالب

اتصال به یک رایانه از راه دور بر بستر شبکه همواره یکی از دغدغه‌های مدیران شبکه بوده است. دسترسی به سیستم کارکنان برای رفع مشکلات سیستم‌ها و استفاده از یک سیستم زمانی که به آن دسترسی ندارند، آن ها را به VNC نیازمند می‌کند. تکنولوژی VNC امکان مدیریت و دسترسی به یک سیستم از راه دور را برای کاربران فراهم می‌سازد و با استفاده از آن می‌توان رایانه‌های مختلفی را در سطح شبکه کنترل کرد و بر روی آن ها نظارت داشت.

قصد داریم در این مقاله راجب این موضوع که VNC چیست و چه کاربردی دارد و ویژگی‌های آن اطلاعاتی را کسب کنیم پس، در ادامه با ما همراه باشید.

VNCچیست؟

کلمه VNC مخفف کلمه Virtual Network Computing است. در واقع این کلمه به معنای پردازش مجازی اینترنتی می‌باشد. استفاده از VNC بسیار ساده و مفید بوده و مزایای زیادی دارد و کاربردهای آن بسیار چشم گیر و قابل توجه هستند. در واقع VNC دسترسی به یک سرور مجازی را بر روی رایانه شخصی بر بستر پروتکل شبکه برای کاربران فراهم می‌کند. VNC یکی از پر کاربردترین انواع سیستم‌ها می‌باشد زیرا نیاز کاربران به پشتیبانی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد همچنین فرم و ساختاری به شکل گرافیکی دارد، زیرا با انتقال تصویر همراه است.

VNC به شکل کلاینت یا سرور ایفای نقش می‌کند. به این صورت که سیستمی برای سرور روی سرور شما و سیستم دیگری بر روی کلاینت برای مدیریت سرور شما نصب می‌شود. کلاینت می‌تواند تبلت، کامپیوتر و حتی موبایل شما نیز باشد. با برقرار شدن اتصال، یک کپی از صفحه نمایش سرور به کلاینت ارسال شده و عملیات‌های کلاینت بر روی سرور انجام می‌شود. علاوه بر آن از تمامی سیستم عامل‌های به روز مانند ویندوز ، لینوکس و Mac OS پشتیبانی می‌کند. 

کاربردهای VNC

همان طور که گفتیم استفاده از VNC بسیار آسان بوده و در عین حال از کاربردهای بسیار زیاد و قابل توجهی برخوردار است. در ادامه به چند مورد از مهم ترین کاربردهای آن اشاره می‌کنیم:

  • یکی از کاربردهای VNC دسترسی به محیط گرافیکی لینوکس سرور است. برخی از توزیع‌های لینوکس فاقد رابط گرافیکی می‌باشند و لازم است بر روی آن‌ها رابط گرافیکی نصب شود. پس از نصب رابط گرافیکی باید از راهی به آن متصل شد، با استفاده از آن می‌توانید به محیط گرافیکی سیستم عامل لینوکس خود دسترسی پیدا کرده و آن را مدیریت کنید.
  • VNC می‌تواند عملکرد ماوس و صفحه کلید شما را از راه دور به سیستم عامل دیگری منتقل کند.
  • از مهم ترین کاربردهای آن، قابلیت کنترل از راه دور است. VNC شرایطی را برای شما فراهم می‌کند که به آسانی می‌توانید از راه دور سرور را بررسی و مدیریت کنید.
  • گاهی اوقات دسترسی و اتصال شما به دلایل و مشکلات متعددی با سرور مجازی مختل می‌شود. بعضی مواقع نیز ممکن است سرویس SSH به دلایلی از دسترس خارج شود. بهترین راه حل در این مواقع VNC است که درست مانند یک پل ارتباطی عمل کرده و به کمک آن می توانید به سرور متصل شوید.
  •  امکان نمایش دسکتاپ سیستم عامل دیگری را بر روی صفحه نمایش خودتان به شما می‌دهد.
  • بر روی محدوده گسترده ای از سیستم ها قابل اجرا است. در واقع وظیفه نصب سیستم عامل بر روی سرور مجازی یا سرور ابری را بر عهده دارد.  شما به راحتی می توانید با استفاده از ان سیستم عامل خود را بر روی سرور مجازی بوت کنید. 

ویژگی‌های VNC

از جمله ویژگی‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بر روی تمامی پلتفرم‌های محبوب قابل اجرا است و در واقع مستقل از پلتفرم می‌باشد. زیرا وظیفه انتقال عملکرد ماوس و صفحه کلید به سرور و متقابلا انتقال داده ها از سرور را بر عهده دارد. یعنی نوشتن نرم افزار برای این فرایند بسیار آسان بوده و می توان آن را برای سیستم عامل ها طراحی کرد. به همین علت شرایط اجرای VNC برای تمامی پلتفرم ها امکان پذیر است.
  •  از پروتکل RFB استفاده می‌کند. پروتكل RFB مخفف Remote Frame Buffer می‌باشد، پروتکل مورد استفاده VNC پروتکلی بسیار قوی اما در عین حال ساده و سبک است. این پروتکل فرمت داده‌هایی که در VNC بین سرور و کلاینت منتقل می‌شوند را کنترل و مدیریت می‌کند. این پروتکل باعث اجازه دسترسی کلاینت به سیستمی دیگر می‌شود. از طرف دیگر VNC از منابع زیادی همچون CPU و یا حافظه استفاده چندانی نداشته و بر روی سخت افزار های ضعیف نیز به راحتی قابل اجرا است. 
  • یکی دیگر از مهم ترین ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن به اشتراک گذاری همزمان صفحه نمایش برای چندین نفر است. VNC را می‌توان طوری تنظیم و مدیریت کرد که همزمان چند کلاینت بتوانند به سرور دسترسی پیدا کنند. این قابلیت و ویژگی VNC به عنوان یکی از مهم ترین ابزار ها در بخش پشتیبانی و آموزش کاربرد دارد. 
  • VNC از پورت های متفاوتی پشتیبانی می‌کند. در واقع به طور پیش فرض VNC به یک پورت واحد گوش می‌دهد و همه صفحه را با آن کلاینتی که به آن پورت متصل است به اشتراک می‌گذارد. اما می‌توان آن را برای گوش دادن به چند پورت متفاوت تنظیم کرد. به این شکل که هر قسمت از سرور را برای پورت خاصی در نظر بگیریم. 

و در آخر

Virtual Network Computing یا همان VNC سیستم مدیریت سرور از راه دور است. VNC علاوه بر مزایای بسیار و ویژگی های قابل توجه، معایبی نیز دارد. VNC با روش های قدیمی کار می کند. به همین علت از پهنای باند زیادی برای انتقال تصاویر استفاده می‌کند. همچنین شیوه رمزگذاری آن به شکل خام است که یکی از ابتدایی ترین شیوه های رمز گذاری می‌باشد. اما ویژگی‌های بی نظیرش آن را به یکی از پر کاربرد ترین و پر استفاده ترین محصولات در حوزه خود تبدیل کرده است.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

سرور Remote access Client Server VNC لینوکس