WebRTC چیست؟

WebRTC چیست؟

فهرست مطالب

در سال های اخیر ارتباط گیری های سریع و یکپارچه اهمیت بالایی پیدا کرده اند، که می‌توان به مواردی همچون یادگیری از راه دور، بحث‌های تیمی، پشتیبانی از مشتریان و غیره که به انتقال بی‌درنگ صدا و تصویر وابسته هستند اشاره کرد. در همین زمان  WebRTC به بازار آمد و به عنوان روشی استاندارد برای فعال نمودن تجربیات ویدیویی برای اجرا در تمام مرورگرهای سازگار با WebRTC با کمترین تلاش معرفی شد.

WebRTC چیست؟

WebRTC مخفف عبارت Web Real-Time Communications، پروژه ای منبع باز است که به وسیله ی Google ایجاد شد؛ که می‌تواند ارتباطاتی شامل ارتباطات صوتی، متنی و تصویری را در کمترین زمان ایجاد نماید؛ بدون کمک آن، دستگاه ها تنها در صورت وجود یک سرور میانی (یک دستگاه اطلاعات را به یک سرور منتقل می‌کند و سپس سرور آن را به دستگاه دوم تحویل می دهد.) قادر به برقراری ارتباط هستند؛ بنابراین، وجود پلاگین ها برای هر دو دستگاه ضروری می‌باشد. با WebRTC، انتقال اطلاعات بدون نیاز به رابط های سفارشی، پلاگین های اضافی یا نرم افزارهای ویژه برای یکپارچه سازی مرورگر انجام می‌شود. WebRTC ارتباط صوتی و تصویری بلادرنگ را به سادگی با باز کردن یک صفحه وب امکان پذیر می‌کند.

امروزه، WebRTC یک پروژه رایگان و منبع باز است که هر کسی می‌تواند از آن استفاده کند و وب‌سایت‌ها و برنامه‌های تلفن همراه را در سراسر جهان با قابلیت‌های ارتباط بلادرنگ (RTC) ارائه دهد. برای درک بهتر این پروژه، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

چگونگی ایجاد WebRTC

بعد از گذشت مدتی از انتشار Google Chrome، و پس از بررسی های متمادی، تیم توسعه به این نتیجه رسید که زیرساخت وب برای تعاملات بلادرنگ کافی نیست. عدم وجود استانداردسازی در مرورگر ها، نبود پروتکل ها در سطح مرورگر ها در راستای انتقال اطلاعات بین افراد به چشم خورد. از آنجایی که هدف گوگل ارائه موارد ضروری برای انتقال یکپارچه اطلاعات بر روی یک پلتفرم استاندارد بود، نیاز به برنامه ها یا پلاگین های شخص ثالث را از بین برد.

در نهایت، WebRTC توسط گوگل در می 2011 معرفی شد. آزمایشگاه اریکسون اولین نسخه WebRTC را با کار بر روی یک کتابخانه WebKit اصلاح شده در همان سال ایجاد کرد. این امر آن را به تلاش مشترک ابرقدرت های تکنولوژیکی برجسته تبدیل می‌کند که در حال حاضر یک اتفاق رایج در ارتباطات یکپارچه است.

نحوه ی کار با WebRTC 

WebRTC پیوندی است که در زمانی معین برای به اشتراک گذاری صدا، ویدیو و دیتاهای خصوصی استفاده می‌شود. WebRTC برای انجام این کار از سه عنصر اصلی استفاده می‌کند:

  • جریان رسانه :رابطی برنامه نویسی است که دسترسی به دوربین و میکروفون دستگاه را فراهم و مواردی چون  فعالیت چند رسانه ای و مصرف دیتا دستگاه را مدیریت می‌کند. علاوه بر آن، این جریان می‌تواند به مدیریت اطلاعات دستگاه را در مورد ضبط رسانه پرداخته و  جریان اطلاعات صوتی و تصویری را از طریق دستگاه ها را آسان نماید.
  • کانال داده : این کانال به آسان سازی انتقال داده ها در هر دو جهت می‌پردازد و این امر را آسان می‌کند. کانال داده برای کاهش ازدحام و شلوغی در شبکه هایی همچون UDP است که می‌تواند توزیع مداوم جریان از طریق اینترنت را تضمین کند.
  • اتصالات همتا : WebRTC برای ایجاد یک اتصال همتا به همتا از طریق اینترنت شکل گرفت؛ هدف اصلی اتصال RTC  برقراری تماس مستقیم بدون نیاز به اتصال میانی است.

موارد استفاده WebRTC 

  • در ویدئو کنفرانس ها به عنوان پایه و اساس برنامه های چت ویدیویی
  • مراکز تماس
  • ارتباطات درون متنی
  • درمان از راه دور
  • رسانه های اجتماعی
  • صنایع مانند مراقبت های بهداشتی و اینترنت اشیا
  • امنیت و نظارت
  • و…

مزایای استفاده از WebRTC چیست؟

  1. عدم نیاز به هیچ گونه پلاگین، چارچوب و برنامه ای خاص
  2. کارکرد و راه اندازی تنها با یک مرورگر سازگار با WebRTC 
  3. عدم هزینه برای استفاده از پهنای باند در سراسر شبکه
  4. بالاترین سرعت و کمترین تاخیر
  5. استفاده آسان
  6. امنیت بالا
  7. و…

معایب استفاده از WebRTC چیست؟

  1. هزینه نگهداری بالاست؛ چراکه WebRTC به سرورهای قدرتمند نیاز دارد.
  2. نامشخص بودن استاندارد امنیت و حریم خصوصی
  3. عدم قطعیت در استاندارد های کیفیت خدمات
  4. و…

و در آخر

همانند هر فناوری جدید، میزان ارزشمندی و پذیرش این پروژه به میزان  توانایی آن برای فعال کردن راه حل های ارتباطی جدید است. با توجه به مزیت های این فناوری روزی خواهد رسید که تمامی راه حل‌های ارتباطی با قابلیت WebRTC گسترش یابد. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

گوگل