web hosting

تفاوت هاست اشتراکی و هاست اختصاصی

فهرست مطالب

هاست‌های اشتراکی و هاست اختصاصی انواع مختلف خدمات میزبانی وب به شمار می‌آیند که در اختیار وب سایت‌ها قرار می‌گیرد. این دو میزبانی وب به ارائه ی خدماتی می‌پردازند. اما همچنان میان آن‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد. در این مقاله به توضیح مختصری از این دو میزبانی وب می‌پردازیم و تفاوت‌های میان آن‌ها را برای شما بیان خواهیم کرد.

هاست چیست؟

هاست فضایی از یک سرور (server) است که در قبال پرداخت وجه برای مدتی معین به شما واگذار می‌شود. سرور نیز یک ابرکامپیوتر متصل به اینترنت پرسرعت می‌باشد که فایل‌های موجود در هاست شما در آن قرار دارند. این ابرکامپیوتر تمام اوقات روشن است و هنگامی که ارتباط این کامپیوتر با اینترنت قطع شود دیگر امکان بازدید از سایت شما وجود ندارد. به زمان اتصال سرور به اینترنت آپ‌تایم (time up) گفته می‌شود. معمولا هاستینگ (ارائه دهنده‌ی هاست) آپ‌تایم را یکی از مؤلفه‌های خود جهت تبلیغات می‌داند.

هاست‌ها انواع مختلفی همچون هاست اختصاصی، اشتراکی، مدیریت شده، VPS و Cloud Hosting. که در اینجا به بررسی هاست‌های اشتراکی و اختصاصی می‌پردازیم.      

  • هاست اشتراکی

محبوب ترین نوع میزبانی می‌باشد که هزینه‌های آن به صورت قابل توجهی مقرون به صرفه است و تمام قابلیت‌های مورد نیاز برای راه اندازی یک وب سایت معمولی را ارائه می‌دهد. در هاست اشتراکی یک سرور پارتیشن بندی شده در دسترس صدها یا هزاران کاربر قرار می‌گیرد که منابع، پهنای باند و فضای آن را به اشتراک می‌گذارند. البته محدودیت‌های دیگری نیز در این حالت وجود خواهد داشت، مانند محدودیت تعداد وب‌سایت‌هایی که می‌توانید اضافه کنید، محدودیت فضا و محدودیت پهنای باند. علاوه بر این، میزبانی مشترک معمولاً ثبات و امنیت کمتری را ارائه می‌دهد.

  • هاست اختصاصی

در این نوع از میزبانی وب شما سروری را با تمامی منابع، پهنای باند و فضای آن اجاره می‌کنید. هزینه ی این نوع از سرورها بالا می‌باشد و هزینه مجوزهای نرم افزاری مورد نیاز مانند نرم افزار کنترل پنل سرور به صورت جداگانه محاسبه می‌شود. علاوه بر این، کاربر کنترل کاملی بر پیکربندی سرور و تنظیمات سیستم دارد. این نوع میزبانی بالاترین امنیت، عملکرد و انعطاف‌پذیری را ارائه می‌دهد و امکان سفارشی‌سازی و بهینه‌سازی کامل را برای برآورده کردن نیازهای فردی مشتری فراهم می‌کند.

تفاوت هاست‌های اختصاصی و اشتراکی

در اینجا به توصیح تفاوت میان هاست‌های اختصاصی و اشتراکی می‌پردازیم :

  • تخصیص منابع

در هاست‌های اختصاصی منابع به صورت کامل در اختیار وب سایت‌ها قرار می‌گیرد در حالی که در هاست‌های اشتراکی این منابع به صورتی محدود می‌باشند.

  • عملکرد

از آنجایی که میزبانی مشترک توسط بسیاری از وب سایت ها استفاده می شود. در نتیجه عملکرد ضعیف تری خواهند داشت. از سوی دیگر، هاست‌های اختصاصی تحت تأثیر فعالیت سایر وب سایت‌ها نیستند و به طور کارآمدی کار می‌کنند و دسترسی کامل به منابع خواهند داشت.

  • تخصص 

هاست اشتراکی به حداقل تخصص فنی نیاز دارد. زیرا اکثر وظایف مدیریت سرور توسط ارائه دهنده هاست انجام می‌شود. از طرف دیگر هاست اختصاصی به مهارت‌های فنی پیشرفته برای مدیریت سرور از جمله نصب، نگهداری و امنیت نیاز دارد.

  • هزینه

از آنجا که هاست‌های اشتراکی به چندین وب سایت اجاره داده می‌شوند از نظر قیمت نسبت به هاست‌های اختصاصی ارزان تر خواهند بود.

  • سفارشی سازی

هاست اشتراکی با گزینه‌های سفارشی سازی محدود همراه است. زیرا سرور را با چندین وب سایت دیگر به اشتراک می‌گذارید. در مقابل، هاست اختصاصی اجازه سفارشی سازی کامل تنظیمات سخت افزاری و نرم افزاری سرور را می‌دهد و به صاحبان وب سایت انعطاف و کنترل بیشتری می‌دهد.

  • امنیت

هاست‌های اشتراکی از نظر امنیت عملکرد ضعیف تری دارند. چرا که بر روی چند وب سایت به اشتراک گذاشته می‌شوند نقض امنیتی در یک وب سایت می‌تواند بر دیگر وب سایت‌ها اثر بگذارد. اما در هاست‌های اختصاصی اینگونه نیست.

و در آخر

در این مقاله به توضیح مختصری درباره ی هاست‌های اختصاصی و هاست اشتراکی پرداختیم و تفاوت میان آن‌ها را برای شما بیان کردیم. شما می‌توانید هاست‌های اشتراکی خود را با قیمتی مناسب و پشتیبانی همه جانبه از وب سایت پویان آی تی خریداری کنید و تجربه ی کاربری لذت بخشی را داشته باشید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

وب سایت میزبانی وب هاست