سیستم عامل Tails

آشنایی با سیستم عامل Tails به زبانی ساده

فهرست مطالب

شاید بخواهید بدانید که یکی از امن‌ترین سیستم‌عامل‌هایی که تا به‌حال به دنیا عرضه شده‌ست چه نام دارد. می‌دانیم سیستم عامل ‌لینکوس از نظر ایمنی حرف اول را ‌می‌زند؛ به این ترتیب تمام زیرمجموعه‌ها و مشتقات آن نیز دارای امنیت بسیار بالایی هستند. یکی از این سیستم عامل‌های بر پایه‌ی لینکوس دبیان، (Debian) نام دارد که امنیت فوق‌العاده‌ای دارد. سال ۲۰۰۹ سیستم‌عامل جدیدی بر پایه‌ی دبیان به نام سیستم عامل Tails منتشر شد. مشخص است که Tails به معنای دم‌ها نیست بلکه مخفف The Amnesic Incognito Live System است؛ یعنی این سیستم ابتدا در حالت فراموشی (Amnesic) بود که ردیابی را تقریباً غیر ممکن می‌کند. سپس با عبارت ناشناس (Incognito) ادغام شد. در کل، نام این سیستم بیان کننده‌ امنیت خارق‌العاده‌ آن است. در واقع کسی که از آن استفاده می‌کند هیچ ردی و نشانه‌ای از خود به جای نمی‌گذارد.

مفهوم Amnesic

سیستم Tails در حالت Amnesic است؛ یعنی پس از اتمام کار سیستم همه چیز را فراموش می‌کند و داده‌ها را ذخیره نمی‌کند که این خود مزایایی دارد مثل اینکه شما هیچ ردی از خود به جای نمی‌گذارید و از نظر ایمنی مصون هستید؛ پس هیچ اثری از اصلاعات و داده‌هایی که با آن‌ها سروکار داشتید باقی نمی‌ماند.

Tails از RAM به عنوان حافظه‌ی کاربر استفاده می‌کند. رم یا Random Access Memory یک نوعی از حافظه است که اطلاعات را پس از خاموشی سیستم پاک می‌کند. هم‌چنین فضای زیادی از کامپیوتر را اشغال نمی‌کند پس از نظر پر شدن درایو به مشکل برنمی‌خورید.

اگر از سیستمی به غیر از Tails استفاده می‌کنید، این موارد رخ می‌دهند:

  • وب سایت‌هایی که از آن‌ها دیدن کردید، برروی اینترنت باقی می‌مانند حتی اگر بر روی Private Mode بودید یا تاریخچه‌ی مرورگرتان را پاک کردید.
  • تمام فایل‌هایی که باز کردید حتی اگر آن‌ها را پاک کرده‌اید هنوز قابل دسترسی‌اند.
  • تمام پسوورد‌هایی که به کار بردید حتی اگر از پسوورد مدیر سایت استفاده کردید در مرورگر باقی می‌ماند.
  • تمام وای‌فای‌های و دستگاه‌ها به هیچ وجه پاک نمی‌شوند.

حال اگر به فضای شخصی خود و ایمنی حساس هستید، Tails بهترین گزینه برای استفاده شما است.

مفهوم Incognito

Incognito به معنای ناشناس بودن‌ است. Tails با استفاده از ویژگی‌هایی که دارد به کاربران خود این امکان را می‌دهد که هیچ نشانه‌ای از آن‌ها باقینماند. حال اینکه چگونه این کار را می‌کند در ادامه توضیح می‌دهیم.

برنامه‌ی Tor

تور یا The Onion Router یک شبکه‌ اینترنتی‌ است که به کاربران اجازه‌ دسترسی به قسمت مخفی شده داخل اینترنت را می‌دهد و هویت آن‌ها را آشکار نمی‌کند. به این معنی که آدرس‌دهی این شبکه به صورت لایه لایه در چند بخش این کار می‌کند تا کاریر ناشناس باشد که به آن  Onion Routing می‌گویند. هم‌چنین با استفاده از تور هیچ سایت یا برنامه‌ای قادر نمی‌باشد شما را دراینترنت ردیابی کند.

حال سیستم عامل Tails از این قابلیت Tor استفاده و برای یوز‌رها، یک شبکه‌ بسیار ناشناس و امن را فراهم می‌کند.

مفهوم Live System

هنگامی که می‌گوییم یک سیستم ‌Live یا همان زنده‌ است یعنی سیستم می‌تواند مستقیماً از درایو و حافظه‌های خارج از کامپیوتر (Extrenal Hard Drive) مانند فلش مموری بهره بگیرد. این باعث می‌شود اطلاعات ذخیره نشوند و مخفی باقی بمانند و این کاری است که سیستم Tails می‌کند و موجب می‌شود این سیستم Portable یا قابل حمل باشد.

رمزنگاری در Tails

همان‌طور که قبلاً گفتیم که Tails چقدر از نظر امنیتی بالا است. پس انتظار می‌رود که از رمزنگاری برای محافظت و مخفی نگه‌داشتن داده‌های خود استفاده کند که این رمزنگاری نیز بسیار دقیق است که امنیت را شدیداً بالا می‌برد.

  • رمزنگاری درایو: Tails داده‌ها را بر روی رم می‌نویسد در نتیجه درایو های کامیپیوتر بیهوده پر نمی‌شوند. هم‌چنین از USB نیز بهره می‌برد. Tails از Passphrase استفاده می‌کند که بر روی رمزنگاری‌های خود نیز پسوورد دارد.
  • رمزنگارری فایل: به منظور این که فایل‌ها به راحتی قابل دسترسی نباشند، بر روی آن‌ها نیز Passphrase قرار می‌دهد. ‌Tails از برنامه‌ GnuPG استفاده می‌کند که فایل‌ها را رمزنگاری می‌کند. هم‌چنین برای رمزنگاری از دو کلید عمومی و خصوصی استفاده می‌کند که این Passphraseها برای محافظت از کلید‌های عمومی‌ برای قفل کردن فایل‌ها است.
  • رمزنگاری ارتباطات: برنامه‌ی Tor تمام IPهای اشخاص را از سایت‌ها مخفی می‌کند. ‌‌Tor پسوند HTTPها را وادار می‌کند تا از داده‌ و اطلاعات خود محافظت کنند. این سرویس‌دهی‌ها برای امنیت خود از دامنه onion. بهره می‌گیرند.
  • پیام رسانی امن: رمرنگاری استفاده شده در ‌Tails به صورت نقطه به نقطه است؛‌ یعنی با استفاده از دو کلید عمومی و خصوصی که هرکدام منحصر به‌فرد هستند پیام‌ها را رمزنگاری می‌کند.

چه کسانی از Tails استفاده می‌کنند؟

به دلیل امنیت فوق‌العاده‌ای که دارد طرفداران این سیستم عامل کم نیستند.

  • کسانی که می‌خواهند هیچ ردی از خود به جا نگذارند مخصوصاً اینکه می‌دانند تمام اطلاعات قابلیت دسترسی مجدد را دارد از ‌Tails بهره می‌گیرند.
  • نویسنده‌ها و کسانی که نوشته‌هایشان از موارد حساس است با این سیستم کار می‌کنند.
  • کسانی که تخصص در حوزه‌ امنیت دارند نیز Tails بهترین گزینه برای آن‌ها است.

سرور مجازی پویان آی تی با پشتیبانی از انواع سیستم‌عامل‌ها یک گزینه مناسب برای کسب و کارها و فعالیت‌های آنلاین است. همچنین، این سرویس قابلیت ارائه حلقه ایمنی و امنیتی برای اطلاعات و برنامه‌های شما را فراهم می‌کند. برای تهیه سرور مجازی از پویان آی تی، همین حالا می‌توانید اقدام کنید و بهره‌مندی از این امکانات را آغاز نمایید

مزایای Tails

در اینجا به توضیح درباره مزایای Tails می‌پردازیم.

  • امنیت و پایداری: امنیت ‌این سیستم به قدری بالاست که تمام داده‌ها را مخفی می‌کند و هیج اثری از آن‌ها باقی نمی‌گذارد و به علت رمزگذاری‌های پیشرفته در آن بسیار پایدار می‌باشد.
  • آسان بودن اجرا: این سیستم فقط بر روی رم اطلاعات را می‌نویسد و فضای کامپیوتر را اشغال نمی‌کند. تنها با یک USB فلش در حد ۸ گیگابایت می‌توان این سیستم را ران کرد و نیاز به نصب خاصی ندارد.
  • چند‌ منظوره بودن: Tails برای مجموعه‌ای از استفاده‌ها ایده‌آل است، از جمله حفظ حریم خصوصی، امنیت دیجیتال و حتی استفاده در محیط‌هایی که دسترسی به اینترنت در آن‌ها محدود است.

معایب Tails

این سیستم‌عامل خالی ار ایراد نیست و معایبی نیز دارد.

  • پیچیدگی: رمزنگاری‌های متعددی که در آن استفاده شده است این سیستم را بسیار پیچیده کرده است و یادگیری آن مشکل است.
  • اتکا به اینترنت: چون این سیستم از برنامه Tor که خود نیز با اینترنت کار می‌کند بهره می‌گیرد بدون اینترنت نمی‌تواند اجرا شود.

در صورتی که مایل به نصب این سیستم عامل هستید وارد سایت تیلز شوید و Install Tails را انتخاب نمایید تا بتوانید بنا بر نظر خود نسخه مدنظر را دانلود کنید.

Tails

و در آخر

Tails (The Amnesic Incognito Live System) یک سیستم عامل قابل اجرا است که بدون نیاز به نصب بر روی رم اجرا می‌شود. این سیستم با استفاده از Tor برای حفظ حریم خصوصی و امنیت اینترنتی ارائه می‌شود. Tails از حالت Amnesic استفاده می‌کند، بدین معنا که هیچ اطلاعاتی پس از خاموش شدن ذخیره نمی‌شود. اما از لحاظ Incognito این امکان را فراهم می‌کند که کاربر هیچ ردی از خود برای نشانگر نگذارد. این سیستم عامل از مزایایی مانند امنیت و پایداری بالا، آسانی استفاده و چندمنظوره بودن برخوردار است. اما پیچیدگی در یادگیری و اتکا برای دسترسی به اینترنت از معایب آن است.

سؤالات متداول

  • چگونه Tails از امنیت بالایی برخوردار است؟

این سیستم عامل با استفاده از رمزنگاری برای مخفی نگه داشتن داده‌ها، استفاده از Tor برای حفظ حریم خصوصی و امنیت اینترنتی و ارائه یک سیستم عامل قابل اجرا و قابل حمل از امنیت بالایی برخوردار است.

  • چه ویژگی‌هایی باعث می‌شود Tails به یک سیستم عامل امن و ناشناس تبدیل شود؟

ویژگی‌هایی مانند حالت Amnesic که همه داده‌ها را پس از اتمام کار فراموش می‌کند، استفاده از Tor برای حفظ حریم خصوصی و قابلیت اجرای آن به صورت مستقیم از رم از جمله مواردی هستند که Tails را به یک سیستم عامل امن و ناشناس تبدیل می‌کنند.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

سیستم عامل