شناسه ایرنیک

شناسه ایرنیک چیست؟ + آموزش ساخت شناسه ایرنیک

فهرست مطالب

در صورتی که به دنبال ثبت دامنه برای وب سایت خود هستید در گام اول باید شناسه ایرنیک بسازید. بدون داشتن این شناسه شما قادر نخواهید بود دامنه ir خود را ثبت کنید. در این مقاله به توضیح درباره روش ساخت این شناسه می‌پردازیم. پس همراه ما باشید.

شناسه ایرنیک چیست؟

قدم اول برای اینکه بتوانید وب سایت خود را راه اندازی کنید داشتن دامنه می‌باشد. به تبع در صورتی که می‌خواهید یک دامنه ملی را برای وب سایت خود استفاده کنید باید در سایت ایرنیک ثبت نام نمایید. وقتی شما در این سامانه ثبت نام می‌کنید یک کد شناسه به شما داده می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید به هر تعداد دلخواه دامنه ir. ثبت کنید.

دامنه چیست؟

دامنه عبارت است از آدرس الکترونیکی یا آدرس وب که معمولاً به شکل متن و یا با استفاده از آی پی آدرس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. دامنه‌ها با کمک DNS به آی پی آدرس‌های متناظر وب سایت‌ها ترجمه می‌شوند تا کاربران بتوانند به منابع مختلف آن دسترسی یابند.

دامنه‌ها از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شوند که برخی از آن‌ها به شرح زیر می‌باشد.

  1. پروتکل‌ها که اطلاعاتی را درباره نحوه ارتباط با سرور در اختیار شما می‌گذارند.
  2. زیر دامنه‌ها که زیرشاخه‌های خاصی از دامنه‌اند و حالتی اختیاری دارند.
  3. نام دامنه‌ها که نام شرکت و یا سازمان را مشخص می‌سازد.
  4. پسوندها که بر اساس نوع سازمان و محتوای تولیدی آن متفاوت است.

دامنه دات آی آر چیست؟

همان‌طور که می‌دانید برخی از پسوندهای دامنه مختص یک کشور خاص هستند. مثلاً پسوند ای ار مربوط به دامنه‌های کشور عزیزمان ایران می‌شود. شما از این دامنه‌ها برای ایجاد وب سایت‌هایی مربوط به کشور خودمان استفاده نمایید.

چه کسانی می‌توانند دامنه دات ای ار را ثبت کنند؟

همهٔ افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند با ارائه مدارک مورد نیاز و متناسب با نوع دامنه مالک یکی از دامنه‌های دات آی آر باشند. در صورتی که شما یک فرد حقیقی هستید با توجه به نام انتخابی شما ممکن است ایرنیک از شما مدرک هویتی و یا ارائه مجوز از سازمان می‌خواهد.

پویان آی تی از ارائه دهندگان خدمات دامنه با ارزان‌ترین قیمت می باشد که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده نمایید.

مراحل ساخت شناسه ایرنیک

در اینجا به توضیح مرحله به مرحله درباره ساخت شناسه ایرنیک می‌پردازیم. اولین گام به این صورت است که بایستی وارد سایت ایرنیک شوید و روی ساختن شناسه ایرنیک کلیک نمایید.

ساخت شناسه ایرنیک 1

پس از ورود انتخاب‌های زیادی برای شما وجود دارد مثل شناسه خود را بر اساس شخص حقیقی انتخاب کنید یا شرکت، مؤسسه یا نهاد غیردولتی، وزارتخانه، سازمان یا شرکت دولتی، مرکز آموزشی و پژوهشی و شناسهٔ محدود. پس از انتخاب روی تکمیل فرم و دریافت شناسه کلیک نمایید.

ساخت شناسه ایرنیک 2

در اینجا ایمیل خود را وارد کنید.

پس از آن یک کد تأیید برای شما ارسال می‌شود آن را در کادر وارد نمایید.

ساخت شناسه ایرنیک 4

پس از انجام این مراحل باید مشخصات شناسه را وارد نمایید.

در قسمت رابط‌های مجاز سه انتخاب برای شما وجود دارد که پیشنهاد ما به شما گزینه “آزاد برای نمایندگان فروش” است. چراکه قادر خواهید بود تا از دیگر نمایندگی‌ها دامنه ای ار بخرید. پس از آن روی بازنگری کلیک کنید.

در این بخش شما باید شرایط و ضوابط دامنه‌های کشوری را مورد مطالعه قرار دهید. پس از آن نام کامل سازنده شناسه را وارد کنید و روی موافقم کلیک کنید.

ساخت شناسه ایرنیک 7

بعد از انجام این کارها شناسه کاربری شما نمایان می‌شود و به وسیله آن می‌توانید دامنه دات ای ار را ثبت کنید.

آموزش شناسه ایرنیک

در راستای فعال سازی شناسه ایرنیک خود وارد ایمیل خود شوید و Your IRNIC Handle Info را باز کنید. بعد از ان روی لینک “به سیستم وارد شوید” کلیک کنید. الان شما می‌توانید شناسه و ایمیل خود را به همراه رمز عبور وارد و سپس بر روی دکمه ورود کلیک نمایید.

انواع شناسه ایرنیک

شناسه ایرنیک در مدل‌های مختلفی وجود دارد که در اینجا به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

  • شناسه حقیقی

در صورتی که می‌خواهید دامنه خود را بدون هیچ‌گونه وابستگی به ارگان و یا سازمان خاصی ثبت کنید. شناسه کاربری انتخاب خوبی است. از جمله پسوندهای دامنه‌هایی که می‌تواند برای شما مناسب باشد .ir،. ایران و .id.ir می‌باشد.

  • شناسه شرکت، مؤسسات یا نهاد غیردولتی

همهٔ شرکت‌ها، مؤسسات، انجمن‌ها و کلاً اشخاصی حقوقی که شرکت، مؤسسه و این دست از موارد آن‌ها در اتحادیه صنفی یا سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت رسید‌ه‌اند و شماره ثبتی دارند. پسوندهای دامنه مناسب برای شما نیز .ir،. ایران، .co.ir ،.org.ir ،.net.ir هستند.

  • شناسه وزارتخانه، سازمان یا شرکت دولتی

آن دسته از دامنه‌هایی که در نظر افراد امن‌تر و قابل اعتماد تر هستند. البته شما زمانی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید که از طرف یک شرکت یا سازمان دولتی به دنبال ثبت دامنه باشید. از جمله پسوندهایی که برای شناسه دولتی مورد استفاده قرار می‌گیرد .ir،. ایران، .gov.ir ،.co.ir هستند.

  • شناسه مرکز آموزشی و پژوهشی

مربوط به سازمان‌های آموزشی و پژوهشی است و دارای مجوز رسمی از یکی از وزارت علوم، تحقیقات، فناوری یا وزارت آموزش و پرورش یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور هستند. این سازمان‌ها می‌توانند از دامنه‌های .ir،. ایران،  sch.ir ،ac.ir و org.ir در شناسه ایرنیک استفاده کنند.

  • شناسه محدود

این شناسه برای افراد فعال در حوزه هاستینگ و طراحان سایت مناسب است. چون می‌توانند با وارد کردن حداقل اطلاعات خود شناسه دریافت کرده و از این طریق مجوز ثبت دامنه ملی را برای مشتریان خود بگیرند.

سؤالات متداول

  • اطلاعات لازم برای ایجاد شناسه ایرنیک چیست؟

اطلاعات مورد نیاز شامل نام و نام خانوادگی (برای افراد حقیقی) یا نام سازمان (برای حقوقی‌ها)، شماره ملی یا کد اقتصادی، اطلاعات تماس و ایمیل معتبر است.

  • آیا می‌توانم شناسه ایرنیک برای دیگران ایجاد کنم؟

بله، امکان ایجاد شناسه محدود برای ثبت دامنه برای دیگران وجود دارد.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

ثبت دامنه نام دامنه دامنه