ابیوز

ابیوز چیست؟

فهرست مطالب

ابیوز عبارت است از استفاده از رایانه‌ها در راستای انجام یک سری فعالیت غیرمجاز که می‌تواند شامل اقداماتی مثل انتشار اطلاعات، آلوده کردن سیستم و خیلی از این موارد باشد. این دست از فعالیت‌ها تأثیرات مخربی را بر روی افراد، سازمان‌ها و جوامع خواهند داشت. در این محتوا به توضیح درباره ابیوزها می‌پردازیم. پس همراه ما باشید.

ابیوز و اهمیت حفاظت از اطلاعات

همان‌طور که در بالا گفتیم ابیوزها با استفاده از ضعف‌های امنیتی به دسترسی به اطلاعات به صورت غیرمجاز می‌پردازند. مسلماً در اینجاست که اهمیت امنیت داده‌ها  نمایان می‌شود. پس پیشگیری از وقوع این رخداد مسئه یا مهم به حساب می‌آید. چرا که شما به وسیله آن قادر خواهید بود تا اطلاعات حساس و شخصی خود را حفظ کنید. این کار خسارت‌ها و زیان‌های مالی را به کمترین میزان خود می‌رساند و اعتبار شما را میان مشتریانتان حفظ می‌کند. پس هیچگاه نباید از اهمیت محافظت از داده‌هایتان در برابر ابیوزها غافل شوید.

آشنایی با انواع ابیوزها

همان‌طور که گفتیم در حیطه فناوری و اطلاعات ابیوزهای متنوعی وجود دارند که در اینجا به توضیح درباره آن‌ها می‌پردازیم.

  • نفوذ (Intrusion)

در این نوع از ابیوز حمله کننده‌ها به صورت غیرمجاز وارد شبکه و سیستم شما می‌شوند و از اطلاعات و منابع شما استفاده می‌کنند. هدف اصلی این ابیوز دسترسی به اطلاعات و داده‌های حساس و همچنین کنترل سیستم‌ها و شبکه‌ها می‌باشد. در صورتی که می‌خواهید از این رخداد جلوگیری نمایید بایستی به استفاده از  فایروال‌ها، آپدیت سیستم عامل و نرم افزار، محدودیت در دسترسی و خیلی از این موارد بپردازید.

  • افشای اطلاعات (Information Disclosure)

افشا کردن اطلاعات حساس و مهم به صورت غیرمجاز انجام می‌شود این اطلاعات می‌توانند به مسائل شخصی، مالی، دولتی و این دست از موارد باشند.

  • تخریب (Sabotage)

در این نوع ابیوز هدف تخریب و یا آسیب زدن به سیستم‌ها، داده‌ها، فرایندها و منابع انسانی است. این رویکرد می‌تواند به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم انجام شوند.

  • دسترسی غیرمجاز (Unauthorized Access)

ورود به سیستم و حساب کاربری افراد بدون داشتن مجوز و دسترسی به اطلاعات حساس، دست‌کاری داده‌ها، یا ایجاد خسارت در سیستم‌ آن‌ها.

نرم افزارهای مخربی که هدف از استفاده آن‌ها تخریب، نفوذ، دست‌کاری یا سرقت اطلاعات است.

  • فریب و حمله‌های اجتماعی (Social Engineering)

در این ابیوز حمله کننده از روش‌های روان‌شناسی و اجتماعی برای رسیدن به اطلاعات استفاده می‌کند.

  • حملات تحمیلی (Denial-of-Service, DoS)

ایجاد اختلال و یا عدم دسترسی به سرویس به صورت دائمی و یا موقتی که می‌تواند عملکرد سیستم‌ها و وب سایت‌ها را دچار مشکل سازد.

  • حملات تحمیلی توزیع‌شده (Distributed Denial-of-Service, DDoS)

حمله هم‌زمان توسط چندین سیستم به سرویس مد نظر که تأثیر به سزایی خواهد داشت.

  • حملات تعاملی (Interactive Attacks)

در این نوع ابیوز، حمله‌کننده با برقراری ارتباط با سیستم‌ها و شبکه‌های کامپیوتری دیگر، سعی می‌کند به نفوذ و کنترل سیستم‌ها و داده‌ها بپردازد.

  • مهندسی معکوس (Reverse Engineering)

در این نوع ابیوز حمله کننده به بررسی ساختار نقاط قوت و ضعف نرم افزار و سیستم می‌پردازد.

ابیوز چیست؟

در صورتی که امنیت داده‌ها و اطلاعاتتان برایتان بسیار مهم است پیشنهاد ما به شما سرور مجازی هلند است. این سرور مجازی کیفیت، امنیت و پهنای باند مناسبی دارد و این امکان را برای شما فراهم می‌آورد تا بتوانید با خیالی آسوده داده‌های حساس خود را مدیریت و نگهداری نمایید.

ابیوز‌ها چه اثرات و پیامد‌هایی دارند؟

ابیوز‌ها اثرات و پیامد‌های زیادی در زمینه‌ها و حیطه‌های مختلف دارند. آن‌ها می‌توانند هزینه‌های سرسام آوری را برای افراد و سازمان‌ها ایجاد کنند. خواه در بازیابی اطلاعات باشد یا پرداخت جریمه‌ها و یا تعویض داده‌ها و دیگر موارد. این رخداد می‌تواند اعتبار شما را میان کاربرانتان کاهش دهد و  تعداد آن‌ها را کم کند.
این حملات می‌توانند خدمات آنلاین را با اختلالاتی مواجه سازند و عملکرد سازمان و سیستم‌ها را دچار مشکل سازند. موارد دیگری مثل تخریب داده‌ها و فایل‌های مهم و این دست از موارد از خطرات و پیامد‌هایی به حساب می‌آیند که ابیوز‌ها ایجاد می‌کنند.

در راستای مقابله با ابیوز چه باید کرد؟

اگر به دنبال راهکاری برای پیشگیری و مقابله با ابیوز هستید بایستی کارهای زیر را انجام دهید.

  1. نرم افزارها و سیستم عامل‌های خود را به‌روزرسانی کنید. این کار می‌تواند آسیب‌پذیری‌های موجود را کاهش و از حملات ابیوز جلوگیری کند.
  2. در رمزنگاری در راستای محافظت از داده‌ها و اطلاعاتتان می‌توانید به رمزنگاری پرداخته و از دسترسی غیر مجاز به آن‌ها جلوگیری کنید.
  3. بهره گیری از نرم افزارهای امنیتی مانند آنتی‌ویروس، فایروال و نرم‌افزارهای جلوگیری از نفوذ بر روی دستگاه‌ها و شبکه‌ها.
  4. بکاپ گیری کنید. انجام این کار به صورت مداوم می‌تواند در صورت وقوع حملات داده‌های شما را به سرعت برگرداند و بازیابی کند.
  5. اطلاعات لازم را در زمینه امنیت اطلاعات و شناسایی حملات در اختیار کارکنان خود قرار دهید و دانش کافی درباره حفاظت از اطلاعات، شناسایی فریب‌های اجتماعی، و استفاده از ابزارهای امنیتی داشته باشید.
  6. و…

و در آخر

در این محتوا به توضیح درباره ابیوزها و اثرات آن‌ها بر امنیت داده‌های شما پرداختیم و گفتیم در صورتی که امنیت داده‌های خود را حفظ نکنید آن‌ها در اختیار افراد قرار می‌گیرند و این امر می‌تواند منجر به خسارت‌های غیر قابل باوری شود. این پیشگیری‌ها امنیت داده‌های شما را تضمین و اعتماد کاربران را جلب می‌کند.

در کل، پیشگیری از ابیوز و حفظ امنیت اطلاعات و سیستم‌های کامپیوتری اساسی برای حفظ امنیت سازمان‌ها و جامعه به صورت کلی است و باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

سؤالات متداول

  • چگونه از ابیوزها جلوگیری کنیم؟

در راستای جلوگیری از ابیوزها می‌توانید از روش‌هایی مثل بهره گیری از سیاست‌های امنیتی، رمزنگاری دیتاها و مانیتورینگ و این دست از موارد استفاده نمایید.

  • ابیوزها چه تأثیرات و پیامدهایی دارند؟

در صورت بروز این دست از حملات عملکرد سیستم قطع و یا کاهش می‌یابد، همچنین می‌تواند منجر به کاهش اعتماد مشتریان به شما، خسارت‌های مالی و این دست از  موارد شود.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

امنیت