snapshot

اسنپ شات چیست؟

فهرست مطالب

اسنپ شات فناوری‌ای نوین به حساب می‌آید که این امکان را برای افراد و کسب کارهایشان فراهم می‌آورد تا بتوانند فوراً عکسی را که از یک شیء فیزیکی یا سند می‌گیرند به یک تصویر دیجیتال تبدیل کنند. این فناوری برای تجزیه و تحلیل و همینطور شناسایی ویژگی‌های ارائه شده از مواردی چون الگوریتم‌های پیچیده و هوش مصنوعی (AI) استفاده می‌کند.

کاربران و شرکت‌ها می‌توانند اسناد خود را در فضای ابری ایمن و یا دستگاه‌های محلی ذخیره نمایند و اطلاعات ضروری مانند تاریخ‌ها، مبالغ و نام‌ها را استخراج و برای آمار، تحقیق و تجزیه و تحلیل از آن‌ها استفاده نمایند. این فناوری قابلیت‌ها و مزایای گوناگونی دارد که روز به روز در حال پیشرفت و تکامل می‌باشد. در این مقاله به معرفی اسنپ شات، مزایا و ویژگی‌های آن می‌پردازیم پس با ما همراه باشید.

مروری بر Snapshot

اسنپ شات فناوری‌ای است که این امکان را برای کاربران فراهم می‌آورد تا بتوانند در زمانی مشخص از برنامه و سیستم خود عکس تهیه نمایند. داشتن این ویژگی مسیر را برای پشتیبان گیری از داده‌ها، یافتن مشکلات و همینطور بازگردانی سیستم به حالت ابتدایی را آسان ساخته است. جرقه ی آن را می‌توان به روزهایی نسبت داد که دغدغه ی دانشمندان ایجاد راهکاری برای تهیه ی نسخه‌ای قابل اطمینان از داده‌ها بود. در حدود سال 1970، IBM به توسعه ی قابلیت Dump پرداخت. Dump این امکان را برای کاربران فراهم می‌آورد تا بتوانند هر آنچه در حافظه ی کامپیوتر خود دارند روی درایوهای نوار کپی نمایند.

اندکی بعد این فناوری تکمیل تر شد و حتی مواردی نه تنها حافظه، بلکه تنظیمات پیکربندی و وضعیت سیستم فایل را نیز دربرگرفت. نهایتا فناوری Snapshot، در سال 1990 به ارائه ی Veritas NetBackup پرداخت. در حال حاضر نیز تقریبا تمامی سیستم عامل‌ها نیز آن را به عنوان بخشی از راه حل‌های ذخیره سازی خود ارائه می‌دهند.

نحوه ی کارکرد Snapshot

قاعده ی کارکرد Snapshot تهیه ی کپی لحظه‌ای از سیستم یا برنامه است. که در حافظه ذخیره و در صورت لزوم می‌توان از آن برای بازیابی سیستم به حالت اولیه ی خود استفاده نمود. در این جا نحوه ی کارکرد اسنپ شات را به صورت مرحله به مرحله برای شما بازگو خواهیم کرد :

  • توقف سیستم یا برنامه به صورت موقت
  • تهیه ی کپی از وضعیت سیستم یا برنامه در حال حاضر
  • تکمیل Snapshot
  • بارگذاری تصویر در حافظه و بازگردانی سیستم به حالت اولیه ی خود

فراموش نکنید که هیچگاه این عکس برداری‌ها جایگزین پشتیبان گیری سنتی نخواهند شد و قادر به جلوگیری از اتفاقاتی همچون حملات سایبری یا اتفاقات طبیعی نمی‌باشند. پس از اهمیت پشتیبان گیری سنتی غافل نشوید و آن را نیز انجام دهید.

مزایای استفاده از Snapshot

استفاده از Snapshot مزایای متعددی دارد که در اینجا به معرفی آن‌ها می‌پردازیم :

  • بازگردانی اطلاعات

اسنپ شات این اجازه را به شما می‌دهد تا بتوانید در هرلحظه از زمان از داده‌های خود کپی تهیه نمایید. این امر می‌تواند به عنوان مرجعی برای پشتیبان گیری یا عملیات بازیابی آینده محسوب و مورد استفاده قرار گیرد.

  • بهبود کارایی

از جمله مزایای استفاده از این ابزار بهبود کارایی می‌باشد. اسنپ شات با تهیه ی عکس از تغییرات ایجاد شده نسخه ی پشتیبان را تهیه می‌کند و حجم داده‌هایی که به پشتیبان گیری دارند را کاهش می‌دهد. به دنبال آن نیز زمان پشتیبان گیری سریع می‌شود.

  • افزایش دقت

بهبود و افزایش دقت از جمله مزایای دیگری از اسنپ شات به حساب می‌آید. همانطور که عنوان شد اسنپ شات به تهیه ی عکس‌های فوری در زمانی خاص می‌پردازد. این عکس‌ها نمایی ثابت از داده‌ها در اختیار شما قرار می‌دهند که تحت تأثیر تغییرات یا به‌روزرسانی‌های مداوم نمی‌باشد و شما می‌توانید در صورت ایجاد مشکل با کمک این عکس‌ها به بازیابی داده‌ها در زمانی خاص بپردازید.

کاربردهای Snapshot

فناوری اسنپ شات به طور گسترده در صنایع مختلف و برای اهداف مختلف استفاده می‌شود. در اینجا چند نمونه از کاربردهای دنیای واقعی فناوری عکس فوری آورده شده است:

  • بازیابی اطلاعات

از اسنپ شات برای بازیابی داده‌ها استفاده می‌شود. شما با در اختیار داشتن عکس‌های فوری که در بازه زمانی‌های معینی گرفته می‌شود می‌توانید داده‌ها را به آخرین نسخه ی موجود بازگردانید.

  • آزمایش و توسعه

با استفاده از این فناوری قادر خواهید بود به توسعه و آزمایش نرم افزارها بپردازید، بدون اینکه بر محیط اصلی تأثیر بگذارند.

  • مدیریت Virtual machine

شما با استفاده از اسنپ شات می‌توانید قبل از ایجاد هر گونه تغییر یا به‌روزرسانی، یک عکس فوری از یک Virtual machine بگیرند و در صورت به روز مشکل، به آن‌ها اجازه دهند به حالت قبلی برگردند.

ارائه دهندگان Cloud از این فناوری برای پشتیبان گیری از داده‌ها و ارائه خدمات بازیابی به مشتریان خود استفاده می‌کنند.

  • عکس‌های فوری سیستم فایل

شما با استفاده از این عکس‌ها می‌توانید به محافظت در مقابل حذف تصادفی، تغییر یا خرابی فایل‌ها استفاده کنید که برای مثال می‌توان به ZFS اشاره کرد.

تحولات Snapshot در آینده

فناوری اسنپ شات با پیشرفت‌ها و نوآوری‌های جدید که آن را قدرتمندتر و کارآمدتر می‌کند، دائماً در حال تکامل است. در اینجا به معرفی برخی از این تکامل‌ها در آینده می‌پردازیم:

snapshot
  • یکپارچه سازی Cloud

ادغام فناوری اسنپ شات در محیط‌های Cloud رایج تر خواهد شد. این به کسب‌وکارها امکان می‌دهد از مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری رایانش ابری بهره ببرند و در عین حال اطمینان حاصل کنند که داده‌هایشان ایمن هستند و به‌درستی پشتیبان‌گیری می‌شوند.

  • عملکرد بهبود یافته

با ادامه تکامل فناوری‌های ذخیره‌سازی، فناوری عکس فوری سریع‌تر و کارآمدتر می‌شود. این باعث کاهش زمان مورد نیاز برای گرفتن عکس‌های فوری و بهبود عملکرد کلی سیستم می‌شود.

  • امنیت

این فناوری برای ارائه ی ویژگی‌های امنیتی در حال تکامل می‌باشد تا بتواند میزان اطمینان از حفاظت داده‌های مهم برای کاربران را افزایش دهد.

  • توسعه

اسنپ شات برای پشتیبانی از فناوری‌های نوین به توسعه و گسترش خود می‌پردازد. توسعه و گسترش این فناوری، این امکان را برای کسب  کارها فراهم می‌آورد تا به استفاده از فناوری‌های تازه به عرضه رسیده بپردازند و در عین حال مزایای پشتیبان‌گیری و بازیابی مبتنی بر عکس فوری را حفظ کنند. به عبارتی ساده تر اسنپ شات‌ها نقشی مهم در پشتیبان گیری و بازیابی داده‌ها دارند و تکامل آن‌ها نیز این اجازه را به آن‌ها می‌دهد تا بتوانند با تقاضاهای در حال تغییر محیط‌های IT مدرن همگام شوند.

snapchat

نتیجه گیری

اسنپ شات روشی مفید برای بازیابی اطلاعات به حساب می‌آید که تاثیر بسزایی بر فناوری اطلاعات خواهد داشت. اسنپ شات یکی از ابزارهای مهم برای بسیاری از شرکت‌ها است و با داشتن قابلیت‌هایی همچون پشتیبان‌گیری سریع، کسب و کارها دیگر نگران از دست دادن اطلاعات خود نخواهند بود. امیدواریم این مقاله درک شما را از اسنپ شات و ویژگی‌های آن افزایش داده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی مراجعه کنید و نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

رایانش ابری هوش مصنوعی Cloud اسنپ شات