بدست آوردن آی پی سرور

بدست آوردن آی پی سرور

فهرست مطالب

برای به دست آوردن‌‌ آی پی (IP) سرور راه‌های مختلفی وجود دارد. در این مقاله قصد داریم بهترین روش‌های به دست آوردن‌‌ آی پی ویندوز سرور و سرور لینوکس را معرفی و آموزش دهیم. ابتدا به طور مختصر با مفهوم‌های سرور و آی پی آشنا می‌شویم؛ سپس به بررسی روش‌های به دست آوردن‌ آی پی ویندوز سرور و سرور لینوکس می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

سرور چیست؟

سرور یک نوع رایانه قدرتمند و همواره روشن است که به شبکه متصل می‌شود. سرورها برخلاف سایر رایانه‌ها برای کاربردهای متفاوتی ساخته می‌شوند. در صورتی که به اطلاعات بیش‌تری در مورد سرورها، انواع سرور و ساختارهای آن و نمونه‌هایی از سیستم عامل‌های سرور نیازدارید، مقاله سرور چیست را مطالعه کنید.

آی پی (IP) چیست؟

IP مخفف عبارت Internet Protocol است. در واقع IP شماره شناسایی است که به هریک از دستگاه‌ها و رایانه‌های فعال در بستر اینترنت اختصاص داده‌ می‌شود. با استفاده از IP می‌توان میان دستگاه‌های شبکه تمایز ایجاد کرد و آن‌ها را از یک‌دیگر تشخیص داد. آی پی‌ها انواع مختلفی داشته و برای حفاظت از آن‌ها نیز روش‌هایی وجود دارد.

برای اطلاع و آشنایی بیش‌تر با جزئیات IP می‌توانید مقاله IP Address چیست را بررسی کنید.

چرا باید آدرس آی پی خود را بدانیم؟

دلایل و موقعیت‌های مختلفی وجود دارد که در آن به آدرس آی پی سرور خود نیاز پیدا می‌کنید. چند مورد از رایج‌ترین موارد نیاز به آدرس آی پی عبارتند از:

  • عیب یابی مشکلات شبکه

برای عیب یابی و رفع برخی مشکلات در اتصال به اینترنت و یا شبکه، لازم است تا ابتدا آدرس آی پی خود را برای رفع مشکل پیدا کنید. به عنوان مثال در مواردی نظیر عدم دسترسی به یک وب‌سایت و یا عدم برقراری ارتباط با سرور، آدرس آی پی می‌تواند در رفع مشکل به شما کمک کند.

  • دسترسی ریموت

برای استفاده از سرویس ریموت دسکتاپ و یا دسترسی به سیستم خود از راه دور، لازم است تا آدرس آی پی خودتان را بدانید. این موضوع برای فریلنسرها، افراد دورکار و کسانی که به شکل تیمی بر روی پروژه‌های مختلف کار می‌کنند، بسیار مهم است. با استفاده از این سرویس می‌توانید از هر مکانی به سیستم خود و سایر سیستم‌ها به راحتی متصل شوید. 

  • بازی‌های آنلاین

برای اغلب بازی‌های آنلاین نیاز است تا آدرس آی پی خود را بدانید. زیرا برای اتصال به سرور لازم است تا آدرس آی پی خود را وارد کنید؛ از این رو به دست آوردن آی پی پیش از شروع بازی ضروری است.

  • حفظ امنیت سیستم

در برخی موقعیت‌ها به دست آوردن آی پی برای موارد امنیتی نیاز است. به عنوان مثال اگر احتمال می‌دهید فردی قصد هک کردن سیستم شما را دارد، با استفاده از آدرس آی پی خود می‌توانید دسترسی آن فرد را مسدود کنید.

به دست آوردن‌‌ آی پی (IP) ویندوز سرور

برای به دست آوردن‌ آی پی ویندوز سرور راه‌های مختلفی وجود دارد. در این بخش دو راه مختلف به دست آوردن‌ آی پی ویندوز سرور را برای شما توضیح می‌دهیم.

راه اول: اولین راه برای به دست آوردن آی پی ویندوز سرور استفاده از Command است:

  • ابتدا عبارت cmd را در کادر جست و جو وارد کرده و بر روی Command کلیک کنید.
  • سپس در محیط Command دستور زیر را اجرا کنید.
				
					ipconfig
				
			
  • در خروجی، IPv4 Address یا IPv6 Address آی پی ویندوز سرور شما می‌باشد.

راه دوم: در دومین راه برای به دست آوردن‌‌ آی پی ویندوز سرور از PowerShell کمک می‌گیریم.

  • وارد محیط ویندوز سرور شده‌ و PowerShell را بر روی سرور اجرا کنید.
  • سپس در محیط PowerShell یکی از دستورهای زیر را اجرا کنید.
  •  ” gip ” یا ” Get-NetIPConfiguration ” را اجرا کنید.
				
					gip
				
			
				
					Get-NetIPConfiguration
				
			
  • خروجی نمایش داده‌‌ شده‌‌ آی پی ویندوز سرور شما است.

به دست آوردن‌‌ آی پی (IP) سرور لینوکس 

راه اول: برای به دست آوردن آی پی سرور لینوکس خود می‌توانید از دستورات زیر کمک بگیرید. برای استفاده از این روش هر یک از دستورات زیر را در محیط ترمینال وارد کرده و سپس Enter را بزنید. خروجی برای شما نمایش داده‌‌ می‌شود.

				
					ifconfig
				
			
				
					 ip addr show
				
			
				
					 /sbin/ifconfig
				
			
				
					hostname -I
				
			

راه دوم: در صورتی که خروجی دستورات روش قبلی برای به دست آوردن‌ آی پی سرور لینوکس پیچیده بود و یا نیاز به تحلیل داشت می‌توانید از روش زیر استفاده کنید. در این روش از دستور curl و از دستور ” curl http://myip.cpanel.net/v1.0/ ” استفاده می‌کنیم.

جمع بندی

برای به دست آوردن آی پی سرور، چه در ویندوز و چه در لینوکس راه‌های مختلفی وجود دارد. در این محتوا به آموزش چند مورد از پر استفاده‌ترین و راحت‌ترین روش‌های به دست آوردن آی پی سرور پرداختیم. امیدواریم این مقاله به سؤالات شما در این زمینه پاسخ لازم را داده باشد.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

لینوکس سرور IP