تجارت الکترونیک چیست

تجارت الکترونیک چیست؟

امروزه بسیاری از افراد به دلیل مشغله‌های کاری فراوانشان وقت کافی برای رفتن به بازار و خرید اجناس را ندارند. برخی نیز با توجه به آلودگی هوا ترجیح می‌دهند از رفتن به بازار صرفه نظر کنند و قید خرید کردن را بزنند!
اما این روزها تجارت الکترونیک به کمک آنها آمده و خیلی از مشکلات را حل کرده است! اصلا می‌دانید تجارت الکترونیک چیست؟
با توجه به استفاده گسترده از اینترنت توسط عموم مردم، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند با استفاده از اینترنت و رفتن به سایت‌ها و فروشگاه‌های مجازی به صورت آنلاین به تهیه کالاهای مورد نیاز خود بپردازند که در واقع مفهوم تجارت الکترونیک را می‌رساند.
بنابراین در این مقاله به بررسی موضوع تجارت الکترونیک چیست؟ می‌پردازیم تا مزایا و مدل‌های متنوع این نوع تجارت را بهتر بشناسیم.

تجارت الکترونیک چیست؟

تجارت الکترونیک در واقع نوعی کسب و کار اعم از خرید و فروش محصولات یا خدمات می‌باشد که در فضای اینترنت صورت می‌پذیرد. بنابراین به نوعی می‌توان گفت هر نوع رد و بدل شدن پول، سرمایه و داده که در فضای آنلاین رخ می‌دهد، جزء تجارت الکترونیک به شمار می‌آید.
بدین ترتیب به طور کلی می‌توان گفت همه فعالیت‌های تجاری که در بستر اینترنت صورت می‌گیرند که فروش و انتقال پول در آنها رخ می‌دهد به تجارت الکترونیک معروف هستند.
امروزه با استفاده گسترده از گوشی‌های هوشمند و محبوبیت سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام، تلگرام و… بسیاری از خریدهای اینترنتی به واسطه این بسترها صورت می‌گیرد.
از این رو می‌توان گفت تجارت الکترونیک فرضت بسیار مناسبی است تا ارتباط خوبی میان کسب و کارها و مشتریان برقرار شود.
بدین ترتیب هم کسب و کارها رونق بیشتری می‌گیرند و هم مشتریان اجناس و کالاهای مورد نیاز خود را بدون واسطه و با قیمت اقتصادی‌تری تهیه می‌نمایند.

انواع تجارت الکترونیک

امروزه انواع مختلفی از تجارت‌های الکترونیک در دنیا وجود دارند که می‌توان برخی از آنها را به صورت زیر شرح داد:

1.   بیزینس به بیزینس (B2B)

در این شیوه تجاری، بسیاری از مشاغل به فروش محصولات و خدماتشان به مشاغل دیگر می‌پردازند، در واقع در این مدل تجاری شرکت‌ها با هم تجارت می‌کنند. مثلا تولیدکننده محصولاتش را به توزیع کننده می‌فروشد یا عمده فروش اجناسش را به خرده فروش عرضه می‌کند.

2.   بیزینس به مصرف کننده (B2C)

در این شیوه تجاری محصول و خدمات کسب و کار، مستقیما به دست مشتری می‌رسد. امروزه از شیوه B2C در فروشگاه‌های اینترنتی و… بسیار استفاده می‌شود، در واقع این مدل تجاری تصویر واضحی از تجارت الکترونیک را به نمایش می‌گذارد.

3.   مصرف کننده به بیزینس (C2B)

کسب و کارهای C2B  امکاناتی را فراهم می‌کنند تا افراد بتوانند خدمات یا محصولات خود را به شرکت‌ها بفروشند.
مثلا زمانی که مصرف کننده پروژه خود را با بودجه مشخص به صورت آنلاین ارسال می‌کند و شرکت‌ها جهت انجام پروژه قیمت مورد نظر خود را اعلام می‌نمایند.
بنابراین مصرف کننده می‌تواند با بررسی پیشنهادات مختلف به انتخاب شرکت مورد نظر خود می‌پردازند.

4.   مصرف کننده به مصرف کننده (C2C)

در تجارت C2C که به بازار آنلاین نیز معروف است افراد امکان خرید و فروش کالا را با یکدیگر دارند، مثلا سایت‌های همانند دیوار و شیپور جزء بازارهای آنلاینی هستند که در آنها تجارت الکترونیک رخ می‌دهد.

 

مزایای تجارت الکترونیک

مرایای تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک مزیت‌های مختلفی برای مشتریان و کسب و کارها ایجاد کرده است تنها کافیست با ایجاد یک سرور مجازی سایت فروشگاهی خود را راه اندازی کنید یا در اینستاگرام یا سایر شبکه های اجتماعی به فروش محصولات خود بپردازید. بنابراین در ادامه به بررسی مزایای تجارت الکترونیک برای مشتریان و مزایای تجارت الکترونیک برای کسب و کارها می پردازیم.

1.   مزایای تجارت الکترونیک برای مشتریان

برخی از مهمترین مزیت‌های تجارت الکترونیک برای مشتریان به قرار زیر هستند:

·         داشتن راحتی زیاد

مشتریان هر کالا و خدماتی را که قصد خرید آن به صورت آنلاین را دارند تنها با چند کلیک به راحتی می‌توانند در اینترنت مشاهده کنند. فقط کافیست اسم آن را در موتور جستجو گوگل تایپ کنند و انواع مختلفی از محصول مورد نیازشان را در سایت‌های فروشگاهی متنوع بیابند.

·         قیمت مناسب تر

از آنجایی که مشتریان کالا و خدمات مورد نظر خود را بدون هیچ گونه دلال یا واسطه‌ای خریداری می‌کنند، در نتیجه قیمت آن ارزان‌تر تمام می‌شود. ضمن آن که دیگر هیچ گونه هزینه جانبی دیگر همچون هزینه رفت و آمد به محل خرید را هم پرداخت نمی‌کنند.

·         صرفه جویی در وقت

با استفاده از تجارت الکترونیک و خرید آنلاین دیگر نیاز به رفتن به بازارهای خرید حضوری و صرفه وقت جهت رانندگی و پیدا کردن محصول مورد نظر نیست. وقت طلا است، بنابراین با خرید اینترنتی برای وقت خود ارزش قائل می‌شوید و از آن استفاده بهینه می‌نمایید.

·         امکان مقایسه آنلاین

در خرید اینترنتی مشتریان می‌توانند به راحتی در میان سایت‌های فروشگاهی و پیج‌های فروش در شبکه‌های مجازی چرخ بزنند و با مقایسه محصولات و قیمت آنها، به انتخاب بهترین محصول با قیمت و کیفیت مناسب بپردازند.

·         برخورداری از تخفیف های آنلاین

بسیاری از سایت‌ها جهت جذب مشتریان بیشتر، تخفیفات بسیار خوبی گاها تا 80% نیز برای محصولات خود در نظر می‌گیرند که فرصت استثنایی جهت خرید این محصولات به شمار می‌آید.

2.   مزایای تجارت الکترونیک برای کسب و کارها

استفاده از تجارت الکترونیک فواید زیادی برای کسب و کارهای مختلف دارد که می‌توان برخی از آنها را به صورت زیر شرح داد:

·         افزایش فروش

در تجارت الکترونیک بسیاری از کسب و کارها که به صورت آنلاین کار می‌کنند دیگر نیازی به اداره فروشگاه ندارند، در نتیجه از آنجایی که فروش این کسب و کارها در بازارهای داخلی و خارجی کشور صورت می‌گیرد با افزایش چشمگیری مواجه می‌گردد که منجر به سود بیشتری برای آنها خواهد شد.
این کسب و کارها با استفاده از روش‌های متنوعی به دریافت پول از مشتریان می‌پردازند. به همین جهت مشتریان خرید راحت‌تر و سریعتری را تجربه می‌کنند.

·        افزایش مشتریان

چالش اصلی بسیاری از کسب و کارها چه آنلاین و چه غیر آنلاین مشتری است، بنابراین ارائه اجناس خوب و باکیفیت منجر به جلب اعتماد بیشتر مشتریان خواهد شد که به موفقیت آنها می‌انجامد.

·         دسترسی در تمامی روزها و ماه های سال

وجود سرما، گرما، تعطیلی‌ها و… منجر به تعطیلی تجارت آنلاین نمی‌شود، کافیست مشتریان یک گوشی موبایل، لپ تاپ و اینترنت داشته باشند تا بتوانند اجناس خود را به راحتی تهیه کنند.

·         پرداخت نقد و آنلاین

یکی از مزایای بزرگ تجارت الکترونیک، پرداخت نقد و آنلاین در ازای ارسال کالا است، در صورتی که در فروش حضوری شاهد عرضه محصولات به صورت بیعانه یا با چک‌های مدت‌دار و… هستیم.

نتیجه گیری

تجارت الکترونیک از جمله تجارت‌های است که در عصر حاضر از رشد چشمگیری برخوردار بوده، به دلیل این که استفاده از اینترنت در میان مردم گسترش یافته است. بنابراین مردم می توانند جهت خرید و فروش انواع کالاها از فضای اینترنت استفاده کنند.
این نوع تجارت به راحتی در دسترس مردم قرار می‌گیرد، به طوری که مردم با استفاده از آن می‌توانند خرید ساده‌تری را تجربه کنند.
اگر شما هم قصد دارید با موضوع تجارت الکترونیک چیست؟ به خوبی آشنا شوید خواندن این مقاله را از دست ندهید!

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

تجارت الکترونیک