تفاوت سرور اختصاصی و سرور مجازی

تفاوت سرور اختصاصی و سرور مجازی چیست؟

فهرست مطالب

وقتی درباره ی میزبانی وب سایت‌ها و برنامه‌ها صحبت می‌کنیم، سرور مجازی و سرور اختصاصی دو گزینه ی محبوب به حساب می‌آیند. هر کدام از آن‌ها با توجه به نوع نیاز کاربران و مشاغل مزایای متعددی را ارائه می‌دهند. در پایان این مقاله شما با این دو سرور و تفاوت سرور اختصاصی و سرور مجازی آشنا خواهید شد.

سرور اختصاصی چیست؟

سروری فیزیکی است که به صورت اختصاصی در اختیار یک کاربر یا سازمان است و منابعی در اختیار آن قرار خواهد گرفت. این منابع ارائه شده انحصاری می‌باشند و بیش‌ترین کنترل را بر پیکربندی سرورها ارائه خواهند داد. سرورهای اختصاصی دارای ویژگی‌های زیادی هستند که برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

  1. منابع سخت افزاری: این نوع از سرورها از سخت افزار فیزیکی خود از جمله CPU ،RAM، درایوهای ذخیره سازی و کارت‌های رابط شبکه استفاده می‌کنند. کاربران کنترل کاملی بر این منابع دارند که عملکرد و مقیاس پذیری بهینه را ممکن می‌سازد.
  2. جداسازی: این سرور با دیگر کاربران به اشتراک گذاشته نخواهد شد. به همین علت اتلاف منابع در سرورهای اختصاصی رخ نخواهد داد و در نهایت امنیت، ثبات و قابلیت اطمینان را افزایش می‌دهد.
  3. سفارشی سازی: شما با استفاده از این سرور قادر خواهید بود منابع را بسته به نوع نیازهای خود سفارشی کنید و سیستم عامل‌ها، برنامه‌های کاربردی و موارد امنیتی مد نظر خود را نصب نمایید.
  4. عملکرد: از آن‌جا که در سرورهای مجازی منابع به صورت اختصاصی ارائه می‌شوند در نهایت عملکرد بالاتری را نیز به همراه خواهند داشت.
  5. هزینه: سرور اختصاصی در مقایسه با سرور مجازی هزینه ی بالاتری دارد.

سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی این امکان را فراهم می‌آورد تا بتوانند روی یک سرور فیزیکی کار کنند و هر کدام از آن‌ها نیز عملکردی مستقل و منابع اختصاصی خود را دارند. VPS ویژگی‌های خاص خود را دارد که کاربران را به استفاده از آن ترغیب می‌کند.

  • اختصاص منابع: سرورهای مجازی منابع یک سرور فیزیکی را به اشتراک می‌گذارند. البته بخش‌های مختلف به هر نمونه اختصاص داده می‌شود. که این امر استفاده موثر از منابع را به همراه خواهد داشت.
  • مقیاس پذیری: استفاده از سرورهای مجازی انعطاف پذیری بالایی را برای شما به همراه دارد. شما می‌توانید بر اساس نوع نیاز خود منابع را دریافت نمایید.
  • هزینه مناسب: استفاده از سرورهای مجازی نسبت به سرورهای اختصاصی هزینه ی مناسب‌تری دارد. چرا که برای چندین کاربر، سخت افزار فیزیکی مشابهی را به اشتراک می‌گذارند.
  • مدیریت: سرورهای مجازی معمولاً از طریق یک پلتفرم مجازی سازی مدیریت می‌شوند که ابزارهایی را برای مدیریت آسان، نظارت و مدیریت منابع فراهم می‌کنند.

تفاوت سرور اختصاصی و سرور مجازی

در بخش بالا به معرفی کوتاهی درباره ی سرورهای اختصاصی و مجازی پرداختیم. این سرورها تفاوت‌هایی با یک‌دیگر دارند که کاربران می‌توانند با توجه به آن‌ها نوع سرور مد نظر خود را انتخاب کنند.

عملکرد و تخصیص منابع 

 

دسترسی انحصاری به کل منابع سخت افزاری و در نهایت کارایی و عملکردی بهینه در کارها با استفاده از سرورهای اختصاصی به ارمغان می‌آید.

سرور مجازی دسترسی به کل منابع سخت افزاری ندارد. به این دلیل، محدودیت عملکرد و کارایی کمتری نسبت به سرور اختصاصی دارد.

کنترل و سفارشی سازی

در سرور اختصاصی به دلیل کنترل کامل بر روی محیط سرور امکان سفارشی سازی به صورت کامل وجود دارد که امکان اقدامات امنیتی مناسب و تنظیم عملکرد بهینه را فراهم می‌کند.

درجه کمتری از سفارشی سازی در سرور مجازی وجود دارد و محدودتر است. ممکن است محدودیت‌هایی برای تغییر تنظیمات سرور خاص یا نصب نرم‌افزار سفارشی داشته باشید.

مقیاس پذیری و انعطاف پذیری

این امر در سرور اختصاصی اندکی پیچیده تر است. چرا که اغلب به ارتقاء سخت افزار یا افزودن سرورهای فیزیکی جدید نیاز دارد. که می‌تواند منجر به خرابی یا وقفه در خدمات در طول فرآیند مقیاس بندی شود.

سرورهای مجازی مقیاس پذیری و انعطاف پذیری بیش‌تری را ارائه می‌دهند و شما می‌توانید از منابع بر حسب نیاز خود استفاده کنید و آن را زیاد و کم نمایید.

هزینه

از آن‌جا که شما یک سرور فیزیکی کامل را به صورت انحصاری در اختیار دارید سرور اختصاصی هزینه ی بالایی دارد.

در سرور مجازی از آن‌جا که سرور فیزیکی در اختیار چندین کاربر قرار دارد. هزینه ی کمتری را به همراه خواهد داشت.

و در آخر

انتخاب بین سرور اختصاصی و سرور مجازی به عوامل مختلفی بستگی دارد. در حالی که سرورهای اختصاصی حداکثر کارایی، کنترل و سفارشی‌سازی را ارائه می‌دهند، قیمت بالاتری دارند. از سوی دیگر، سرورهای مجازی مزایای هزینه، مقیاس پذیری و استفاده کارآمد از منابع را ارائه می‌دهند، البته با محدودیت‌هایی در سفارشی سازی.

در نهایت، تصمیم باید با شرایط منحصر به فرد شما و نیازهای میزبانی هماهنگ باشد. پویان آی تی با ارائه سرور مجازی و سرور  اختصاصی با قیمت مناسب و در عین حال کیفیت بالا نیازهای شما را برآورده می‌سازد و تجربه‌ای دلنشین را برای شما رغم می‌زند.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

سرور میزبانی وب سرور اختصاصی VPS سرور مجازی