دلایل مسدود شدن سرور مجازی

دلایل مسدود شدن سرور مجازی + رفع مسدودی VPS

فهرست مطالب

اینکه شما بتوانید با دلایل مسدود شدن سرور مجازی آشنا شوید بسیار مهم است و به شما در انجام کارهای مختلف کمک می‌کند. شما با درک این موارد می‌توانید مشکلات امنیتی را از قبل شناسایی کنید و اقدامات لازم را در جهت پیشگیری و رفع آن انجام دهید.

شما با شناسایی دلایل مسدودی سرور می‌توانید مشکلات عملکردی سرور را بشناسید و آن‌ها را برطرف سازید. مواردی مثل بالابردن سرعت شناسایی و کاهش زمان تعمیر آن‌ها، بهینه سازی منابع، محافظت از اطلاعات و تلاش در جهت افزایش بهره وری در استفاده از منابع از جمله دلایل اهمیت شناخت دلایل مسدودی سرور مجازی می‌باشد.

سرور مجازی چیست؟

پیش از صحبت درباره دلایل مسدود سرور مجازی لازم است بدانید که VPS چیست. سرور مجازی از جمله سرویس‌های میزبانی وب به حساب می‌آید که یک سرور فیزیکی را به چند سرور مجازی تقسیم می‌کند. هر کدام از این بخش‌ها به صورت مستقل از یک دیگر هستند و بر کار یکدیگر اثر نخواهند داشت. سرور مجازی مزایا و ویژگی‌های زیادی دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر است.

  1. داشتن منابع مستقل از دیگر سرورها
  2. ارزان قیمت بودن، چرا که چند سرور مجازی را بر روی یک سرور فیزیکی اجرا می‌کند و هزینه‌ها تقسیم می‌گردد.
  3. تغییر در منابع سرور بر اساس نیازها
  4. عدم تأثیرگذاری بر دیگر سرورها و داشتن یک عملکرد مجزا از یکدیگر

شما می‌توانید از سرورهای مجازی برای توسعه مشاغل در ابعاد گوناگون استفاده نمایید.

دلایل مسدودی سرور مجازی

سرور مجازی شما می‌تواند بنا بر دلایل مختلفی مسدود شود. برخی از این دلایل به شرح زیر است:

  • دریافت ابیوز از دیتاسنترها

ازآنجاکه دیتاسنتر در مواردی مثل ابیوز صاحب سرور را نمی‌شناسد به تبع ما بایستی مشکلات را حل کنیم. در صورتی که این مشکل به درستی بر طرف نشود ممکن است پیامدهای مخربی مثل عدم اعتماد دیتاسنتر، عدم ارائه تخفیف و خیلی موارد را به همراه بیاورد. در همین راستا ما مجبور به مسدودکردن سرور شما می‌شویم.

  • اختلال و اشتباه در سیستم مدیریت

ممکن است به علت اختلالاتی که در درگاه پرداخت و یا دیگر موارد فنی و یا انسانی رخ می‌دهد سرویس شما حتی با وجود پرداخت هزینه نیز محدود و یا مسدود شود. این اتفاق بسیار نادر است و احتمال وقوع آن بسیار کم می‌باشد. در صورت وقوع این رخداد شما با ارسال تیکت می‌توانید درخواست خود را مطرح کنید و منتظر دریافت پاسخ و حل مشکل باشید.

  • ایجاد اختلال بر روی منابع فیزیکی سرور اصلی

سوء استفاده از منابع از دلایل مسدودی سرور شما به حساب می‌آید. بد افزارها و ویروس‌ها می‌توانند نه تنها باعث ایجاد مشکلاتی برای مشتری شوند؛ بلکه کار را برای دیگران نیز سخت‌تر می‌سازند. وقوع این قبیل رخدادها باعث می‌شود تا سرور شما تعلیق شود تا بر روی دیگر سرورها مشکلاتی را ایجاد نکند.

  • تأخیر در پرداخت

از جمله دلایلی که می‌تواند باعث مسدودی سرور شما شود تأخیر در پرداخت سر رسید است. پس در پرداخت به موقع سر رسید کوشا باشید.

مسدود شدن سرور مجازی
  • به اتمام رسیدن ترافیک

در صورتی که ترافیک شما به پایان برسد و شما به تمدید سرویس خود اقدام کرده باشید سرویس شما به صورت خودکار مسدود می‌شود.

  • درخواست خود مشتری

گاهی اوقات خود مشتری خواهان تعلیق سرویس خود می‌باشد. در راستای انجام این کار مشتری باید با ارائه دهنده خود در ارتباط باشد و با ارائه دلایل خود برای تعلیق سرویس، پیگیری آن و بررسی شرایط قرار داد با ارائه دهنده مدنظر اقدام به تعلیق نماید.

  • دستور مقام قضایی

در صورتی که شما قوانین را نقض کرده باشید و فعالیت‌های غیر قانونی، به خطر انداختن امنیت ملی و این دست از فعالیت‌ها را داشته باشید سرویس شما بنا بر دستورات مقامات قضایی مسدود می‌شود.

انواع مسدودی سرور مجازی

مسدودی سرور یکی از اقدامات امنیتی است که به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود: مسدودی IP و مسدودی کل سرور. در هر کدام از این دسته‌ها، رویکردهای مختلفی به منظور ایجاد حفاظت بیشتر بر روی سرور اعمال می‌شود.

  • مسدودی IP

در این حالت، تمرکز بر روی مسدودی یا محدود کردن دسترسی به سرور از طریق IP ‌های خاص است. این روش اجازه می‌دهد تا ترافیک مخرب یا ناخواسته از IP ‌های خاصی به سرور نفوذ نکند. در مسدودی IP باوجودآنکه سرور روشن است؛ ولی دسترسی به نت بین‌الملل در آن وجود ندارد.

  • مسدودی کل سرور

در این حالت، سرور به صورت کلی از دسترس خارج می‌شود. این بدان معناست که تمامی سرویس‌ها و ارتباطات سرور قطع می‌شود. این اقدام به صورت فوری صورت می‌پذیرد و تا زمانی که مسدودی برطرف نشده باشد، هیچ گونه ارتباطی با سرور ممکن نیست.

سرور مجازی من مسدود شده، چه کار کنم؟

ممکن است برایتان پیش آمده باشد که آی پی سرور مجازی شما مسدود شود. در اینجا به صورت مرحله به مرحله توضیح می‌دهیم که برای رفع مسدودی چه کاری انجام دهید. در نخستین مرحله باید دلیل مسدود شدن سرور را شناسایی نمایید. معمولاً ارائه دهندگان پیام‌هایی مبنی بر خطاها و این قبیل اعلان‌ها را برای شما ارسال می‌کنند. شما باید لاگ‌های سیستم و برنامه‌ها را چک کنید تا بتوانید اطلاعات جامعی را در این باره به دست آورید.

تماس با پشتیبانی ارائه دهنده سرویس و صحبت با آن‌ها می‌توانید اطلاعات بیشتری در رابطه با این مشکلات به دست آورید. بررسی قوانین امنیتی که ارائه دهندگان دارند نیز مسئله‌ای مهم است. در صورتی که این قوانین به درستی اجرا نشود ممکن است سرور شما را مسدود سازد. در راستای برطرف سازی این مشکل شما می‌توانید به نصب مجدد سیستم عامل و کانفیگ امنیتی آن در صورت نیاز بپردازید و در نهایت اگر همچنان سرویس شما مسدود بود به خرید یک سرور مجازی جدید اقدام نمایید.

چرا نمی‌توانم به VPS خود وصل شوم؟

گاهی اوقات ممکن است سرور شما مسدود نشده باشد و به دلیل مشکلات نرم افزاری اخلالاتی برای آن پیش آمده باشد. در اینجا به توضیح درباره مهم‌ترین دلایل آن می‌پردازیم.

  • اجرانشدن نرم افزار

متداول‌ترین مشکلی که می‌تواند در این میان رخ دهد از کار افتادن نرم افزار شماست و VPS هیچ مشکلی ندارد. پس در مرحله نخست از در حال اجرا بودن نرم افزار خود مطمئن شوید.

  • وجود مشکل در شبکه یا سخت افزار

در صورتی که شما از اتصال پایداری به اینترنت برخوردار نباشید و یا مشکلات دیگری در شبکه وجود داشته باشد شما نمی‌توانید به سرور خود دسترسی یابید. علاوه بر آن مشکلات سخت افزاری نیز می‌تواند دسترسی شما به سرور را دچار مشکل سازد.

  • پورت‌های فایروال

از دیگر مواردی که می‌تواند باعث عدم دسترسی شما به سرور شود می‌توان به بسته بودن پورت‌های مورد نیاز برای اتصال به سرور (مثل پورت SSH برای اتصال امن) اشاره کرد.

  • IP Null سرور

سرور شما ممکن است بنا بر دلایل مختلفی هک شود. زمانی که شما VPS خود را از هر ارائه دهنده‌ای خریداری می‌کنید مسئول امنیت آن هستید؛ بنابراین استفاده از برنامه‌های مخرب و قدیمی، استفاده از رمز عبورهای ساده و خیلی موارد دیگر باعث می‌شود تا سرور شما IP Null شود و تا زمانی که این مشکلات برطرف شود خاموش شود. شما با ارسال تیکت می‌توانید از پشتیبانی درباره Null شدن ای پی خود بپرسید. در این شرایط شما باید VPS خود را دوباره نصب کنید و منتظر بمانید تا بررسی شود مشکل شما حل شده یا خیر.

آیا به دنبال راهکاری پویا و منعطف برای سایت خود هستید؟ پویان آی تی با ارائه سرور مجازی به شما اجازه می‌دهد تا محیطی قدرتمند داشته باشید و هدف از آن ارائه یک سرور کامل برای توسعه کسب و کار شما به حساب می‌آید.

و در آخر

مسدود شدن سرور مجازی بنا بر دلایل مختلفی رخ می‌دهد شما در راستای رفع این مشکل بایستی لاگ‌های سیستم، بررسی آسیب پذیری‌ها در جهت شناخت نقاط قوت و ضعف نرم افزارها، تنظیمات فایروال‌ها، بررسی امنیت برنامه‌ها و خیلی موارد دیگر از جمله راهکارهایی برای رفع مسدودی سرور مجازی به حساب می‌آید.

سؤالات متداول

  • چطور سرور خود را بازیابی کنیم؟

شما می‌توانید با تماس با تیم پشتیبانی ارائه دهنده اطلاعات دقیقی درباره دلایلی مسدودی دست یابید. تغییرات لازم را در تنظیمات و نرم افزارها اعمال کنید. در نهایت تست امنیتی انجام دهید.

  • آیا حملات DDoS می‌توانند منجر به مسدودی سرور مجازی شوند؟

بله حملات DDoS می‌تواند باعث فشار زیادی بر سرور شده و در نتیجه منجر به مسدود شدن آن است.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

VPS سرور مجازی