بهینه سازی سرعت سایت

راهکارهای بهینه سازی سرعت سایت

فهرست مطالب

سرعت وب‌سایت در عصر امروزی بسیار مهم است، زیرا بر تجربه کاربران از وب‌سایت شما تأثیر می‌گذارد. صفحات با بارگذاری کند می توانند نرخ پرش بالاتر، نرخ تبدیل کمتر و تأثیر منفی بر رتبه بندی موتورهای جستجو را ایجاد کنند. در این مقاله چند راه حل برای بهینه سازی سرعت سایت و بهبود تجربه کاربری برای بازدیدکنندگان وب سایت شما را معرفی می‌کنیم و راه حل‌های فنی و غیر فنی را ا پوشش خواهیم داد که می‌تواند به شما در دستیابی به زمان بارگذاری سریعتر برای وب سایت خود کمک کند.

  • بهینه سازی تصاویر

بیشتر یک صفحه وب از تصاویر تشکیل شده است که مستقیماً بر زمان بارگذاری تأثیر می‌گذارد. بهینه سازی تصویر شامل کاهش حجم فایل بدون کاهش کیفیت است. برای فشرده‌سازی عکس‌های خود، می‌توانید از برنامه‌هایی مانند TinyPNG، ShortPixel یا Imagify استفاده کنید. علاوه بر فشرده سازی عکس‌های خود از فرمت تصویر مناسب استفاده کنید. فرمت JPEG را برای تصاویر با رنگ های کم و بدون شفافیت انتخاب کنید. برای تصاویری که شفاف هستند یا رنگ های کمتری دارند، فرمت PNG را انتخاب کنید.

  • کوچک سازی فایل‌های CSS و JavaScript 

فایل‌های CSS و جاوا اسکریپت برای طراحی یک وب سایت جذاب و تعاملی ضروری هستند. اما اگر بهینه نباشند می‌توانند سرعت سایت شما را نیز کاهش دهند. کوچک کردن فایل‌های CSS و جاوا اسکریپت، کاراکترهای غیرضروری مانند فضای خالی، نظرات و خطوط شکسته را حذف می‌کند، حجم فایل‌های آنها را کاهش می‌دهد و سرعت سایت شما را افزایش می‌دهد.

می توانید از ابزارهای مختلفی برای کوچک کردن فایل های CSS و جاوا اسکریپت خود استفاده کنید، از جمله ابزارهای آنلاین مانند CSS Minifier و JavaScript Minifier یا افزونه هایی مانند WP Minify برای سایت‌های وردپرس.

  • استفاده از شبکه تحویل محتوا (CDN)

شبکه توزیع محتوا یا Content Delivery Network (CDN) به طور کلی به گروهی از سرورهایی که به صورت جغرافیایی در نقاط مختلف جهان توزیع شده‌اند اشاره دارد که کاربردشان ارائه ی سریع تر داده‌ها به کاربر است. به طور کلی اطلاعات سرور مبدا بر روی تمامی CDNها کپی و ذخیره می‌شود ، تا هنگامی‌که کاربر محتوای مورد نظر خود را جستجو کند در آن صورت در سریع‌ترین زمان و از طریق نزدیک‌ترین سرور، آن‌ محتوا را دریافت ‌می‌کند ، در نتیجه بار ترافیک را از روی سرور اصلی به سرورهای پراکنده در نقاط مختلف جهان ارجاع می‌شود.

  • ذخیره مرورگر را فعال کنید

فعال سازی کش مرورگر باعث می‌شود بازدیدکنندگان فایل‌های ثابت مانند CSS، جاوا اسکریپت و تصاویر را ذخیره کنند و نیاز نیست برای بازدید دوباره یا چندباره، بازهم آن را دانلود نمایند. این امر زمان بارگذاری صفحه برای بازدیدکنندگان بازگشتی را کاهش می‌دهد.

شما می‌توانید کش مرورگر را با افزودن سرصفحه‌های کنترل کش به فایل htaccess. وب‌سایت خود فعال کنید. اگر از CMS مانند وردپرس استفاده می‌کنید، می‌توانید از افزونه‌هایی مانند WP Super Cache یا W3 Total Cache برای فعال کردن کش مرورگر استفاده کنید.

  • کاهش درخواست‌های HTTP

از آن‌جا که پردازش درخواست‌های HTTP نیازمند زمان است. کاهش این درخواست‌ها می‌تواند سرعت سایت شما را بهبود بخشد. ادغام ریکوئست‌های HTTP با فایل‌های CSS و جاوا اسکریپت به وسیله ی Gulp یا Grunt و همین طور استفاده از CSS sprites می‌تواند موثر باشد.

  • استفاده از Lazy Loading

استفاده از lazy loading بارگذاری تصاویر را تا زمانی که شما می‌خواهید به تاخیر می‌اندازد که این امر سرعت بارگذاری تصاویر را تا حد زیادی بهبود می‎بخشد. از جمله افزونه‌های lazy loading می‌توان به Lazy Load by WP Rocket و Lazy Load for Videos اشاره کرد.

  • کاهش زمان پاسخگویی سرور

مدت زمانی که طول می‌کشد تا سرور به درخواست کاربر پاسخ دهد بر سرعت بارگذاری صفحه تأثیر می‌گذارد برای کاهش این زمان، می‌توانید از شرکت‌های میزبانی وب سریع استفاده کنید، پایگاه داده خود را بهینه کنید یا از شبکه تحویل محتوا استفاده کنید. علاوه بر این، باید استفاده از اسکریپت‌های خارجی را محدود کنید و عملکرد کد وب سایت خود را بررسی کنید.

  • بهینه سازی محتوای بالای صفحه

محتوای بالای صفحه بخشی از یک صفحه وب است که بدون پیمایش قابل مشاهده است. بهینه سازی محتوای بالای صفحه می‌تواند سرعت درک سایت شما را بهبود بخشد، حتی اگر کل صفحه زمان بیشتری برای بارگذاری طول بکشد. علاوه بر آن شما می‌توانید از PageSpeed Insights Google برای شناسایی عناصری که باعث کاهش سرعت محتوای بالای صفحه شما می‌شوند استفاده و تلاش‌های بهینه‌سازی را بر این اساس اولویت‌بندی کنید.

  • فشرده سازی با Gzip

شما با استفاده از Gzip میتوانید حجم صفحات را قبل از ارسال به مرورگر کاهش دهید. استفاده از این ابزار حجم داده‌هایی که باید منتقل شوند را کم می‌کند و همینطور سرعت بارگذاری صفحه را افزایش می‌دهد. قریب به اتفاق اکثر وب سرورها از Gzip پشتیبانی می کنند و می توانید با افزودن چند خط کد به فایل htaccess وب سایت خود، آن را فعال کنید.

  • سایت موبایل خود را بهینه کنید

با دسترسی بیشتر مردم به اینترنت از طریق دستگاه‌های تلفن همراه خود نسبت به قبل، بهینه سازی سایت شما برای دستگاه های تلفن همراه بسیار مهم شده است. برای بهینه‌سازی سایت تلفن همراه خود، از طراحی واکنش‌گرا استفاده کنید که با اندازه‌های مختلف صفحه تنظیم می‌شود. تعداد درخواست‌های HTTP را کاهش می‌دهد و استفاده از تصاویر یا ویدیوهای بزرگ را به حداقل می‌رساند.

نتیجه

فراموش نکنید که بهینه سازی سرعت سایت یک فرآیند مداوم است که نیاز به نظارت و بهبود مستمر دارد. با پیاده سازی راهکارهای بهینه سازی سرعت سایت که در بالا ذکر شد می‌توانید سرعت سایت خود را بهبود بخشید و تجربه‌ای رضایت بخش برای کاربران خود فراهم آورید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

بهینه سازی وب سایت HTTP CDN سرور