شبکه LAN چیست؟

فهرست مطالب

شبکه LAN

شبکه LAN به شبکه کوچکی گفته می‌شود که از مجموع ارتباط دستگاه‌های موجود در یک ساختمان یا مکان فیزیکی که بهم متصل شده‌اند به وجوده آمده است؛ مانند دستگاه‌های یک شرکت و یا یک موسسه‌. این شبکه محلی می‌تواند خیلی کوچک و یا بزرگ باشد، از یک شبکه معمولی خانگی گرفته تا یک شبکه بزرگ با هزاران کاربر مانند سازمان‌ها و ادارات. به غیر از اندازه، ویژگی مهم یک شبکه LAN این است که تمام دستگاه‌هایی که به صورت واحد و محدود در یک منطقه هستند را به یکدیگر متصل می‌کند. از آن طرف نیز، یک شبکه WAN یا شبکه گسترده، یک منطقه بزرگتر و شبکه شهری MAN مناطق بسیار بزرگ‌تر مانند شهرها را پوشش می‌دهند.

تعریف شبکه محلی LAN

شبکه محلی LAN شامل نقاط دسترسی، کابل‌ها، مسیریاب‌ها، سوئیچ‌ها و سایر قسمت‌هایی است که سیستم‌ها را قادر می‌سازد به واسطه شبکه‌های گسترده به سرورهای وب و شبکه‌های محلی دیگر متصل شوند. مجازی سازی نیز در همین راستا به گسترش شبکه‌های محلی LAN کمک شایانی کرده است و به مدیران شبکه‌ها این امکان را می‌دهد تا به صورت منطقی گره‌های شبکه را گروه بندی کنند و بدون تغییرات شبکه‌های خود را به عمده زیرساخت‌ها تقسیم بندی کنند. به عنوان مثال، در یک اداره با بخش‌های مختلف مانند پشتیبانی فناوری اطلاعات، حسابداری، مدیریت و مالی، سیستم‌های هر قسمت به طور منطقی می‌توانند به یک سوئیچ وصل شوند. اما این تقسیم ‌بندی به صورتی انجام می‌شود که گویی از یکدیگر جدا هستند.

فواید شبکه محلی LAN برای کسب و کارها

شبکه محلی LAN برای سازمان‌ها فواید زیادی دارد که به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم :

فواید LAN
  • کاهش هزینه

 شبکه‌های محلی LAN به صورت قابل توجهی به کاهش هزینه‌های سخت افزاری و همین طور تجمیع منابع کارآمد انسانی کمک می‌کنند.

  • بالا بردن ظرفیت ذخیره سازی

با ادغام تمام اطلاعات در یک سرور داده‌های مرکزی را ذخیره سازی می‌کنند و در نتیجه سرورهای ذخیره سازی کمتری مورد نیاز بوده و باعث افزایش بازده عملیات می‌شود.

  • انعطاف پذیری 

 می‌توان اطلاعات را از هر نقطه و از طریق هر دستگاهی به وسیله اتصال اینترنتی در دسترس همه کارکنان قرار داد.

  • ارتباطات ساده

در زمان واقعی می‌توان پیام‌ها و فایل‌ها را انتقال داد و از هر نقطه به آسانی، در هر دستگاهی به آن‌ها دسترسی داشت.

مزایای شبکه محلی LAN

شبکه‌های محلی مزایایی بسیاری دارند. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. ظرفیت بالا و توانایی برای حفظ تعادل شبکه
  2. سیستم برنامه‌ریزی و مدیریت شبکه
  3. امکان تعیین میزان دسترسی هر کاربر بر اساس نقشی که دارد.
  4. امکان استفاده از پوشش داخلی و خارجی به دلخواه
  5. توانایی تست کیفیت عملکرد شبکه
  6. توانایی در مدیریت تلفن‌های همراه
  7. امکان فیلترینگ محتوا در برنامه‌های اینترنتی
  8. امکان طبقه بندی برنامه‌ها در شبکه
  9. قابلیت  تعویض شبکه
  10. قابلیت اجرای فایروال‌ها برای شبکه

مزایای یک شبکه محلی در واقع مانند مزایای هر شبکه دیگری می‌باشد. وسایل و ابزاری که به LAN وصل می‌شوند، از یک ارتباط مشترک اینترنتی می‌توانند استفاده کنند، دسترسی به فایل‌های یکدیگر داشته باشند و به عنوان مثال از یک چاپگر مشترک استفاده کنند. شما حتی می‌توانید با استفاده از شبکه محلی به وسایل دیگر دسترسی یتبید و حتی می‌توانید از سیستم خودتان آن‌ها را کنترل کنید.

مزایای یک شبکه محلی بسیار کارآمد بود، تا وقتی که با روی کار آمدن گسترده فناوری وای فای، مزایای شبکه محلی کامل‌تر شد‌. امروزه به غیر از ادارات و سازمان‌‌ها، مشاغل دیگری مانند: فروشگاه‌ها، کافی شاپ‌ها، رستوران‌ها و حتی در منازل نیز از شبکه محلی استفاده می‌کنند و از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند. اکنون از چاپگرها و تلویزیون ها تا روشنایی‌ها، قفل درب‌ها، پنجره‌ها، بلندگو‌ها ،استریو‌ها، تلفن‌ها، دوربین‌های امنیتی، ترموستات‌ها، انواع سنسورها، یخچال‌ها، حتی اسباب بازی‌ها و تقریبا هر چیزی را می‌توان به شبکه محلی متصل نمود.

معایب شبکه محلی LAN

با در نظر گرفتن مزایای بسیاری که شبکه محلی دارد، کمتر می‌توان به ایرادی در آن اشاره کرد. تقریبا معایب کلی که در هر شبکه‌ای وجود دارد در شبکه محلی نیز وجود خواهد داشت. مثلا از بین رفتن قسمتی از امنیت اجزای مختلف شبکه یک از عیب‌های مهم در شبکه محلی است. همچنین امکان دسترسی به قسمت‌های دیگر شبکه با اتصال یک سیستم به شبکه محلی فراهم خواهد شد. اگر محدودیت‌های لازم برای دسترسی‌های مختلف اعمال نشود شبکه محلی به راحتی مورد نفوذ قرار خواهد گرفت. این مشکلات امنیتی برای اجزای مختلف شبکه محلی وجود دارد.

انواع شبکه محلی

شبکه‌های محلی به طور کلی به دو دسته Client Server و (P2P) Peer To Peer تقسیم می‌شوند.

  • دسته اول کلاینت-سرور از چند دستگاه به عنوان کلاینت که به سرور مرکزی متصل است که سرور دسترسی به فایل ها، ذخیره فایل، دسترسی به دستگاه و ترافیک شبکه را کنترل و مدیریت می‌کند. در این مدل شبکه محلی کلاینت می‌تواند هر کدام از دستگاه‌های متصل باشد که از طریق برنامه‌های نرم افزاری یا اینترنت  به آن دسترسی دارد. اتصال کلاینت‌ها یا به صورت کابلی و یا به صورت وایرلس می‌باشد. معمولا در سرور شبکه امکان نگهداری مجموعه‌ای از برنامه وجود دارد که کاربر با استفاده از آن‌ها می‌تواند به قسمت‌‌هایی مانند: ایمیل‌ها، اشتراک گذاری فایل ها،چاپگر و قسمت‌های دیگر دسترسی داشته باشد.
شبکه LAN
شبکه LAN
  • دسته دوم شبکه محلی P2P، فاقد سرور مرکزی است و توانایی بار کاری سنگین را مانند شبکه محلی کلاینت ندارد. بنابراین کوچک‌تر است. در شبکه محلی همتا به همتا، سهم هر دستگاه در عملکرد شبکه برابر است. دستگاه‌ها اطلاعات و منابع را از طریق اتصالات وایرلس و باسیم، روتر یا سوییچ به اشتراک می‌گذارند. اکثرا شبکه‌های خانگی نیز از مدل همتا با همتا هستند.

انواع توپولوژی شبکه محلی LAN

نقشه اتصال اعضای یک شبکه را به یکدیگر توپولوژی می‌گویند. توپولوژی‌های مختلفی برای شبکه محلی وجود دارد. آن‌ها می‌توانند شبکه‌ای قدرتمند، امن و قابل‌نگهداری را تشکیل دهند. رایج‌ترین نوع توپولوژی‌ها در شبکه محلی را عبارتند از :

  • توپولوژی خطی BUS

این روش توپولوژی معروف به ستون فقرات نیز می‌باشد. در این توپولوژی تمام اجزا متصل به کابل اصلی هستند. استفاده از مقدار کابل کمتر از مزیت‌های این نوع توپولوژی است و باعث می‌شود که نصب این شبکه بسیار آسان تر باشد.

  • توپولوژی ستاره STAR

این توپولوژی رایج‌ترین نوع برای برقراری ارتباط شبکه بین اجزا می‌باشد. شکل آن شبیه یک ستاره است. در این نوع توپولوژی یکی از اجزا هاب مرکزی است و بقیه اجزا باید به هاب مرکزی متصل باشند. بنابراین تمام اطلاعات رد و بدل شده بین اجزا باید از هاب مرکزی گذر کند.

  • توپولوژی حلقه‌ای RING

در توپولوژی حلقه مانند اسمی که دارد یک حلقه بین اجزای شبکه به وجود می‌آورد. در توپولوژی حلقه هر یک از اعضا به دو عضو دیگر متصل است. به این صورت ارتباط بین اجزا به شکل یک حلقه بسته می‌شود. در این توپولوژی هر اطلاعاتی که بین اجزا رد و بدل شود باید از تمام اعضائی که در مسیر هستند عبور کند تا به عضو هدف برسد.

نتیجه گیری

شبکه محلی LAN روشی برای ایجاد اتصال بین سیستم‌های موجود در یک ساختمان مانند ادارات و سازمان‌ها و حتی در مقیاس خانگی می‌باشد. در این روش یک شبکه کوچک و بسته بین اجزای شبکه برقرار می‌شود که از ویژگی‌های آن می‌توانیم به سرعت بالای انتفال اطلاعات اشاره کنیم. شبکه محلی مزایای بسیار زیادی دارد و به طور کلی با استفاده از شبکه محلی کنترل دسترسی و مدیریت و نظارت تمام اجزای شبکه به راحتی امکان پذیر است. با استفاده از شبکه محلی می‌توانیم وسایل کاربردی و الکترونیکی را مانند کامپیوترها، پرینترها، دوربین‌های مدار بسته، اسکنرها و موبایل‌ها و ….. را به یکدیگر متصل کنیم و امکان تبادل اطلاعات بین آن‌ها را داشته باشیم. این شبکه در مقیاس خانگی نیز بسیار کارآمد است و می‌توانیم تمام وسایل الکترونیکی متصل به شبکه را کنترل و مدیریت کنیم.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رأی ها : 1

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

شبکه Client Server سرور روتر P2P