site speed

عوامل موثر بر کاهش سرعت سایت

فهرست مطالب

سرعت بالای سایت مسئله‌ای مهم به حساب می‌آید. چرا که در صورتی که سرعت سایت پایین باشد کاربران از آن سایت دیدن نخواهند کرد و در نهایت درآمد صاحبان سایت نیز کاهش پیدا می‌کند. سرعت سایت به سرعت بارگذاری یک وب سایت در هنگام دسترسی کاربر اشاره دارد که در ثانیه محاسبه می‌شود و تحت تاثیر عواملی مختلف قرار دارد. در این مقاله به معرفی عوامل اثر گذار در کاهش سرعت سایت می‌پردازیم پس با ما همراه باشید.

عوامل موثر بر کاهش سرعت سایت

در این بخش به معرفی عواملی که بر سرعت سایت اثر می‌گذارند و سرعت آن را کاهش می‌دهند می‌پردازیم؛ پس با همراه باشید.

  • اندازه فایل بزرگ (Large File Sizes)

عملکرد یک وب سایت می‌تواند به طور قابل توجهی تحت تأثیر اندازه فایل‌های بزرگ باشد. زمان بیشتری طول می‌کشد تا یک وب سایت به درستی اجرا شود و افراد با محتوا درگیر شوند، زمانی که منابع عظیمی مانند عکس‌ها یا ویدیوهای با وضوح بالا نیاز به بارگیری دارند زیاد است. به همین دلیل، کاربران ممکن است تجربه بدی داشته باشند و احتمالاً قبل از بارگیری کامل وب سایت از آن خارج شوند.
اندازه فایل‌های بزرگ ممکن است علاوه بر زمان بارگذاری طولانی تر، منابع سرور را نیز کاهش دهد. اگر چندین نفر به طور همزمان اقدام به مرور فایل‌های بزرگ کنند، کل وب سایت ممکن است کند شود یا حتی از کار بیفتد. بهینه‌سازی عکس‌ها و ویدیوها با کاهش اندازه فایل‌ها بدون افت کیفیت، بسیار مهم است تا تأثیر حجم بالای فایل‌ها بر عملکرد سایت کاهش یابد. این می‌تواند به میزان قابل توجهی حجم فایل آن‌ها را کاهش دهد و سرعت دانلود را افزایش دهد. علاوه بر این، یک شبکه تحویل محتوا (CDN) باید برای توزیع داده‌ها در تعدادی از سرورها استفاده شود، که بار هر سرور را کاهش دهد و کارایی کل وب سایت را افزایش دهد.

  • زمان پاسخگویی سرور (Server Response Time)

عملکرد یک وب سایت همچنین می‌تواند تحت تأثیر سرعت پاسخ سرور به درخواست‌های کاربر باشد. Time To First Byte (TTFB) اصطلاحی است که برای توصیف این زمان پاسخ سرور استفاده می‌شود. تاخیر بین درخواست و دریافت اولین بایت داده از سرور توسط مرورگر به عنوان TTFB شناخته می‌شود. متغیرهای متعددی از جمله بار سرور، تأخیر شبکه و راه اندازی نرم افزار می توانند بر TTFB تأثیر بگذارند.
اگر می‌خواهند زمان پاسخ‌دهی سرور را کاهش دهند، صاحبان وب‌سایت‌ها باید یک شرکت میزبانی معتبر را انتخاب کنند که سرورهای سریع ارائه می‌دهد و سابقه آپ‌تایم خوبی داشته باشد. برای کاهش بار روی هر یک از سرورها، آن‌ها همچنین می‌توانند با استفاده از شبکه‌های تحویل مواد (CDN) مطالب را در چندین سرور پخش کنند.

  • بهینه سازی کد (Code Optimization)

Code Optimization نقش به سزایی را در کاهش سرعت سایت ایفا می‌کند.  بهینه سازی کدها آن‌ها را به گونه‌ای ساده تر و کارآمدتر می‌سازد. این امر در نهایت بارگذاری سریع تر داده‌ها و در نهایت سرعت بالاتر سایت را به همراه خواهد داشت. در راستای بهینه سازی این کدها شما می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده نمایید :

کاهش سرعت سایت
  • ذخیره سازی (Caching)

افزایش سرعت سایت و سپس کاهش زمان بارگذاری موضوع مهمی است. کش به نگهداری و ذخیره مواردی مانند (HTML، CSS، فایل های جاوا اسکریپت، تصاویر و غیره) می‌پردازد. به عبارت ساده، وقتی به عنوان کاربر وارد سیستم می‌شوید، مرورگر این اشیاء و دارایی‌های ثابت را در حافظه پنهان خود ذخیره می‌کند تا زمانی که دوباره به این وب سایت بازگردید. حافظه پنهان می‌تواند با کاهش حجم داده‌هایی که برای هر درخواست از سرور باید دانلود شود، به طور قابل توجهی بر سرعت سایت تأثیر می‌گذارد.

  • محل میزبانی (Hosting Location)

موقعیت فیزیکی سرور میزبان نیز می‌تواند بر سرعت سایت تأثیر بگذارد. سرورهایی که از کاربر دورتر هستند زمان بارگذاری طولانی‌تری دارند. این به این دلیل است که داده‌ها باید مسافت بیشتری را طی کنند تا به مرورگر کاربر برسند.
برای بهبود سرعت سایت، صاحبان وب سایت باید ارائه دهنده میزبانی را انتخاب کنند که سرورهایی نزدیک به مخاطبان هدف آن‌ها قرار دارد. آن‌ها همچنین می‌توانند از CDN برای توزیع محتوا در چندین سرور استفاده کنند و اطمینان حاصل کنند که محتوا از نزدیکترین سرور به کاربر تحویل داده می‌شود.

  • Third-Party Scripts

این اسکریپت‌ها اثری قابل توجه بر روی سرعت سایت دارند و می‌توانند باعث درخواست‌های شبکه‌های اضافی شوند و به دنبال آن زمان بارگزاری صفحه را کاهش دهند. استفاده از این اسکریپت‌ها هدف‌های متفاوتی دارد و در مواردی همچون تبلیغات، تجزیه و تحلیل و یکپارچه‌سازی رسانه‌های اجتماعی و همینطور ابزارک‌های چت، پنجره‌های پاپ‌آپ و سایر عناصر تعاملی نیز استفاده می‌شوند. شاید برایتان سوال باشد که این اسکریپت‌ها چگونه می‌توانند سرعت سایت را کاهش دهند؟ واضح است افزایش درخواست‌های HTTP. زمانی که Third-Party Scripts به صفحه‌ای از وب اضافه شود مرورگرها بایستی درخواست جداگانه‌ای برای دانلود آن اسکریپت از سرور شخص ثالث ارائه دهد. این می‌تواند منجر به زمان بارگذاری طولانی تر و تاخیر بیشتر شود. به خصوص اگر از چندین اسکریپت شخص ثالث استفاده شود.

  •  بهینه سازی موبایل (Mobile Optimization)

بهینه سازی موبایل عاملی تعیین کننده در کاهش سرعت سایت است. یکی از راه‌های اصلی بهینه‌سازی موبایل که به کاهش سرعت سایت کمک می‌کند، دانلود اطلاعات است. دستگاه‌های تلفن همراه معمولاً اتصال اینترنت کندتری نسبت به رایانه‌های رومیزی دارند، بنابراین کاهش ویدیوها، ویدیوها و سایر محتواها می‌تواند به سرعت بارگذاری کمک کند.
روش دیگری که بهینه سازی موبایل می‌تواند سرعت را بهبود بخشد، تکنیک‌های طراحی واکنش گرا است. طراحی ریسپانسیو باعث بهبود وب سایت می‌شود. به طور کلی، بهینه سازی موبایل نقش مهمی در کاهش سرعت سایت ایفا می‌کند و صاحبان وب سایت‌هایی که سایت‌های خود را برای دستگاه‌های تلفن همراه بهینه نمی‌کنند ممکن است متوجه شوند که ترافیک و درآمد خود را به دلیل زمان بارگذاری کند از دست می‌دهند.

و در آخر

سرعت سایت مسئله‌ای مهم می‌باشد که بر تجربه کاربر و همینطور عملکرد وب سایت اثر می‌گذارد. سرعت بارگذاری آهسته می‌تواند نرخ پرش را بالا ببرد و همینطور میزان درآمد را کاهش دهد. بنابراین این مسئله را در وب سایت‌های خود فراموش نکنید و در راستای حفظ و افزایش سرعت سایت خود کوشا باشید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

وب سایت هاست سرور بهینه سازی میزبانی وب