TTFB

بررسی TTFB، عوامل موثر و روش‌های بهبود TTFB

فهرست مطالب

TTFB مخفف عبارت Time to First Byte می‌باشد که معیاری مهم در توسعه وب و تجربه کاربری به حساب می‌آید. TTFB تحت تأثیر عوامل مختلفی است که برای مثال می‌توان به پردازش سرور، تأخیر شبکه و زمان انتقال داده‌ها اشاره کرد. به زبانی ساده‌تر وقتی کاربر وارد یک وب سایتی می‌شود و درخواستی را برای سرور ارسال می‌کند این درخواست پردازش شده و پاسخی را ایجاد می‌کند. به مدت زمانی که طول می‌کشد تا وب سرور به درخواست کاربران پاسخ دهد TTFB می‌گویند.

هر چه TTFB کمتر باشد نشان می‌دهد که سرعت سرور در پاسخگویی بالاتر است. در این مقاله به توضیح درباره ی TTFB پرداخته و راهکارهایی را برای بهبود آن به شما معرفی می‌کنیم.

چرا TTFB مهم است؟

ممکن است برای شما سؤال باشد که چرا TTFB مهم است. TTFB میزان سرعت وب سرور را تعیین می‌کند و نشان می‌دهد که وب سرور با چه سرعتی به جستجوها پاسخ می‌دهد. هر چه TTFB بالاتر باشد به این معنی است که مدت ‌زمان بیشتری طول می‌کشد تا داده‌ها از وب سرور به شما برسند. بنا بر نظر گوگل به ازای هر ثانیه اضافه‌ای که سایت برای بارگذاری سایت نیاز دارند احتمال خروج کاربران چیزی حدود 32 درصد افرایش می‌یابد. این خروج احتمال بازگشت کاربران به صفحه شما را محدودتر می‌سازد. پس TTFB یک مسئله حیاتی پیش از خیلی از موارد دیگر می‌باشد چرا که در صورت کند بودن اثر مهمی بر روی دیگر موارد می‌گذارد.

عوامل مؤثر بر TTFB

عوامل زیادی بر روی TTFB اثر دارند و می‌توانند زمان پاسخگویی سرور را تغییر دهند. مثلاً عملیات پردازش سرور بر روی درخواست‌ها، مشکلاتی که در سرورها و نرم افزارهای سرور رخ می‌دهد، فشرده سازی داده‌ها جهت کاهش TTFB، استفاده از شبکه‌های توزیع محتوا، فاصله جغرافیایی و همچنین استفاده از سیستم‌های کش می‌توانند زمان پاسخ دهی سرور را کاهش داده‌ها TTFB را بهبود بخشند.

روش‌های بهبود TTFB

همان‌طور که گفتیم TTFB اهمیت بسیار بالایی در بهینه سازی عملکرد وب دارد. در اینجا به توضیح درباره ی برخی از روش‌های مختلف درباره ی بهبود آن می‌پردازیم:

روش‌های بهبود TTFB توضیحات
بهینه سازی سرور از جمله عوامل Time to First Byte در وب سایت‌ها به حساب می‌آید که به تنظیمات و عملکرد سرور اشاره می‌کند و در تلاش است تا اثرات مثبتی بر تجربه کاربری و سئو وب‌سایت بگذارد.
تکنولوژی‌های کشینگ Cachingها سرعت و کارایی درخواست‌های وب را بهتر کرده و به کاهش تأخیر در دریافت اطلاعات سرور کمک می‌کنند تا عملکرد و تجربه کاربری را بهتر سازند.
کاهش تعداد درخواست‌ها با کاهش تعداد درخواست‌ها فشار کمتری به وب سرورها وارد می‌شود و زمان پاسخ گویی کاهش می‌یابد.
فشرده سازی داده‌ها وقتی داده‌ها را قبل از ارسال فشرده کنیم حجم آن‌ها کم شده که این امر به تبادل داده‌ها از سرور به مرورگرها کمک می‌کند.

شما با استفاده از این روش‌ها قادر خواهید بود تا TTFB را کاهش دهید و به بهبود سرعت وب سایت و تجربه کاربری خود کمک نمایید.

ابزارهای اندازه گیری TTFB

در راستای اندازه گیری Time to First Byte ابزارهای زیادی وجود دارد که در اینجا به توضیح این ابزار می‌پردازیم:

  • Google PageSpeed Insights: از جمله ابزار توسعه وب است که برای ارزیابی عملکرد وب سایت‌ها و همچنین بهینه سازی آن‌ها کاربرد دارد. استفاده از Google PageSpeed Insights رایگان است و در جهت ایجاد وب سایت‌های بهتر و تجربه کاربری مناسب کاربرد دارد.
  • Pingdom: یک ابزار نظارت و بهینه سازی عملکرد وب سایت است که به کاربران اجازه می‌دهد تا زمان، در دسترس‌بودن و عملکرد وب سایت‌ها، سرورها و سرویس‌های آنلاین را از مکان‌های مختلف در سطح جهان نظارت کنند.
  • GTmetrix: یک ابزار مبتنی بر وب است که تجزیه و تحلیل سرعت وب سایت را ارائه می‌دهد. زمان بارگذاری، اندازه و درخواست‌های سایت را تجزیه و تحلیل می‌کند و به توسعه‌دهندگان و مدیران وب کمک می‌کند تا عملکرد بهتری برای وب‌سایت‌های خود فراهم کنند و مشکلات عملکرد را به سرعت تشخیص دهند.
  • و…

تأثیر TTFB بر تجربه کاربری

همان‌طور که توضیح دادیم هرچه زمان Time to First Byte بیشتر باشد می‌تواند بارگذاری صفحات را به تأخیر بیندازد و تجربه کاربری نامناسبی را برای کاربران به همراه بیاورد و هر چه بازه زمانی آن کوتاه‌تر باشد به این معنی است که صفحه با سرعت بالاتری بارگذاری شده است که این امر نرخ ماندن افراد در وب سایت را افزایش می‌دهد و رضایت کاربران را به همراه دارد.
بنابراین، موتورهای جستجو TTFB را به عنوان یک عنصر مهم در سئو در نظر می‌گیرند و در تلاش‌اند تا آن را بهبود ببخشند.

و در آخر

امیدواریم این مقاله به شما در درک Time to First Byte کمک کرده باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید و همچنین می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

توسعه وب وب سرور