معرفی ویژگی های جدید windows server 2022

معرفی ویژگی های جدید windows server 2022

فهرست مطالب

مایکروسافت از جمله ابزاری است که برای برطرف سازی نیاز ها هر روز در حال به روز رسانی است. که برای مثال می‌توان به افزایش امنیت، شبکه سریع تر و غیره اشاره کرد. مایکروسافت نسخه جدیدی از Windows Server 2022 را در سال 2021 رونمایی کرد. تا به امروز، بساری از افراد درباره ی ویژگی ها و بهبودهای این ویندور سرور بحث و بررسی می‌کنند. در این مقاله تصمیم داریم به معرفی ویژگی های Windows Server 2022 بپردازیم. پس، با ما همراه باشید.

Windows Server 2022 بر اساس ویندوز سرور 2019 ایجاد شد و توانست ابتکار های زیادی را در سه موضوع اساسی زیر ایجاد نماید:

  1. امنیت
  2. مدیریت هیبریدی Azure
  3. پلتفرم برنامه

Windows Server 2022 به عنوان بهترین سرور که دارای ویژگی هایی همچون ایمنی بالا، قابل اعتماد بودن و سازگاری زیاد، در قرن 20 ام شناخته شد. با گذشت زمان و افزایش تهدیدات در حوزه امنیتی و حملات سایبری به ساخت Windows Server 2022 با پارامترهایی بالا و مناسب پرداختند. این ویندوز سرور در تلاش است تا بتواند به سازمان های مختلف کمک کند تا با ایمنی بالا حجم کاری خود را افزایش دهند.

به روز رسانی و ویژگی های Windows Server 2022

  • فشرده سازی Storage Replica برای انتقال داده

این به روز رسانی شامل فشرده سازی Storage Replica برای داده های انتقالی میان سرورهای مبدا و مقصد است. با کمک این قابلیت، داده‌های تکرار در سیستم منبع فشرده و از طریق شبکه ارسال و از حالت فشرده خارج می‌شوند و در مقصد ذخیره می‌گردند. با کمک این فشرده‌سازی، بسته های شبکه برای انتقال اطلاعات کاهش می‌یابند و به دنبال آن خروجی ها افزایش و میزان استفاده از شبکه کاهش می‌یابد. 

  • شبکه گسترده برای Azure

Azure Extended Network این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا یک زیرشبکه داخلی را به Azure بکشید و به ماشین های مجازی داخلی اجازه دهید آدرس های IP خصوصی داخلی خود را هنگام مهاجرت به Azure حفظ کنند.  

  • امنیت

این قابلیت های جدید در Windows Server 2022، سایر قابلیت‌های امنیتی ویندوز سرور را در مناطق مختلف ترکیب می‌کند تا بتواند محافظت عمیق تری را در برابر تهدیدات پیشرفته ارائه دهد. 

  • سرور با هسته امن

سخت افزار سرور با هسته ایمن که توسط یک شریک OEM (Original equipment manufacturer) تایید گردیده است، حفاظت های امنیتی بیشتری را ارائه می‌کند که در برابر حملات پیچیده مفید است. این امر می‌تواند اطمینان بیشتری را هنگام مدیریت دیتاهای حیاتی ماموریت در برخی از صنایع حساس به داده ارائه دهد. یک سرور با هسته ایمن از سخت افزار، سیستم عامل و قابلیت های درایور برای فعال کردن ویژگی های امنیتی پیشرفته ویندوز سرور استفاده می‌کند. بسیاری از این ویژگی‌ها در رایانه‌های شخصی با هسته امن Windows موجود هستند و اکنون با سخت‌افزار سرور با هسته امن و Windows Server 2022 نیز در دسترس هستند.

  • سخت افزار root of trust

تراشه‌های پردازشگر رمزنگاری امن ماژول پلتفرم مورد اعتماد 2.0 (TPM 2.0)، یک فروشگاه امن و مبتنی بر سخت‌افزار برای کلیدها و داده‌های رمزنگاری حساس، از جمله اندازه‌گیری یکپارچگی سیستم‌ها، فراهم می‌کنند. TPM 2.0 می‌تواند تأیید کند که سرور با کد قانونی راه اندازی شده است و با اجرای کد بعدی می‌توان به آن اعتماد کرد. این به عنوان یک root-of-trust سخت افزاری شناخته می‌شود و توسط ویژگی هایی مانند رمزگذاری درایو BitLocker استفاده می‌شود.

  • حفاظت از سیستم عامل

سخت‌افزار با امتیازات بالا اجرا و اغلب برای راه‌حل‌های آنتی ویروس سنتی نامرئی می‌باشد، که به افزایش تعداد حملات مبتنی بر سیستم‌افزار شده می‌پردازد. پردازنده‌های سرور هسته‌ای امن از اندازه‌گیری و تأیید فرآیندهای بوت با فناوری دینامیک ریشه اعتماد برای اندازه‌گیری و جداسازی دسترسی راننده به حافظه با حفاظت از دسترسی مستقیم به حافظه پشتیبانی می‌کنند.

  • secure boot

 یک استاندارد امنیتی است که به محافظت از سرورها در برابر روت کیت های مخرب می‌پردازد. بوت امن این تضمین را برای شما فراهم می‌کند که سرور فقط سیستم عامل و نرم افزار مورد اعتماد سازنده سخت افزار را بوت می‌کند. زمانی که سرور راه اندازی می‌شود، سیستم عامل، به بررسی امضای هر مؤلفه بوت شامل، درایورهای سیستم عامل و سیستم عامل را بررسی می‌پردازد. اگر امضاها معتبر باشند، سرور بوت می‌شود و سیستم عامل کنترل را به سیستم عامل می‌دهد.

  • امنیت مبتنی بر مجازی سازی (VBS)

این سرورها از مواردی همچون

  1. امنیت مبتنی بر مجازی سازی (VBS) 
  2. یکپارچگی کد مبتنی بر Hypervisor  پشتیبانی می‌کنند.

VBS از ویژگی‌های همچون مجازی‌سازی سخت‌افزاری برای ایجاد و جداسازی یک ناحیه امن از حافظه از سیستم‌عامل معمولی برخوردارند و از آسیب های استخراج ارزهای دیجیتال محافظت می‌کنند؛ و در کنار VBS، امکان استفاده از Credential Guard را نیز ایجاد می‌کند. توجه داشته باشید اطلاعات کاربری در محلی ذخیره می‌شود که سیستم عامل نمی‌تواند مستقیماً به آن دسترسی یابند.

  • اتصال ایمن

انتقال

HTTPS و TLS 1.3 به طور پیش فرض در ویندوز سرور 2022 فعال می‌باشند. این اتصال امن در مرکز سیستم های متصل به هم قرار دارد. TLS به رمزگذاری دیتا ها می‌پردازد و کانالی امن برای ارتباط را میان این دو نقطه ایجاد می‌کند. HTTPS و TLS 1.3 به محافظت از دیتا های کلاینت‌هایی که به سرور متصل هستند، می‌پردازند و الگوریتم‌های رمزنگاری منسوخ را حذف می‌کنند، به عبارتی دیگر، می‌توانند امنیت را نسبت به نسخه‌های قدیمی‌تر افزایش دهند.

به عبارتی، آخرین نسخه پروتکل اینترنت، امنیت لایه حمل و نقل (TLS)، برای برقراری ارتباط امن بین دو گره استفاده می‌شود. حتی وضوح نام با استفاده از پرس و جوهای DNS رمزگذاری شده جدا می‌شود.

DNS امن

DNS Client در ویندوز سرور 2022 به پشتیبانی از DOH می‌پردازد. و این جست و جو های انجام شده را با استفاده از پروتکل HTTPS رمزگذاری می‌کند. انجام این کار به جلوگیری از استراق سمع و دستکاری دیتا ها DNS می‌پردازد و ترافیک را تا حد زیادی خصوصی می‌کند.

 

بلوک پیام سرور (SMB)

SMB مخفف عبارت، server message block می‌باشد؛ که در گذشته برای اتصال رایانه های ویندوزی از آن استفاده می‌کردند. SMB پروتکلی است ارتباطی که برای به اشتراک گذاشتن دسترسی ها به فایل ها، چاپگرها، پورت های سریال و سایر منابع در شبکه استفاده می‌شود. علاوه بر آن، می‌تواند پروتکل های تراکنش را  ارتباطات بین فرآیندی حمل کند.

ویندوز سرور از مجموعه های رمزنگاری گوناگونی همچون AES-256-GCM و AES-256-CCM برای رمزگذاری SMB پشتیبانی می‌کند. هنگام اتصال به رایانه دیگری که از آن پشتیبانی می‌کند، ویندوز به‌طور خودکار با این روش رمزنگاری پیشرفته‌تر مذاکره می‌کند و در کنار آن، شما می‌توانید آن را از طریق Group Policy اجباری کنید. ویندوز سرور از AES-128 برای سازگاری در سطح پایین پشتیبانی می‌کند. علاوه بر آن، امضای AES-128-GMAC اکنون عملکرد امضا را نیز تسریع می‌کند.

  • رمزگذاری SMB Direct و RDMA

SMB Direct و RDMA به عرصه ی پهنای باند بالا و بافت شبکه با تأخیر کم را برای کارهایی مانند Storage Spaces Direct، Storage Replica، Hyper-V، Scale-out File Server و SQL Server می‌پردازند. SMB Direct در ویندوز سرور 2022 از رمزگذاری پشتیبانی می‌کند. درگذشته، فعال کردن رمزگذاری SMB، قرار دادن مستقیم دیتاها را غیرفعال می‌کرد و به طور جدی بر عملکرد تأثیر می‌گذاشت.در حال حاضر دیتاها پیش از قراردادن رمزگذاری می‌شوند که این امر، منجر به کاهش عملکرد بسیار کمتری می‌شود و در عین حال حریم خصوصی بسته محافظت‌شده AES-128 و AES-256 را اضافه می‌کند.

قابلیت های هیبریدی Azure

این قابلیت ها در راستای پشتیبانی از مجازی سازی خارج از شبکه و فروشندگان توسعه یافت. سرورهای فعال Azure Arc توانستند یک رویکرد جامع و ایمن برای یکپارچه سازی در هر مکانی در محیط های داخلی، چند ابری و لبه ارائه دهند. با ترکیب ویژگی های موجود در Windows Server 2022 می‌توانید کارایی سیستم خود را بهبود بخشید. انجام این کار باعث می‌شود تا بتوانید مراکز داده خود را آسان‌تر از همیشه به Azure توسعه دهید.

  • فعال سازی سرورهای ویندوز با Azure Arc 

از ادغام سرورهای فعال Azure Arc و Windows Server 2022 سرورهای Windows on-premises و multicloud را به Azure با Azure Arc تبدیل می‌کنند. این رخداد به صورتی طراحی گردید که بتواند سازگاری های لازم را با نحوه مدیریت ماشین های مجازی Azure  داشته باشد. زمانی که یک ماشین هیبریدی به Azure اتصال می‌یابد، به یک ماشین متصل تبدیل می‌شود و به عنوان یک منبع در Azure در نظر گرفته می‌شود. 

  • مرکز مدیریت ویندوز

نقاط قوتی که در مرکز مدیریت ویندوزها برای مدیریت ویندوز سرور 2022 ایجاد شد شامل همه ی توانمندی هایی است که وضعیت ویژگی هایی هسته ی امن را گزارش و امکان فعال سازی ان ها را برای مشتریان فراهم می‌آورند.

  • پلتفرم برنامه

Windows Server 2022 می‌تواند پلتفرمی منعطف را برای به روز رسانی برنامه های کانتینر فراهم کند. این سرور می‌تواند از برنامه های کاربردی در مقیاس های بزرگ نیز پشتیبانی های لازم را به عمل آورد. پلتفرم ها و بهبود های آن ها به تعداد کانتینرهایی که در ویندوز وجود دارند بستگی دارد؛ از جمله موارد سازگاری برنامه ها شامل کاهش اندازه تصویر کانتینر ویندوز تا 40٪ است که منجر به 30٪ زمان راه اندازی سریعتر و عملکرد بهتر می‌شود.

در حال حاضر شما قادرید برنامه‌های وابسته به Azure Active Directory را با حساب‌های سرویس‌های مدیریت شده گروهی (gMSA) بدون پیوستن دامنه به میزبان کانتینر اجرا کنید؛ کانتینرهای ویندوز اکنون از کنترل تراکنش توزیع‌شده مایکروسافت (MSDTC) و صف پیام‌های مایکروسافت (MSMQ) پشتیبانی می‌کنند.

از دیگر مواردی که کانتینر ویندوز را با Kubernetes ساده می‌سازد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  پشتیبانی از کانتینرهای فرآیند میزبان برای پیکربندی گره
  • IPv6
  • پیاده‌سازی خط مشی شبکه با Calico 

علاوه بر بهبود پلتفرم، Windows Admin Center به روز رسانی می‌شود تا کانتینری کردن برنامه های NET را آسان کند. هنگامی که برنامه در یک کانتینر قرار بگیرد، شما می‌توانید آن را در Azure Container Registry میزبانی کنید تا سپس آن را در سایر سرویس‌های Azure از جمله سرویس Azure Kubernetes مستقر کنید.

سایر ویژگی های کلیدی

  • مجازی سازی تو در تو برای پردازنده های AMD

با کمک این ویژگی، امکان اجرای Hyper-V را در داخل یک ماشین مجازی Hyper-V (VM) برای شما فراهم می‌شود. Windows Server 2022 از مجازی‌سازی تو در تو با استفاده از پردازنده‌های AMD پشتیبانی و گزینه‌های سخت‌افزاری بیشتری را برای محیط های شما فراهم می‌کند.

  • Microsoft Edge

این مرورگر جایگزین اینترنت اکسپلورر می‌باشد که توسط امنیت و نوآوری مایکروسافت پشتیبانی و بر اساس منبع باز Chromium ایجاد شده است.

  • بهبود سوئیچ مجازی Hyper-V

این فرصت را فراهم می‌کند تا بتوانند بسته ها را ترکیب و به عنوان بخشی بزرگتر تحلیل و پردازش کنند؛ به دنبال آن، چرخه‌های CPU کاهش می‌یابد و بخش‌های مختلف تا زمانی که توسط برنامه مورد نظر پردازش نشوند، در کل مسیر داده ادغام می‌شوند. که این امر باعث بهبود عملکرد در ترافیک شبکه از یک میزبان خارجی می‌شود. 

  • ذخیره سازی

بهبود این سرویس در Windows Server 2022 انتقال فضای ذخیره‌سازی به Windows Server یا Azure از مکان‌های منبع بیشتری را آسان‌تر می‌کند. برخی از ویژگی هایی که هنگام اجرای Storage Migration Server Orchestrator در Windows Server 2022 در دسترس اند به شرح زیر است:

  • انتقال کاربران و گروه های محلی را به سرور جدید
  • انتقال فضای ذخیره‌سازی از failover
  • مهاجرت به failover
  • مهاجرت بین سرورهای مستقل و failover
  • جابه جایی فضای ذخیره سازی از سرور لینوکس 
  • مهاجرت به شبکه های جدید
  • و…
  • سرعت تعمیر ذخیره سازی قابل تنظیم

از وبژگی های نوین در Storage Spaces Direct به حساب می‌آید که به اختصاص دادن منابع برای مواردی همچون :

  1.  تعمیر کپی های دیتا
  2. اجرای بارهای کاری فعال

کنترل بیشتری بر فرآیند همگام سازی مجدد اطلاعات ارائه می‌دهد. این به بهبود به میزان دسترسی و انعطاف پذیری و کارامدی خدمات کمک می‌کند. 

  • تعمیر و همگام سازی سریع تر

در حال حاضر، تعمیر و همگام سازی مجدد حافظه پس از رخدادهایی همچون راه اندازی مجدد گره و خرابی دیسک دو برابر سریعتر است. واریانس تعمیرات زمان کمتری را به خود اختصاص می‌دهند، در نتیجه، می‌توانید از مدت زمان تعمیرات اطمینان بیشتری حاصل نمایید. این ویژگی تنها داده هایی که احتیاج به جا به جایی دارند را جا به جا می‌کند و می‌تواند منابع و زمان مصرفی را کاهش دهد. 

  • حافظه پنهان ذخیره سازی با فضاهای ذخیره سازی در سرور های مستقل

این حافظه عملکرد خواندن و نوشتن را به طرز چشم گیری بهبود می‌بخشد و در عین حال کارایی ذخیره سازی را حفظ و هزینه عملیات را پایین نگه می‌دارد. این ویژگی، رسانه‌های سریع‌تر را با رسانه‌های کندتر به هم متصل می‌کند تا لایه‌هایی ایجاد کند. توجه کنید بخشی از ردیف رسانه سریعتر برای حافظه پنهان رزرو شده است. 

  • عکس های فوری در سطح فایل ReFS

این سیستم امکان عکس برداری سریع از فایل ها را با بهره مندی از عملیات ابر داده فراهم می‌کند. توجه داشته باشید که عکس‌های فوری با شبیه‌سازی بلوک ReFS  تفاوت هایی دارند. چرا که کلون‌ها قابل نوشتن هستند، در حالی که عکس‌های فوری فقط خواندنی هستند. این قابلیت به ویژه در سناریوهای پشتیبان گیری ماشین مجازی با فایل های VHD/VHDX مفید است. عکس های فوری ReFS انحصاری اند و صرف نظر از اندازه فایل، زمان ثابتی را می‌گیرند. پشتیبانی از عکس های فوری در ReFSUtil یا به عنوان یک API در دسترس است.

  • فشرده سازی SMB

این ویژگی این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا بتوانند فایل ها را هنگام انتقال فشرده کنند. این امر باعث می‌شود انتقال فایل ها با سرعت بالا تر صورت پذیرد و کاربران دیگر نیازی به فشرده سازی دستی فایل ها نداشته باشند.

نسخه های مختلف سرور ویندوز 2022

Windows Server 2022 دارای سه نسخه اصلی است که به شرح زیر است:

  1. Essential، Standard 
  2. Data Center
  3. Azure Datacenter

حال زمان آن فرارسیده تا به مقایسه ی نسخه های مختلف این ویندوز سرور بپردازبم.

همه ی این نسخه های ویندوز سرور می‌توانند بر روی نسخه ی اصلی و دسکتاپ نصب شود. از نسخه ی دسکتاپ می‌توان برای جلسات از راه دور که با خدمات غیر سرور و سایر اجزا میزبانی می‌شود، استفاده کرد. در کنار آن، نسخه ی سرور نیز برای عملکردهای خاصی همچون سرور DNS، وب سرور، اکتیو دایرکتوری، مجازی سازی و غیره استفاده می‌شود.

  • Essential، Standard

  1. این نسخه پایه و اساس ویندوز 2022 است. 
  2. تنها با دو ماشین مجازی و یک میزبان Hyper-V کار می‌کند.
  3. عدم دسترسی به ویژگی هایی همچون Hot Patching، شبکه تعریف شده توسط نرم افزار و ذخیره سازی
  • Data Center

شامل ویژگی هایی است که بخشی از نسخه ی استاندارد به حساب نمی‌آید.

  1. حفاظت از میان افزار ها و فایل های راه اندازی ماشین مجازی توسط این ویژگی ها
  2. فعال سازی رمزگذاری دیسک BitLocker

از آنجایی که حفاظت و مدیریت داده‌ها برای زیرساخت‌های سطح سازمانی مهم به شمار می‌رود. مایکروسافت دو عملکرد کلیدی را ترکیب می‌کند:

  1. ذخیره‌سازی تعریف‌شده توسط نرم‌افزار 
  2. تکرار ذخیره‌سازی با Storage Spaces Direct
  •  Azure Edition

  1. طراحی شده برای پلتفرم  Microsoft Azure
  2. شامل وبژگی هایی عالی که در نسخه های استاندارد و نسخه مرکز داده وجود ندارد.
  3. امنیت بالا
  4. عملکرد و قابلیت های ترکیبی
  5. مورد استفاده در سازمان های کوچک
  6. فاقد ویژگی هایی همچون داشبورد، پشتیبان گیری مشتری
  7. دسترسی به همه جا
  8. پشتیبانی از پردازنده هایی با حداکثر 10 هسته

پیش نیاز های سخت افزاری برای نصب سرور ویندوز 2022

  • پردازنده : پردازنده 64 بیتی 1.4 گیگاهرتز، سازگار با 64 بیت
  • رم : 512 مگابایت و 2 گیگابایت برای سرور با گزینه نصب Desktop Experience.
  • شبکه : کارت NIC با حداقل پهنای باند 1 GBPS
  • هارد دیسک : 32 گیگابایت

در صورتی که این پیش نیاز ها براورده نشوند نصب به طور کامل انجام نخواهد شد.

  • بهبود سخت افزار سرور

از دیگر پیشرفت های گسترده در ویندوز سرور 2022 می‌توان به بهبود سخت افزار ها و کاهش محدودیت ها در آن اشاره نمود. این سرور در حال حاضر می‌تواند از 48 ترابایت حافظه و 2048 هسته منطقی در 64 سوکت فیزیکی پشتیبانی کند.

  • بهبودهای ذخیره سازی

از آنجا که مدیریت دیتاهای روزانه به مشکلی برای مهندسان تبدیل شده، ویندوز سرور2022 توانست به بهبود و بالابردن سطح ذخیره سازی اطلاعات بپردازد. 

  • حافظه پنهان پیشرفته

در صورتی که ما به ذخیره سازی اطلاعات مهم در حجم هایی سریع تر و همچنین ذخیره ی اطلاعاتی با درجه ی امیت کمتر، در حجم های کندتر بپردازیم. میزان سرعت را برای دسترسی اسان تر و سریع تر فراهم می‌آوریم.

  • اقدامات امنیتی به روز 

مایکروسافت هرگز از نوآوری در شیوه های امنیتی خود دست نخواهد کشید؛ زیرا با پیشرفت فناوری، تهدیدها نیز رشد می‌کنند. Windows Server 2022 سه پیشرفت امنیتی عمده را ارائه می‌کند، از جمله اعتماد سخت‌افزار، حفاظت از سیستم عامل و امنیت محیط مجازی، زیرا ابر دومین پلتفرم پر استفاده است.

برجسته‌ترین پیشرفت‌ها پشتیبانی امن DNS با DNS-over-HTTPS، رمزگذاری AES-256 Block پیام سرور و رمزگذاری SMB East-West، SMB over QUIC، HTTPS و TLS 1.3، Azure Arc، و Azure Automanage است.

این پروتکل‌ها و پیشرفت‌های امنیتی تضمین می‌کنند که سرور ویندوز 2022 برای پردازش داده‌های حساس و برنامه‌های کاربردی حیاتی متکی به خود است. کل هسته سرور از دیدگاه سخت افزار، سیستم عامل و درایورها محافظت می‌شود تا از حملات پیچیده امروزی جلوگیری کند.

  • پیشگیری از حمله سفت‌افزار

از آنجا که تهدیدات و حملات گسترده در هنگام راه‌اندازی مجدد سرور از طریق سیستم عامل رخ می‌دهند، شما می‌توانید با کمک فناوری هایی همچون :

  1.  DRTM (Dynamic Root of Trust for Measurement)
  2. DMA (دسترسی مستقیم به حافظه)

در برای جلوگیری از حملات سایبری استفاده نمایید.

  • امنیت Hypervisor

این فناوری می‌تواند فرآیندهای فردی را از سیستم عامل جدا سازد و در صورت بروز حمله، سایر قسمت ها را حفظ و از آسیب رسیدن به کل سرور جلوگیری نماید.

  • SBM

این عملکرد نیاز افراد به VPN را برای دورکاری ها، کاربران تلفن همراه و سازمان های بسیار امن برطرف می‌سازد. این عملکرد از پروتکل های دیتاگرام استفاده که این امر، رمزگذاری ماندن ترافیک اینترنت در تمامی لحظات را تضمین می‌کند.

  • مدیریت cloud 

از مهم ترین ویژگی های موجود در نسخه ی Azure ویندوز 2022، مدیریت و اتوماسیون ابری با بهترین شیوه های امنیتی است که دارای ویژگی های متعددی می‌باشد که به شرح زیر است:

  1. با خودکار نمودن ویندوز سرور و VM، هزینه ها به طرز چشم گیری کاهش می‌یابند.
  2. شما می‌توانید اصلاحیات و ویرایش های امنیتی را بدون احتیاج به راه اندازی دوباره ی سرور انجام دهید.
  3. تشخیص در دسترس بودن ها
  4. اختصاص منابع در صورت نیاز
  5. به روزرسانی خودکار قالب ها
  6. خودکار سازی وطایف و زمان
  7. انتقال دیتاها از محل به Azure که با با حفظ آدرس IP اصلی صورت می‌گیرد.
  • بهبود شبکه

همانطور که می‌دانید دو پروتکل اصلی در تمام ارتباطات شبکه وجود دارد که شامل :

  1. پروتکل دیتاگرام کاربر (UDP) 
  2. پروتکل کنترل انتقال (TCP)

مایکروسافت به طور قابل توجهی این پروتکل ها را در سرور ویندوز 2022 بهبود بخشید.

  • ارتقاء سوئیچ مجازی

این امر، به دنبال بهبود در عملکرد در ترافیک شبکه از یک میزبان خارجی و هم از یک NIC مجازی به یک NIC مجازی دیگر در همان میزبان می‌باشد.

  • QUIC

از جمله ویژگی های جذاب برای متخصصین فناوری اطلاعات است؛ چرا که می‌تواند کپی نمودن فایل ها از راه دور را بدون احتیاج به VPN از طریق یک SMB پیشرفته آسان نماید.

ویژگی‌هایی که در سال 2022 حذف یا متوقف شدند

همانطور که می‌دانید با ظهور نسخه های جدید، ویژگی ها و کاربردهای نوین به عرصه ی نمایش می‌رسند و به دنبال آن عملکردهای قدیمی به پایان می‌رسند. در این بخش ما تصمیم داریم به توضیح درباره ی ویژگی هایی که حذف شدند بپردازیم :

  1. SAC : این کانال ها از کار افتاده و جای خود را به کانالی طولانی مدت با نام کانال انتشار می‌دهند.
  2. iSNS : که به سرویس ذخیره سازی اینترنت معروف است از سرور ویندوز 2022 حذف گردید.
  3. VM : این ماشین های مجازی محافظت شده توسط مایکروسافت پشتیبانی می‌شوند اما در آینده توسعه ای را به همراه نخواهند داشت.
  4. RSAT : که به آن ابزار مدیریت از راه دور نیز می‌گویند از نسخه های سرویس گیرنده ویندوز حذف می‌گردد.
  5. و…

مقایسه ویندوز سرور 2022 و 2019

Windows Server 2022 به نسبت Windows Server 2019 از ایمنی، انعطاف و استقرار هیبریدی بهتری برخوردار است، در این بخش به مقایسه ی ویندوز سرور 2019 و 2022 می‌پردازیم :

  • میزان امنیت در Windows Server 2022 پیشرفته تر است.
  • در راستای اتصال ویندوز نیز،Windows Server 2022 امنیت لایه انتقال 1.3، امنیت DNS، بلوک پیام سرور (SMB) و SMB را از طریق QUIC معرفی می‌کند. در صورتی که امنیت شبکه نرم افزاری (SDN) در ویندوز 2019 وجود داشت.
  • cloud در زیرساخت های فناوری اطلاعات به امری ضروری تبدیل شد. این سرویس در سال 2019 ایجاد و شامل سازگاری های مناسب با برنامه های سرور است. اما در ویندوز سرور 2022 این فناوری پیشرفت چشم گیری کرد و توانست فناوری Azure Arc را یکپارچه سازد. با کمک این فناوری می‌توانید چندین سرویس cloud را از طریق کنسول مرکزی از Azure مدیریت کنید.

و در آخر

شما به وسیله ی Microsoft Windows Server 2022، می‌توانید از کسب و کار خود محافظت کنید و در بستری امن آن را مدیریت نمایید، محیط مجازی خود را با مدل های ابری ترکیب و به بازسازی برنامه های کاربردی بپردازید. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

سرور ویندوز سرور Microsoft