پردازنده ی اینتل xeon سریD

آشنایی با پردازنده اینتل xeon سری D

فهرست مطالب

Xeon D خانواده‌ای از پردازنده‌های تک تراشه 64 بیتی چند هسته‌ای x86 است که توسط اینتل در مارس 2015 معرفی شد. هدف تراشه‌های Xeon D پر کردن شکاف بین خانواده Atom و Xeon E3 است. خانواده Xeon D با هدف قرار دادن بازار سرورهای ارزان قیمت، اولویت را بر کارایی بالاتر و شبکه قرار می‌دهد. و کارکرد بهتر را در مناطقی که در آن حجم کاری متراکم، با مصرف کم و سبک وزن انتظار می‌رود فراهم می‌آورد.

تاریخچه

اینتل Xeon سری D به عنوان یک همکاری مشترک بین فیس بوک و اینتل در سال 2013 آغاز شد. Yosemite نام رمز شاسی ماژولار منبع باز فیس بوک، برای میکرو سرورهایی است که بسیار همزمان با مصرف پایین کار می‌کنند. این طراحی نیاز به گره‌های متراکم با توان کمتر اما کارکرد بسیار دقیق و همزمان دارد که عمدتاً به پهنای باند حافظه محدود می‌شود. در حالی که طراحی‌های اولیه عمدتاً مبتنی بر SoC های Atom بودند، عملکرد آن‌ها به خودی خود بسیار تحت فشار و در تنگنا بود. اینتل Xeon سری D خانواده سطح متوسط است که از نظر عملکرد یک پله بالاتر از Atom است. اما از نظر قدرت پایین تر از Xeon E3 است.

اینتل Xeon سری D به دلیل عملکرد همزمان مناسب و قابلیت‌های حافظه بهتر معروف است. در حال حاضر، اینتل سری D را بر اساس سخت‌افزار در دو سری ارائه می‌دهد. سری اول با سخت‌افزار متراکم و کم مصرف. سری دوم با سخت‌افزار متراکم و قدرت بالا. که مدل‌های آن عبارتند از :

  • سری اول متراکم و کم مصرف :

برادول broadwell de با کد D-1500
دریاچه هویت با کد D-1600

  • سری دوم متراکم با قدرت بالا :

اسکای لیک skylake de با کد D-2100

اینتل xeon سری D-1500

پردازنده‌های اینتل Xeon سری D-1500 یک سیستم 64 بیتی نسل سوم اینتل بر روی یک تراشه (SOC) و اولین پردازنده اینتل مبتنی بر فناوری سیلیکون 14 نانومتری اینتل است. این مجموعه مقیاس‌پذیری سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از دو تا شانزده هسته را ارائه می‌کند، که آن را به گزینه‌ای عالی برای طیف وسیعی از نیازها با کارایی بالا و مصرف کم تبدیل می‌کند. و هوشمندی، قابلیت اطمینان، دسترسی و سرویس‌دهی بالا را به ارمغان می‌آورد.

همچنین برای کاربردهایی که فضای پردازش در آن‌ها امتیاز محسوب می‌شود مناسب است. فناوری یکپارچه پلتفرم اینتل اترنت و controller hub در یک آرایه شبکه توپی (BGA) سطح الهام‌بخشی از سادگی طراحی را ارائه می‌دهند. موارد برجسته عبارتند از : دارا بودن منطقه اضافه کردن پلاگین اینتل، فناوری نظارت بر حافظه پنهان (CMT)، فناوری تخصیص حافظه پنهان (CAT)، نظارت بر پهنای باند حافظه (MBM)، فناوری مجازی سازی اینتل، دستورالعمل های جدید استاندارد رمزگذاری پیشرفته اینتل و دستورالعمل‌های کلید ایمن اینتل که برای کاربردهای صنعتی بسیار ایده آل است‌.

ویژگی‌های برجسته سری D-1500

در اینجا به معرفی برخی از ویژگی‌های اینتل سری D-1500 می‌پردازیم :

  • عملکرد پیشرفته در هر وات 

اینتل Xeon سری D-1500 ارزش استثنایی و چگالی عملکرد بی‌نظیر در هر وات را با پردازنده اینتل در یک بسته SoC ارائه می‌کند. TDP با میانگین 19 وات تا 56 وات، فناوری فرآیند 14 نانومتری پیشرو در صنعت و طراحی فقط محاسباتی، آن را برای برآورده کردن نیازهای متنوع مشتریانی که به دنبال پردازنده‌هایی متوسط و کم مصرف و چگالی بالا هستند، ایده‌آل می‌کند.

  • مقیاس‌پذیری سخت افزار و نرم افزار توسعه یافته

اینتل Xeon سری D-1500 دارای مقیاس‌پذیری سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از دو تا شانزده هسته در توان طراحی حرارتی 19w تا 56w است. این خانواده از پردازنده‌های اینتل با استفاده از ابزارها و فرآیندهای توسعه مشابه مانند سری اینتل Atom و سری اینتل Core i و سایر پردازنده‌های اینتل Xeon، سازگاری گسترده با برنامه و سازگاری نرم‌افزار را از مرکز داده تا لبه ارائه می‌دهد. پشتیبانی از نرم افزار 64 بیتی اینتل X86 به صرفه جویی در زمان، هزینه و اعتبار سنجی کمک می‌کند.

  • قابلیت SoC یکپارچه 

قابلیت SoC یکپارچه به لطف کارایی و توانایی تک تراشه‌ی ارائه شده توسط اینتل در سری D-1500 در زمان و هزینه مهندسی صرفه جویی می‌کند. این عملکرد و هوش پیشرفته، پردازنده‌های Intel Xeon را به یک سیستم متراکم و کم مصرف بر روی یک تراشه تبدیل می‌کند. این قابلیت باعث از بین رفتن پیچیدگی طراحی برد می‌شود. زیرا با ادغام فناوری Platform Controller Hub و اینتل اترنت، پخش کننده حرارت یکپارچه و استفاده از بسته BGA برای رسیدن به اهداف TDP باعث از بین رفتن پیچیدگی‌های طراحی برد می‌شوند.

  • استفاده بیشتر از اینترنت اشیاء 

فعال کردن موارد استفاده بیشتر از اینترنت اشیاء در اینتل xeon سری D-1500 مجموعه ای از فرصت‌های جدید اینترنت اشیا را برای طیف گسترده‌ای از محیط‌ها ارائه می‌دهد. درجه بندی دمای آن از 40- درجه سانتیگراد تا 85 درجه سانتیگراد در شرایط محیطی عملیاتی است که امکانات جدیدی را برای معماری اینتل در بازارهایی ایجاد می‌کند که به محصولات قوی مانند هوافضا و صنعتی نیاز دارند.

اینتل Xeon سری D-1600

پردازنده‌های اینتل Xeon سری D-1600 سطوح جدیدی از پشتیبانی بهینه‌شده با حجم کار را برای راه‌حل‌های ذخیره‌سازی میانرده و شبکه ارائه می‌کنند. این طراحی مشتری مدار تا 29 درصد بهبود عملکرد محاسباتی را در مقایسه با نسل قبلی پردازنده‌های اینتل D-1500 سری شبکه ارائه می‌دهد. پردازنده‌های سری D-1600 همراه با قابلیت پیشرفته ادغام تا 40 گیگابیت بر ثانیه، تخلیه رمزنگاری با فناوری اینتل QAT سطوح جدیدی از عملکرد را در تراکم بالا ارائه می‌دهد. محیط‌های محاسباتی پردازنده‌های اینتل Xeon سری D-1600 با حداکثر هشت هسته، آماده تأمین انرژی نسل بعدی طراحی‌های کم‌توان هستند که در آن‌ها عملکرد بالای هر هسته حیاتی است.

این پردازنده‌ها مسیر ارتقای مؤثری را برای قابلیت‌هایی که قبلاً پردازنده‌های سری D-1500 استاندارد و سروری استفاده می‌کردند ارائه می‌دهند. البته سازگاری پین BGA در سری D-1500 استاندارد و سروری با پردازنده‌های اینتل سری D-1600 مشترک است. همچنین اترنت داخلی اینتل نیاز به دستگاه‌های اترنت متصل را در موارد استفاده هنگام ذخیره‌سازی حذف می‌کند. در حالی که اینتل QAT یکپارچه الگوریتم‌های محاسباتی فشرده را تخلیه می‌کند و چرخه‌های محاسباتی بیشتری را برای ذخیره‌سازی تعریف‌شده نرم‌افزار، بارهای کاری SAN و NAS آزاد می‌کند. و با افزونه‌های ذخیره‌سازی پلتفرم اینتل، پردازنده‌های سری D-1600 هوشمندی را با قابلیت‌های ذخیره‌سازی متراکم و کم مصرف که در داخل یا خارج از مرکز داده مستقر می‌شوند، ارائه می‌کنند. این پردازنده‌ها برای حجم‌های کاری از جمله پشتیبان‌گیری Cloud، ویدیوی درخواستی، ذخیره‌سازی مجازی و موارد دیگر نیز مستقر می‌شوند.

ویژگی‌های برجسته اینتل سری D-1600

برخی از ویژگی‌های اینتل سری D-1600 به شرح زیر است:

  • سیستم مستقر روی یک تراشه 

پردازنده‌های اینتل Xeon سری D-1600 با طراحی سیستم‌هایی با تراکم بالا و میانگین مصرفی پایین، امکان پردازش را با طراحی حرارتی با توان پایین از حدود 20 وات تا 65 وات فراهم می‌سازند.

  • فناوری Quick Access پیشرفته اینتل 

پردازنده‌های اینتل سری D-1600 با قابلیت شتاب سخت‌افزاری که توسط آپدیت جدید فناوری QAT اینتل فراهم شده است، بازده بهتری نسبت به نسل قبل خود ارائه می‌دهند. این شتاب دهنده سخت افزاری، برای بارهای کاری فشرده، مانند رمزنگاری و فشرده‌سازی داده‌ها، با بارگذاری توابع بر روی یک موتور منطقی تخصصی، که با چیپ‌ست ادغام شده است، با کاری روی پردازنده را آزاد می‌کند. تا پردازنده اصلی بتوان بر روی سایر عملیات‌های حجم کاری تمرکز کند.

  • فناوری مجازی سازی داخلی VT اینتل 

پردازنده‌های سری D-1600 با مجازی سازی بومی و یکپارچه VT اینتل، عملکرد محاسباتی و ورودی خروجی تقریباً بومی را ارائه می‌دهند. که این عملکرد‌ها در مراکز داده مجازی، زیرساخت شبکه و محاسبات ابری صورت می‌گیرند و در هنگام انجام با نظارت پیشرفته بر پهنای باند، حافظه پنهان و حافظه اضافی برای سطح خدمات بهتر و مدیریت زیرساخت‌ها را ارائه می‌دهد.

  • قابلیت اطمینان، دسترسی و انطباق بالا با سخت‌افزار 

سری D-1600 قابلیت اطمینان سیستم و یکپارچگی داده‌ها را با پشتیبانی از حافظه کد تصحیح خطا (ECC)، تصحیح داده‌های تک دستگاه (SDDC)، تقاضای حافظه و پاک‌سازی گشت‌زنی و موارد دیگر را فراهم می‌کند. عکس‌العمل‌های جدید استاندارد رمزگذاری پیشرفته اینتل، پشتیبانی یکپارچه را برای رمزگذاری سریع را ارائه می‌کند. همچنین فناوری اجرای مورد اعتماد اینتل TXT تأیید پلت فرم (از طریق بوت تأیید شده) را فراهم می‌کند تا امنیت قوی با کاهش عملکرد را ایجاد و دسترسی خوبی نیز فراهم می‌کند.

اینتل 1600

پردازنده‌های اینتل Xeon سری D-2100

پردازنده‌های اینتل Xeon سری D-2100 تحول پذیرترین و پیشگامانه‌ترین معماری پردازنده مرکز داده اینتل را در قالبی بهینه شده برای شبکه‌های انعطاف‌پذیر، مقیاس‌پذیر، با چگالی بالا، ذخیره‌سازی و قابلیت‌های ابری ارائه می‌کنند. این نوآوری‌های معماری، پلتفرم مقیاس‌پذیر اینتل Xeon را به یک پردازنده سیستم روی تراشه (SoC) برای عملکردهای کم مصرف، تراکم بالا، یکپارچه‌سازی شبکه‌های ضروری، امنیت و قابلیت‌های افزایش شتاب تبدیل کرده است. 

پردازنده اینتل Xeon سری D-2100 پایه‌ای هوشمند و بسیار قابل اعتماد برای قابلیت‌های ذخیره سازی گرم با ظرفیت بالا در محیط های ابری فراهم می‌کند. قابلیت اطمینان، در دسترس بودن و قابلیت سرویس دهی (RAS) قدرتمند از کد تصحیح خطا (ECC) و همچنین مدیریت خطا و انعطاف پذیری در سطح حافظه و پلتفرم پشتیبانی می‌کند. از آنجایی که پردازنده‌ها دارای فناوری مجازی‌سازی سخت‌افزار داخلی و نسخه‌های کم‌مصرف از حدود 60 تا 110 وات هستند، ارائه‌دهندگان خدمات ابری می‌توانند فضای ذخیره‌سازی و عملکرد بیشتری را در هر ردیف بسته‌بندی کنند، عملکرد و در دسترس بودن را در همان ردیف بهبود بخشند و هزینه کل مالکیت را کاهش دهند.

ویژگی‌های برجسته اینتل سری D-2100

برخی از ویژگی های اینتل سری D-2100 به شرح زیر است :

  • آپدیت فناوری اینتل AVX-512 

در پردازنده‌های سری D-2100 فناوری AVX-512 که مخفف Advanced vector Extensions است به طرز قابل توجهی به روزرسانی شده است. این فناوری قابلیت فضای اضافه کردن پلاگین‌های ذخیره سازی بیشتر و عملکرد بهینه پردازنده را بالا می‌برد. علاوه بر این عملکرد بهینه سازی شده برای حجم کاری و افزایش توان عملیاتی را برای تجزیه و تحلیل پیشرفته، برنامه‌های کاربردی محاسباتی فشرده و… را نیز ارائه می‌دهد.

  • آپدیت فناوری پیشرفته اینتل Quick Assist

فناوری QAT یا همان Quick assist اینتل که به عنوان یک گزینه یکپارچه در دسترس است، شتاب سخت‌افزاری مبتنی بر چیپ‌ست را تا 100 گیگابیت بر ثانیه افزایش می‌دهد. علاوه بر این افزایش حجم کار رمزنگاری، رمزگذاری و رمزگشایی برای کارایی بیشتر و در عین حال حمل و نقل و حفاظت پیشرفته در سرور را ارائه می‌کند.

  • فناوری اینتل VT 

در پردازنده‌های اینتل Xeon سری D-2100 مجازی‌سازی سخت‌افزار داخلی با استفاده از فناوری مجازی‌سازی اینتل VT صورت می‌گیرد. مجازی سازی برای فعال کردن ارائه خدماتی پویا صورت می‌گیرد. زیرا ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی، مجازی‌سازی توابع شبکه را به لبه شبکه گسترش می‌دهند.

  • پشتیبانی از نرم‌افزار 65 بیتی X86 

نرم افزار 64 بیتی X86 باعث پشتیبانی از عملکردهای مقیاس پذیر شده و به همین دلیل باعث سازگاری گسترده‌ای با برنامه می‌شود. همچنین باعث افزایش قابلیت اطمینان و در دسترس بودن می‌شود. قابلیت سرویس دهی پیشرفته (RAS)، از جمله پشتیبانی از حافظه کد تصحیح خطا (ECC) و مدیریت خطا و انعطاف پذیری در سطح پلتفرم نیز از قابلیت‌های پشتیبانی از این نرم‌افزار است.

  • یکپارچه سازی فناوری‌های اینتل 

در پردازنده‌های سری D-2100 به دلیل یکپارچه سازی فناوری‌ها، قابلیت اضافه کردن پلاگین‌های ذخیره‌سازی بستر برای فعال کردن قابلیت‌های ذخیره‌سازی هوشمندتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر وجود دارد. آن‌ها حرکت داده‌ها را سریع تر، از داده‌ها محافظت و مدیریت داده‌ها را ساده تر می‌کنند.

  • رمزگذاری و رمزگشایی سریع 

در پردازنده‌های اینتل xeon سری D-2100 کلیه عملیات مربوط به رمزگذاری و رمزگشایی اطلاعات از طریق فناوری اینتل AES-NI یا همان Advanced Encryption Standard New Instructions صورت می‌گیرد. همچنین این فناوری عملیات رمزگذاری و رمزگشایی داده‌ها را برای وب سایت‌های امن سریع تر می‌کند.

اینتل Xeon سری D-2100

نتیجه

از آنجایی که ارائه دهندگان خدمات ارتباطی، فناوری اطلاعات سازمانی و ارائه دهندگان خدمات Cloud به دنبال سرعت بخشیدن به ارائه خدمات جدید و مدیریت رشد تصاعدی تعداد کاربرانی هستند که به خدمات خود دسترسی دارند. ضروری است که زیرساخت‌ها را برای افزایش تراکم و کاهش هزینه، در مرکز داده بهینه کنند. مقیاس ناکارآمد مرکز داده، فضا و هزینه و تأثیرات زیست محیطی را افزایش می‌دهد. در حالی که عملکرد ثابت دستگاه‌های اختصاصی در لبه شبکه مانع از توانایی IT برای استقرار و مدیریت سریع خدمات جدید می‌شود.

پردازنده‌های اینتل xeon سری D با داشتن عملکرد متراکم و هوش پیشرفته با مصرف کم، گزینه‌های مناسبی برای بهینه‌سازی زیرساخت هستند. آن‌ها را می‌توان برای بارهای کاری مختلف، در مراکز داده و نیازهای شبکه، ذخیره سازی میان رده، اینترنت اشیاء صنعتی (IoT) و… استفاده کرد.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

پردازنده اینتل CPU