پروتکل های VPN

پروتکل های VPN

فهرست مطالب

VPN های سازمانی

در مقاله ی قبل درباره ی  اینکه VPN چیست صحبت کردیم . همانطور که می‌دانید VPNها یک تونل بین یک شبکه خصوصی و عمومی ایجاد می‌کنند و به کاربران اجازه می‌دهند دیتاها را به گونه ای دریافت و ارسال کنند که انگار به طور مستقیم به شبکه ی خصوصی متصل هستند. VPN به عنوان انتخابی مناسب در راستای حفظ حریم خصوصی به کار می‌رود و روزانه استفاده از آن در حیطه های مختلف افزایش می‌یابد. در این مقاله ما به بررسی پروتکل های VPN می‌پردازیم. 

پروتکل های VPN چیست؟

پروتکل‌ها نحوه ی هدایت دیتاها از طریق یک اتصال را مشخص می‌سازند.این پروتکل‌ها با توجه به شرایط مشخصات متفاوتی دارند که آن‌ها را از یک دیگر متمایز می‌سازد.

پروتکل مشترک VPN

در راستای عملکرد VPN دو نوع رویکرد وجود دارد که به بررسی آن ها می‌پردازیم :

  1. دو پروتکل وجود دارد که از یکی از این پروتکل ها در جهت منتقل سازی دیتا ها از طریق تونل و از دیگری در جهت تامین امنیت آن از ترافیک بهره مند می‌شوند.
  2.  و از یک پروتکل در جهت انتقال و امنیت دیتا استفاده می‌گردد.

در این مقاله ما به بررسی متداول ترین پروتکل های VPN و مزایای آن می‌پردازیم.

1) PPTP

 پروتکل (Point-to-Point Tunneling) از اولین پروتکل‌های VPN موجود به حساب می‌آید که در اواسط دهه 90 توسط مایکروسافت توسعه پیدا کرد و در ویندوز 95 ادغام شد. این پروتکل جهت اتصالات تلفنی طراحی گردید. پبشرفت تکنولوژی به مرور زمان امنیت این پروتکل را به طور جدی به خطر انداخت و مشکلاتی را برای آن به وجود آورد، اما همچنان این برنامه به دلیل نداشتن بسیاری از این ویژگی های امنیتی سرعت بالایی را برای آن دسته از کاربرانی که به رمز گذاری سنگین ندارند فراهم می‌سازد.

2) L2TP/IPSec

این پروتکل هیچ گونه رمزگذاری یا حریم خصوصی خارج از جعبه ارائه نمی‌دهد و اغلب با پروتکل امنیتی IPsec جفت می‌شود. L2TP/IPsec بسیار امن است و هیچ آسیب پذیری خاصی ندارد.

پروتکل های VPN

3) OpenVPN

OpenVPN یک پروتکل منبع باز است که به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا به کد اصلی آن دسترسی داشته باشند. از جمله دلایل محبوبیت این پروتکل می‌توان به سازگاری این پروتکل با اکثر سیستم عامل‌های اصلی اشاره کرد.

4) SSTP

کوتاه شده ی عبارت (Secure Socket Tunneling ) که محبوبیت فراوانی دارد. از جمله دلایل محبوبیت این پروتکل می‌توان به یکپارچه سازی آن با هر نوع سیستم عامل مایکروسافت اشاره نمود و به عنوان بزرگ ترین ایراد SSTPمی‌توان به که اساساً یک پروتکل اختصاصی توسعه یافته توسط مایکروسافت است و توسعه دهندگان به کد اصلی دسترسی ندارند اشاره کرد.

5) IKEv2

این پروتکل (Internet Key Exchange ) به عنوان یک پروتکل رایج تونل VPN است که یک جلسه تبادل کلید امن را فراهم می‌کند. از جمله ویژگی های این پروتکل می‌توان به برقراری مجدد این پیوند پس از قطعی اتصال موقت اشاره نمود همچین در تغییر اتصالات بین انواع شبکه عالی است.

 

Secure Shell (SSH) (6

SSH یک پروتکل رمزنگاری و رابط برای خدمات شبکه ،ارتباطات شبکه ایمن و .. با رایانه از راه دور می‌باشد و کاربر متصل از راه دور را قادر می‌سازد تا ارتباطات شبکه خود را در یک شبکه نا امن انجام دهند که امروزه در سسیستم های مبتنی بر ویندوز نیز وجود دارد. این پروتکل در جهت ایمن سازی رایانه و ورود به رایانه از راه دور طراحی گردید و خدمات پوسته و شبکه را نیز انجام می‌دهد.
 

و در آخر

در این مقاله ما به بررسی انواع پروتکل های VPN پرداختیم؛ امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. جهت کسب اطلاعات بیش تر به وبلاگ پویان آی تی مراجعه کنید و پست های دیگر را نیز مطالعه نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری

و در ادامه بخوانید

دیدگاه (2)

  • فاطمه

    سلام ممنون از مقاله خوبتون سریع‌ ترین پروتکل وی پی ان کدوم پروتکله؟

    ۰۹ بهمن ۱۴۰۱
    • شاهرخی

      درود بر شما از نظر سرعت قطعا l2tp و pptp بیشترین سرعت را در میان پروکل های مختلف دارند . اما این مورد قطعا به مورد مصرف و نوع شبکه شما نیز مربوط خواهد بود .

      ۳۰ بهمن ۱۴۰۱

دیدگاه خود را اضافه کنید

برچسب ها

شبکه سرور VPN پروتکل