پورت 80

پورت 80 چیست؟ + مزایا و معایب آن

فهرست مطالب

اگر با وب سرورها و سرویس‌دهنده‌های آن‌ها آشنا باشید حتماً با پورت 80 اشنایی دارید. پورت 80 از جمله پورت‌های مهم است که از آن برای برقراری ارتباط اینترنتی استفاده می‌شود. زمانی که شما می‌خواهید به یک وب سایتی وارد شوید. مرورگر شما با استفاده از ورت 80 در خواست شما را به وب سرور ارسال و صفحه مد نظر شما را می‌یابد.

در این محتوا قصد داریم تا به توضیح درباره پورت 80 بپردازیم. پس همراه ما باشید.

پورت چیست؟

پورت‌ها عبارت‌اند از نقاط ورودی و خروجی برای ارتباطات.  پورت‌ها این امکان را برای کامپیوترها فراهم می‌آورند تا بتوانند برنامه‌های مختلف را به اشتراک بگذارند. هر کدام از پورت‌ها یک شماره مخصوص به خود را دارند که از آن برای معرفی سرویس‌ها و برنامه‌ها در ارتباطات شبکه استفاده می‌شود. پورت‌ها در ارتباطات شبکه به سزایی دارند. با استفاده از پورت‌ها خدمات و برنامه‌ها تعیین می‌شوند و می‌توان به وسیله آن‌ها چندین برنامه را در شبکه به صورت هم‌زمان اجرا کرد و آن‌ها را متمایز ساخت. موارد دیگری مثل مسیریابی داده‌ها، پشتیبانی از ارتباطات دو یا چندگانه میان دستگاه‌های مختلف و این دست از موارد اشاره کرد.

به عبارت کلی، پورت‌ها از جمله مهم‌ترین اجزای شبکه‌ها به حساب می‌آیند که این امکان را فراهم می‌آورند تا برنامه‌ها و خدمات با یکدیگر در ارتباط بوده و اطلاعات را مبادله کنند.

پورت 80 چیست؟

پورت 80 از جمله پورت‌های استاندارد در شبکه‌های کامپیوتری به حسابب می‌آید که از آن برای ارتباطات وب استفاده می‌شود. این پورت که به عنوان پورت استاندارد HTTP نیز محبوب است. HTTP پروتکلی است که از آن برای ارسال و دریافت اطلاعات میان مرورگر و وب سرور استفاده می‌شود. پورت 80 کاربردهای زیادی دارد که در اینجا به برخی از این کاربردها اشاره می‌کنیم.

  1. وب سرویس‌ها: از پورت 80 در ارسال درخواست‌ها و دریافت پاسخ از وب سرورها استفاده می‌شود. زمانی که شما یک URL را در مرورگر وب خود وارد می‌کنید مرورگر شما با استفاده از پورت 80 درخواست شما را به وب سرور ارسال می‌کند.
  2. وب هاستینگ:  ازآنجا که استفاده از پورت 80 بسیار متداول است وب سرورهای زیادی از این پورت استفاده می‌کنند.
  3. ارتباط امن: در راستای داشتن ارتباط امن پورت 80 می‌تواند با HTTPS نیز استفاده شود. این امر باعث می‌شود اطلاعات رسالی میان مرورگر و سرور رمزگذاری شوند.
  4. آپلود و دانلود فایل‌ها: شما می‌توانید از این پورت در راستای آپلود و همچنین دانلود فایل‌ها استفاده نمایید.
  5. و…

چگونه از داده‌ها و اطلاعات خود در پورت 80 محافظت کنیم؟

اینکه بتوانید از داده‌ها و اطلاعات خود محافظت کنید مسئله‌ای مهم محسوب می‌شود. در زیر به توضیح درباره برخی از راهکارها جهت محافظ از داده‌هایتان می‌پردازیم.

  • از HTTPS استفاده کنید: HTTPS با استفاده از SSL/TLS برای رمزنگاری ارتباطات باعث می‌شود تا حملات و تهدیدات برای سرقت اطلاعات پوچ شوند.
  • به‌روزرسانی و مدیریت منابع: این آپدیتی‌ها باعث می‌شود تا بتوانید مشکلات و باگ‌ها را برطرف سازید.
  • مانیتورینگ: داشتن نظارت بر فعالیت‌های سیستم و وب سرور باعث می‌شود بتوانید فعالیت‌های مشکوک را شناسایی نمایید و آن‌ها را تحلیل و پاسخ دهید.
  • پیکربندی وب سرور: اینکه بتوانید وب سرور را به شکلی درست پیکربندی نمایید می‌تواند به شما در محافظت از سیستم خود در برابر تهدیدها کمک نماید.
  • و…

با استفاده از این راهکارها و مکانیسم‌های امنیتی، می‌توان از سیستم‌ها و اطلاعات در برابر تهدیدهای مختلف در پورت 80 حفاظت کرد. همچنین، توجه به تکنولوژی‌ها و روش‌های جدید امنیتی و به‌روز بودن با تهدیدهای جدید امنیتی نیز بسیار اهمیت دارد.

مزایا و معایب پورت 80 چیست؟

ازآنجاکه پورت 80 برای ارتباطات وب مورد استفاده قرار می‌گیرد به تبع در کنار مزایای خود معایبی نیز دارد. در اینجا به توضیح درباره برخی از این مزایا و معایب می‌پردازیم.

مزایا

  1. نام آشنا بودن: ازآنجاکه پورت 80 به عنوان یک پورت نام آشنا و استاندارد در HTTP شناخته و استفاده می‌شود برنامه‌ها می‌توانند بدون نیاز به پیکربندی از آن‌ها استفاده نمایند.
  2. سهولت در دسترسی: ازآنجایی‌که برنامه‌هایی که روی این پورت اجرا می‌شوند دسترسی آسانی دارند کاربران می‌توانند به آسانی به وب سایت مدنظر خود اتصال یابند.
  3. مدیریت آسان: آسان سازی  مدیریت و پیکربندی وب سرورها و برنامه‌ها.
  4. و…

معایب

  1. محدودیت در ارسال فایل‌ها: ارسال فایل‌هایی با حجم‌های بالا می‌تواند با محدودیت‌هایی همراه باشد.
  2. ارتباطات محدود: استفاده از پورت 80 می‌تواند محدودیت‌هایی را در ارتباطات multi-purpose ایجاد کند چرا که این برنامه‌ها به پورت‌های متفاوتی نیاز دارند که در صورت استفاده از پورت 80 این امکان وجود نخواهد داشت.
  3. و…

و در آخر

در این محتوا به توضیح درباره پورت 80 پرداختیم و گفتیم این پورت از جمله متداول‌ترین پورت‌های انتقال اطلاعات وداده‌ها محسوب می‌شود که مرورگرها و خیلی از سرویس دهندگان دیگر وب از آن در راستای دریافت و ارسال صفحات وب درخواستی از سرور استفاده می‌کنند امیدواریم این محتوا برای شما مفید واقع شده باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید و نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

در صورتی که برقراری یک ارتباط امن، با عملکردی بالا در وب سایت‌ها برای شما امری مهم به حساب می‌آید پیشنهاد ما به شما استفاده از سرور مجازی هلند پویان آی تی است تا بتوانید یک عملکرد مطلوب و ایمن را تجربه نمایید.

سؤالات متداول

  • پورت 80 چیست؟

ازجمله پورت‌های استاندارد برای ارتباطات وب به حساب می‌آید که به صورت خاص برای ارسال و دریافت اطلاعات HTTP استفاده می‌شود.

  • آیا استفاده از پورت 80 امن است؟

خیر، استفاده از این پورت به تنهایی امن نیست. چراکه ارتباطات از طریق HTTP برقرار و اطلاعات ارسال می‌شوند. در راستای افزایش امنیت استفاده از پروتکل HTTPS که از پورت 443 استفاده می‌کند انتخابی درست است.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

سرور HTTP وب سرور