کنترل پنل چبست

کنترل پنل چیست؟

فهرست مطالب

از دیگر موضوعات مهم در حیطه ی سیستم عامل‌ها می‌توان به موضوعاتی چون کنترل پنل چیست اشاره نمود. کنترل پنل رابطی گرافیکی می‌باشد که برای کاربران امکان مدیریت تنظیمات و ویژگی ها را فراهم می‌آورد و اغلب در دسکتاپ ها و تلفن های همراه یافت می‌شود. البته گفتن این نکته خالی از لطف نیست که عملکرد کنترل پنل ها به هدف آن ها بستگی دارد. ما در این مقاله سعی داریم به سوالات شما در حیطه ی کنترل پنل چیست پاسخ دهیم پس با ما همراه باشید.

مدیریت سرویس های وب که توسط ارائه دهنگان به دلیل احتیاج به دانش وسیع  sysadmin، از جمله توانایی کنترل خدمات سرور از طریق CLI به حساب می‌آید که برای تعدادی از کارشناسان راهی موثر در راستای مدیریت سرور ها است. ولی برای قریب به اتفاق مدیران سیستم، وجود کنترل پنل همراه با رابط گرافیکی راهی بسیار ساده تر در راستای مدیریت و نظارت بر سرویس های میزبانی وب می‌باشد. از دیگر عملکردها و ویژگی های مهم کنترل پنل می توان به مانیتورینگ اشاره کرد.

عناصر اساسی یک کنترل پنل

به طور موثر مسئولیت یک محیط میزبانی وب سایت را بر عهده بگیرید و مطمئن شوید که کنترل پنل وب سایتی که انتخاب می‌کنید، عملکردهای اساسی زیر را ارائه می‌دهد.

plesk چیست

مدیریت دامنه و DNS

در راستای دسترسی به منابع به دامنه ها وابسته اید. در نتیجه، کنترل شما شامل بخشی است که بتوانید همه چیز را درمورد دامنه های روی سرور خود میزبانی می‌کنید مدیریت نمایید. که این مورد شامل افزونه ها ، زیردامنه ها و سایر موارد می باشد.

زیر دامنه ها

استفاده از زیر دامنه ها فرصت را در راستای ایجاد وب سایتی جدا و یک منطقه ی وب سایت جداگانه فراهم می سازد.

دامنه های افزودنی

از جمله امکاناتی که کنترل پنل برای افراد فراهم می‌آورد. اضافه نمودن دامنه به محیط های میزبانی است که با عنوان دامنه های افزودنی به محیط اضافه می‌شود. 

مدیریت DNS

همانطور که می‌دانید، امکان میزبانی تمام داده های DNS یک دامنه در محیط میزبانی خود وجود دارد که این می‌تواند شامل مواردی چون، محدوده رکوردهای DNS، مانند سرور نام و رکوردهای A، رکوردهای MX و رکوردهای TXT و… شود.

مدیر فایل

کنترل پنل به عنوان راهی آسان برای پیگیری تمام فایل های سرور می‌باشد. که با ارائه ی یک رابط گرافیکی می‌تواند مدیریت سریع و آسان فایل را ممکن نماید.

مدیریت صندوق پستی

شما چندین حساب ایمیل (که به عنوان صندوق پست نیز شناخته می شود) مرتبط با هر دامنه خواهید داشت. کنترل پنل شما در اینجا نیز باید با ایجاد، حذف و مدیریت این حساب‌ها به شما کمک شما نماید. معمولاً بسته‌های میزبانی وب شامل ایمیل POP3 یا حتی IMAP رایگان است.

ارسال نامه

یکی دیگر از ویژگی های مهمی است که باید به آن توجه کنید. فرقی نمی‌کند که به یک حساب ایمیل داخلی ارسال می‌کنید یا یک حساب ایمیل که در جای دیگری میزبانی شده است. یکی دیگر از روش های رایج برای کنترل پنل ها این است که به شما اجازه می‌دهد راه حل های ضد اسپم (از جمله DKIM، SPF و DMARC) را پیکربندی کنید که راهکاری مفید است؛ زیرا به شما امکان می‌دهد ایمیل های دریافتی را در برابر لیست های سیاه و پایگاه های داده فیلتر منبع باز نظارت و محافظت کنید.

ثبت و نظارت

مدیریت هر سیستم مستلزم کنترل و نظارت بر مواردی چون تعداد بازدیدکنندگان، استفاده از حافظه و پهنای باند می‌باشد. کنترل پنل به شما کمک می‌کند تا وب سایت هایی که از مقادیر زیادی از منابع استفاده می‌کنند را شناسایی و همچنین از هزینه های بالای پهنای باند قبل از وقوع اتفاق جلوگیری نمایید.

ویژگی های کنترل پنل پیشرفته

کنترل پنل ها دارای ویژگی های متفاوتی می‌باشند که آنها را از یک دیگر متمایز می‌سازد. با این حال در ابتدا بررسی کنید که کنترل پنل ها عناصر اصلی را پشتیبانی می‌کنند یا خیر.

برخی از ویژگی های کنترل پنل به شرح زیر است:

امنیت TLS/SSL

از جمله مهم ترین ویژگی های کنترل پنل به حساب می‌آید. وجود این ویژگی ها از رهگیری محرمانه ی اطلاعات جلوگیری می‌کند و در نهایت شما می‌توانید از اطلاعات کاربری و کارت های اعتباری در مقابل هکرها مراقبت نمایید.

مواردی که در راستای امنیت بیشتر سایت و سرور می توانید از انها استفاده نمایید شامل

  • ویژگی های امنیتی بیشتر

انتظارات از کنترل پنل ها در راستای ارائه ی ویژگی های امنیتی بالاست که بتواند از محتوای سایت و پهنای باند محافظت نماید. توجه داشته باشید که شما بایستی محدودیت هایی را در دسترسی به دایرکتوری ها اعمال نمایید، چراکه در صورت عدم انجام اینکار تهدیدهای امنیتی برای شما ایجاد خواهد شد.

  • ModSecurity

به صورت منبع باز کار می‌کند و امکان نظارت بر برنامه ها را فراهم می‌سازد. شما با کمک آن می‌توانید فعالیت ها را ثبت و محدودیت هایی را در صورت لزوم پیاده سازی نمایید. از جمله راه های مسدودسازی دسترسی ها می‌توان به مسدود نمودن آدرس های IP اشاره نمود. در راستای انجام این کار می‌توان از ModSecurity استفاده کرد.

  • اتوماسیون

با استفاده از امکاناتی همچون Cron در کنترل پنل می‌توانید از آن برای زمان بندی استفاده نمایید و اسکریپت ها را در زمان های خاص در روز های خاص اجرا نماید. با انجام اینکار شما می‌توانید در تایم خود صرفه جویی  و از آن برای کارها و فعالیت های دیگر استفاده کنید. 

  • صفحات خطای سفارشی

زمانی که کاربران با پیام هایی همچون خطای 404 رو به رو می‌شوند، شما می‌توانید این پیام را با شکلی بهتر و مناسب تر و استفاده از عناصری چون لوگوی شرکت و دستورالعمل ها در راستای یافتن کمک بهره ببرید.

  • مدیریت پایگاه های داده

هر چه وب سایت بزرگتر باشد، کاربران بیشتر و محتوای بیشتری درگیر می‌شود. وب سایت‌های بزرگتر محتوا را با استفاده از پایگاه داده مدیریت می کنند؛ هر سیستم مدیریت محتوا، مانند وردپرس، پایگاه داده را روی وب سرور شما نصب می‌کند، همانطور که در مورد اکثر پلتفرم های تجارت الکترونیکی وجود دارد.

plesk چیست

سفارشی در مقابل تجاری و کنترل پنل منبع باز

در بیشتر مواقع میزبان های وب تمایل دارند از این دو نوع کنترل پنل یکی از آن‌ها را ارائه دهند.

  1. کنترل پنل تجاری یا متن بار معمولا از شخصی ثالث خریداری می‌شود.
  2. کنترل پنل سفارشی که برای میزبان های وب می‌باشد و در توسعه داده از آن استفاده می‌شود. این کنترل پنل ها برای استفاده بسیار آسان هستند اما گاهی اوقات از نظر عملکرد محدود می‌باشد. در همین راستا برخی از این کنترل پنل ها به مانعی در راستای انجام وظایف تبدیل می‌شوند. بنابراین مبتدیان می‌توانند در آینده برای تغییر از یک پنل سفارشی به پنلی با ویژگی های یهتر و کامل تر حرکت نمایند. برای مثال، شما می‌توانید از کنترل پنلی مانند Plesk استفاده نمایید تا بدون نیاز به آموزش مجدد کارکنان در کنترل پنل، به هاست دیگری بروید.

ما در پویان آی تی خدمات میزبانی وب با پلن های متنوع ارائه می‌دهیم. در صورت نیاز می‌توانید از هاست دایرکت ادمین و هاست سی پنل استفاده کنید. همچنین اگر می‌خواهید روی سرور مجازی یا اختصاصی خود از کنترل پنل استفاده کنید می‌توانید از لایسنس های اشتراکی سی پنل، دایرکت ادمین و پلسک استفاده کنید.

و در آخر

در این مقاله ما به بررسی و توضیح درباره ی کنترل پنل چیست پرداختیم و مزایا و معایب آن را بیان نمودیم و فهمیدیم کنترل پنل به عنوان یکی از عوامل مهم در انتخاب هاست به شمار می‌رود و با کمک پیش نمایش هایی که ارائه می‌دهد، به شما کمک می‌کند عملکردها و کاربر پسند بودن رابط گرافیکی را ارزیابی نمایید. جهت کسب طالاعات بیشتر و خواندن مقالات مرتبط (انواع کنترل پنل ها) به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

DirectAdmin کنترل پنل Plesk cPanel میزبانی وب