google sites

Google Sites چیست؟

فهرست مطالب

اگر به دنبال ساختن یک وب‌سایت جدید یا عوض کردن سایت فعلی خود هستید، می‌توانید از Google Sites کمک بگیرید که به شما این امکان را می‌دهد تا با سرعت هر چه تمام‌تر وب‌سایت خود را در یک پلتفرم قابل دسترس و با استفاده آسان ایجاد و سفارشی کنید. راه اندازی یک سایت در گوگل تقریباً آسان است، در این پست به شما کمک می‌کنیم تا پله به پله بتوانید سایت خود را در گوگل ایجاد کنید. در آغاز، به این نکته می‌پردازیم که Google Sites چیست و چرا دارندگان مشاغل در جهان از آن به عنوان قسمتی از تکنیک بازاریابی خود استفاده می‌کنند. 

سایت‌ساز گوگل (Google Sites) چیست؟

Google Sites در واقع CMS گوگل است که به شما کمک می‌کند یک وب‌سایت به صورت رایگان ایجاد کنید. همچنین می‌توانید از دامنه خود استفاده و قالب را با تصاویر، فونت‌ها، هدرها، پاورقی‌ها و منوها سفارشی کنید. اگر در ساختن وب‌سایت خبره هستید، امکانات گوگل گزینه‌های زیادی برای توسعه وب دارد که به شما کمک خواهد کرد.

Google Sites در چند سال اخیر پس از آغاز به کار کردن خود، تغییراتی را ایجاد کرده است. نسخه کلاسیک آن بسیار شبیه به Google Docs کنونی می‌باشد، اما توانایی‌های اضافه و ویژگی‌های جدیدی دارد که آن را به یک رقیب جدی برای صاحبان و سازندگانی تبدیل می‌کند که به دنبال یک CMS با کاربردی آسان هستند. اگر نسخه کلاسیک Google Sites را دارید، اکنون زمان خوبی است که آن را به نسخه جدید تغییر دهید. زیرا قابلیت‌‌های بسیاری مانند توانایی در رشد سریع متن، تصاویر و ویدیوها، استفاده از چارچوب طراحی و عناصر قدرتمند طراحی به آن اضافه شده، که کار را بسیار آسان نموده است .

آیا Google Sites رایگان است؟

سایت ساز گوگل با هر حساب استاندارد گوگل، کاملاً رایگان می‌باشد. تعداد سایت‌هایی که می‌توانید بسازید فقط می‌تواند ۱۵ گیگابایت فضا را اشغال کند؛ و همچنین هر زمان که احساس کنید فضای بیشتری نیاز دارید، امکان خریداری فضا بیشتر وجود دارد. نکته مهم در اینجا این است، که فضای ذخیره سازی شما با سایر برنامه‌های گوگل خودتان مشترک می‌باشد.

چگونه وب‌سایت خود را در Google Sites بسازیم؟

در این قسمت به مراحل ساخت یک وب‌سایت رایگان در گوگل می‌پردازیم. پس برای ساختن وب‌سایت خود در گوگل مراحل زیر را با دقت و تک‌به‌تک طی کنید:   

1_Google Sites را باز کنید.

برای شروع به سابت ساز گوگل سر بزنید. و روی دکمه (+) رنگارنگ در پایین سمت چپ صفحه کلیک کنید. 

صفحه اول Google Sites

2_نام سایت خود را انتخاب کنید.

در سمت راست بالای صفحه روی قسمت “سایت بدون عنوان” کلیک کنید و یک نام برای وب سایت جدید خودتان برگزینید.

انتخاب نام برای سایت

3_تگ تایتل سایت خود را انتخاب کنید.

روی عنوان صفحه خود کلیک کنید و عنوان مورد نظر خودتان را تایپ کنید. در اینجا این امکان را هم دارید که اندازه فونت، بولد (bold) بودن و سایر ویژگی‌های شما را به دلخواه خودتان در بیاورید و همچنین می‌توانید پیوندها را نیز اضافه کنید.  

انتخاب تگ تایتل در google sites

4_طرح بندی سایت خود را انتخاب کنید.

در نوار کناری، آپشن‌های متعددی را برای طرح بندی صفحه می‌بینید. از جمله تصاویر تکی یا متن، تصاویر چندتایی و سایر امکانات دیگر. بر روی طرح دلخواه خود کلیک کنید و آن را با کشیدن و سپس رها کردن به وب‌سایت جدید خود اضافه کنید. 

ابزارها و طرح بندی در google sites

5_رسانه‌ها را به صفحه خود انتخاب کنید.

زمانی که در حال ساخت وب‌سایت جدید خود هستید، و صفحات بیشتری را اجاد می‌کنید. می‌توانید عناوین و متن اصلی را در قسمت کلیک برای ویرایش متن اضافه کنید سپس پس روی تغییر تصویر کلیک کنید. منویی ظاهر می‌شود که به شما امکان می‌دهد رسانه را آپلود کنید. می‌توانید از تصاویر رایانه یا گوگل درایو خود و یا ویدیویی از یوتیوب و سایر قسمت‌های دلخواه خود استفاده کنید.

افزودن رسانه به سایت

6_مطالب را گسترش دهید.

با استفاده از منوی سمت چپ در پایین صفحه، زمینه و محتوای بیشتری را می‌توانید اضافه کنید. حال، گزینه‌های متعددی مانند منوهای متنی قابل جمع شدن، فهرست مطالب، اشکال مختلف تصاویر و حتی دکمه‌ها را پیدا کنید. اگر به دنبال ایده و الگویی برای الهام هستید، می‌توانید نمونه‌های سایت‌های گوگل را مشاهده کنید.

طراحی و گسترش دادن با استفاده از منوی کاربردی

7_از طرح‌های زمینه‌ای استفاده کنید.

Google Sites امکانات فراوانی را فراهم کرده است، مانند تم‌هایی که قرار داده است. ۶ مورد آن به صورت رایگان موجود است که طرح‌های رنگی و فرم‌های متعدد زیبایی را دارد.

طرح های زمینه

8_سایت خود را منتشر کنید.

حال که مراحل بالا را انجام دادید و از دیزاین و محتوای سایت خود رضایت دارید، روی انتشار در گوشه سمت چپ بالا کلیک کنید.   

انتشار سایت

9_آدرس سایت خود را وارد کنید.

اکنون می‌توانید یک آدرس وب برای سایت خود انتخاب کنید و حقوق را مشاهده؛ یا ویرایش سایت خود را انتخاب کنید و به بازدیدکنندگان اجازه دهید به آسانی سایت شما را ببینند یا تغییراتی ایجاد کند.  

نکات مهم در مورد طراحی سایت در Google Sites

 اگر می‌خواهید سایت گوگلتان خاص و عالی بنظر برسد، باید چند نکته را در نظر داشته باشید که در پایین به آن‌ها می‌پردازیم:
برای مطالعه بیشتر در این قسمت کلیک کنید.

1_دکمه‌های CTA بسازید.

اگر به دنبال رضایت و جلب کردن توجه کاربران و بازدیدکنندگان، و همچنین استقبال از فروش یا خدماتتان هستید، یک CTA قدرتمند داشته باشید که نشان دهنده نام تجاری شما می‌باشد. که در واقع نمایانگر نام تجاری شما است، اضافه کردن دکمه های CTA ایده خوبی می‌باشد که به کاربران اجازه می‌دهد برای ثبت نام در سایت یا دانلود صفحاتی که ارزش خوبی دارند کلیک کنند.  

2_فهرست مطالب خود را  بسازید.

برای صفحاتی که حجم زیادی از مطلب دارند، فکر خوبی این است که فهرستی از مطالب بسازید. کاربر به راحتی با یک کلیک، آنچه را که به دنبالش می‌گردد، پیدا می‌کند. دلیل این است که اگر کاربران به دنبال یافتن اطلاعات خاص هستند و متن ما بیش از حد طولانی می‌باشد مجبور به پیمایش همه آن محتوا نباشند و کار آن‌ها بسیار ساده‌تر خواهد شد. 

3_استفاده از ابزارهای Google.

صفحات کند کاربران را کسل می‌کند و دیگر نمی‌توان توجه آن‌ها را جلب کرد، پس باید از ابزارهای که گوگل اختصاص داده است مانند Google Page Speed Insights استفاده کنید تا کارکرد سایت شما تا جایی که امکان دارد، بهبود یابد. 

4_بخش ارتباط با خود را کامل و بهبود بخشید.

ایده خوب دیگر این است، که از تاثیر گذاری صفحات تماس خود کمک بگیرید. یعنی که فراتر از آدرس ایمیل اصلی برویم تا مخاطب بتواند از کانال‌های بیشتری برای ارتباط استفاده کند. می‌توانید از فرم‌های تماس، آدرس ایمیل، حساب‌های اجتماعی مختلف استفاده کنید، تا راه‌های ارتباطی خود را به گسترده‌ترین حالت ممکن در بیاورید.  

آیا با Google Sites می‌توانیم یک سایت خوب بسازیم؟

جواب این سوال در واقع به انتظار شما از  سایتی که می‌خواهید بسازید، دارد. اگر اولین تجربه خود را برای ساخت سایت دارید و به دست آوردن علاقه مشتری و کسب یک تجربه دیجیتالی برایتان مهم است، Google Sites یک شروع بی‌نظیر می‌باشد؛ زیرا بدون هزینه و آسان است و همچنین به راحتی با سایر محصولات و خدمات گوگل تلفیق می‌شود. با وجود این‌ها، اگر می‌خواهید یک وب‌سایت فروش یا خدمات قوی‌تر بسازید، ممکن است ابزارهای طراحی سایت قدرتمندتری که همراه با هزینه‌های ماهانه و یا سالیانه هستند، برای شما مفیدتر باشد.

آپلود در وب‌سایت‌های گوگل چگونه است؟

آپلود فایل در سایت‌های شما کار ساده‌ای است، ابتدا سایت خود را باز کنید، درج را انتخاب کنید، فایلی را که می‌خواهید آپلود کنید انتخاب کرده، دوباره روی دکمه درج کلیک کنید و سپس در گوشه سمت چپ بالای صفحه، منتشر را انتخاب کنید. نکته قابل توجه این در این‌جا این است که راهنمای رسمی گوگل توصیه می‌کند، ابتدا فایل خود را قبل از آپلود، در Docs، Sheets یا Sildes منتشر کنید تا زمان پاسخگویی سریع‌تری داشته باشد.  

و در آخر ...

Google Sites شروع بسیار خوبی است، زیرا یک پلتفرم ساخت وب‌سایت آسان می‌باشد. که به شما این امکان را می‌دهد با سرعت زیادی سایت خود را ایجاد و انتشار دهید. با اینکه نمی‌توانید با برخی از جایگزین‌های حرفه‌ای‌تر و غیر رایگان این نوع رقابت کنید؛ اما گوگل یک راه عالی برای راه اندازی و طراحی بدون هزینه برای شما است که امکان توسعه حرفه‌ای نیز دارد.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رأی ها : 1

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

گوگل