هاست

هاست چیست؟ آشنایی با انواع هاستینگ

اگر کمی با دنیای وب آشنایی داشته باشید حتما نام هاست را شنیده اید و این موضوع می‌تواند یکی از سوالات شما باشد که هاست چیست ؟ ما در این پست قصد داریم به بررسی هاست و انواع آن بپردازیم. برای این موضوع نیاز است تا ابتدا با انواع سایت آشنا شویم.

انواع سایت

سایت‌ها به دو نوع کلی تقسیم می‌شوند:

  • سایت‌های ایستا (static)
  • سایت‌های پویا (dynamic)

سایت‌های ایستا شامل تعدادی فایل هستند که با وارد کردن آدرس سایت می‌توان به آن‌ها دسترسی پیدا کرد. این فایل‌ها ثابت هستند و محتوای ثابتی دارند. اصولا مدیریت این سایت‌ها نیازمند به تسلط کامل به برنامه‌نویسی، وقت و حوصله زیادی است و به همین دلیل بسیار کم استفاده می‌شود. این سایت‌ها را می‌توان علاوه بر پنل سایت بر روی فضاهای رایگان نیز پیاده نمود.سایت‌های ایستا برای معرفی محصولات، بیوگرافی و … مناسب هستند. نوشتن پست در سایت‌های پویا همانند وبلاگ‌نویسی است و به همین جهت مدیریت این سایت‌ها بسیار آسان و لذت‌بخش می‌باشد. در سایت‌های ایستا متن‌های سایت در فایل‌ها قرار دارند در صورتی که در سایت‌های پویا هیچ مطلبی از سایت، درون فایل قرار ندارد و در یک منبع اطلاعاتی به نام دیتابیس (database) جمع‌آوری شده‌اند.

تفاوت سایت پویا و وبلاگ

تفاوت یک سایت پویا که کامل‌ترین در نوع خود است با وبلاگ در این می‌باشد که:

1_ می‌توانید به طور نامحدود پست (مطلب) بگذارید و محدودیتی در تعداد کاراکترها وجود ندارد.
2_می‌توانید عکس و فایل به پست سنجاق کنید؛ در صورتی که در وبلاگ باید عکس یا فایل موردنظر در پست را در یک آپلودسنتر آپلود کنید.
3_تعداد قالب‌های موجود برای سایت‌ها بسیار بیشتر از قالب‌های وبلاگ است. همچنین علاوه بر طراحی آسان‌تر، می‌توان از گرافیک و قدرت بالاتری نیز بهره برد.
4_امکانات پنل مدیریت سایت بسیار بیشتر از پنل مدیریت وبلاگ است.
5_بازدیدکنندگان یک سایت را معتبرتر از یک وبلاگ می‌دانند.
6_می‌توانید در وب‌سایت خود آزادانه به تبلیغات بپردازید در صورتی که انجام این کار در وبلاگ‌ها غیرقانونی است. البته به تازگی برخی سرویس‌دهندگان این امکان را در اختیار کاربران می‌گذارند..
7_رتبه‌ی الکسای سایت شما سریع‌تر بهبود می‌یابد.

قریب به اتفاق سایت‌های موجود در اینترنت پویا هستند ولی برای داشتن چنین سایتی نیاز به هاست دارید. هاست یا فضای میزبانی یکی از مهم‌ترین ارکان ساختن سایت است. یکی از چالش‌هایی که مدیر یک سایت با آن مواجه است، انتخاب بهترین هاست برای سایت می‌باشد.

هاست چیست؟

هاست فضایی از یک سرور (server) است که در قبال پرداخت وجه برای مدتی معین به شما واگذار می‌شود. سرور نیز یک ابرکامپیوتر متصل به اینترنت پرسرعت می‌باشد که فایل‌های موجود در هاست شما در آن قرار دارند. این ابرکامپیوتر تمام اوقات روشن است و هنگامی که ارتباط این کامپیوتر با اینترنت قطع شود دیگر امکان بازدید از سایت شما وجود ندارد. به زمان اتصال سرور به اینترنت آپ‌تایم (time up) گفته می‌شود. معمولا هاستینگ (ارائه دهنده‌ی هاست) آپ‌تایم را یکی از مؤلفه های خود جهت تبلیغات می‌داند.

انواع هاستینگ

حالا که فهمیدیم هاست چیست می‌توانیم انواع آن و کاربردهای هر کدام را بشناسیم.

هاستینگ اشتراکی

ابتدایی‌ترین و پرکاربردترین نوع میزبانی است؛  قیمت‌های بسیار مناسب‌تری داشته و همه ویژگی‌های لازم برای راه‌اندازی یک وب‌سایت معمولی را دارد. در هاستینگ اشتراکی یک سرور تقسیم‌بندی شده و در اختیار صدها یا هزاران کاربری قرار می‌گیرد که به طور مشترک از منابع ، پهنای باند و حجم فضای آن استفاده خواهند کرد. طبیعتاً در این حالت محدودیت‌های بیشتری وجود خواهد داشت، از جمله محدودیت تعداد وب سایت‌هایی که می‌توانید اضافه کنید، محدودیت فضا و محدودیت پهنای‌ باند. به‌علاوه، معمولاً امنیت و پایداری هاستینگ اشتراکی در سطح پایین‌تری قرار دارد.

هاست اختصاصی

در این حالت، یک سرور را با تمام منابع، پهنای باند و فضای آن اجاره می‌کنید. قیمت سرورهای اختصاصی بسیار بالاست و هزینه مجوزهای نرم‌افزاری لازم (مثل نرم‌افزار کنترل پنل سرور) به صورت جداگانه دریافت می‌شود. به‌علاوه، پیکربندی سرور و انجام تنظیمات سیستمی نیز کاملاً بر عهده کاربر است. این نوع هاستینگ امکان شخصی‌سازی کامل و بهینه‌سازی برای تناسب با نیازهای خاص کاربر را فراهم می‌کند و بهترین امنیت، عملکرد و انعطاف‌پذیری را دارد.  

VPS یا سرور مجازی

سرور مجازی شبیه به میزبانی اشتراکی است، اما قابلیت‌ها و ویژگی‌های بسیار بیشتری دارد. در این حالت سرور فقط به چند قسمت تقسیم می‌شود و در اختیار تعداد کاربران به مراتب کمتری قرار می‌گیرد. در این‌جا سرور مورد استفاده این کاربران یکسان است، و پیکربندی هر VPS اختصاصی خواهد بود.

میزبانی ابری (Cloud Hosting)

در این نوع هاستینگ، اطلاعات و فایل‌های وب‌سایت‌های کاربران با استفاده از سرور‌های مجازی متعدد در نقاط مختلف جغرافیایی قرار می‌گیرد؛ درنتیجه، میزبانی از طریق چندین سرور انجام شده و همین باعث افزایش پایداری و آپ‌تایم وب‌سایت می‌شود. درعین‌حال، با توجه به پراکندگی منابع، امنیت کاهش پیدا خواهد کرد. 

هاست مدیریت‌شده

این نوع از هاستینگ برای کاربرانی مناسب است که زمان یا دانش فنی لازم برای مدیریت سرور را در اختیار ندارند. در این حالت، علاوه بر اداره یک سرور اختصاصی، پشتیبانی شرکت میزبان را نیز دریافت می‌کنید. و انجام به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری و اقدامات مربوط به امنیت سرور را هم به آن‌ها می‌سپارید.  

در چه شرایطی باید هاست اشتراکی را انتخاب کنید؟

در بیشتر موارد. چنان‌چه یک وب‌سایت یا وبلاگ ساده شخصی یا شرکتی، یا یک سایت فروشگاهی کوچک دارید، غالباً یک هاست اشتراکی کفاف نیازهایتان را خواهد داد. عموما بسته به نوع پلن انتخابی، هاستینگ اشتراکی می‌تواند جوابگوی وب‌سایت‌های دارای بازدید کم تا متوسط باشد؛ بااین‌وجود، پایداری و امنیت در سرورهای اشتراکی زیاد مطلوب نیست و چه‌بسا سرعت بالایی هم نداشته باشد. با همه این‌ها، استفاده از هاست اشتراکی در آغاز کار می‌تواند منطقی باشد.  

در چه مواقعی باید از سرور اختصاصی استفاده کنید؟

اگر یک کسب‌وکار کوچک یا متوسط و فقط چند نفر کارمند دارید، فعلاً به سرور اختصاصی نیاز نخواهید داشت، اما اگر به دنبال سرمایه‌گذاری برای افزایش ترافیک وب‌سایت و جذب کاربران بیشتر هستید، احتمالاً VPS هم پاسخگوی شما نخواهد بود و باید به سراغ سرور اختصاصی بروید. این نوع از هاستینگ ها معمولاً برای وب‌سایت‌ها یا برنامه‌هایی استفاده می‌شود که به سرور قدرتمند، پهنای باند و امنیت بالا (مخصوصاً برای نگهداری اطلاعات مشتریان) نیاز دارند.

در چه شرایطی باید به سراغ VPS بروید؟

هنگامی که ترافیک وب سایت شما از مقدار معمول بیشتر می‌شود باید به سراغ سرور مجازی بروید. اگر وب‌سایت فروشگاهی دارید و کسب‌وکار شما کاملاً به این وب‌سایت وابسته است بهتر است که از همان ابتدا از VPS استفاده کنید. برای وب‌سایت‌های اجتماعی مانند فروم‌ها هم استفاده از VPS توصیه می‌شود.  

وب سایت پویان آی تی در زمینه سرور مجازی پیشنهاد های زیادی برای شما دارد که می‌توانید با مراجعه به وب سایت، سرور مجازی مورد نظر خود را انتخاب کنید. پیشنهاد ما به شما سرور مجازی هلند است. سرورهای مجازی هلند دارای پینگ پایین هستند و بر روی سخت‌افزارهای جدید و باکیفیت قرار دارند.

در چه مواقعی باید از میزبانی ابری استفاده کنید؟

اگر مخاطبان بین‌المللی دارید و می‌خواهید که تجربه بهتری را برای کاربران خارجی‌تان رقم بزنید بهتر است که از این نوع هاستینگ استفاده کنید. با بارگذاری فایل‌های وب‌سایت در فضای ابری، درواقع آن را در شبکه‌ای از سرورها در سراسر جهان توزیع می‌کنید. هنگامی‌که یک کاربر تلاش می‌کند تا وارد سایت شما شود به نزدیک‌ترین سرور متصل خواهد شد و لذا سایت سریع‌تر بالا می‌آید. درعین‌حال، باید توجه داشته باشید که فضای ابری برای نگهداری اطلاعات حساس و مهمی مانند اطلاعات مشتریانتان مناسب نیست.  

در چه شرایطی به هاستینگ مدیریت‌شده نیاز خواهید داشت؟

اساساً هر نوع از هاستینگ که دارای کنترل پنل یا سیستم‌عامل باشد به‌نوعی مدیریت‌شده است، لذا اگر مثلاً یک هاست اشتراکی یا VPS دارای سی‌ پنل بخرید، در واقع هاستینگ مدیریت‌شده خریداری کرده‌اید. به‌طورکلی، استفاده از هاستینگ مدیریت‌شده مخصوصاً در مورد سرور اختصاصی بار سنگین مدیریت سرور را از دوشتان برمی‌دارد و کار را آسان‌تر می‌کند؛ بنابراین، چنان‌چه وقت و مهارت‌های لازم را ندارید، حتماً از این نوع میزبانی استفاده کنید. برای انتخاب نوع مناسب هاستینگ وضعیتی که در حال حاضر برای‌شما مطلوب است را در نظر بگیرید و ایده خود را برای 12 ماه بعد از آغاز به کار وب‌سایت پرورش بدهید. فقط به چیزی که هم‌اکنون می‌خواهید عرضه یا ارائه کنید فکر نکنید، بلکه خواسته‌ها و نیازهای احتمالی آتی خود را نیز در نظر بگیرید. درعین‌حال، این را هم در نظر داشته باشید که با رشد وب‌سایت، همیشه امکان ارتقا به VPS یا هاست اختصاصی وجود خواهد داشت. 

سخن پایانی

در این مقاله متوجه این شدیم که هاست چیست و چه انواعی دارد و به کاربرد هرکدام به صورت مختصر اشاره ای شد. در پایان امیدواریم این مقاله به شما در انتخاب خدمات مورد نظر کمک رسانده باشد.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد رأی ها : 1

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

سرور مجازی VPS هاست