VNC

VNC (وی ان سی) چیست؟

فهرست مطالب

وی‌ان‌سی (VNC) مخفف Virtual network computing (یعنی پردازش شبکه مجازی) است. نوعی نرم‌افزار کنترل از راه دور است که امکان کنترل رایانه ای دیگر را از طریق اتصال شبکه فراهم می‌کند و در واقع یک سیستم به اشتراک گذاری صفحه نمایش بین پلتفرمی است، که برای کنترل از راه دور رایانه ای دیگر ایجاد شده است. این بدان معنی است که دسکتاپ، صفحه کلید و موس رایانه می‌توانند توسط یک کاربر راه دور از یک دستگاه ثانویه بررسی شوند. وی‌ان‌سی فاقد پلتفرم است و با هر سیستم‌عاملی سازگاری دارد.  

VNC چیست؟

VNC روی یک مدل Clint/Server (کلاینت/سرور) کار می‌کند. یک مؤلفه‌ سرور بر روی رایانه راه دور (آن رایانه ای که می‌خواهید کنترل کنید) و یک نمایشگر VNC یا کلاینت روی دستگاهی که می‌خواهید از آن دستگاه را کنترل کنید، نصب می‌شود. که می‌تواند شامل رایانه ای دیگر، تبلت یا تلفن همراه باشد. هنگامی که سرور و بیننده متصل هستند، سرور یک کپی از صفحه نمایش کامپیوتر راه دور را به بیننده ارسال می‌کند. کاربر راه دور نه‌تنها می‌تواند همه چیز را روی صفحه رایانه راه دور ببیند. بلکه این برنامه به دستورات صفحه کلید و موس اجازه می‌دهد تا از بر روی رایانه راه دور کار کنند، بنابراین کاربر متصل کنترل کامل دارد. 

VNC Server چیست؟

سرور قطعه‌ای از سخت افزار یا نرم افزار رایانه است که قابلیت‌هایی را برای برنامه دیگری به نام کلاینت فراهم می‌کند. این مدل کلاینت/سرور نامیده می‌شود در حالی که یک سرور می‌تواند خدماتی مانند اشتراک گذاری داده یا منابع را به یک یا چند مشتری ارائه دهد. یک سرور می‌تواند به چندین کلاینت به این روش سرویس دهد و یک کلایت می‌تواند از چندین سرور استفاده کند. کلاینت درخواستی را به یک سرور ارسال می‌کند که سپس پاسخی را برای مشتری ارسال نماید.

رایانه ای که نرم افزار VNC Server را نصب دارد را می‌توان از دستگاه دیگری در مکان دیگری دسترسی و کنترل کرد. این نرم‌افزار امکان پخش دسکتاپ دستگاه را به یک دستگاه ثانویه با نصب VNC Viewer می‌دهد. کاربران VNC Viewer متصل درخواستی را ارسال می‌کنند، و سپس (با اجازه) می‌توانند همان چیزی را که فردی که جلوی کامپیوتر از راه دور نشسته است مشاهده نمایند.  

VNC Viewer چیست؟

از سویی دیگر VNC Viewer یا نمایشگر ویدیویی محتویات یک فایل دیجیتال را روی صفحه نمایش می‌دهد و برای رایانه‌های محلی و دستگاه‌های تلفن همراهی که می‌خواهید از آن‌ها کنترل کنید استفاده می‌شود. دستگاهی مانند رایانه، تبلت یا تلفن هوشمند با نرم افزار VNC Viewer می‌تواند به رایانه ای در مکان دیگر دسترسی داشته باشد و کنترل آن را در دست بگیرد. در واقع یک سیستم اشتراک گذاری دسکتاپ گرافیکی است که به کاربر اجازه می‌دهد تا از راه دور دسکتاپ یک کامپیوتر راه دور (سرور VNC در حال اجرا) را از دستگاه خود کنترل و صفحه‌کلید و موس یا رویدادهای لمسی را به سرور VNC منتقل نماید، به طوری که پس از اتصال، شما بر رایانه‌ای که به آن دسترسی داشته‌اید کنترل دارید.

پروتکل RFB چیست؟

RFB مخفف Remote Framebuffer، پروتکلی است که فرمت دیتاهایی را که بین کلاینت و سرور در سیستم VNC منتقل می‌شود را کنترل می‌کند.

RFB همان چیزی است که به یک کلاینت اجازه می‌دهد کامپیوتری دیگر را از راه دور مشاهده و کنترل کند. این برنامه برای همه برنامه‌ها و سیستم‌های پنجره‌سازی قابل اجراست، به این معنی که در پلتفرم‌هایی مانند ویندوز، لینوکس و سایر سیستم‌عامل‌های محبوب کار می‌کند. مکانی که کاربر با قابلیت‌های نمایشگر، موس و صفحه‌کلید در آن می‌نشیند، کلاینت یا نمایشگر RFB و مکانی که تغییرات فریم بافر از آنجا شروع می‌شود (مانند سیستم پنجره ) سرور RFB می‌نامیم. Remote Framebuffer به گونه‌ای طراحی شده‌ است که مشتریان بتوانند بر روی گسترده‌ترین طیف سخت افزاری آن را اجرا شوند، و به گونه‌ای که پیاده‌سازی یک کلاینت تا حد امکان ساده باشد و نیازهای بسیار کمی از مشتری لازم است. RFB به عنوان پروتکل بسیار ساده شروع شد، اما با توسعه ی آن ویژگی‌هایی مانند انتقال فایل، فشرده‌سازی دقیق‌تر و اقدامات امنیتی قوی‌تر را در خود گنجاند.

شباهت بین VNC و RDP

پروتکل VNC و RDP (پروتکل دسکتاپ از راه دور توسعه‌یافته توسط مایکروسافت) شباهت‌های زیادی دارند:

  • این پروتکل‌ها هردو دسترسی به دسکتاپ‌های راه دور را برای عیب‌یابی سریع و آسان و کار از راه دور فراهم می‌کنند.
  • هر دو برای پشتیبانی از ارتباطات به نرم‌افزار مشتری و سمت سرور نیاز دارد.
  • هر دو از ارتباط مستقیم همتا به همتا استفاده می‌کنند، یعنی رایانه کاربر محلی می‌تواند مستقیماً به رایانه دستگاه راه دور متصل شود.
  • این دو نرم‌افزار برای مدیریت کاربران هستند، و فعال کردن دسترسی ایمن را پشتیبانی می‌کند.

تقاوت بین VNC و RDP

 VNC و RDP دستگاه‌ها را از طریق یک شبکه، سرور یا همتا به همتا متصل می‌کنند. اما با وجود اینکه هدف آن‌ها یکسان است -ارائه قابلیت‌های گرافیکی از راه دور دسکتاپ برای یک دستگاه_ در نحوه رسیدن به این هدف متفاوت هستند.

  • RDPدارای قابلیت‌های پلتفرم محدودی است، در حالی که VNC در چندین سیستم‌عامل کار می‌کند.
  • RDP می‌تواند سریع‌تر از VNC باشد.
  • سطوح امنیتی می‌تواند بین این دو پروتکل بسیار متفاوت باشد.
  • VNC مستقیماً به رایانه متصل می‌شود، اما RDP به یک سرور مشترک متصل می‌شود.
  • اگر نیاز به پیاده‌سازی راه حل دسکتاپ از راه‌ دور در طیف وسیعی از دستگاه‌ها دارید، RDP چندان سازگار نیست.

نرم‌افزار دسترسی از راه دور VNC Connect: تکامل VNC

در سال ۲۰۱۶، RealVNC آخرین محصول دسترسی از راه‌ دور مبتنی‌بر VNC خود را با نام VNC Connent راه اندازی کرد. این نرم‌افزار به راحتی یک سرویس ابری را با انعطاف‌پذیری اتصال آفلاین (همچنین به عنوان مستقیم شناخته می‌شود) ترکیب می‌کند و یک استراتژی بهینه را برای هر کسب‌وکاری ارائه می‌دهد.
از زمان عرضه اولیه، این محصول به تکامل خود ادامه داد و ویژگی‌هایی مانند پخش جریانی با سرعت بالا و صدا از راه دور همراه با تغییرات مداوم برای اصلاح بیشتر محصول و رفع نیاز مشتریان به ترکیب اضافه کرد.
از ویژگی‌های کلیدی VNC Connect می‌توان به

  • کنترل از راه دور بصری
  • پشتیبانی بین پلتفرم
  • دسترسی حضوری و بدون نظارت
  • انتقال فایل، پشتیبانی چند زبانه
  • مدیریت آنلاین تیم و
  • دسکتاپ مجازی تحت لینوکس اشاره کرد.

و جلسات آن با استفاده از رمزگذاری AES حداکثر ۲۵6 بیتی رمزگذاری می‌شوند که احراز هویت چند عاملی، تک ثبت (SSO) و کنترل دسترسی دانه‌ای را فراهم می‌کند.
VNC Connect به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی و پرتغالی برزیل دردسترس است. پشتیبانی از کامپیوتر به کامپیوتر و موبایل به کامپیوتر را در پلتفرم‌های ویندوز، مک، لینوکس، رزبری پای، iOS و اندروید ارائه می‌دهد.

تصورات غلط در مورد VNC و VNC Connect

زمانی که صحبت از استفاده از نرم‌افزارها و سیستم‌های جدید به میان می‌آید، همیشه کمی تردید وجود دارد، و اطلاعات نادرستی که منطبق بر احساس افراد در مورد پیاده‌سازی این برنامه‌ها در مدل کسب‌وکارشان تاثیر می‌گذارد و  افراد و مشاغل را از دسترسی به مزایای واقعی و قابل اندازه‌گیری از طریق استفاده از چنین فناوری‌هایی باز می‌دارد. 
در اینجا ما برخی از رایج ترین تصورات غلط در مورد VNC Connect را که اغلب به منابع، منبع باز VNC مرتبط هستند بیان می‌کنیم. سپس علت درست نبودن آن‌ها را توضیح می‌دهیم. 

تصور اشتباه: همه نرم افزارهای دسترسی از راه دور مبتنی‌‌بر VNC منبع باز هستند.

درست است که فناوری وی‌ان‌سی در ابتدا منبع باز بود،و بسیاری از مشتقات مدرن نرم‌افزار هنوز هم هستند، اما این مورد برای همه نرم‌افزارهای مبتنی‌بر VNC نیست. VNC Connect ای که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد و از نسخه ۶ پروتکل RFB استفاده می‌کند، منبع باز نیست.

تصور غلط: نرم‌افزارهای مبتنی‌بر VNC ایمن نیست.

دسترسی از راه دور مبتنی‌بر VNC منبع باز خارج از جعبه ناامن است و قرار گرفتن در معرض خطرات را افزایش می‌دهد. با این حال، VNC Connect خارج از جعبه ایمن است، همه اتصالات رمزگذاری شده سرتاسر هستند و به طور پیش فرض رایانه‌های راه دور با رمز عبور یا اعتبار ورود به سیستم محافظت می‌شود. ویژگی‌های مانند احراز هویت چند عاملی و گزارش‌های دسترسی از راه دور، حفاظت بیشتری از کاربران می‌کنند. این نرم‌افزار همچنین الزامات انطباق HIPAA, PCI-DSS و GDPR را برآورده می‌کند.

تصور اشتباه: نرم افزار مبتنی‌بر VNC از فضای ابری پشتیبانی نمی‌کند.

اکثر نرم‌افزارهای منبع باز مبتنی‌بر وی‌ان‌سی فقط امکان اتصال آفلاین را فراهم می‌کنند. اتصال VNC هم اتصالات آفلاین (همچنین به عنوان “اتصال مستقیم” شناخته می‌شود) و هم اتصالات ابری را ارائه می‌دهد، بنابراین می‌توانید هر کدام را که برای نیازهای کسب‌وکارتان مناسب‌تر است انتخاب کنید.

تصور غلط: فناوری VNC قدیمی است.

فناوری VNC بیش از ۲۰سال پیش توسعه یافت، اما به‌طور قابل توجهی تکامل یافته است. VNC Connect به‌طور مرتب نظارت و به‌روز می‌شود تا هرگونه باگ برطرف شود و نیازهای مشتری با تغییر زمان برطرف شود. نقشه راه نرم‌افزار از بازخورد ارسال شده توسط کاربران مطلع می‌شود تا اطمینان حاصل شود که شامل طرح‌ها و ویژگی‌هایی است که معمولاً درخواست می‌شود.

و در آخر

در این مقاله ما به توضیح درباره ی VNC که نوعی کنترل کننده از راه دور است پرداختیم و تصورات درست واشتباه درباره ی این کنترل کننده را عنوان کردیم، امیدواریم از خواندن این مقاله لذت ببرید.

جهت دسترسی به سایر مقالات به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

VNC Remote access Client Server سرور