راکی لینوکس

آشنایی با راکی لینوکس

در این مقاله قصد داریم شما را با راکی لینوکس بحث برانگیز آشنا کنیم تا هر آنچه در ذهن شما مبهم است در مورد این سیستم عامل حل شود.

تاریخچه راکی لینوکس

با پایان عمر CentOS ، RedHat تصمیم گرفت که دیگر از CentOS 8 محبوب در جوامع صنعتی، علمی و آزمایشگاهی پشتیبانی نکند. اگرچه RedHat توزیع CentOS Stream را به عنوان جایگزینی برای CentOS8 معرفی کرد، اما توزیع باینری RHEL سازگار نیست. که این موضوع باعث ایجاد بحثی بین توسعه دهندگان توزیع لینوکس و تیم‌های منبع باز برای حل این مشکل شد و نگرانی‌هایی را برای کاربران و مشاغل مبتنی بر CentOS ایجاد کرد که از طریق بسته‌های Enterprise در حال توسعه هستند. زیرا ثبات CentOS در خطر بود. بر اساس این تغییرات می‌توان نتیجه گرفت که CentOS به زودی از بازی حذف خواهد شد. به همین دلیل، بسیاری از کاربران قصد مهاجرت به CentOS Stream یا انتخاب توزیع کننده‌های دیگر را دارند.

CentOS Stream در سال 2021 منتشر شد و به عنوان محل آزمایشی برای نو آوری و خلاقیت ایجاد شد تا در آینده به عنوان یک توزیع تجاری مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، به روز رسانی‌های متعدد آن باعث نگرانی‌هایی در مورد سطح امنیتی شد و نتوانست کاربران CentOs را به طور کامل راضی کند.

در این شرایط Gregory Kurtze ، بنیانگذار CentOS، اعلام کرد که قصد دارد جایگزینی برای CentOS که مبتنی بر RHEL است و توسط یک انجمن پشتیبانی و توسعه می‌یابد منتشر کند. در نتیجه، راکی ​​لینوکس چند ماه پس از آلما لینوکس در سال 2021 منتشر شد که با ارائه نسخه‌های جدید برای رسیدن به اهداف خود در راستای پیشرفت خود تلاش می‌کند.

Gregory Kurtze در حال تلاش برای توسعه راکی لینوکس مشابه RHEL است. و هدف آن جذب کاربران فعلی CentOS و برداشتن گامی استوار و شروع خوب با حمایت از این توزیع با کمک حامیان مالی و متخصصان قوی است.

راکی لینوکس چیست؟

راکی لینوکس یک توزیع‌کننده لینوکس رایگان و منبع باز و یک سیستم‌عامل سازمانی جامع مبتنی بر RHEL است. این توزیع خود را به عنوان یک جایگزین غیر رسمی برای CentOS و یک توزیع سازگار با RHEL معرفی می‌کند. بنیاد نرم افزار راکی اینترپرایز مسئولیت راکی لینوکس را بر عهده دارد. این توزیع با قابلیت HPC برای سرورها و برنامه های دسکتاپ و با ویژگی‌هایی مانند پایداری انتخاب مناسبی به شمار می‌آید.

مزایا و معایب راکی لینوکس

هنگام خرید VPS لینوکس، کاربران در انتخاب بهترین توزیع لینوکس دچار سردرگمی می‌شوند. برای اینکه این شرایط مبهم را تجربه نکنید، بهتر است نیازها و اهداف خود را بررسی کنید و سپس هر توزیع را بر اساس ویژگی‌ها و مزایای توزیع مورد نظر ارزیابی کنید. اگرچه مدت زیادی از انتشار راکی لینوکس نگذشته، بنابراین ارزیابی مزایا و معایب آن آسان نیست. پس در مدت کوتاهی که منتشر شده است می‌توان از تجربیات کاربرانی که از آن استفاده کرده‌اند و تحلیل کارشناسان به نتیجه گیری پرداخت. با این حال، برای دستیابی به یک نتیجه قابل اعتماد به زمان بیشتری نیاز داریم. درکل، راکی لینوکس با امکاناتی که دارد می‌تواند به جایگاه خوبی برسد. بیایید نگاهی دقیق تر به راکی لینوکس و مزایا و معایب آن بیندازیم.

مزایای راکی ​​لینوکس

در اینجا به معرفی مزایای راکی لینوکس می‌پردازیم که به شرح زیر است :

  • سازگاری

سازگاری راکی ​​لینوکس با Red Hat Enterprise باینری آن را کارآمدتر می‌کند و به بسیاری از کاربران در مورد عملکرد این توزیع اطمینان می‌دهد. راکی لینوکس همچنین مشکلات مربوط به تصاویر Container و پیشنهادات مبتنی بر cloud را برطرف کرده است.

  • اپن سورس بودن

اپن سورس بودن راکی ​​لینوکس یکی از ویژگی‌های بارز این توزیع است که اگر منجر به تشکیل یک جامعه پشتیبانی بزرگ و متحد برای آن شود، بدون وقفه و بدون هیچ مانعی می‌تواند با ارائه به روز رسانی‌های مختلف نیازهای کاربران را برآورده و سطح کاملی از امنیت را فراهم کند. تا کاربران را به آینده روشن راکی ​​لینوکس به عنوان جایگزینی مطلوب برای توزیع‌های قبلی امیدوار سازد.

  • ثبات

راکی لینوکس برای جایگزینی CentOS ایجاد شده است، بنابراین باید مزیت اصلی CentOS که پایداری آن بود را به عنوان ویژگی مهم خود ارائه دهد. و در این زمینه بدون ضعف و نقص عمل کند تا اعتماد کاربران را جلب کند. در نتیجه، علی رغم سیستم‌هایی با به روز رسانی‌های جدید و ناپایدار، راکی ​​لینوکس بر روی ثبات سیستم خود تمرکز می‌کند.

  • پشتیبانی

قبل از انتشار راکی لینوکس، Gregory Kurtze نیازهای کاربران CentOs و ویژگی‌های کارآمد CentOS را که برای کاربران آن مهم بود می‌دانست، بنابراین تصمیم گرفت یک جامعه پشتیبانی بزرگ و قدرتمند تشکیل دهد تا کاربران بتوانند این توزیع را بدون هیچ نگرانی برای فعالیت‌های خود انتخاب کنند.

معایب

توضیح معایب راکی ​​لینوکس شما را بیشتر با این توزیع لینوکس آشنا می‌کند پس با ما همراه باشید :

  • به روز رسانی

بدون شک راکی ​​لینوکس به پایداری خود اهمیت زیادی می‌دهد، اما انتشار آخرین نسخه برنامه‌های آن زمان بر است. بنابراین چرخه به روز رسانی در مقایسه با جریان centOS کند است. این می‌تواند برای کاربرانی که به ثبات اهمیت می‌دهند، یک امتیاز باشد، اما برای توسعه دهندگان یک نقطه ضعف است. آن‌ها ممکن است توزیعی با به روز رسانی‌های مکرر را ترجیح دهند.

  • آینده ای نامعلوم

راکی لینوکس در حال برنامه ریزی است و مراحل اولیه زندگی خود را طی می‌کند. با وجود اینکه حامیان قوی از شرکت‌های بزرگ دارد، نگرانی‌هایی در مورد سقوط آن در آینده وجود دارد. راکی لینوکس برای توسعه و ارائه به‌روزرسانی‌های منظم به بودجه کافی و حامیان متعهد نیاز دارد.

کاربرد راکی لینوکس چیست؟

راکی لینوکس برای مشاغل خصوصی و کاربرانی که به دنبال جایگزینی مناسب برای CentOS هستند و خواهان ویژگی‌های مشابه که قابلیت‌های CentOS را تکمیل می‌کند، طراحی شده است. در واقع، آن‌ها به دنبال یک کاربر پسند هستند. توزیع قابل اعتماد، پایدار و رایگان که می‌تواند مطابق با نیازهای اساسی سازمان‌های بزرگ و برای انجام عملیات رایانش ابری عملکرد خوبی داشته باشد، شباهت راکی ​​لینوکس به RHEL به دلیل داشتن جایگزینی رایگان و سازگار باینری، توجه شرکت‌ها و مشاغل را به خود جلب می‌کند.

از آنجایی که راکی ​​لینوکس خود را به عنوان جایگزینی برای CentOS8 معرفی می‌کند، از هر نظر عملکرد و قابلیت‌های مشابهی دارد و حتی سعی در گسترش این قابلیت‌ها دارد. راکی لینوکس عملکرد خوبی در زمینه‌های مختلف دارد که مهمترین کاربرد آن به عنوان یک وب سرور است که با اکثر کنترل پنل ها سازگار است و از منابع Redhat Enterprise Server (گذشته و حال) استفاده می‌کند. و برای مشاغل متوسط ​​توصیه می شود. همچنین به عنوان سرور ایمیل، روتر، راه اندازی VPN استفاده می شود و عملکرد بسیار خوبی در این زمینه‌ها دارد.

راکی لینوکس به عنوان یک سیستم توسعه می‌تواند نیازهای توسعه دهندگان را برآورده کند. در این توزیع بسته‌های توسعه به راحتی در دسترس است و شخص ثالث می‌تواند بدون هیچ مشکلی شرکت کند. این توزیع به دلیل دانلود رایگان نسخه‌های مختلف آن و سهولت نصب سیستم عامل راکی ​​لینوکس به کاربران مبتدی نیز توصیه می‌شود. همچنین اگر ثبات یک عامل ضروری برای شما است و علاقه ای به به روز رسانی‌های مکرر ندارید، این توزیع ممکن است برای شما مناسب باشد.

جایگزین‌های راکی لینوکس

ممکن است راکی لینوکس توزیع مورد نظر شما نباشد و نیازهای شما را برآورده نکند، بنابراین می‌توانید آن را با توزیع‌های دیگر جایگزین کنید:

این یک نسخه رایگان و منبع باز لینوکس است که توسط یک جامعه بزرگ پشتیبانی می‌شود. این سیستم عامل در بین کاربران لینوکس بسیار محبوب است و بسیار پایدار و امن است.

پس از اعلام CentOS، به غیر از راکی لینوکس، آلما لینوکس به عنوان جایگزین آن معرفی شد که به صورت رایگان در دسترس قرار گرفت و با Red Hat Enterprise سازگار است. همچنان به رقابت با راکی لینوکس برای جایگزینی centOS ادامه می‌دهد.

Nurnberg SUSE Software Solutions Germany GmbH این توزیع را از سال 2015 توسعه داد و توزیع رایگان و منبع باز را برای کاربران فراهم کرد.

نکات مهم پس از مهاجرت به راکی لینوکس

توجه به نکات زیر برای مهاجرت به راکی لینوکس برای شما بهتر است :

  • هنگام تغییر سیستم عامل، حتماً بسته‌های سیستم عامل قبلی را سفارشی کنید. زیرا هنگام تعویض و نصب یک سیستم عامل جدید، اسکریپت راکی لینوکس با همگام سازی، هر بسته را با نسخه موجود در مخزن سیستم عامل خود (راکی لینوکس) جایگزین می‌کند.
  • توجه داشته باشید که به دلیل مشکلات رایج در توزیع‌های جدید، SecureBoot ممکن است در زیرساخت راکی لینوکس در دسترس نباشد. در حالی که CentOS و RHEL از SecureBoot پشتیبانی می‌کنند، قبل از نصب راکی لینوکس اطمینان حاصل کنید که زیرساخت به Boot ایمن متکی است.
  • به خاطر داشته باشید که علیرغم دسترسی به ISO ها و بسته‌های aarch64 (ARM64)، راکی لینوکس در حال حاضر از معماری اصلی x86_64 پشتیبانی می‌کند. در آینده، پشتیبانی از ppc64le نیز در برنامه ریزی برای این توزیع وجود خواهد داشت.

راکی لینوکس در مقابل آلما لینوکس

هر دو توزیع پس از توقف centOS8برای جایگزینی آن و پر کردن خلاء CentOS8 منتشر شدند و مشابه RHEL توسعه یافتند. هر دو توزیع دارای ویژگی‌های نسبتاً مشابهی هستند و به عنوان نسخه کامل RHEL منتشر شده اند و تنها تفاوت بین آنها تاخیر انتشار، پاسخگویی به گزارش‌های باگ، ارتباطات و شفافیت سرنخ های پروژه است.

راکی لینوکس در مقابل CentOS لینوکس

دلیل حضور و وجود راکی لینوکس پرکردن فضای خالی CentOS8 و ارائه جایگزینی مناسب برای آن است. راکی لینوکس در ارائه خطاهای به‌روزرسانی با centOS متفاوت است، بنابراین می‌توانید از cloud data ها برای مدیریت بسته‌های مبتنی بر امنیت استفاده کنید تا بتوانید به‌روزرسانی‌های امنیتی را نصب کنید یا آسیب‌پذیری‌های ایجاد شده را جستجو کنید، اما این مزیت در CentOS امکان‌پذیر نبود. قبل از CentOS7، اطلاعیه های بسته از طریق لیست پستی در دسترس کاربران بود.

در آخر

در این مقاله به صورت کلی راکی لینوکس را معرفی کردیم و نقاط قوت و ضعف آن را برای شما شرح دادیم. و برای جمع بندی موضوع به دو سوال اساسی و مهم کاربران در رابطه با راکی لینوکس پاسخ می‌دهیم.

راکی لینوکس چگونه پشتیبانی می‌شود؟

راکی لینوکس توسط یک جامعه رو به رشد و در حال توسعه پشتیبانی می‌شود. و شرکت‌های بزرگ و قوی از نظر مالی این جامعه را تشکیل می‌دهند. CIQ پشتیبانی اصلی راکی لینوکس را فراهم می‌کند. بنیانگذار راکی لینوکس، آقای کورتزر، شرکتی را برای پشتیبانی از این توزیع تاسیس کرده است. RESF اعلام کرد که پشتیبانی از راکی لینوکس در دسترس علاقه مندان است.

چه کسانی باید از راکی لینوکس استفاده کنند؟

برای هر کاربری که به دنبال ویژگی‌های کلیدی centOS8 مانند پایداری، قابلیت اطمینان و سازگاری است و قصد دارد سیستم عامل مناسبی را جایگزین CentOS8 کند، بهتر است سیستم عامل خود را به راکی لینوکس تغییر دهد. این سیستم عامل یک گزینه عالی برای کاربران و مشاغلی است که برای مدت طولانی از CentOS8 استفاده کرده اند.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

راکی لینوکس CentOS Ubuntu RHEL لینوکس