اعتبار دامنه چیست + عوامل مؤثر بر اعتبار دامنه

اعتبار دامنه چیست + عوامل مؤثر بر اعتبار دامنه

فهرست مطالب

امروزه تعداد بالایی از وب سایت‌ها در گوگل وجود دارند که وب سایت شما یکی از آن‌ها می‌باشد. یکی از چالش‌هایی که در این مسیر وجود دارد قانع کردن مخاطب‌ها به آمدن به وب سایت شما و مطالعه یا خرید است. در این مقاله می‌خواهیم به توضیح درباره اعتبار دامنه (Domain Authority) بپردازیم پس همراه ما باشید.

دامنه چیست؟

دامنه عبارت است از آدرس وب سایت شما تا کاربران بتوانند به صفحات مختلف دسترسی پیدا کنند. دامنه‌ها از دو بخش نام دامنه و پسوند دامنه تشکیل می‌شوند. نام دامنه معمولاً واژه‌هایی است که نام وب سایت را مشخص می‌کند. مثلاً pouyanit در www.pouyanit.com نام دامنه است. پسوند دامنه نوع دامنه را مشخص می‌کند. از جمله متداول‌ترین نام دامنه‌ها می‌توان به com ،org ،net ،edu و gov اشاره کرد.

اعتبار دامنه چیست؟

مفهومی است که توسط شرکت Moz ایجاد و برای اندازه گیری اعتبار وب سایت و دامنه کاربرد دارد. بازه امتیازی‌ای که به هر دامنه داده می‌شود بین 0 تا 100 است که می‌تواند قدرت وب سایت شما را در جستجوهای اینترنتی نشان دهد. هرچه این امتیاز بالاتر باشد دامنه شما اعتبار بالاتری دارد و جایگاه بهتری نیز خواهد داشت.

اهمیت Domain Authority در سئو

اعتبار دامنه بر جستجوهای اینترنتی و همین‌طور سئو اثرگذار است. به گونه‌ای که هر چه این اعتبار بالاتر باشد رتبه بندی شما در موتورهای جستجو نیز بهتر می‌شود. داشتن اعتبار بالا در دامنه باعث می‌شود اعتماد افراد به شما بیشتر شود و بازدیدکنندگان بیشتری به وب سایت شما سر بزنند و خرید نمایند. پس داشتن دانش بالا در این زمینه مسئله‌ای مهم به حساب می‌آید.

تاریخچه اعتبار دامنه

Domain Authority از جمله معیارهای مهم در اندازه گیری اعتبار و اهمیت وب سایت‌ها به حساب می‌آید. حدوداً در اواخر دهه 1990 همراه با رشد و گسترش اینترنت و افزایش تعداد وب سایت‌ها مفهوم سئو ظهور پیدا کرد که هدف آن تلاش برای بهبود جایگاه وب سایت‌ها در موتورهای جستجو بود. با رشد حوزه سئو شرکت‌های زیادی به ایجاد ابزارهایی برای شناسایی و اعتبار و عملکرد وب سایت‌ها پرداختند که شرکت Moz یکی از آن‌ها بود.

در سال 2004 این شرکت مفهوم اعتبار دامنه را معرفی کرد که امتیازی بین 0 تا 100 را به وب سایت‌ها می‌دهد. همچنین با انتشار ابزاری به نام Open Site Explorer به توسعه دهندگان اجازه داد تا اعتبار دامنه‌ها و بک لینک‌ها را با یکدیگر مقایسه نمایند. با گذشت زمان معیارهای دیگری نیز در این زمینه ظاهر شدند و به فعالیت پرداختند.

عوامل مؤثر بر اعتبار دامنه

در اینجا به توضیح درباره عواملی که بر اعتبار دامنه اثر می‌گذارند می‌پردازیم.

  1. بک لینک‌ها: تعداد بک لینک‌هایی که از دیگر دامنه‌ها به وب سایت شما داده می‌شود بر اعتبار دامنه شما اثر زیادی می‌گذارد.
  2. محتوا: تولید محتوای با کیفیت و مناسب در وب سایت شما می‌تواند به افزایش اعتبار دامنه شما کمک کند. همچنین به روز نگه داشتن محتوا و اضافه کردن مطالب جدید می‌تواند به افزایش اعتبار دامنه شما کمک کند.
  3. سرعت: سرعت بارگذاری وب سایت اعتبار دامنه شما را افزایش می‌دهد.
  4. ناوبری ساده: داشتن یک ساختار منطقی و ناوبری ساده بر اعتبار دامنه اثرگذار است.
  5. تجربه کاربری: بهبود تجربه کاربری در وب ‌سایت اعتبار دامنه را افزایش می‌دهد.
  6. ترافیک بالا: داشتن ترافیک بالا و کاربرانی که مدت زمان طولانی ای را در وب سایت شما می‌گذرانند.
  7. و…

این مجموعه عوامل و خیلی موارد دیگر بر افزایش Domain Authority شما و بهبود موقعیت وب سایت شما اثرگذار است.

محاسبه Domain Authority

در این جا به معرفی برخی از ابزار کارآمد در محاسبه اعتبار دامنه می‌پردازیم.

از جمله ابزار تحلیلی می‌باشد که به سئوکاران اجازه می‌دهد تا اطلاعات و نکات مهم و جزئی را درباره بک لینک‌های وب سایت‌ها بررسی نمایند. این ابزار به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بک لینک‌های کیفی را بیابند و رتبه خود را در سئو بهبود بخشند.

این ابزار به ارائه اطلاعاتی مثل اعتبار دامنه، تعداد بک‌لینک‌ها، کیفیت بک‌لینک‌ها، کلمات کلیدی رقبا و دیگر موارد می‌پردازد و در بهینه سازی و بهبود عملکرد وب سایت‌ها کمک می‌کند.

با استفاده از این ابزار شما فقط وب سایت خود را تحلیل نمی‌کنید؛ بلکه می‌توانید عملکرد رقبا را نیز بررسی نمایید و بتوانید تصمیمات استراتژیک مناسبی را در این حیطه بگیرید.

از جمله ابزاری است که در تحلیل بک لینک‌ها و اعتبار دامنه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و این امکان را برای وب مسترها فراهم می‌آورد تا بتوانند از وضعیت سئو وب سایت خود آگاه شده و در جهت بهبود آن تلاش نمایند.

Spam Score چیست؟

اسپم اسکور مفهومی مهم در زمینه سئو به حساب می‌آید و به نحوه عملکرد وب سایت‌ها در مواجهه با عناصر مخرب گفته می‌شود. Spam Score به سئوکاران کمک می‌کند تا بتوانند اعتبار وب سایت خود را بهبود بخشیده و از ارتباط با دامنه‌های نادرست جلوگیری نمایند.

اسپم اسکور توسط ابزارهای مختلفی اندازه گیری می‌شود و عوامل زیادی بر امتیاز آن اثرگذارند. مثلاً بک لینک‌های نامناسب و نادرست، محتوای تکراری، استفاده از دامنه‌هایی با اعتبار کم و موارد دیگر. در راستای بهبود اسپم اسکور بایستی بک لینک‌های نادرست را از بین ببرید و محتوای خود را بهبود بخشید و از اصول سئو پیروی نمایید.

چرا باید Domain Authority خود را افزایش دهیم؟

افزایش اعتبار دامنه اهمیت بسیار زیادی دارد و مزایای متعددی را برای وب سایت شما ایجاد خواهد کرد. در اینجا به توضیح درباره برخی از دلایل و مزایای افزایش ارزش دامنه می‌پردازیم.

  1. هرچه اعتبار دامنه شما بیشتر باشد رتبه بهتری در موتورهای جستجو خواهید داشت و به تبع ترافیک بالاتری به دست می‌آورید.
  2. Domain Authority دیگر وب سایت‌ها را به ایجاد بک لینک‌ها ترغیب می‌کند که بر سئو وب سایت شما مؤثر است.
  3. جلب اعتماد مخاطبین افزایش می یابد.
  4. و….

به عبارت کلی افزایش ارزش دامنه بهبود سئو، افزایش ترافیک، اعتبار و عملکرد وب سایت را برای شما به همراه می‌آورد و در موفقیت وب سایتتان در طی زمان مؤثر است.

و در آخر

در این مقاله به توضیح درباره اعتبار دامنه و اهمیت آن بر سئو و جایگاه وب سایت شما پرداختیم. امیدواریم این محتوا به شما در درک Domain Authority کمک کرده باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید و از طریق نظرات با ما همراه باشید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

سئو MOZ Domain Authority دامنه