https

افزونه https every where به زبانی ساده

فهرست مطالب

HTTPS Everywhere یکی از افزونه‌های محبوب مرورگر کروم است که به ترتیب توسط Electronic Frontier Foundation و The Tor Project توسعه یافت. گشت و گذار در اینترنت قطعا با این نرم افزار مفید امن تر است. بسیاری از وب سایت‌ها هستند که هنوز از پروتکل ایمن استفاده نمی‌کنند، اما این افزونه آن را به طور خودکار فعال می کند. علاوه بر آن https every where با مرورگرهای کروم، فایرفاکس، اپرا و موزیلا فایرفاکس برای اندروید سازگار است.

HTTPS و HTTP

HTTP یا پروتکل انتقال یک مرورگر را به یک وب سرور متصل می‌کند. هنگامی که یک آدرس وب را در مرورگر وارد می‌کنید، مرورگر این درخواست را به سروری که صفحه مورد نظر را باز می‌کند ارسال می‌کند. همه ی درخواست‌ها همیشه به صورت متن ساده ارسال می‌شوند. این اطلاعات برای هر هکری که موفق به نفوذ به ارتباطات شما می‌شود قابل مشاهده است.
هدف HTTPS یا Hypertext Transfer Protocol Secure این است که با برخی توانایی‌های پیشرفته، جلوی دسترسی غیر مجاز به این اطلاعات را بگیرد. حرف آخر در این مخفف S از کلمه Secure و به معنای”امن” است. زیرا این پروتکل هنگام ارسال درخواست‌ها از یک انتقال رمزگذاری شده استفاده می‌کند. برخی از مرورگرها هنگام ارتباط با وب سایت با پروتکل ایمن، نماد قفل کوچکی را در سمت چپ نوار جستجو نمایش می‌دهند. اگر از کاربرانی هستید که زیاد در فضای اینترنت جست و جو می‌کنید، احتمالا قبلاً آن را دیده‌اید.
بسیاری از وب سایت ها این پروتکل امن را پیاده سازی کرده‌اند، به ویژه آن‌هایی که برخی از داده‌های حساس مانند اطلاعات شخصی کاربران را مدیریت می‌کنند. با این حال، هنوز تعداد زیادی از سایت‌ها وجود دارند که از یک پروتکل معمولی و ناامن قدیمی استفاده می‌کنند که در برابر حملات مختلف بسیار آسیب‌پذیر هستند. این همان جایی است که افزونه HTTPS Everywhere وارد می‌شود و پروتکل امن را در تمام وب سایت‌ها، صرف‌نظر از امن بودن یا نبودن ساختار آن‌ها، فعال می‌کند.

ویژگی‌های HTTPS Every Where

برنامه افزودنی HTTPS Everywhere مانند هر افزونه مشابه دیگری کار می‌کند. با این حال، اخیراً نسخه‌های زیادی از این افزونه منتشر شده است و اگر از محبوب‌ترین مرورگرهای وب استفاده کنید، مطمئناً نسخه ی سازگار آن را خواهید یافت‌. این افزونه دارای ویژگی‌های مفیدی است که عبارتند از:

  • اضافه کردن پروتکل ایمن

HTTPS Everywhere درخواست‌های شما را بازنویسی می‌کند و در صورت لزوم پروتکل ایمن مناسب را اضافه می‌کند. این اصلی است که بر اساس آن کار می‌کند.

  • رایگان، منبع باز، سازگار

این افزونه به عنوان نرم افزار منبع باز عمل می‌کند و به صورت رایگان در وب سایت Electronic Frontier Foundation در دسترس است. چندین لینک دانلود با آیکون‌های مرورگر وجود دارد و شما می‌توانید یکی از موارد سازگار با مرورگر خود را انتخاب کنید.

  • رابط کاربری و مدیریت ایمنی

این افرونه رابط کاربری خوبی دارد و شما به راحتی می‌توانید آن را مدیریت و تمام درخواست‌های خود را از طریق این افزونه وارد مرورگر کنید. و خیال خودتان را از نظر ایمنی سایت‌هایی که وارد آن‌ها می‌شوید راحت کنید.

  • آموزش استفاده

همچنین، یک صفحه یادگیری در وب سایت رسمی این افزونه وجود دارد که با داده‌ها و اطلاعات مختلف برای همه کسانی که می‌خواهند درباره برنامه افزودنی https everywhere بیشتر بدانند وجود دارد.

  • مشارکت در توسعه

بسیاری از متخصصان برای مدت طولانی با هم کار کرده‌اند تا این افزونه را ایجاد کنند. نسخه‌های جدید افزونه https every where همچنان منتظر مشارکت‌کنندگان جدید هستند. بنابراین اگر دانش کدنویسی یا مهارت‌های مرتبط دیگری دارید، می‌توانید به تیم آنلاین آن‌ها بپیوندید. همه مشارکت‌ها به صورت داوطلبانه هستند و شما ممکن است تنها تجربه ای را از مشارکت کسب کنید و سود مالی برای شما نخواهد داشت. برنامه افزودنی https every where از مجموعه قوانین کوچک برای تفسیر نحوه انتقال دامنه ها به HTTPS استفاده می‌کند. این شرکت از دیگران می‌خواهد تا در صورت داشتن دانش برای انجام این کار، مجموعه قوانین خود را بنویسند. همچنین، کاربران را فرا می‌خواند تا در صورت بروز مشکل در این برنامه آن را گزارش دهند. در کنار آن صفحه جداگانه ای در وب سایت رسمی https everywhere برای حل مشکلات اختصاص داده شده است.

  • توسعه https everywhere

الهام بخش اصلی برای ایجاد این افزونه، انتقال گوگل از پروتکل HTTP به پروتکل HTTPS بود. گوگل وب سایت خود را طوری برنامه ریزی کرد که همیشه از آن استفاده کند. سازندگان این افزونه بخشی از کدنویسی آن را از افزونه noscript کپی کردند. با این حال، استفاده از https every where آسان‌تر است. همچنین به‌طور خودکار کار می‌کند، در حالی که NoScript از کاربران می‌خواهد که URL وب‌سایت‌ها را به صورت دستی در فهرست قرار دهند. علاوه بر این، Electronic Frontier Foundation اغلب اطلاعات مفیدی در مورد نحوه استفاده آسان از برنامه افزودنی خود و اینکه کدام سایت‌ها از HTTPS پشتیبانی می‌کنند منتشر می‌کند.

  • حریم خصوصی و امنیت

بدیهی است که مهمترین عملکرد این افزونه، ایجاد ارتباط امن بین کاربران و سرورها می باشد. بر کسی پوشیده نیست که دنیای آنلاین پر از هکرهایی است، که آماده سرقت داده‌های شما به روش‌های مختلف، و یا پیدا کردن راه نفوذ به پروتکل‌های امنیتی جدید هستند. بنابراین، حفاظت باید در اولویت اول باشد. (جهت کسب اطلاعات بیش تر درباره ی افزونه‌های امنیتی مقاله ی بهترین افزونه های گوگل کروم | امنیت را مطالعه نمایید.) به عنوان مثال، هنگام پرداخت از طریق اینترنت، باید اطلاعات شخصی خود از جمله شماره کارت اعتباری را تایپ کنید. اگر از پروتکل HTTP استفاده می‌کنید، کسانی که نیت بد و دانش برنامه نویسی پیشرفته دارند، ممکن است این اطلاعات را ربوده و بعداً از حساب بانکی شما پول خارج کنند.

پروتکل‌های HTTPS داده‌های حساس شما را رمزگذاری می‌کنند. و هکرها نیز معمولاً برای شکستن آن کدهای رمزگذاری شده با مشکلات جدی روبرو می‌شوند. آن‌ها نمی‌توانند آنچه را که شما به عنوان اطلاعات خصوصی حساب خود تایپ می‌کنید، پیدا کنند و این جزئیات برای آنها غیرقابل دسترس باقی می‌ماند.

observatory
  • رصدخانه SSL

رصدخانه EFF SSL یک ویژگی پیشرفته است که در افزونه HTTPS Everywhere گنجانده شده و در نسخه 2.0.1 این افزونه معرفی شده است. این قابلیت گواهینامه‌های کلید عمومی را تجزیه و تحلیل می‌کند تا مشخص کند آیا آن‌ها مورد حمله قرار گرفته اند و یا داده‌های کاربر به خطر افتاده است یا نه.

  • پروتکل SPDY

یکی از اصلی ترین اشکالات HTTPS مطمئناً سرعت آن است، در مقایسه با پروتکل HTTP قدیمی، که به طور قابل توجهی سریع تر است و گاهی اوقات به دلیل این ویژگی، تجربه کاربری بهتری را ارائه می‌دهد. برنامه افزودنی https everywhere نیز روی همان نسخه https کار می‌کند و ممکن است که مشکلات کندی سرعت را برای کاربران داشته باشد. با این حال، راه حلی برای این مشکلات وجود دارد و آن استفاده از نسخه ارتقا یافته HTTPS است. SPDY یک HTTPS اصلاح شده است که با استفاده از هر دو پروتکل کار می‌کند. spdy کاملا مشابه و با پروتکل های HTTP و HTTPS معمولی سازگار است، اما حجم کمتری از درخواست را به سرور ارسال می کند، به همین دلیل سریعتر کار می کند.

البته این معنای آن نیست که تعداد درخواست کمتری را می‌توان ارسال کرد. در واقع، SPDY شبیه تونلی است که پروتکل‌های HTTP و HTTPS از آن عبور می‌کنند. هنگامی که درخواست‌ها از پروتکل SPDY عبور می‌کنند، آن‌ها را ساده و فشرده می‌کند. به لطف این قابلیت‌ها، احتمالاً بهترین پروتکلی است که می‌توان استفاده کرد. البته سازندگان برنامه افزودنی HTTPS Everywhere باید به یک نکته توجه کنند. آن نکته این است که آن‌ها باید به‌روزرسانی نرم‌افزار برای فعال کردن این پروتکل پیشرفته برای کاربران برنامه را در نظر بگیرند. زیرا برای استفاده از این پروتکل پیشرفته باید همواره پا به پای آن جلو بروند، و مدام با انتشار بروزرسانی‌های جدید از قابلیت‌های آن بهره‌مند شوند. به این ترتیب، به پتانسیل کاملی در مرور و موج‌سواری ایمن دست خواهند یافت.

  • انتقادات

برای این افزونه انتقادات زیاد مهمی تا کنون وجود نداشته است، اما برخی از منتقدان وجود بعضی مشکلات ناشی از افزونه https everywhere را در مرورگر اندروید گزارش کرده‌اند. همچنین در حالی که برخی از کارشناسان عملکردهای این افزونه را احتمالا بهترین پاسخ به بسیاری از حملات سایبری توصیف کرده‌اند، برخی دیگر به ایرادات این افزونه مانند لیست خدماتی که نیاز به مدیریت دارند اشاره کرده‌اند. همچنین یکی از مشکلات این افزونه که به آن بیشتر اشاره شده، تغییر مسیرهای غیرمنتظره به HTTPS به صورت ناگهانی است که در پروتکل آن تعریف نشده و موجود نیست. در نتیجه ورود کاربران را به این سرویس مسدود می‌کند.

  • پشتیبانی

پشتیبانی از افزونه https everywhere بسیار خوب است و به روز رسانی‌ها بسیار مکرر هستند. اخیراً تعداد زیادی نسخه منتشر شده است و در سه ماه اول 2022 بیش از چند مورد منتشر شده است. این به روزرسانی‌ها شامل نسخه‌های اخیر پایدار برای مرورگر گوگل کروم، اپرا +۱۵، موزیلا فایرفاکس و کرومیوم است. سازندگان آخرین روندها و مسائل را برای به روز رسانی این افزونه که امکان مرور ایمن را فراهم می‌کند، در نظر می‌گیرند. که به این معنی است که افزونه با نسخه های جدید مرورگرهای مختلف، به روز می‌شود و با آن‌ها سازگار است.

این مسئله مهمتر از آن چیزی است که در نگاه اول به نظر می‌رسد. زیرا مرورگر‌ها دائما در حال تغییرات اساسی هستند و افزونه‌های قدیمی احتمالاً در حین کار با مشکلات مختلفی روبرو می‌شوند. با این حال، با استفاده از HTTPS Everywhere، کاربران نباید نگران این مشکل باشند. زیرا تولیدکنندگان پشتیبانی عالی را امکان پذیر می‌کنند.

update

نتیجه

برنامه افزودنی https everywhere انتخاب خوبی برای همه کسانی است که می‌خواهند امنیت آنلاین خود را بهبود بخشند. اگر اغلب صورت حساب‌های خود را پرداخت می‌کنید یا از طریق اینترنت خرید می‌کنید، مطمئناً می‌خواهید که پول و داده‌های شخصی شما امن بماند. با این افزونه به آن هدف خواهید رسید. https everywhere کامل نیست و ایرادات و معایبی دارد، اما با این دید نگاه کنید، که هیچ چیز در این دنیا کاملاً کامل نیست. هر محصولی دارای جنبه‌های خوب و بد و همچنین پیامدهای مثبت و منفی است. مرورگر شما با افزونه https everywhere ممکن است کمی کندتر کار کند، اما این قیمت پایینی است که برای یک گشت و گذار امن پرداخت می‌کنید. با استفاده از این برنامه افزودنی، شما همیشه می‌دانید که چگونه در فضای آنلاین ایمن بمانید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

امنیت گوگل HTTP افزونه HTTPS