ارور 401

خطای 401 و راهکارهایی برای رفع آن

فهرست مطالب

ارور 401 از جمله کدهای وضعیت http می‌باشد و معنای آن این است که صفحه مدنظر شما با نام کاربری و رمز عبور معتبر در معرض دید شما قرار نخواهد گرفت. این مدل خطا معمولا توسط وب سایت‌های بزرگ ایجاد می‌شود. در این محتوا به توضیح درباره خطای 401 می‌پردازیم. پس همراه ما باشید.

کدهای وضعیت HTTP چیست؟

این مجموعه کدها که با فرمت‌های سه رقمی وجود دارند هر کدام از آن‌ها معنای خاص خود را دارند. هدف از ایجاد این کدها این بود که وب سرورها بتوانند وضعیت دسترسی کاربران به صفحه خود را شناسایی نمایند. این کدهای وضعیت در 5 دسته طبقه بندی می‌شوند که به شرح زیر است.

  1. کدهای با فرمت (1xx): آن دسته از اطلاعاتی هستند که نشان دهنده دریافت درخواست هستند.
  2. کدهای با فرمت (2xx): نشان دهنده دریافت موفق درخواست توسط سرور می‌باشد.
  3. کدهای با فرمت (3xx):اقدامات لازم برای تکمیل درخواست توسط مشتری می‌باشد.
  4. کدهای با فرمت (4xx): وجود مشکل در درخواست ارسالی توسط مشتری.
  5. کدهای با فرمت (5xx): وجود خطا در سرور و عدم انجام درخواست مشتری.

دلایل وقوع خطای 401

خطای 401 به معنای عدم اعتبار می‌باشد و نشان می‌دهد که کلاینت به منبع مورد نیاز خود دسترسی ندارد. در این جا به توضیح درباره دلایل وقوع این رخداد می‌پردازیم.

  1. در صورتی که کاربران احراز هویت نکرده باشند و یا اطلاعات آن‌ها نادرست باشد این خطا اتفاق میفتد.
  2. ورود اشتباه نام کاربری و رمز عبور
  3. نداشتن مجوزهای لازم برای دسترسی به منابع
  4. محدودیت‌های آی پی شما
  5. خطاهای داخلی که در سرور رخ می‌دهد که می‌تواند از نقص‌های در احراز هویت سرور یا اشکالات در پیکربندی سرور نشات بگیرد.
  6. وجود اشکال در تنظیمات احراز هویت
  7. و…

چگونه خطای 401 را برطرف سازیم؟

در راستای برطرف سازی این خطا راهکارهای زیادی وجود دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر می‌باشد.

  • بررسی اطلاعات احراز هویت

انجام این کار می‌تواند به شما در برطرف سازی ارور 401 کمک کند. در این راستا شما بایستی به انجام یک سری از اقدامات بپردازید. مثلاً مطمئن شوید نام کاربری و رمز عبور خود را به درستی وارد کرده‌اید. همچنین نسبت به نوشتن کلمات با حروف بزرگ و کوچک و همین‌طور فاصله‌ها در آن دقت نمایید.

  • احراز هویت از سمت سرور

از عملکرد درست سرویس و سرور خود نسبت به احراز هویت کاربران اطمینان حاصل نمایید.

  • استفاده از ابزارهای اشکال‌زدایی

با بهره گیری از این دست ابزار مثل Postman یا Curl می‌توانید خطای 401 را با سرعت بالاتری شناسایی نمایید. مشکلات احتمالی را بر طرف سازید.

  • بررسی لاگ‌ها

با بررسی لاگ‌ها شما می‌توانید اطلاعات زیادی را در زمینه‌های مختلف به دست آورید. همین امر به شما در برطرف سازی خطای 401 کمک می‌کند.

ارور 401
  • خرابی جستجوی DNS

DNS مخفف عبارت Domain Name System می‌باشد و عبارت است از سیستمی که نام دامنه را به آی پی آدرس‌ها ترجمه می‌کند. پس در صورتی که مشکلی در جستجوی DNS وجود داشته باشد ممکن است کلاینت نتواند به سرور وصل شود و به این ترتیب درخواست‌ها به سرور اشتباهی هدایت و خطای 401 ایجاد می‌شود.

  • کانفیگ اشتباه سرور یا برنامه

این رخداد به علت پیکربندی نادرست برنامه یا سرور می‌تواند شکل بگیرد. مثلاً زمانی که برنامه‌ای از افزونه‌ای خراب و قدیمی استفاده می‌کند این خطا رخ می‌دهد. در کنار آن زمانی که شما یک درخواستی را برای URL ارسال کنید که نادرست بوده و یا در سرور نیست نیز این خطا شکل می‌گیرد.

تفاوت ارور 401 با دیگر ارورهای معروف

هرکدام از ارورهای بسته به شرایط و موقعیتی که در آن قرار می‌گیرند با یکدیگر متفاوت هستند. در اینجا به توضیح درباره تفاوت اصلی ارور 401 با بعضی از ارورهای معروف می‌پردازیم.

همان‌طور که گفته شد ارور 401 به معنای عدم دسترسی می‌باشد که این رخداد می‌تواند بنابر دلیل احراز هویت اشتباه یا عدم دسترسی به منابع شکل بگیرد و به تبع برای جلوگیری ازوقوع آن بایستی مجوزهای درست را انتخاب کرد. در ارور 400 درخواست ارسالی اشتباه بوده و مشکلاتی دارد وبایستی درخواست خودر ا به صورت کامل و درست ارسال کرد. ارور 403 به معنای عدم دسترسی کاربر به منابع است حتی اگر احراز هویت خود را نیز درست انجام داده باشد. برای رفع این مشکل باید مجوزها را بررسی کرد و از صحت احراز هویت مطمئن شد.

در ارور 404 منبع مدنظر پیدا نشده است و برای رفع آن باید آدرس دقیق منابع را پیدا کرد و از وجود آن مطمئن شد. ارور 500 نیز زمانی رخ می‌دهد که سرور شما در هنگام پردازش دچار مشکل شود بی آنکه اطلاع دقیق درباره وقوع آن داشته باشد. در راستای برطرف سازی آن باید لاگ‌ها را بررسی کرد تا بتوان مشکلات سمت سرور را شناسایی و رفع کرد.

استفاده از یک میزبانی وب مناسب و قدرتمند خطر وقوع این اتفاق را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. پویان آی تی با ارائه میزبانی وب با منابع کاملاً اختصاصی در کنار شماست تا بتوانید با خیالی آسوده به صفحات مدنظر خود دسترس پیدا کنید و به نیازهایتان پاسخ دهید.

و در آخر

خطای 401 از جمله خطاهایی است که افراد را به خود درگیر می‌کند. در این مقاله به توضیح درباره این خطا پرداختیم و راهکارهایی را برای برطرف سازی آن‌ها در اختیار شما قرار دادیم. از جمله دلایلی که می‌تواند باعث وقوع برخی از این رخدادها شود اعتبارنامه‌های نامعتبر، منقضی یا لغو شده، پیکربندی نادرست سرور و این دست از موارد می‌باشد. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. در صورت داشتن هرگونه سؤال با ما در ارتباط باشید.

سؤالات متداول

  • عامل خطای 401 چیست؟

از جمله متداول‌ترین دلایلی که باعث می‌شود تا شما با خطای 401 مواجه شود حافظه پنهان و کوکی های مرورگرها است که باعث وقوع این رخداد می‌شود.

  • تفاوت بین خطای 401 و 403 چیست؟

خطای 401 نشان دهنده این است که درخواست شما اعتبارنامه معتبری ندارد؛ ولی کد 403 نشان می‌دهد که سرور درخواست شما را درک می‌کند ولی آن را انجام نمی‌دهد.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

کد وضعیت