Dedicated Server

سرور اختصاصی چیست؟

فهرست مطالب

سرورهای اختصاصی نوعی از خدمات میزبانی هستند که در آن کل سرور فیزیکی منحصراً به یک کاربر یا سازمان اختصاص داده می‌شود. این بدان معناست که کاربر کنترل کاملی بر منابع سرور از جمله CPU، RAM و فضای ذخیره سازی دارد. سرورهای اختصاصی مزایای زیادی نسبت به هاست اشتراکی ارائه می‌دهند، از جمله عملکرد بهتر، قابلیت اطمینان و امنیت. در این مقاله، مزایای استفاده از سرورهای اختصاصی، انواع مختلف موجود در بازار و نحوه انتخاب مناسب برای نیازهای تجاری خود را بررسی خواهیم کرد. همچنین موضوعاتی مانند راه‌اندازی، مدیریت، نگهداری، ایمن‌سازی و پشتیبان‌گیری از سرور اختصاصی شما را پوشش خواهیم داد.

مزایای استفاده از سرورهای اختصاصی

در این بخش به معرفی برخی از مزایای سرورهای اختصاصی می‌پردازیم :

  • عملکرد مناسب

از آنجایی که سرورهای اختصاصی تمام منابع را به یک کاربر اختصاص می‌دهند و نیازی به اشتراک گذاری آن‌ها با دیگر کاربران نیست عملکردی بهتر را نسبت به هاست‌های اشتراکی ارائه می‌دهند.

  • قابل اطمینان بودن

سرورهای اختصاصی تنها برای یک کاربر قابل استفاده هستند و امکان اشتراک گذاری برای آن‌ها وجود ندارد. به همین علت خطر خرابی از جانب دیگر کاربران را کم می‌کند.

  • امنیت

از آن‌جایی که هیچ کاربر دیگری روی سرور وجود ندارد. این سرورهای اختصاصی سطح بالایی از امنیت را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

  • مقیاس پذیری

سرورهای اختصاصی را می‌توان به راحتی با توجه به نیازهای در حال تغییر کاربر کوچک یا بزرگ کرد. این امر آن را برای مشاغلی که رشد یا نوسانات قابل توجهی در ترافیک دارند ایده آل می‌کند.

  • مقرون به صرفه

در حالی که سرورهای اختصاصی ممکن است در مقایسه با هاست اشتراکی گران به نظر برسند. اما در دراز مدت ارزش بیشتری را برای پول ارائه می‌دهند. زیرا عملکرد و قابلیت اطمینان بهتری را ارائه می‌دهند که منجر به هزینه‌های تعمیر و نگهداری کمتر و خرابی کمتر می‌شود.

انواع سرورهای اختصاصی جدول

انواع مختلفی از سرورهای اختصاصی در بازار موجود است. در اینجا به معرفی برخی از رایج ترین آن‌ها می‌پردازیم :

سرور اختصاصی کاربرد
Single Processor Servers برای کسب و کارهای متوسط و کوچک مناسب با قدرت محاسباتی متوسط کاربرد دارند. همچنین Single Processor Server ها با یک CPU عرضه می‌شوند.
Dual Processor Servers Dual Processor Servers دارای دو CPU هستند و برای کارهایی که به محاسبات با کارایی بالا نیاز دارند مناسبند.
Storage Servers از Storage Server ها برای نگهداری و ذخیره حجم بالایی از داده‌ها استفاده می‌شود.
GPU Servers سرور GPU حاوی پردازش گرافیکی است و برای کارهایی همچون Machine Learning که به محاسبات با کارایی بالا نیاز دارند مناسب است.
Managed Servers Managed سرورها حاوی نرم افزار از پیش نصب شده هستند و برای کسب و کارهایی که تخصص فنی مدیریت سرورهای خود را ندارند مناسبند.
Unmanaged Servers این سرورها نرم افزار از پیش نصب شده ندارند و توسط کاربر مدیریت می‌شوند. همچنین برای کارهایی که تخصص فنی مدیریت سرورهای خود را دارند مناسبند.
High-End Servers  High-End سرورها در شرکت‌های بزرگ با کارایی بالا کاربرد دارند.

سرور اختصاصی مناسب برای کسب و کار شما

هنگام انتخاب سرور اختصاصی مناسب برای کسب و کار خود، عوامل مختلفی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. در اینجا به برخی از مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

ویژگی توضیحات
عملکرد شما بایستی سرور اختصاصی خود را با توجه به عملکرد و کار مد نظر خود انتخاب نمایید
مقیاس پذیری با توسعه کار شما میزان نیاز شما به منابع کامپیوتری افزایش می‌یابد. در نتیجه، انتخاب سرور مناسب برای سازمان شما بسیار مهم است.
امنیت تهدیدات و حملات سایبری اثرات نامطلوبی را برای کسب و کارها به همراه دارد. بنابراین شما بایستی سروری با امنیت بالا را انتخاب نمایید.
پشتیبانی در صورت وقوع هرگونه رخداد شما نیارمند ارائه دهنده‌ای هستنید که بتواند به سوالات شما پاسخ دهد.
هزینه سرورهای اختصاصی دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند که این امر حیطه ی قیمت آن‌ها را تغییر خواهد داد. پس سروری را انتخاب کنید که از لحاظ قیمت با بودجه ی شما همخوانی داشته باشد و نیازهای شما را برطرف سازد.

راه اندازی یک سرور اختصاصی

در اینجا به صورت مرحله به مرحله به معرفی نحوه ی راه اندازی سرورهای اختصاصی می‌پردازیم :

  1. انتخاب میزبانی وب : در این مرحله شما باید ارائه دهنده ی مد نظر خود را با توجه به مواردی همچون طرح، قیمت و ویژگی‌های آن از میان دیگر ارائه دهندگان انتخاب کنید.
  2. پیکربندی سرور : این امر به برآورده سازی نیازهای کسب و کار شما می‌پردازد. شما می‌توانید آن را از میان گزینه‌های موجود انتخاب و یا سرور خود را سفارشی سازید.
  3. نصب سیستم عامل : بعد از انتخاب سرور بایستی سیستم عامل خود را نصب و پیکر بندی سازید.
  4. نصب نرم افزارهای مورد نیاز : در این مرحله شما بایستی نرم افزارهایی که نیاز دارید را نصب کنید.
  5. تنظیمات امنیتی : حفظ امنیت در سرورها مسئله‌ای مهم است. بنابراین بایستی مواردی چون فایروال‌ها و آنتی ویروس‌ها را پیکربندی نمایید.
  6. بهینه سازی عملکرد سرور: شما می‎‌توانید عملکرد سرور خود را با پیکربندی تنظیمات آن بهینه کنید.
  7. تست سرور : انجام این کار باعث می‌شود از درستی عملکرد سرور و همینطور نرم افزارهای نصب شده مطمئن شوید.
  8. مرحله آخر : داده‌ها و برنامه‌های خود را به سرور جدید انتقال دهید.

مدیریت و نگهداری یک سرور اختصاصی

  • به روز رسانی: همیشه سیستم عامل خود را به روز کنید. تا حملات ویروس‌ها و هکرها بررسی و از آن جلوگیری شود.
  • نظارت: نظارت دقیق بر عملکرد سرور امکان تشخیص زود هنگام و حل مشکلات جزئی را فراهم می‌کند.
  • امنیت: می‌توانید از تنظیمات امنیتی استفاده کنید و دسترسی به سرور را محدود کنید.
  • عملکرد: راه‌های مختلفی برای افزایش عملکرد به منظور افزایش عملکرد سرور وجود دارد.
  • با آخرین فن آوری همراه باشید: برای مدیریت و نگهداری صحیح سرور اختصاصی خود، باید با آخرین پیشرفت‌های تکنولوژیک همراه باشید.

ملاحظات امنیتی

امنیت یک جنبه حیاتی در مدیریت سرور اختصاصی است. در اینجا برخی از ملاحظات امنیتی کلیدی برای سرورهای اختصاصی وجود دارد را برای شما بیان می‌کنیم:

  • سخت کردن سرور

پیکربندی سرورها که میزان آسیب پذیری سرورها را به کمترین مقدار خود می‌رساند.

  • فایروال‌ها

فایروال‌ها می‌توانند از سرور شما در برابر ترافیک‌های نامناسب محافطت کنند.

  • پسورد

شما با رمزگذاری می‌توانید از داده‌های خود در زمان انتقال و ذخیره سازی محافظت نمایید. از رمزگذاری SSL/TLS برای رمزگذاری ترافیک شبکه و رمزگذاری دیسک برای محافظت از داده‌های ذخیره شده استفاده می‌شود.

  • پشتیبان گیری

شما با پشتیبان گیری مداورم می‌توانید داده‌های خود را در صورت وقوع تهدیدات و رخدادهایی بازیابی نمایید.

  • و…

شما با استفاده از این دستورالعمل‌ها می‌توانید سرور اختصاصی خود را در برابر تهدیدات رایج ایمن کنید.

پشتیبان گیری سرورهای اختصاصی

شما با داشتن یک استراتژی مناسب می‌توانید از خرابی و از دست رفتن داده‌های خود جلوگیری نمایید. در اینجا به معرفی چند استراتژی برای تضمین تداوم کسب و کار می‌پردازیم :

  • پشتیبان گیری معمولی

پشتیبان گیری منظم از داده‌ها و فایل‌های پیکربندی سرور اختصاصی خود را برنامه ریزی و آن‌ها را در خارج از سایت ذخیره کنید. شما می‌توانید از ابزارهایی مانند Rsync، Bacula یا حتی راه حل‌های پشتیبان گیری Cloud استفاده کنید.

  • Disaster Recovery Plan

Disaster Recovery Plan یا (DR) نحوه بازیابی سازمان شما را از یک رویداد غیرمنتظره که عملکرد عادی را مختل می‌کند، نشان می‌دهد. این شامل رویه‌هایی برای بازیابی نسخه‌های پشتیبان از داده‌ها، بازسازی سیستم‌ها و از سرگیری عملیات تجاری است.

  • مجازی‌سازی

با مجازی‌سازی سرور خود، می‌توانید عکس‌های فوری از ماشین‌های مجازی خود در مقاطع زمانی خاص ایجاد کنید که امکان بازیابی سریع و آسان داده‌ها را فراهم می‌کند.

  • افزونگی

از سیستم‌ها و اجزای زیرساخت اضافی برای اطمینان از در دسترس بودن استفاده کنید و مطمئن شوید که یک نقطه از شکست کل محیط شما را خراب نمی‌کند.

  • امنیت

اطمینان حاصل کنید که نسخه‌های پشتیبان با رمزگذاری، محافظت از رمز عبور و سایر اقدامات امنیتی برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز محافظت می‌شوند.

security

با اجرای یک استراتژی پشتیبان گیری قوی و بازیابی فاجعه، می‌توانید اختلالات را به حداقل برسانید و در صورت بروز هر گونه احتمالی، به سرعت عملیات عادی را بازیابی کنید. مهم است که به طور منظم این طرح را بررسی و به روز کنید تا اطمینان حاصل کنید که برای نیازهای در حال تغییر سازمان شما مرتبط و موثر باقی می‌ماند.

و در آخر

در نهایت، برای تصمیم گیری در مورد اینکه آیا یک سرور اختصاصی برای شما مناسب است، مهم است که مزایا را در مقابل هزینه‌ها سنجیده و تعیین کنید که کدام گزینه با نیازهای کسب و کار شما مطابقت دارد. برای تعیین مناسب ترین راه حلی که اهداف تجاری، بودجه و نقشه راه فناوری شما را در نظر می‌گیرد، مشورت با کارشناسان سرور بسیار مهم است.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

سرور سرور اختصاصی