نرخ پرش

نرخ پرش وب سایت چیست؟ + نحوه کاهش Bounce Rate

فهرست مطالب

نرخ پرش عبارت است از میزان بازدیدهایی که از سایت شما می‌شود. ولی بدون کلیک مخاطب از آن خارج می‌شود. امروزه روش‌های زیادی برای بهبود تجربه کاربری کاربران وجود دارد که منجر می‌شود تا کاربران بیشتر در صفحه شما بمانند و در صفحات مختلف گردش کنند. نرخ پرش مسئله‌ای مهم است چرا که می‌تواند اطلاعات زیادی را نسبت به وب سایتتان در اختیار شما قرار دهد و یک قبل و بعد جامع از مشکلات و پس از آن رفع آن در اختیار شما می‌گذارد.

در راستای به دست آوردن نرخ پرش سایت شما بایستی کل جلسات تک صفحه‌ای (آن صفحه‌ای که مخاطب به آن وارد شده و بدون هیچ کلیک دیگری از آن خارج می‌شود) بر کل بازدیدها تقسیم نمایید.

نرخ  پرش در مقابل نرخ خروج

نرخ پرش و نرخ خروج دو مقوله متفاوت از هم هستند. در نرخ خروج درصد افرادی که سایت شما را ترک می‌کنند گفته می‌شود که این خروج می‌تواند پس از مثلاً دریافت پاسخ از ادمین‌ها از سایت شما خارج شود. پس نباید این دو مقوله را باهم یکی در نظر گرفت.

اهمیت Bounce Rate

نرخ پرش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. نرخ پرش بد می‌تواند نشان دهنده تجربه کاربری نامناسب و فروش کم سایت باشد. به عبارتی افراد وارد سایت شده و بدون انجام هیچ کاری از آن خارج می‌شوند. آشنایی با نرخ پرش می‌تواند به شما در بهینه سازی وب سایتتان کمک‌های زیادی کند. بازاریابان معتقدند وب سایت شما باید به گونه‌ای باشد که هر بخش آن به بخش دیگر مرتبط و چسبنده باشد. به گونه‌ای که اگر فرد به دنبال اطلاعاتی وارد سایت شما شد حتی پس از به دست آوردن آن راغب باشد تا در بخش‌های مختلف آن به بازدید بپردازد. هر چه تایم ماندن فرد در سایت شما بالاتر باشد احتمال خرید از شما افزایش پیدا می‌کند.

نرخ پرش بالا خوب است یا بد؟

ببینید این امر به نوع محتوایی که شما ارائه می‌دهید بستگی دارد. اگر شما مایلید افراد در بخش‌های مختلف سایت شما به گردش بپردازند بله نرخ پرش بالا بد است. ولی اگر نه سایت شما به گونه‌ای است که فرد باید از یک صفحه بازدید کند این مسئله طبیعی است. مثلاً مخاطب اگر وارد بخش ارسال پیام و این موارد باشد طبیعتاً بعد از انجام کار خود از صفحه خارج خواهد شد.

پس تعیین خوب یا بد بودن نرخ پرش امری نسبی است و برای دستیابی به حقیقت امر بایستی یک بررسی عمیقی انجام شود.

عوامل مؤثر بر نرخ پرش

در این بخش توضیح می‌دهیم چه عواملی بر Bounce Rate شما اثرگذارند.

  1. کیفیت محتوا: اگر محتوای تولیدی توسط شما جذاب و مفید باشد می‌تواند کاربران را جذب و از خروج به یک باره آن‌ها جلوگیری کند.
  2. سرعت بارگذاری صفحه: در صورتی که زمان بارگذاری صفحه شما طولانی باشد. کاربر را کلافه کرده و موجب می‌شود در صفحه شما نماند و به صفحه‌ای با سرعت بالاتر مراجعه نماید.
  3. موقعیت جغرافیایی: این مسئله به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بر نرخ پرش وب سایت اثر دارد. مثلاً کاربرانی که از نقاط دور و یا با نت نامناسب به وب سایت دسترسی دارند. قوانین کشورها که می‌تواند منجر به عدم دسترسی آن‌ها به وب سایت شود و دیگر موارد.
  4. پاسخگویی به دستگاه‌های مختلف: در صورتی که وب سایت شما بتواند همخوانی لازم با دستگاه‌های مختلف از جمله کامپیوترها، تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند را داشته باشد نرخ پرش کاهش می‌یابد.
  5. و…

پویان آی تی با ارائه سرویس‌های سرور مجازی این امکان را برای شما فراهم می‌آورد تا از سرعت بالا، آپتایم 99.99 %، امنیت و قیمت مناسب برخوردار شوید. این امر سرعت بارگذاری صفحات وب سایت شما را بالا برده و یک تجربه کاربری خوب را برای شما به ارمغان می‌آورد و در نهایت باعث می‌شود نرخ پرش در وب سایتتان کاهش یابد.

برای کاهش Bounce Rate چه کار کنیم؟

در راستای کاهش نرخ پرش وب سایت کارهای زیادی را می‌توان انجام داد. برخی از این کارها به شرح زیر است.

  • سرعت بارگذاری صفحه را بهبود بخشید.

همان‌طور که می‌دانید سرعت بارگذاری صفحه نقش مهمی بر نرخ پرش دارد. اگر سرعت بارگذاری صفحه پایین باشد کاربر ناامید شده و از سایت شما خارج می‌شود. در راستای حل این مشکل می‌توانید به بهینه سازی تصاویر، کوچک کردن فایل‌های CSS و جاوا اسکریپت، استفاده از فناوری‌های کش و فشرده سازی فایل‌ها بپردازید.

  • میزان دسترسی به سایت خود را با ابزار مختلف بالا ببرید.

ازآنجا که امروزه بیشتر افراد برای دسترسی به سایت‌ها از تلفن‌های همراه خود استفاده می‌کنند برای موفقیت خود بایستی سایت خود را برای تلفن‌های همراه و دیگر ابزارها بهینه سازی کنید. با بهینه‌سازی تجربه کاربری تلفن همراه خود، می‌توانید تجربه لذت‌بخش‌تر و جذاب‌تری را به بازدیدکنندگان خود ارائه دهید، تجربه‌ای که تنها پس از مشاهده یک صفحه به پایان نمی‌رسد.

  • از لینک‌های داخلی به شکل هدفمند استفاده کنید.

در صوتی که می‌خواهید بازدیدکنندگان را در سایت خود نگه دارید و Bounce Rate را کاهش دهید یکی از این راهکارها استفاده از لینک‌های داخلی است. لینک‌های داخلی افراد را به صفحات دیگری از وب سایت شما هدایت می‌کنند. این کار افراد را تشویق می‌کند تا روی لینک‌ها کلیک کرده و محتواهای بیشتری را پیدا کنند. استفاده از  این لینک‌ها نه تنها در کاهش نرخ پرش بلکه در بهبود سئو نیز مؤثر است.

  • محتوای خود را به زبانی ساده بویسید.

سعی کنید محتوایی که می‌نویسید به زبانی ساده و قابل درک برای مخاطب باشد. پاراگراف بندی‌های کوتاه، استفاده از سرفصل‌ها و زیرعنوان‌ها و این موارد باعث می‌شود محتوای شما چشم نوازتر شود و مخاطب راحت‌تر آن را خوانده و درک کند.

  • به نیاز مخاطب خود پاسخ دهید.

هر فردی وقتی در گوگل سرچ می‌کند مسلماً به دنبال دریافت پاسخ سؤال خود است؛ بنابراین اگر بتوانید نیاز مخاطب را در به صورت دقیق و سریع برطرف کنید احتمال حضور آن فرد در سایت شما بالاتر می‌رود.

  • فهرست مطالب داشته باشید.

در صورتی که محتوای شما طولانی است داشتن یک فهرست مطالب خیلی اثرگذار است. افراد با بررسی فهرست مطالب شما می‌توانند از بخش‌های مختلف محتوا آگاه شده و مستقیماً به همان بخش مدنظر خود مراجعه کنند.

  •  از تست A/B استفاده کنید.

بهره گیری از تست A/B به شما این امکان را می‌دهد که دو یا چند نسخه مختلف از یک صفحه وب یا عناصر مختلف را با هم مقایسه کنید و تأثیر هر کدام بر روی عملکرد کاربران را ارزیابی کنید.

bounce rate
  • میزان تعامل مخاطبین را با محتوای خود افزایش دهید.

بهره گیری از آزمون‌ها، نظرسنجی‌ها و این دست از مواردی که روی تعامل کاربران با شما اثر گذار است و می‌تواند تأثیر خوبی بر روی کاهش نرخ پرش داشته باشد و توجه کاربران را به شما جلب کند.

  • وب سایت خود را به روز نگه دارید.

به روز نگه داشتن محتوا یکی از راهکارها برای جذب بازدیدکنندگان است. چرا که باعث می‌شود شما جدیدترین نیازهای مخاطب را شناخته و در جهت پاسخ‌دهی به آن‌ها اقدام کنید.

و در آخر

در این محتوا به توضیح درباره نرخ پرش  پرداختیم و گفتیم Bounce Rate معیاری است که از آن برای بررسی میزان بازدیدکنندگان استفاده می‌شود و می‌گوید چه میزان از افراد پس از ورود به صفحه بلافاصله از آن خارج شده‌اند بی‌آنکه حتی یک کلیک کرده باشند. همچنین درباره اهمیت نرخ پرش و راهکارهایی برای کاهش دادن آن صحبت کردیم.

امیدواریم این مقاله به شما در درک بیشتر این موضوع کمک کرده باشد. جهت کسب اطاعات بیشتر به دیگر مقالات پویان آی تی مراجعه نمایید و نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

سؤالات متداول

  • چگونه می‌توانیم نرخ پرش را اندازه گیری کنیم؟

برای اندازه گیری نرخ پرش راهکارهای زیادی وجود دارد که برای مثال می‌توان به استفاده از Google Analytics اشاره کرد. این ابزار اطلاعاتی مانند تعداد بازدیدکنندگانی که فقط یک صفحه را مشاهده کرده‌اند، را ارائه و نرخ پرش را محاسبه می‌کند.

  • برای کاهش Bounce Rate چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

در راستای کاهش نرخ پرش می‌توانید به بهبود کیفیت محتوا، بهینه‌سازی طراحی و رابط کاربری، کاهش زمان بارگذاری صفحه، ارائه اطلاعات مفید و ارزشمند به کاربران و بهبود تجربه کاربری بپردازید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

Google Analytics بهینه سازی سئو