آشنایی با PPTP

آشنایی با PPTP

فهرست مطالب

PPTP، از قدیمی ترین پروتکل های VPN برای استفاده ی افراد به حساب می‌آید. قدمت این پروتکل به اندازه ای است که در ابتدا، برای تونل کردن اتصالات شماره گیری از آن استفاده می‌شد. استفاده از این پروتکل در حال حاضر منسوخ شده است و پروتکل های جدیدی همچون OpenVPN و WireGuard جایگزین آن شده اند.

با وجود اینکه در حال حاضر از این پروتکل به ندرت استفاده می‌شود؛ ولی همچنان این پروتکل دارای امتیازاتی است که برخی از آن ها فاقد آن هستند. این پروتکل 22 ساله، هنوز هم جزء سریع ترین پروتکل هاست و نصب و راه اندازی آن نیز به کمترین دانش فنی احتیاج دارد. در این مقاله قصد داریم به معرفی پروتکل PPTP بپردازیم؛ پس، تا انتها همراه ما باشید.

(جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره ی VPN و انواع آن به مقاله های وی پی ان چیست؟ و پروتکل های VPN مراجعه نمایید.)

تاریخچه

این پروتکل در سال 1999 مورد استفاده افراد قرار گرفت. PPTP توسط consortium که شامل :

توسعه یافت. PPTP به عنوان یک پیشرفت نسبت به PPP طراحی شد. PPP پروتکلی ارتباطی است که دو روتر را بدون میزبان به یک دیگر متصل می‌سازد. کار VPN PPTP، کپسوله سازیPPP است و در کنار آن، اجازه می‌دهد یک تونل داده میان دو نقطه در شبکه تشکیل شود. 
البته فراموش نکنید این تونل سازی ها دیتا ها را خصوصی نمی‌کند. به همین دلیل، ارائه دهندگان VPN برای پنهان نمودن این اطلاعات در حال انتقال رمزگذاری می‌کنند. مرحله اول استفاده از این پروتکل، برای ویندوز 95 صورت گرفت که این امکان را برای کاربران خود فراهم می‌کرد تا به شبکه های خصوصی از راه دور متصل شوند. که هدف اولیه ی آن، اتصال به سرورهای سازمان خصوصی در محیط شرکتی بود که به سرعت از آن پیشی گرفت و پایه و اساس استفاده های امروزی را شکل داد.

نحوه ی کار PPTP ؟

همانند سایر پروتکل های VPN، فرد اتصالی به سرور PPTP ایجاد می‌کند. با کمک این تونل، داده ها به نقطه ای در شبکه ارسال و سپس به سرور مد نظر ارسال می‌شوند؛ و در نهایت داده های دریافتی توسط VPN از وب برای کاربر ارسال می‌گردد. در VPN ها، داده ها رمز گذاری می‌شوند که این امر از جاسوسی های ISPها، سازمان‌های دولتی و … جلوگیری می‌کند.

 

PPTP برای عملکرد به مدل مشتری-سرور متکی است. پروتکل PPTP از دو نوع اطلاعات پشتیبانی می‌کند:

  • پیام های کنترل : برای مدیریت اتصال VPN، از جمله خاموش کردن آن در صورت نیاز، استفاده می‌شنود. 
  • بسته های داده : شامل تمام اطلاعاتی است که از تونل عبور می‌کنند؛ که می‌توان به تمام داده‌های مربوط به سایت‌هایی که به آن‌ها متصل می‌شوید، فعالیت های شما در آن سایت‌ها و غیره می‌باشد.

انواع تونل زنی PPTP

  1. تونل سازی داوطلبانه (Voluntary Tunneling) : این کار توسط کاربران یا مشتریان انجام می‌شود و برای کار کردن به سخت افزار یا دستگاه های اضافی احتیاجی نیست. به عبارتی دیگر، وقتی شما از خدماتی که توسط VPN ارائه می‌شود، استفاده می‌کنید، تونل زنی داوطلبانه تنها نوع تونل سازی ای است که انجام می‌شود.
  2. تونل سازی اجباری (Compulsory Tunneling) : این نوع تونل سازی توسط سرور انجام می‌شود. سرور VPN برای عملکرد به امتیازات دسترسی از راه دور و همچنین یک روتر نیاز دارد. این نوع تونل زنی معمولا در محیط های شرکتی استفاده می‌شود تا همه دستگاه های شرکت توسط شبکه VPN محافظت شوند.

رمزگذاری PPTP

برای حفاظت و ایجاد امنیت اتصال به تونل و داده ها از رمز گذاری استفاده می‌شود. به همین دلیل، برای اجرای PPTP در محصولات ویندوز از رمزگذاری نقطه به نقطه مایکروسافت برای محافظت از داده ها استفاده می‌کند.

این رمزگذاری از سه طرح رمزگذاری کلید 40 بیتی، کلید 56 بیتی و کلید 128 بیتی پشتیبانی می‌کند؛ که رمزگذاری کلید 128 بیتی برای ارائه قوی ترین سطح حفاظت ممکن استفاده می‌شود. با وجود این، امنیتی که توسط این پروتکل ارائه شد هیچ گاه به طور کامل مورد تایید قرار نگرفت.

PPTP Passthrough چیست؟

از آنجا که PPTP، پروتکلی قدیمی همانند IPSec و L2TP، می‌باشد، برای برقراری اتصال خود به چیزی به نام VPN Passthrough نیاز دارد. VPN Passthrough که در روتر ها وجود دارد به دیتا ها اجازه می‌دهد تا از روتر ها عبور و به سرور VPN برسند.

عملکرد PPTP

با وجود تمامی کمبودهای این پروتکل در حیطه ی امنیت، PPTP  عملکردی درخشان از خود به نمایش می‌گذارد. به عبارتی، هرچه رمزگذاری یک پروتکل قوی تر باشد سرعت آن کمتر خواهد بود. همانطور که می‌دانید پروتکل PPTP به علت رمز گذاری سبک به کاربران اجازه می‌دهد تا سرعت اصلی خود را تا حد زیادی حفظ نمایند. پس از جمله دلایلی که این پروتکل همچنان مورد استفاده است می‌توان به سرعت بالا و عملکرد آن اشاره کرد.

راه اندازی PPTP

علاوه بر سرعت، قدرت PPTP در راه اندازی و پیکربندی آسان آن نیز وجود دارد؛ چرا که این پروتکل پشتیبانی های فراوانی دارد که این امر به سهولت راه اندازی آن کمک به سزایی می‌کند. PPTP در ابتدا برای ویندوز توسعه یافت، اما در حال حاضر مشتریان PPTP VPN لینوکس و iOS نیز در دسترس هستند. 

در دسترس بودن بستر PPTP

همانطور که اشاره کردیم، پروتکل PPTP در تمام سیستم عامل های اصلی همچون ویندوز، iOS، macOS، اندروید، لینوکس و حتی FireOS موجود است. دو مورد آخر دارای پشتیبانی بومی PPTP نیستند، اما با استفاده از یک سرویس گیرنده VPN از یکی از ارائه دهندگان محبوب، این مشکل به راحتی حل می‌شود.
در یافتن ارائه دهندگانی که پشتیبانی PPTP را ارائه می‌دهند، واقعاً نباید مشکلی داشته باشید. از رهبران صنعت مانند NordVPN تا شرکت های کوچکتر مانند IPVanish، همه آنها به شما اجازه می‌دهند از پروتکل PPTP برای اتصال به سرورهای خود استفاده کنید.

مزایای PPTP

  • سرعت : با استفاده از این پروتکل، شما می‌توانید از قدرت اتصال خود به طور کامل استفاده و عملکرد بالایی را به نمایش بگذارید.
  • راه اندازی آسان : نصب و راه اندازی این پروتکل بسیار آسان است و شما می‌توانید به سرعت آن را نصب و استفاده نمایید.
  • استفاده در تمامی پلتفرم ها : شما می‌توانید از این پروتکل در تمامی پلتفرم ها استفاده نمایید.

معایب PPTP

  • عدم امنیت : یکی از دلایل استفاده از VPN حفظ امنیت می‌باشد. پروتکل های جدید در رمزگذاری عملکرد بهتری دارند و مانع از جاسوسی در فعالیت های آنلاین و فاش شدن مکان و IP شما می‌شوند. متاسفانه پروتکل PPTP انتخابی بسیار بد در این مورد می‌باشد؛ چراکه رمز گذاری آن بسیار ضعیف است و اطلاعات افراد را فاش خواهد کرد.

و در آخر

PPTP مخفف عبارت Point-to-Point Tunneling Protocol می‌باشد که از قدیمی ترین پروتکل ها به حساب می‌آید و بر روی پورت TCP 1723 کار می‌کند، PPTP در حال حاضر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پروتکل به عنوان یکی از سریع ترین پروتکل ها در حال حاضر نیز مورد استفاده افراد قرار می‌گیرد و در برنامه هایی همانند پخش صدا یا ویدیو کاربرد دارد. البته توجه داشته باشید که این پروتکل امنیت مناسبی ندارد و خطر کرک و دسترسی بدافزار ها به دیتا های شما وجود دارد.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

VPN پروتکل IPSec PPTP