XAMPP

XAMPP چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟

فهرست مطالب

XAMPP یک وب سرور چند پلتفرمی می‌باشد که از محبوبیت بالایی برخوردار است. این پلتفرم این امکان را برای برنامه نویسان فراهم می‌آورد تا بتوانند کدهای خود را روی یک لوکال هاست نوشته و بررسی و آزمایش کنند. همچنین قادر است تا بر روی رایانه شخصی شما اجرا شده و پیش از انتشار وب سایت شما و این دست از موارد به برطرف سازی مشکلات پرداخته و آن‌ها را برطرف نماید. این مقاله به توضیح درباره XAMPP می‌پردازد پس همراه ما باشید.

این وب سرور عبارت است از یک سیستم توسعه وب منبع باز که این امکان را برای برنامه نویسان فراهم می‌آورد تا بتوانند وب سایت‌های خود را با کمترین هزینه ممکن ایجاد نمایند. این محیط به ارائه هرآنچه که شما برای وب، پایگاه داده و برنامه نویسی با PHP نیاز دارید می‌پردازد. این مجموعه به توسعه و تست وب سایت‌ها و برنامه‌ها بر روی سیستم عامل‌های مختلف پرداخته و به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا بتوانند یک localhost را بر روی کامپیوتر خود پیاده سازی کنند به گونه‌ای که بدون نیاز به سرور و برنامه‌ای خاص آن را توسعه و آزمایش کنند.

ویژگی‌های XAMPP

برخی از ویژگی‌های XAMPP که ممکن است برای شما نیز جذاب باشد به شرح زیر است.

  1. کنترل پنل XAMPP: رابطی آنلاین می‌باشد که در راستای کنترل جنبه‌های مختلف این سرویس به ارائه گزارش‌ها و کنترل‌های امنیتی و همین‌طور تغییر تنظیمات می‌پردازد.
  2. XAMPPStack: این نرم افزار به یکپارچه‌سازی وب سرور آپاچی با دیگر پایگاه‌های داده مثل MariaDB یا MySQL و زبان‌های برنامه نویسی PHP و Perl می‌پردازد.
  3. Bitnami:در راستای افزایش توانمندی‌ها و قابلیت‌های XAMPP با گنجاندن سیستم‌های مدیریت محتوای محبوب مانند Joomla، Drupal، WordPress و MediaWiki کاربرذ دارد.
  4. و…

اجزای XAMPP

همان‌طور که می‌دانید XAMPP مخفف اجزای اصلی آن به حساب می‌آید که به شما در توسعه وب سایت و برنامه‌هایتان کمک می‌کند. در اینجا به توضیح درباره اجزای آن می‌پردازیم.

  • Apache (A): وب سروری است که به پشتیبانی از HTTP می‌پردازد و به شما اجازه می‌دهد تا به فایل‌های وب، اسکریپت‌ها و ایجاد یک محیط اجرایی برای وب‌سایت‌ها دسترسی یابد.
  • MySQL (M): از این سیستم برای ذخیره و مدیریت داده‌ها استفاده می‌شود ارائه XAMPP با این سیستم به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا بتوانند از پایگاه داده برای ذخیره اطلاعات خود استفاده نمایند.
  • PHP (P): از این زبان برنامه نویسی برای اجرای اسکریپت‌ها و دینامیک ‌سازی صفحات وب استفاده می‌شود که امکان اجرای اسکریپت‌های PHP را در محیط سرور Apache فراهم می‌کند.
  • Perl (P): این زبان برنامه نویسی برای پردازش متن و داده‌های وب کاربرد دارد.
  • phpMyAdmin:امکان مدیریت پایگاه داده و انجام کارهایی از قبیل ایجاد، حذف، و تغییر جداول را فراهم می‌آورد.

کاربردهای XAMPP 

XAMPP می‌تواند به عنوان ابزاری برای توسعه به کار رود و این امکان را برای طراحان وب فراهم می‌آورد تا بتوانند بدون نیاز به اتصال به اینترنت کار خود را بر روی سیستم خود تست و آزمایش نمایند. استفاده در سرویس دهی صفحات وب در اینترنت، گسترش و سفارشی سازی پلتفرم‌های CMS، نمونه سازی با سرعت بالا جهت تست و بررسی پیش از در دسترس عموم قرار دادن و این دست از موارد از جمله کاربردهای آن به حساب می‌آید.

مزایای XAMPP

استفاده از XAMPP مزایای زیادی را برای شما به ارمغان می‌آورد که در اینجا به توضیح درباره آن‌ها می‌پردازیم.

  1. پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از سیستم عامل‌ها
  2. سهولت در نصب و پیکربندی آن
  3. تجربه کاربری مطلوب برای آن دسته از افرادی که به صورت حرفه‌ای با رایانه آشنا نیستند.
  4. تهیه نسخه پشتیبانی شده که مکان بازیابی اطلاعات را برای شما به ارمغان می‌آورد.
  5. منبع باز و رایگان بودن
  6. امنیت بالای آن برای جلوگیری از دسترسی افراد سودجو

معایب XAMPP

در کنار مزایای عنوان شده، XAMPP معایبی نیز دارد که در استفاده از آن بایستی آن‌ها را لحاظ کرد.

  1. ازآنجا که XAMPP منبع باز می‌باشد پس بایستی پیش از استفاده از آن بایستی تنظیمات امنیتی را برای آن لحاظ کرد.
  2. XAMPP برای توسعه و آزمایش محلی مناسب است نه مقیاس‌های بزرگ
  3. پیکربندی و تنظیم دشوارتر نسبت به سرور WAMP

چه فرمت فایل‌هایی در XAMPP پشتیبانی می‌شود؟

در این بخش توضیح می‌دهیم چه فرمت فایل‌هایی در XAMPP پشتیبانی می‌شوند.

  1. EXE: پسوندی است که از آن برای توصیف فایل‌های اجرایی استفاده می‌شود و به تبع بارگیری آن‌ها را آسان می‌سازد.
  2. 7z – 7zip: از این پسوند برای شناسایی فایل‌های فشرده استفاده می‌شود.
  3. ZIP: فشرده سازی فایل‌ها بدون اتلاف می‌باشد.

چگونه Xampp را دانلود کنیم؟

در راستای دانلود XAMPP وارد وب سایت رسمی آن شوید و به صفحه دانلود مراجعه نمایید. پس از آن نسخه‌های مختلف XAMPP را بررسی کرده و نسخه مدنظر خود را از میان آن‌ها انتخاب نمایید و آن را دانلود کنید. بعد از دانلود نسخه مدنظر فایل را بر روی سیستم خود نصب و اجرا کنید. پس از انجام مراحل نصب، یک دایرکتوری را انتخاب و تصمیم بگیرید کدام یک از این مؤلفه‌ها را از میان (Apache، MySQL، PHP، Perl، و غیره) نصب کنید. در نهایت پس از انجام تمام این مراحل می‌توانید با باز کردن کنترل پنل XAMPP سرورهای Apache و MySQL را راه اندازی کنید.

و در آخر

XAMPP پلتفرمی رایگان و منبع باز است که در راستای آزمایش کلاینت‌ها یا وب سایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و به شما کمک می‌کند تا از وقوع مشکلاتی در وب سایت به صورت زنده جلوگیری نمایید و از قبل آن را بررسی کرده باشید.

سؤالات متداول

  • استفاده از XAMPP هزینه دارد؟

خیر ازآنجا که XAMPP یک نرم افزار رایگان است پس شما بدون پرداخت کوچک‌ترین هزینه‌ای می‌توانید آن را به صورت مستقیم از وب سایت آن دانلود نمایید.

  • آیا XAMPP جایگزین دیگر سرویس‌ها است؟

می‌توان گفت بله شما می‌توانید به صورت جداگانه از این دست سرویس‌ها استفاده کنید. XAMPP راهکاری آسان برای نصب و پیکربندی سرویس‌ها به حساب می‌آید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

برنامه نویسی لوکال هاست CMS وب سرور