امنیت سرور

امنیت سرور + راهکارهایی برای افزایش امنیت سرور

فهرست مطالب

همان‌طور که می‌دانید سرورها اطلاعات مهمی را در خود ذخیره و به مدیریت آن‌ها می‌پردازند. پس به تبع حفظ امنیت سرورها اهمیت زیادی دارد. امنیت سرور عبارت است از مجموعه اقداماتی که سرور شما را از دسترسی‌های غیر مجاز و مسائل امنیتی بر حذر می‌دارد. در این محتوا قصد داریم به توضیح درباره امنیت سرور و همچنین ارائه راهکارهایی در جهت حفظ امنیت آن بپردازیم. پس همراه ما باشید.

سرور چیست؟

سرور عبارت است از یک سیستم کامپیوتری یا برنامه‌ای که به پردازش درخواست‌ها از طریق شبکه می‌پردازد و به آن‌ها پاسخ می‌دهد. سرورها انواع مختلفی دارند که متداول‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند.

  1. وب سرور: در صورتی که شما در خواستی را در مرورگر خود سرچ کنید وب سرورها صفحات وب را به وسیله اینترنت ارائه می‌دهند.
  2. سرورهای فایل: این نوع سرورها، فایل‌ها و داده‌ها را ذخیره و مدیریت می‌کنند و به شما اجازه می‌دهند تا به فایل‌های شبکه دسترسی پیدا کنید و بتوانید آن‌ها را به اشتراک بگذارید.
  3. سرور ایمیل: به ارسال، دریافت و ذخیره ایمیل‌ها می‌پردازد.
  4. سرور پایگاه داده: این نوع از سرورها به ذخیره و مدیریت پایگاه‌های داده پرداخته و به مشتریان اجازه می‌دهند به داده‌های ذخیره شده در پایگاه داده دسترسی پیدا کرده و آن‌ها را دست کاری کنند.
  5. و…

در کل سرورها با داشتن قدرت محاسبات، فضای ذخیره سازی و حافظه خوبی که دارند این امکان را فراهم می‌آورند درخواست‌های مشتریان را به طور هم‌زمان مدیریت کنید.

امنیت سرور چیست؟

امنیت سرور عبارت است از مجموعه اقداماتی که از آن‌ها برای محافظت از داده‌ها، امکانات و اطلاعات حساس استفاده می‌شود. ازآنجاکه سرورها حاوی اطلاعات حساسی هستند پیوسته مورد حمله‌های سایبری و هکرها قرار می‌گیرند. پس باید از این دست از اطلاعات محافظت کرد.

راهکارهایی برای افزایش امنیت سرور

اینکه سرور شما از امنیت بالایی برخوردار باشد اهمیت زیادی دارد. چرا که سرورها اطلاعات حساس را در خود ذخیره می‌کنند و به پردازش آن‌ها می‌پردازند. پس بایستی حفظ امنیت سرورها را برای حفاظت از داده‌هایتان در نظر داشته باشید. اگر به دنبال راهکارهایی برای حل این معضل هستید در ادامه همراه ما باشید.

  • نرم افزارها را به روز رسانی کنید.

یکی از کارهایی که برای محافظت از امنیت سرور خود می‌توانید انجام دهید به حساب می‌آید. به‌روزرسانی نرم افزارها شامل انجام مجموعه اقداماتی مثل اصلاحات امنیتی، بهبود عملکرد، رفع باگ‌ها و نقص‌های نرم‌افزاری، اضافه کردن ویژگی‌های جدید و موارد مشابه است.

  • مدیریت دسترسی

مدیریت دسترسی شامل کنترل دسترسی کاربران و نقش‌های آن‌ها به منابع مختلف سرور، مانند فایل‌ها، دایرکتوری‌ها، برنامه‌ها و سرویس‌های شبکه است که با آن‌ها و استفاده از اصول مدیریت دسترسی، می‌توانید امنیت سرور را بهبود بخشیده و خطرات امنیتی را کاهش دهید.

  • نرم افزارهای غیرضروری را نصب نکنید.

نصب نرم افزارهای غیرضروری می‌تواند میزان آسیب‌پذیری‌های سرور شما را افزایش دهد. به شما پیشنهاد می‌کنم برنامه‌های غیرضروری را حذف کنید؛ زیرا وجود آن‌ها در سیستم عامل شما می‌تواند باعث شود تا هکرها آن‌ها را کشف و بعداً از آن برای دسترسی به سیستم استفاده کنند.

  • ایزوله سازی

ایزوله سازی یکی از بهترین راهکارهای حفاظت از سرور است که به معنای جدا سازی و محدود کردن دسترسی به منابع و سرویس‌های سرور است. این روش از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا حملاتی مانند نفوذ، گسترش دامنه، و انتقال عفونت را کاهش می‌دهد.

  • رمزگذاری کنید.

استفاده از رمزنگاری‌های قوی منجر می‌شود تا شما بتوانید از اطلاعات و داده‌های حساس و مهم محافظت کنید. در این مسیر شما می‌توانید از پروتکل‌های امنیتی مثل HTTPS برای ارتباطات و SSH برای دسترسی به سرور استفاده کنید.

  • بهره گیری از فایروال‌ها

فایروال‌ها به گونه‌ای نقطه ابتدایی برای ورود هرگونه ترافیک به حساب می‌آیند که می‌توانند از حملات شبکه‌ای و دسترسی‌های غیر مجاز جلوگیری کنند.

امنیت

برای حفاظت از سرور خود چه کار کنیم؟

در راستای حفاظت از سرور خود کارهای زیادی را می‌توانید انجام دهید که در اینجا به صورت خلاصه برای شما شرح می‌دهیم.

  1. بهره گیری از گذرواژه‌های قوی برای دسترسی به سرور.
  2. بررسی لاگ‌های امنیتی به صورت کامل.
  3. نرم افزارهای خود را به‌روزرسانی و همچنین از نصب نرم افزارهای غیرضروری جلوگیری نمایید.
  4. بهره گیری از سیستم مانیتورینگ در راستای ثبت وقایع امنیتی مهم.
  5. و…

در نظر داشته باشد این مجموعه اقدامات می‌توانند بسته به نوع سرور و نیازهای شما به اقدامات دیگری نیز نیاز داشته باشند. همچنین فراموش نکنید که امنیت یک فرایند مستمر است و نیاز به نظارت و به‌روزرسانی مداوم دارد.

و در آخر

در این محتوا به توضیح درباره سرور و راهکاری امنیتی آن پرداختیم و گفتیم داشتن یک سرور با امنیت بالا از اهمیت زیادی برخوردار است و در صورت نداشتن امنیت می‌تواند داده‌ها و اطلاعات شما را به خطر بیندازد. پویان آی تی با ارائه سرور مجازی و سرور اختصاصی با قابلیت‌های منحصر به فرد و تضمین حفاظت از داده‌ها و اطلاعات شما در کنار شماست و یک تجربهٔ شیرین و لذت بخش را برای شما رقم می‌زند. برای تهیه سرورها و دیگر خدمات پویان آی تی همین حالا اقدام کنید.

سؤالات متداول

  • چگونه می‌توانم از حملات نفوذ به سرور جلوگیری کنم؟

استفاده از رمزنگاری، به‌روزرسانی نرم‌افزارها و سیستم‌عامل‌ها، ایجاد پیکربندی‌های امن، استفاده از فایروال‌ها، استفاده از برنامه‌های مانیتورینگ و شناسایی حملات، استفاده از ویژگی‌های امنیتی موجود در سیستم عامل و نرم‌افزارها و… از جمله راهکارهایی هستند که می‌توانید برای جلوگیری از نفوذ حملات به سرور خود انجام دهید.

  • چگونه امنیت سرور خود را تست کنیم؟

برای انجام این کار شما می‌توانید از ابزارهای تست امنیت وب استفاده و برخی از این آسیب پذیری‌ها را شناسایی کنید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

سرور امنیت